Oireet

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!
<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>
  • milla 412 viestejä6.8.2009 17:48

    Mulla taisi olla vuosia oireettomana keliakia. Sittemmin on oireet tullut. Ja väärää tuotetta mahaan niin seuraava tai kaksi seuraavaa päivää on niin inhottava olla että ei oo tosikaan. Mahaa vääntää, nipistii .. ym . Pahimmassa tapauksessa maha menee aivan sekaisin jo samana päivänä väärää sapuskaa haukattuna.
    Nyt olenkin ollut kuukausia ilman nipistelyä ym kummasti unohtuu koko tauti välillä ja osaa syödä oikein, sitä enempiä miettimättä.

  • maissipallo 8 viestejä6.8.2009 14:04

    http://www.aasiakas.net/index.php/2009/onko-oluessa-gluteenia/

    En toki väitä, että hanne olisi ollut asialla tuon oluensa kanssa

    Vastatakseni alkuperäiseen kysymykseen:

    - Keliakia todettu 6 vuotta sitten
    - Silloin olin ns. oireeton
    - Nyt ei-luontaisella ruokavaliolla eli tärkkelystä, kauraa ym. syön vapaasti
    - Jos nyt syön vahingossa vehnäjauhoja sisältävää ruokaa (esim. suurustetta pieni määrä), niin tunnin parin kuluttua tulen pahoinvoivaksi ja oksennan, kunnes mahalaukku on tyhjä. Olen siis muutaman kerran ollut "oudon ruokamyrkytyksen" kourissa matkalla tai työpaikkaruokalassa syömisen jälkeen, vaikka muut eivät ole sairastuneet.
    - Joskus maistan pari karkkia tai pähkinää "saattaa sisältää"-pussista, mutta en ikinä syö tarkoituksella gluteenia sisältävää ruokaa.

  • Mainos

  • Sussu 97 viestejä5.8.2009 18:38

    Juuri näin. Mietin muuten itseäni miten yhtäkkiä tajuankin olevani onnellisten tähtien alla syntynyt siinä mielessä,etten ole se herkin kategoria koko gluteenihärdellissä, koska varmaankin on vaikea sanoa mitä määriä ennen muinoin mikäkin ns. gluteeniton tuote sisälsi.

  • hanne 7 viestejä5.8.2009 18:09

    Onpas tosiaan tullut mukavasti kommentteja, kiitos niistä kaikista!

    Moneen otteeseen olenkin maininnut että ymmärrän toki että toiset oikeasti ovat kovin herkkiä gluteenille ja heidän elämänsä on sen takia astetta vaikeampaa kuin minun. Jos joskus otankin erivapauksia ja olen hieman välinpitämätön ruuan puhtauden suhteen, niin pyrin kuitenkin pitämään huolen siitä että en anna ymmärtää että se olisi kaikkien keliaakikkojen kohdalla mahdollista. Eli siis jos esim ravintolassa tarjoilija on huolimaton (laittaa normi leivän salaattiannokseni päälle, vaikka olen pyytänyt gluteenittoman annoksen, tms.) huomautan kyllä asiasta. Ja jos taas gluteenittomuus otetaan hyvin huomioon, pyrin siitäkin antamaan palautetta. Ja jos on ystävien kanssa puhetta siitä mitä voin syödä ja mitä en, yritän tehdä selväksi että satun olemaan vähemmän herkkä kuin monet muut keliaakikot. Eli siis välinpitämättömyyteni koskee lähinnä päivittäisiä henkilökohtaisia valintojani ja pyrin kaikessa toki lisäämään keliakian tunnettuutta.

    KattiMatikka tuossa luetteli taas muistutukseksi mitä kaikkea hoitamaton keliakia voi aiheuttaa. Tottakai mietin sitä "saattaa sisältää gluteenia" -suklaata syödessäni, että aiheutanko sillä itselleni kaikki nuo sairaudet. Jos tunnen itseni terveeksi, oireita ei ole ja arvotkin pysyvät kohdallaan, onko silti mahdollista että suolistoni on tulehdustilassa ja minulla näin ollen hoitamaton keliakia? Vai voisiko olla että tuntemukseni ovatkin ihan oikeita ja on mahdollista että minun gluteenin sieto kykyni on selkeästi huonompi kuin normi ihmisillä, mutta kuitenkin korkeampi kuin keliaakikoilla keskimäärin?

