Myyjien keliakiatietous

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!
<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>
  • Jetsu 10 viestejä2.5.2010 23:43

    zetorissa kävin minäkin syömässä vappuna.
    palvelu oli todella hidasta ja ruokaa tilatessa sain myös perinteisen vastauksen "sehän on gluteeniton kun siinä niin lukee" seuralaiselleni tuotiin leivät, minulle ei. en edes viitsinyt niiden perään kysellä kun ruoka-annokset ovat kuitenkin niin suuria että en jaksa kaikkea kuitenkaan syödä.

    aiemmin zetorissa on leivät minulle tuotu automaattisesti, varmaankin vapun kiireet hiukan haitanneet henkilökuntaa, mutta oli kuitenkin hyvää ruokaa ja masu tuli ihan pulliseksi. sillä jaksoikin sitten juhlia melkein pilkkuun asti samaisessa paikassa xD

  • Jezu  Ylläpitäjä2.5.2010 21:57

    Vappuna tuli erikoinen kokemus Zetorista. Tulimme syömään ja tilausta tehdessä ilmoitin tarvitsevani annokseni gluteenittomana. Lisäksi tilasin Kukko lagerin ruokajuomaksi, joka käsittääkseni on melko tunnettu gluteenittomaksi olueksi.

    Jotenkin tilausta tehdessä jäi sellainen fiilis, että meniköhän tieto gluteenittomuudesta ihan perille saakka, joten päätin tiedustella juomia tuotaessa, että olihan tämä nyt varmasti Kukkoa. Tarjoilija totesi "ai sä tilasit Kukkoa" ja lupasi tuoda oikeaa juoman (joka sekin oli sitten Kukko Pilsiä, eikä Lageria). Luulisi tarjoilijan osaavan yhdistää Kukon ja gluteenittoman dieetin toisiinsa. Zetorin nettisivuillakin mainitaan, että Kukko Pils on gluteeniton.

    Ruokaa tuotaessa tiedustelin annoksen gluteenittomuudesta ja vastaus oli perinteinen; "kyllä se on, ja siellä menussahan se lukee."

    Vähän vei ruokahalua tämä sekoilu ja saimme kaiken kukkuraksi odottaa laskua vielä 20 minuuttia. Ei näin. Toisaalta välillä homma hoituu Zetorissa vimpan päälle, tuodaan gluteenittomat leivät pyytämättä jne.

    Keliaakikko vm. -07 / Celiac since -07

  • Mainos

  • Herkuttelija 15 viestejä1.9.2009 16:30

    Jezu kirjoitti:
    Laittakaa palautetta ravintolaan, jos palvelu ei toimi - itse lähetän aina.

    Kyllä, AINA laittakaa palautetta ravintolapäällikölle tai muulle pomolle, jos on ollut ongelmia. Tietysti kannattaa antaa palaute jo paikan päällä tarjoilijalle, mutta kannattaa infota vielä johtotasoa, jos ongelmia on ollut. Vain palautetta antamalla voi yrittää saada muutosta aikaan. Minuakin ärsyttää suunnattomasti "se on gluteeniton, jos siinä on G"-kommentit. Argh!

  • Jezu  Ylläpitäjä31.8.2009 18:01

    Viveka kirjoitti:
    Reissunpäällä tuli käytyä syömässä Oulun Rossossa. Listassa merkitty joihinkin annosten viereen G. No, minä sitten haastatteleemaan tarjoilijaa...

    - Olihan tämä annos gluteeniton?
    - Oliko siellä se G-merkki?
    - Oli, joo.
    - No, sittenhän se on gluteeniton.

    Joissakin paikoissa annoksen saa gluteenittomana eli se ei ole kaikille sama. Siksi aina varmistan joka kerta asian. Tarjoilija vastasi minulle kuin olisin ollut jotenkin yksinkertainen, todella sarkastiseen sävyyn. Eipä tarvitse mennä uudelleen.

