Oireiden poistuminen

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!
<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>
  • Juulin 187 viestejä25.3.2013 07:47

    Asenne on iso tekijä tässä hommassa, toki elämässä yleensäkin. Mutta keliakia vaatii opettelua ja kärsivällisyyttä. Negatiivisuus syö noita molempia aatteita ja elämää muutoinkin.
    Itse tekeminen on ihanaa, kun saa enemmän vaihtelua esim. leipiin, itse laitan milloin rusinaa, milloin karpaloa ja muita kuivattuja hedelmiä yms. Sitten voi laittaa vaikka porkkanaraastetta, riisiä, mausteita... lista on juuri niin pitkä kuin allergiat antavat periksi.
    Ja siinä säästää todella paljon!

  • eijafinn 1 viesti24.3.2013 20:31

    Heips. Itse ollut keliakikko reilun vuoden ja omat neuvot tässä:

    - Leivo itse, saat paljon maukkaampaa ja parempaa syötävää. Itse ostin monitoimikoneen muutaman alku koko keittiö pöllytyksen jälkeen joten suosittelen koneen ostoa. Leivon normaalisti sitten 4-5 juttua kerralla eikä siinä niin kauaa mene loppujen lopuksi. Suosittelen myös kirjailijaa nimeltä Elisabeth Ekstrand Hemmingsson Gluteeniton Leivonta ja muita tämän kirjailija tuotteita. Kokeile rohkeasti eri reseptejä ja muista että ... jos vaikka leipätaikina ohje sanoo 9 del nestettä niin voit laittaa vaikka 4 dl cocacolaa, 3 dl appelsiinimehua ja kuoret mukaan ja 2 dl vettä, kunhan desimäärä on sama kun reseptissä. Toki tämä coca cola saattaa herättää hilpeyttä mutta kolme kokki ystävääni neuvoi tämän minulle ja rohkeasti kokeilin sitä ja tykkäsin.Tämän nauvon antoi muuten kolme kokki ystävääni, en itse keksinyt.
    - Kyläily ....otan aina itse murkinat mukaan niin isäntäväelle ei tule tukala olo ja sitten itse tiedän että se mitä syön on turvallista.
    - Olin itse karkkinarkkari ja nyt sitten karkit on vaihtuneet Naked Bar luonnon tuote patukkoihin joissa mahtava maku ja antaa engergiaa töissä kun tarvii vähän lisäapua.
    - Keliakia - kaikki on asenteesta kiinni, siitä voi tehdä just niin vaikeen kun haluaa tai sitten ei niin vaikean ja itse päädyin jäkimmäiseen. Se on asia mikä on hallittavissa eikä maailmanloppu.
    -Matkustelu - itse matkustan paljon ulkomailla ja en näe sitä ongelmana mutta toki se tarvii vähän etukäteisopiskelua ja kärsivällisyyttä mutta ei ongelma missään nimessä.
    - Dietti - pysy siinä koska ei se itsensä pettäminen kovin kivaa oo ja kun muistaa seuraukset niin se pitäsi riittää.
    - Lähipiiri - oppii yllättävän nopeasti kaiken uuden kun se heille oikein kerrotaan ja markkinoimaan.
    -Aktiviisuus - luen keliakialehden kannesta kanteen ja olen avoin tässä asiassa missä ikinä liikunkin ja olen kovin tiedonhaluinen joten netti oiva lähde tähän tarkoitukseen. Messut toukokuussa ehdotun juttu ja kuten sinä laitoit tänne tämän sinun keskustelun niin kovin hyvä juttu.
    - Kauppareissut - kärsivällisyyttä tarvii ja rutkasti mut siihenkin tottuu ja välillä on hyviä päiviä ja välillä on sit niitä ei niin hyviä mut sekin on ihan sallittua.
    - Elämä on ihanaa kun sen oivaltaa, postiivinen asenne on kaiken a ja o.
    - Tsemppiä ja kun tuossa luin kaikki nuo kirjoitukset niin kyllä sulla on hyvät eväät jo.

    Kevät terveisin

  • Mainos

  • Sarkku 11 viestejä24.3.2013 17:36

    Tämä nyt ei liity aiheeseen, mutta huvitti kun tuohon viestiketjun alle ilmestyi mainos '*Kuolinilmoitusvärssy* - kuolinilmoituksen suunnittelu itse...' Ei nyt niin vakavasta kyse kai kuitenkaan... (Anteeksi, huumorintajuni taitaa olla hieman vinoutunut...)

  • Sarkku 11 viestejä24.3.2013 17:34

    Minä itse olen ollut oikea leipä- ja pulla- ja karkkihirmu. Eli aivan uusi elämä nyt sitten alkanut...

