Oireet pahenevat, onko normaalia?

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!
<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>
  • syyslapsi 2 viestejä8.9.2014 20:43

    Olen kärsinyt vuosia epämääräisistä vatsaoireista (kuten myös muista oireista) ja sain 5 päivää sitten diagnoosiksi keliakian. Olen nyt 4 päivää noudattanut gluteenitonta ruokavaliota, mutta oireeni tuntuvat vain pahenevan! Vatsa on todella turvonnut oikeastaan ympäri vuorokauden ja jatkuvasti kipeä, pahimmillaan n. tunti ruokailun jälkeen. Lisäksi ilmavaivatkin tuntuvat lisääntyneen ja voin selkeästi tuntea ilman kiertävän vatsassani. Olo on koko ajan hyvin tukala ja olen epätoivoinen luettuani niin monen kokemuksia siitä, että oireet ovat helpottaneet heti gluteenittoman ruokavalion aloituksen jälkeen. Onko normaalia, että oireet ensin pahenevat ja helpottavat myöhemmin, vai olisiko syytä huolestua? Kuulisin mielelläni muiden kokemuksia aiheesta, olen vaipumassa epätoivoon

  • Jenni 7 viestejä9.9.2014 08:36

    Sinuna en huolestuisi, koska aikaa on kulunut kovin vähän. Suosittelen kuitenkin sinun ja kaikkien muiden, kellä tuntuu että gluteeniton ruokavalio ei riitä, tutustumaan Sami Sundvikin ja Olli Sovijärven blogeihin. Käytännössä he ovat paleo -ruokavalion puolesta puhujia.

    Mulla kävi niin, että keliakiadiagnoosin jälkeen oireet helpottivat hieman. Kuumeisesti mietin, etten varmaankaan noudata dieettiä tarpeeksi hyvin ja tulin jo sairaalloisen tarkaksi ruokavaliostani. Puolen vuoden jälkeen minulle ilmantui kuitenkin uusia neurologisia oireita, joille ei löytynyt diagnoosia. Omien kokeilujen jälkeen jätin viljatuotteet pääsääntöisesti pois ruokavaliostani. Oireet vähenivät ja olo koheni huomattavasti. Viime keväänä huomasin, että myös maitotuotteet aiheuttavat ongelmia ja siksi päädyin noudattamaan paleoruokavaliota.

    Ensi alkuun tämä voi olla karmeaa luettavaa, jos vielä totuttelee gluteenittomaan ruokavalioon. Omalla kohdalla olo koheni kuitenkin niin paljon vilja- ja maitotuotteiden jäätyä pois, etten palaisi enää takaisin gluteenittomien tuotteiden käyttäjäksi. Leivänhimoon oppii helposti leipomaan leipäsiä mantelijauhosta ja siemenistä. Ja Facebookissa on aktiivinen paleo ryhmä, josta saa tukea ja tsemppiä. Toivottavasti löydät sen ruokavalion, joka sopii parhaiten juuri sinulle!

  • Mainos

  • nyyti 58 viestejä9.9.2014 12:43

    Voin hyvin kuvitella, että jos alkaa samantien korvata kaikki leivät yms. vastaavilla gluteenittomilla tuotteilla, voi saada oireita niiden vieraista aineista. Mä tekisin niin, että vähäksi aikaa (tyyliin muutama päivä) jättäisin vaan pois kaikki leipä- ja pastatuotteet ruokavaliosta, ja söisin pelkästään tuttuja gluteenittomia ruokia. Ruokavaliosta voi tulla hetkeksi yksipuolinen, mutta idea olisi siis imo vaan ensin antaa mahan toipua vähän aikaa ja sitten vasta kokeilla uusia ruoka-aineita. Esim. gluteenittomat leivät sisältävät paljon lisättyä kuitua, joka voi turvottaa ja tehdä vatsanväänteitä.

  • J-T 91 viestejä9.9.2014 20:57

    Meillä kanssa alussa gluteenittomat tuotteet aiheuttivat omia vatsavaivoja, kun ei oltu niitä ennen syöty. Jopa miehenikin oireili niihin

    Mutta muutoinkin itselläni paraneminen lähti hitaasti käyntiin. Parin kuukauden kohdalla jo ahdistuin, kun niin moni sanoi oireiden helpottaneen jo parissa viikossa, mutta itselläni oli edelleen tukala olla. Se alavatsalla oleva, paikallaan pysyvä kipu ainoastaan lähti n. kuukauden sisään, muiden oireiden liventymistä sainkin odotella pitkään.

    Diagnoosistani ja gluteenittomastani on nyt reilu vuosi, ja nyt vasta alkaa elämä olla taas normaalia, eikä yhtä vatsan ajattelua. "Puhtaat paperit" tuli myös kontrollitähystyksestä ja verikokeesta.