    Minua ärsytti hyvinkin paljon diagnoosin saatuani, ja ärsyttää vieläkin, se musta-valkoisuus millä asiaa käsiteltiin. Eli siis kaikki mahdollinen kielletään ihan varmuuden vuoksi ja kieltäydytään tunnustamasta että voi olla että toiset eivät ole aivan yhtä herkkiä kuin toiset. Enkä nyt puhu siitä että lähtisin syömään kokonaisen normaalin pitsan, enkä edes siitä että ottaisin niitä fasupaloja, kun tekee mieli, vaan lähinnä siitä että jätetään kauppaan esim kaikki sellaiset tuotteet, joissa ei erikseen lue että tuote on gluteeniton, vaikka tuoteselosteessa ei mainittaisikaan mitään gluteeniin viittaavaa.

  • Tepa 20 viestejä5.8.2009 17:45

    Minun keliakiani on ollut alusta alkaen oireeton tai oireet ovat olleet "kummallisia" eli siis sellaisia mikä voisi periaatteessa johtua aivan muusta kuin keliakiastakin...

    Vatsakipuja minulla oli erittäin harvoin niinkuin jokaisella ihmisellä eli sitäkään ei osanut keliakiaan koskaan yhdistää ja näitä siis äärettömän harvoin.

    Nyt kun olen vuodesta 2006 asti noudattanut tiukkaa gluteenitonta ruokavaliota niin joskus noin vuosi sitten yllätyin kun vahingossa söin gluteenia niin pari seuraavaa päivää oli todella outo olo vatsassa ja se oli myös varsin kipeä seuraavan päivän. Eli tästä päättelin näin että vaikka keliakia alunpitäen olisikin oireeton niin silti voihan olla niin että kun pitkään ehtii noudattaa ns. oikeaa ruokavaliota niin jos kömmähdyksiä sattuu gluteenin kohdalla niin oireita tulee...

    Vaikka joskun ärsyttää kun ei voi kaikkea ihanaa syödä, esim tavalliset pullat, munkit ja ennen kaikkea ruisleivät niin en ikinä tahallisesti voisi syödä noita.

    Jokaiselle varmasti sattuu jo aivan tarpeeksi niitä pikku kömmähdyksiä kerran pari vuodessa ettei muista esim tarkistaa joka kerta tuoteselostetta ja sinne onkin tullut uusi merkintä jne.

    En myöskään käytä tuotteita jotka ovat merkitty "saattaa sisältää..." Koska noudatan ruokavaliota erittäin tarkkaan, joidenkin mielestä varmaan jopa liian tarkkaan.

  • KattiMatikka 271 viestejä5.8.2009 16:33

    Suviih_in kanssa samaa mieltä. En kyllä oikeasti ymmärrä, kun keliaakikko ottaa työpaikan kahvipöydässä tavallisia fasupaloja kun vieressä on gluteenittomia tarjoomuksia. Ei ymmärrä, ei ymmärrä.... :O

    Ja siis ei vahingossa...

  • Suviih  629 viestejä5.8.2009 16:28

    Itselleni kyllä oireita tulee jos syön jotain silkkaa vehnää, ohraa tai ruista sisältävää, mutta mihinkään "saattaa sisältää" tuotteisiin en reagoi.

    Tuli tässä muuten mieleen, että välillä törmää terveiden ihmisten kanssa sellaiseen, että minulle tullaan sanomaan esim. että "voithan sinä syödä tätä vähän vaikka tässä vehnää onkin, koska eräs toinenkin keliaakikkotuttuni syö". Siinä vaiheessa alkaa ottaa kaaliin, sillä vaikka joku toinen on huolimaton ruokavaliostaan, niin minä en halua olla.