    Minusta tuntuu, että tämä on joku S-ketjun uusi ohjeistus. ABC-asemilla, Amarillossa ja Sevillassa törmännyt viime aikoina aivan samaan. Eli jos menussa on G-merkki, silloin se on gluteeniton ja ihmetellään miksi kyselen tyhmiä. En oikein jaksa uskoa, että kaikki annokset tehtäisiin aina täydellisesti kontaminaatiovaaroja vältellen

    Laittakaa palautetta ravintolaan, jos palvelu ei toimi - itse lähetän aina.

    Keliaakikko vm. -07 / Celiac since -07

  • Viveka 127 viestejä31.8.2009 15:16

    Reissunpäällä tuli käytyä syömässä Oulun Rossossa. Listassa merkitty joihinkin annosten viereen G. No, minä sitten haastatteleemaan tarjoilijaa...

    - Olihan tämä annos gluteeniton?
    - Oliko siellä se G-merkki?
    - Oli, joo.
    - No, sittenhän se on gluteeniton.

    Joissakin paikoissa annoksen saa gluteenittomana eli se ei ole kaikille sama. Siksi aina varmistan joka kerta asian. Tarjoilija vastasi minulle kuin olisin ollut jotenkin yksinkertainen, todella sarkastiseen sävyyn. Eipä tarvitse mennä uudelleen.

    ~ Gluten-free personality since 2004 ~

  • Suviih  629 viestejä31.8.2009 13:13

    Kalmia, minulla on vähän tavallaan päinvastainen kokemus, sillä olin itse myyjänä kahvilassa ja asiakas kysyy gluteenitonta. Kysyin asiakkaalta että luontaisesti gluteenitonta vai pelkästään gluteenitonta, eikä asiakas itse tiennyt mitä eroa niillä on! Tämä oli aika hämmentävä kokemus.

    Todella positiivinen kokemus oli Kuopion keskustan Pressossa, jossa on aina näkyvillä lista siitä että mitä gluteenitonta heillä on pakasteena (ja taitaa vielä olla merkinnät että mitkä sisältää vehnätärkkelystä). Pyysin myyjältä jauhelihapasteijan (sis. vehnätärkkelystä) ja myyjä vielä pasteijaa antaessaan sanoo minulle että tämä ei ole sitten luontaisesti gluteeniton, käyhän se teille varmasti?
    Epäilen että tiskin takana oli toinen keliaakikko

    Gluteenittomia leivontaohjeita: http://www.gluteenitontaleivontaa.fi
    Blogin Facebook-sivut:
    https://www.facebook.com/gluteenitontaleivontaa

  • Kalmia 48 viestejä10.7.2009 17:33

    Jostain kumman syystä olen törmännyt melkein joka kerta ravintolassa/kahvilassa asioidessani myyjään/tarjoilijaan, jolla ei ole aavistustakaan, mitä luontaisesti gluteeniton tarkoittaa. Muutaman kerran olen joutunut tai päässyt -miten sen nyt ottaa- selvittämään asian.
    Vastaavia kokemuksia muilla?

  • Mainos

  • Pulla 267 viestejä7.7.2009 21:32

    Kun nämä eivät ole edes mitään sijaisia. Viimeksi tänään kävin tiskillä, joka myy "tavallisia" tuotteita ja myös Vuohelan luontaisesti gluteenittomia. Myyjä oli tosi närkästynyt, kun tivasin, onko tuote tosiaan luontaisesti gluteeniton, kun näytti tavalliselta tai ainakin pelkästään gluteenittomalta pullalta. Jäi vaivaamaan, oliko myyjällä sama otin kuin tavallisiin tuotteisiin. Tietenkin vielä tuli kutisevia näppylöitä, joita ei ole ollut kuukausiin. Täytyy joskus myöhemmin mennä tarkistamaan tuo asia. Ihan asiallisetkin myyjät joutuvat nyt tämän minun "vainoharhaisuuteni" kohteeksi. Ihmettelen, missä kaikki muut keliaakikot asioivat, kun tuntuu, ettei ennen ole moisia kyselty.