  • korpirisukko 27 viestejä9.9.2014 22:43

    Tarkista kuidunsaanti ja jos ummettaa, niin jopa ummetuslääke voisi alkuun olla paikallaan. Iso muutos ruokavaliossa ennen tottumista helposti aiheuttaa ummetusta. Lisäksi jos ilmaa mahassa paljon niin Cuplaton-kapseleita kaasukuplia rikkomaan. Olen itse viidettä kuukautta gluteenittomalla ja vähän vatsa kipuilee, vaikka taatusti olen gluteenittomat ruuat välttänyt.

  • syyslapsi 2 viestejä12.9.2014 20:34

    Kiitos kaikille vinkeistä! Nyt on kulunut viikko ilman gluteenia, ja oireet ehkä aavistuksen helpottaneet. Vatsakivut ovat hävinneet käytännössä kokonaan, mutta turvotus sekä pahoinvointi vaivaavat edelleen. Olen ollut nyt ilman gluteenittomia leipiä ym. ja syönyt vain itselleni entuudestaan tuttuja tuotteita. Ajattelin jättää maitotuotteet pois, mikäli ei nyt lähiaikoina ala turvotus helpottamaan. Se vaan harmittaa minua vielä enemmän kuin viljojen jättäminen, sillä treenaan paljon ja jokapäiväiseen ruokavaliooni kuuluu maitorahka, raejuusto jne, enkä keksi miten saisin ne helpoiten korvattua. Joudun lisäksi joka päivä kuljettamaan eväät töihin ja tuntuu että maitotuotteiden poisjättäminen aiheuttaisi todella paljon päänvaivaa eväidenkin suhteen. Toivottavasti en joudu niistä luopumaan, vaikka tottakai terveys ja hyvä olo ennen kaikkea. Kuinka moni joutui jättämään maitotuotteet aluksi ruokavaliosta pois, vai voisiko olla todennäköistä että oireet helpottaisivat niidenkin kanssa pikkuhiljaa?

  • Soffiine 44 viestejä12.9.2014 21:43

    Itselleni kävi niin, että jossain vaiheessa tein äkillisen suuren ruokavaliomuutoksen ja aloin laakista syödä liikaa "terveysruokaa". Sotkin joka paikkaan melkoisia määriä kuituja ja söin mysliä, pähkinäseoksia, manteleita jne. Siitä seurasi ankaran kipeä vatsa pitkäksi aikaa. Pitää lähteä liikkeelle totuttelemalla, tuollaista karkeaa ja kuivaa sopiva vuorokausiannos on yllättävän pieni. Toivottavasti tilanne pian tasaantuu ja voit paremmin.

    Muista salaatit ja vihannekset ja jogurtit ja tavallinen ruoka. Maitotuotteet ilmeisesti vaihdat jossain vaiheessa laktoosittomaan. Erilaiset marjakeitot ovat hyviä korvaajia jos nyt pyrit olemaan ilman maitoa. Ja unohda poreilevat virvoitusjuomat tuossa vaiheessa.

  • Mainos

  • nyyti 58 viestejä13.9.2014 12:10

    Käytätkö nyt tavallisia vai laktoosittomia maitotuotteita? Laktoosittomatkin voisi auttaa, eikä aiheuta niin paljon päänvaivaa. Mä en tekisi nyt äkkiseltään hirveesti muita muutoksia ennen kun vähän vielä seurais josko olo paranee. Muista myös levätä riittävästi!

  • honda 89 viestejä13.9.2014 16:25

    kokeile punainen maito ja k-kaupasta ostetteva gluteeniton mysli vatsa vaivoihisi.

  • paivi63 13 viestejä14.9.2014 21:08

    Mulla meni kolmisen kuukautta ennen kuin vatsa (tai oikeastaan kai suolisto) rauhoittui. Jätin jo laktoosiakin pois, mutta se oli turhaa. Kyllä se siitä

  • Jenni 7 viestejä15.9.2014 08:06

    Hienoa, että oireet ovat helpottaneet! Maidossa haitallisinta ei välttämättä ole laktoosi, vaan kaseiini eli maitoproteiini, joka muistuttaa viljojen haitallisia proteiineja, kuten gluteenia. Voit hyvin korvata rahkan ja raejuuston maustamattomalla heralla, jos vatsasi kestää.

    http://samisundvik.com/2013/05/26/rahkaa-ja-raejuustoa-perusbodarin-ja-pain onpudottajan-tarkeimmat-evaat/

<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>

Tule mukaan keliaakikoiden omaan yhteisöön Glu.fi:hin – täysin ilmaiseksi!

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!

Osallistu keskusteluun

Eniten luetut keskustelut alueella

Huomaa, että kuka tahansa voi lisätä palveluun millaista sisältöä tahansa. Myöskään kaikki mainoksissa olevat tuotteet eivät ole gluteenittomia. Ylläpitäjä ei voi vastata sisällön oikeellisuudesta ja olet aina itse vastuussa siitä mitä suuhusi laitat. Jos huomaat ilkivaltaa tai gluteenipitoisia sisältöjä, ilmoita siitä ylläpitäjälle.

©2024 Glu.fi
Tietoa palvelustaUutisetKäyttöehdotKerro kaverilleOhjeet ja säännötIn englishLähetä palautettaSähkönsäästö ‐ Made ❤ Helsinki ‐ 0,01s