    Gluteenittomia leivontaohjeita: http://www.gluteenitontaleivontaa.fi
    Blogin Facebook-sivut:
    https://www.facebook.com/gluteenitontaleivontaa

  • Mainos

  • Sussu 97 viestejä5.8.2009 16:26

    Sen verran vielä tarkennan kirjoitustani että en siis missään nimessä kannusta ketään huolimattomuuteen gluteenittomassa ruokavaliossa, vaan en kestä sen tyylin "lietsomista" että pitäisi esim. olla eri ruoanlaitto välineet jne. Se on jo vähän liikaa. Eiköhän ne gluteenit pesussa karise siinä missä kaikki muukin. Joskus vaan kun kuuntelen ihmisiä tulee mieleen todella kuin se olisi myrkkyä tai jokin tappajabakteeri...?????? Niinkuin tokasin, jotta normi järki.Pliis.

  • KattiMatikka 271 viestejä5.8.2009 16:00

    Tämä on tosiaankin äärettömän mielenkiintoinen keskustelu!

    Itse kuulun siihen herkkään keliaakikkoporukkaan, joka saa pienestä oireita. Itse en edes ole mitenkään erityisen "herkkä" luonne mutta tässä se nyt vaan meni sitten niin

    Tosiasia se on, että keliakia on sairaus, jossa vehnän, ohraan ja rukiin gluteeni aiheuttaa tulehdustilan suolistossa. Tämän faktan yli kukaan ei pääse. Jos keliakia on todettu, niin sen ainoa hoito on tarkka gluteenittomuuden hoitaminen.

    MUTTA. Kaikki täyspäiset aikuiset ihmiset saavat tehdä mitä haluavat. Lääkärit eivät pysty sanomaan onko se 0,1g gluteenia vai 0,86g gluteenia vai xg gluteenia joka aiheuttaa juuri SINUN suolistossasi tuhoja. Ja ihan aikuisten oikeissa tutkimuksissa pitkälle edenneessä keliakia on aiheuttanut hermostosairauksia ja kyllä, myös ohutsuolen imusolmukesyöpää. Osteoporoosista ja hedelmättömyydestä puhumattakaan. Ei kiva.

    Nämä ovat asioita, jotka jokaisen keliakia diganoosin saaneen tulee tietää. Mutta ihan sama kuin muissakin sairauksissa, niin omahoito on se juttu. Tai sitten ei.

    Ja oluesta vielä sen verran. Olutta juodessa tulee helposti saatua hurja määrä gluteenia, koska se tulee helposti nautittavassa muodossa eli nestemäisessä.

    Eihän kukaan ole väittänyt, että keliakiaruokavalion noudattaminen olisi aina yksinkertaista tai helppoa tai kivaa. Ja joihinkin asioihin ei saa hyvää vastausta. Esim. onko juuri tämä jäätelö tullut linjastolla sen keksimurujäätelöerän jälkeen ja onkohan siihen nyt pesusta huolimatta jäänyt gluteenia kun pakkauksessakin on tuo "saattaa sisältää"-merkintä vai onkohan tämä tullut ihan viimeisenä linjalla ja ne kaikki muruset ovat menneet jo edelliseen jäätelöön...

    Ja ihan aikuisten oikeasti SUURIN ongelma keliakian hoidossa on HOITOMYÖNTYVYYDEN YLLÄPITO...

  • hanne 7 viestejä5.8.2009 13:59

    Komppaan Sussua, eli ihmetyttää toisten hysteria tästä aiheesta. Toki ymmärrän että toiset ovat oikeasti huomattavasti herkempiä kuin itse olen, mutta monien tuotteiden kohdalla pilkun tarkka gluteenittomuuden vaatimus pistää hieman ihmetyttämään. Suurin osa esim gluteenittomista jauhotuotteista sisältää jonkin verran gluteenia, tietenkin annettujen raja-arvojen puitteissa. Kun siis esim leivästä saatavaa kumulatiivista gluteenin määrää vertaa esim maustekastikkeiden gluteenin määrään, olen melko varma että leivästä sitä tulee enemmän. Maustekastikkeissa kun vehnää on yleensä hyvin pieni määrä, ja maustekastiketta käytetään usein esim 1rkl neljän hengen kastikkeeseen, eli lopulta yhden ihmisen saama gluteenin määrä on melko häviävän pieni. Vai olenko järkeilyssäni aivan hakoteillä?