    Mutta on Turun kauppahallissa sentään Suloiset gluteenittomat -myymälä/kahvila, joka myy (ja valmistaa) VAIN gluteenittomia tuotteita. Ihanaa, kun ei tarvitse kysellä tuotteiden puhtaudesta!

  • KattiMatikka 271 viestejä7.7.2009 13:47

    Oih, NIIIIN totta. Hyvä, kun joku jaksaa kysellä! Itse harvoin jaksan mennä kauppahallin ruokamyyntipisteille, joissa myydään monta erilaista ruokaa, kyselemään...

    Turun kauppahallissa on muuten sushi-paikka joka tarjoaa gluteenitonta. Onhan sushi siis lähtökohtaisesti gluteenitonta mutta "you know what I mean"

  • Anonyymi7.7.2009 08:06

    Kauppiaan tai lihamestarin tehtävä olisi laittaa tuotteen lähelle lista, missä kerrotaan tuotteen sisältämät ainesosat. Koululainenkin sen sitten osaisi lukea. Hintatietojen yhteydessä pieni tuoteseloste.

  • porajata 460 viestejä5.7.2009 16:37

    Ymmärrän hyvin nuo myyjien tietotaitojen tasot...

    Myyjät ovat usein joitakin koululaisia yms.

    Ja vaikka ovat vanhempiakin niin kuka heitä kouluttaisi kaikenmailman asioihin

    Tuotteiden valmistajien pitää 100 % tietään sisältö ja tietenkin pyrkiä myös myyjille antamaan täysi tietous mutta miten sen käytännössä parhaiten hoitaisi ?

  • taigis 101 viestejä5.7.2009 11:08

    Tuo juuri on niiiiiin raivostuttavaa!!
    Olen tivannut itse aivan samaa asiaa,, selvää vastausta onko gluteenia, vai eikö ole,, vastauksen "ei siinä pitäisi olla!" tilalle!

  • Mainos

  • Pulla 267 viestejä4.7.2009 22:49

    Olisi "hauskaa", jos joku tekisi piilokameraa myyntitiskeillä. Itse jokin aika sitten kyselin kaupan kalatiskin tytöltä tuotteista. Kovin ystävällinen oli, mutta aika silmät pyöreänä, kun kyselin, mitä mitäkin tuote sisältää.

    Viime aikoina olen ahkerasti käynyt Turun kauppahallissa ja voin vain ihmetellä ruokapaikkojen myyjiä ja jopa liha/kalatiskin myyjiä, kun ovat niin närkästyneitä kyselyistä. Vastaus on jotain tyyliä: "Se on kalaa ja mausteita." "Ei siinä muuta ole kuin kalaa ja mausteita." Kun kyselen, mitä mausteita, vastaus on: "Siinä on joku mausteseos." Ilme on myös paljon puhuva, kun kysyn, onko tuotteelle oma ottimensa. Gluteenittomana myydään myös salaattia, jonka astian päälle reunalle on laitettu leivitettyä lihaa/kalaa.

    Ärsyttää myös se aina kuultu vastaus: "Ei siinä pitäis mitään olla." "Ei siinä varmaan mitään ole." - Ja aina se: "Ei siinä JAUHOJA ole."

<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>

Tule mukaan keliaakikoiden omaan yhteisöön Glu.fi:hin – täysin ilmaiseksi!

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!

Osallistu keskusteluun

Eniten luetut keskustelut alueella

Huomaa, että kuka tahansa voi lisätä palveluun millaista sisältöä tahansa. Myöskään kaikki mainoksissa olevat tuotteet eivät ole gluteenittomia. Ylläpitäjä ei voi vastata sisällön oikeellisuudesta ja olet aina itse vastuussa siitä mitä suuhusi laitat. Jos huomaat ilkivaltaa tai gluteenipitoisia sisältöjä, ilmoita siitä ylläpitäjälle.

©2024 Glu.fi
Tietoa palvelustaUutisetKäyttöehdotKerro kaverilleOhjeet ja säännötIn englishLähetä palautettaSähkönsäästö ‐ Made ❤ Helsinki ‐ 0,011s