    Oluen juontianikin olen perustellut sillä, että oluen gluteenittomuuden raja-arvo on määritelty kymmenesosaan normaalituotteiden raja-arvosta ja käsittääkseni monien oluiden gluteenipitoisuus pyörii juuri raja-arvon tuntumassa. Gluteenittoman merkinnän saaminen ja ylläpitäminen maksaa kuitenkin tuottajalle maltaita (heh), eli moni tuottaja ei ihan sen takia jaksa vaivautua gluteenittomuusmerkintään. Korjatkaa jos olen väärässä.

    Suomeen palattuani olen ollut suorastaan liikuttuneen hämmästynyt joidenkin ravintoloiden gluteenittomuuspyrkimyksistä. Esim eräässä ravintolassa tarjoilija valisti minua, että ruoka ei ole gluteenitonta, koska sen tekemisessä on käytetty olutta. En sitten viitsinyt samalta istumalta tilata suunnittelemaani tavallista olutta Ja jälleen kerran olen hyvin tietoinen että toisille tuo tarkkuus on vaadittavaa ja oikeasti olin pelkästään tyytyväinen, että tarjoilijakin oli niin valistunut gluteenittomasta ruokavaliosta.

  • Sussu 97 viestejä5.8.2009 13:28

    Angervo sanoi tuossa asian johon olen kiinnittänyt eritoten huomiota. Nimittäin hysteria. Tuntuu kuin välillä ei gluteenista puhuttaisikaan vaan jostain arsenikista tai tappavasta aineesta.... Maalaisjärkeä kehiin. Pitää olla varovainen ja tarkka tottakai, mutta liika on liikaa siinäkin. Pelkään vaan että kohta leimataan kaheliksi jos on keliakia. Vaikeaahan se on ruokien kanssa plärätä,mitä saa ja mitä ei saa syödä, mutta kyllä tästä hengissä selviää jos vaikka vahingossa onkin joskus syönyt miljoonasosa gramman gluteenia. Minähän olen elävä esimerkki siitä,ei se ole tällaista hiusten halkomista ollut ennen, ja olen kohta 40 vuotta ollut "keliakian kourissa". Ja ihan reippaasti kärsii sanoa että olen loistokunnossa.

  • Angervo 19 viestejä5.8.2009 11:48

    Minäkin kuulun niihin ns. oireettomiin. Keliakia löydettiin melkein vahingossa lähinnä jatkuvien röyhtäily-oireiden takia. Pari kertaa olen vahingossa syönyt gluteenia mutta en ole saanut oireita. Tietoisesti en tietenkään syö gluteenipitoista mutta noihin "saattaa sisältää" tuotteisiin suhtaudun ajatuksella että "saattaa olla myös sisältämättä". Nämä syömisjutut on ihan tarpeeksi hankalia ilman hysteerista varomistakin, tuntuu että Suomeenkin on rantautunut jenkkityylinen kaikesta mahdollisesta varoittelu. Tästä "riskisyömisestä" huolimatta veriarvot ovat olleet jatkuvasti kunnossa.

  • Mainos

  • taigis 101 viestejä5.8.2009 11:01

    .

  • taigis 101 viestejä5.8.2009 10:59

    lainaus: """""Ihmettelen kovasti, miten tuo kohuttu suurlähetystön ruoka on voinut saada koko keliakianuorten porukan sairaaksi. Onko varmasti tutkittu ruokamyrkytyksen mahdollisuus? Onhan mahdollista, että jokin bakteeri on aiheuttanut tuon sairastumisen."""""

    Mukana olleen tyttäreni mukaan kaikki leiriläiset eivät saaneet oireita, osalle ei ruuasta tullut mitään.
    Eli sama juttu myös siinä porukassa. Joillekin ei oireita tule, joillekin vähän ja pahimmat oksensivat verta ja olivat täysin sairaalakunnossa!
    Ruokamyrkytyksestä ei ollut kyse,, kokki itse oli kertonut makaronin olleen spelttiä eli vehnää!

    Itse olen myös oireeton keliaakikko. Ainoat oireet mitä minulla (suolinukan lisäksi) on koskaan ollut ovat kynnen pinnan muutoksia. Ne paranivat ruokavalion aloittamisen jälkeen.
    Pyrin olemaan täysin gluteeniton, turhaa leikkimistä tuollainen,, "voin minä tätä vähän ottaa, kun ei tule oireita" asenne!!
    Suolistossamme tapahtuu kaikenlaista mistä emme tiedä!

  • hanne 7 viestejä5.8.2009 10:16

    Lähinnä muiden keskusteluja seuratessa on tajunnut olevansa kovinkin onnekas, kun oireita ei ole ja ei tarvitse pingottaa sen suuremmin ruokavaliosta. Välillä kuitenkin mietin miten paljon oikeasti voisinkaan syödä gluteenia ilman että siitä on sen kummempaa haittaa. Mitään suuria kokeiluja en ole koskaan tietoisesti tehnyt ja vahingossakaan en ole kuin kerran syönyt haarukallisen vehnätortillasta tarjoilijan sekoilun takia.

    Olen toisaalta jo niin tottunut tähän ruokavalioon, että eipä sitä "tavallista" elämää enää sen kummemmin kaipaakaan. Joskus kun käy kavereilla vierailuilla, niin toivoisi voivansa syödä mitä vaan, kun ne stressaa ihan liikaa siitä että saan jotain syötävää. Ulkomailla oleskelun jälkeen Suomi tuntuu paratiisilta sekä gluteenittomien tuotteiden suhteen että ravintoloiden gluuteenitietouden takia

  • porajata 460 viestejä5.8.2009 09:52

    Vuosien aikana (10-15 v) esiintyneet selittämättömät vatsakivut ajoivat lääkäriin....

    Selitin lekurille, että suvussa on ollut keliakiaa ja niinpä pitkän mietinnän ja keskustelun jälkeen passitti minut labraan vasta-ainetestiin. Tulokset tulivat n. viikon kuluttua ja lekuri sanoi, että sulla saattaa olla keliakia koska vasta-aineet koholla ja kirjoitti lähetteen tähystykseen ja tuloksista selvisi n. 1kk kuluttua, että sitähän se on....

    Muuten olen varma ettei kaikki vatsakivut keliaatikolla aina johdu gluteenista koska onhan noita vatsavaivoja joskus myös ns. terveilläkin

  • Sussu 97 viestejä5.8.2009 07:46

    Nuorempana en saanut oireita jos silloin tällöin maistoin jotain kiellettyä, mutta nyt vanhempana kaikki onkin toisin.Eli saan oireita. Niin ne lääkärit ja tutkijat sanovat että jos keliakia on todettu olisi oltava ehdoton gluteenittomuuden suhteen. Siihen on uskottava.Itseäni mietityttää mm. lymfoomien pelko, mikä saa minut syömään oikein. Onhan se niin että jos elimistö on koko ajan niin sanotusti ärsytystilassa, jollain laillahan se ennen pitkää antaa palautetta. Jollain siihen menee pidempi aika, jollain lyhempi. Keliakia on salakavala. Jotkut oirehtii, jotkut ei. Silti se on ja pysyy. Gluteenittomuus on miellettävä elämäntavaksi. Itse en ole valmis ottamaan riskejä. Syön oikein, eikä tarvitse miettiä että olisin tietoisesti itseni sairastuttanut. Kaikille vaan tsemppiä gluteenittomuuteen !

  • Mainos

  • Kari 364 viestejä4.8.2009 22:34

    Niin.. Tuntuu tässä porukassa olevan kovasti monenlaista oirehtijaa. Mulla oireita ei ole ollenkaan. Juttu meni sitä rataa, kuten varmaan moni jo lukenutkin, ensin löytyi osteoporoosi ja sen tutkiminen paljasti keliakian.

    Syödä voin oikeastaan mitä vaan ja litkiä kaljaa oman jaksamisen mukaan. Olen kovastikin herkuttelija - ihme, ettei paino ole nykyistä enempää karannut hanskasta. Ei oireita, onneksi.

    Olin tänään läheisen ala-asteen siis koulu tapahtumassa. Thaimaalainen rouva tarjoili riisikääröja, vihannesta ja jauhelihaa, kaikki gluteenitonta. Oli hyvä lounas.

  • annepanne 52 viestejä4.8.2009 22:24

    Minäkin olen yllättynyt siitä, miten monet kertovat saaneensa oireita syötyään jotain gluteenia sisältävää ruokaa. Voisin vaikka tältä istumalta syödä tavallisen pitsan eikä vatsani olisi siitä moksiskaan (kokeiltu on). Mutta jos söisin pitsaa vaikkapa 2 kertaa kuukaudessa, luulen oireita pikkuhiljaa tulevan. En kuitenkaan syö tietoisesti mitään, missä on gluteenia, mutta en myöskään ole kovin pikkutarkka ruokavaliostani. Syön esimerkiksi tavallista Elovenasta tehtyä kaurapuuroa joka aamu, vaikka sen gluteenittomuutta ei taata.

    Ihmettelen kovasti, miten tuo kohuttu suurlähetystön ruoka on voinut saada koko keliakianuorten porukan sairaaksi. Onko varmasti tutkittu ruokamyrkytyksen mahdollisuus? Onhan mahdollista, että jokin bakteeri on aiheuttanut tuon sairastumisen.

  • hanne 7 viestejä4.8.2009 15:45

    Eksyin tälle keskustelupalstalle vasta nyt vaikka keliakia todettiin minulla jo 7 vuotta sitten. Pohdinnoissa tuotteiden gluteenittomuudesta monet tokaisevat että koska oireita ei ole tullut, tuote on luultavasti gluteeniton. Tämä pisti miettimään, tuleeko kaikille tosiaan näkyviä/tuntuvia oireita gluteenin syömisestä?

    Minulla keliakia todettiin vakavan anemian takia, mitään erityisiä oireita (pientä väsymystä lukuunottamatta) ei ollut. Aluksi noudatin gluteenitonta ruokavaliota pilkuntarkasti, tutkin kaikki tuotteet ja jätin hyllyyn jos vähänkin epäilytti. Muutama vuosi sitten muutin ulkomaille, jossa gluteeniton ruokavalio on täysin tuntematon käsite ja ruokahygienia ravintoloissa hyvinkin kyseenalaista. Siellä sitten elelin melko lailla mutu-tuntumalla, eli yleensä tarkistin lähinnä päällisin puolin että ruoassa ei ole jauhoja. Nykyään syön kaikenlaista kauraa, juon sillon tällöin olutta, ja jos esim suklaassa lukee "saattaa sisältää vehnää" voin maistaa sitä huoletta. Minulle ei koskaan ole tullut minkäänlaisia oireita, jotka yhdistäisin gluteenin syömiseen ja veri- ja tulehdusarvot ovat kohdallaan.

    Onko täällä ketään, jolla on samansuuntaisia kokemuksia ja joka olisi yhtä huolimaton/ välinpitämätön ruokavalionsa suhteen? Vai ovatko kaikki enemmän tai vähemmän herkkiä? Tuleeko teille kaikille oireita jos satutte syömään jotain väärää? Voiko huolimattomuudestani olla haittaa, vaikka kaikki näyttää olevan kohdallaan?

<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>

Tule mukaan keliaakikoiden omaan yhteisöön Glu.fi:hin – täysin ilmaiseksi!

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!

Osallistu keskusteluun

Eniten luetut keskustelut alueella

Huomaa, että kuka tahansa voi lisätä palveluun millaista sisältöä tahansa. Myöskään kaikki mainoksissa olevat tuotteet eivät ole gluteenittomia. Ylläpitäjä ei voi vastata sisällön oikeellisuudesta ja olet aina itse vastuussa siitä mitä suuhusi laitat. Jos huomaat ilkivaltaa tai gluteenipitoisia sisältöjä, ilmoita siitä ylläpitäjälle.

©2024 Glu.fi
Tietoa palvelustaUutisetKäyttöehdotKerro kaverilleOhjeet ja säännötIn englishLähetä palautettaSähkönsäästö ‐ Made ❤ Helsinki ‐ 0,011s