    Tänään kävimme perheen kanssa La Famiglia -ravintolassa Helsingissä. Muut saivat leipää eteensä, minä en. Minä olin hämmennyksissäni uuden tilanteen edessä enkä saanut sanaa suustani, mutta mieheni kysyi josko olisi gluteenitonta leipää, ja niin tuli lämpöinen herkku (oikeasti hyvänmakuinen!)eteeni! Pitää ensitöiksi siis opetella avaamaan suunsa !

  • Juulin 187 viestejä24.3.2013 07:54

    Kaikki mitä laittaa suusta alas pitää tarkistaa, niin yksinkertaista se on.

  • tuuliviiri 13 viestejä24.3.2013 07:21

    Hyviä neuvoja oletkin jo saanut. Noista yllättävistä gluteenia sisältävistä tuotteista nostaisin vielä esiin liemikuutiot ja vaikka monetkin suklaat/karkit; niiden kanssa pitää myös olla tosi tarkkana.

  • milla 412 viestejä24.3.2013 04:35

    Juu, jätskissä ja muissakin yllättivissä paikoissa saattaa olla gluteenia. Tarkista tai jos ei ole mahdollista tarkistaa, etkä ole varma, älä syö

    Ja tuotteiden sisältämät aineet saattavat vaihtua... eli ei kannata luottaa aina " tuttuunkaan " tuotteeseen.

    Itse en ole ennen keliakiaakaan välittänyt leivästä, saatika pullasta... joten ei ole sen asian kanssa ollut juuri ongelmaa.

  • Mainos

  • milla 412 viestejä24.3.2013 04:35

    Juu, jätskissä ja muissakin ylättivissä paikoissa saattaa olla gluteenia. Tarskita tai jos ei ole mahdollista tarkistaa, etkä ole varma, älä syö

    Ja tuotteiden sisältämät aineet saattavat vaihtua... eli ai kannata luottaa aina " tuttuunkaan " tuotteeseen.

    Itse en ole ennen keliakiaakaan välittänyt leivästä, saatika pullasta... joten ei ole sen asian kanssa ollut juuri ongelmaa.

  • Sarkku 11 viestejä23.3.2013 21:45

    Oih, kiitokset teille hyvistä vinkeistä ja kannustuksesta! Tämä alku on aikamoista opettelua ja muistamista. Jätskiä en olisi arvannut epäillä, täytyypä olla tarkkana!

  • eijah 24 viestejä23.3.2013 19:51

    Tuulialta hyvin sanottu Hyvät ohjeet.
    Ravintolassa kun tilaa gluteenitonta, kannattaa vielä aina tarkistaa kun se tuodaan pöytään, niin että olihan tämä gluteeniton.
    Ja tosiaan. kun menee kylää, kannattaa mainita että onko teillä gluteenitonta tarjolla tai jos ei niin ottaa omat eväät. Mutta sitä ei kannata häpeillä, eikä missään tapauksessa kantsi syödä vähän jotain.. jossa saataa olla gluteenia. Tsemppiä uuden alulle!

  • Tuulia 29 viestejä23.3.2013 19:37

    Columbomaisesti palaan vielä sanomaan yhden:
    - Tyhmintä mitä voi tehdä, on lipsua dieetistä silloin tällöin ajatellen, ettei siitä ole vaaraa. Tulos: jatkuva tulehdus olhutsuolessa, jolloin dieetistä ei ole mitään hyötyä. Siis: älä lipsu koskaan tahallaan, grammaakaan.

  • Tuulia 29 viestejä23.3.2013 18:32

    Kyllä, siltä se tuntuu, kun vatsa kiittää.
    Tervetuloa joukkoon!
    Olen itsekin verrannut elämän muuttumista samaan tapaan: ennen tunsin vatsan olemassaolon koko ajan ja se oli kun erillinen elin. Kun dieetti alkoi purra, vatsaa ei tarvinnut enää ajatella. Se ei enää tuntunut.
    Varsinaisia kymmentä kultaista ohjetta ei ehkä ole vielä laadittu, mutta ne voisi ihan hyvin listata. Mukaan voisi ottaa esimerkiksi näitä:
    - Tarkista, tarkista, tarkista. Lue kaupassa aina tuoteseloste. Voit ajatella, ettei jäätelössä ole gluteenia, mutta juuri siinä jäätelössä voi ollakin.
    - Sano ravintolassa tilatessasi ruokaa, että olet keliaakikko ja syöt vain g-ruokaa, jos g-kirjainta ei löydy ruokalistassa. Keliaakikon kysymykset ravintolassa eivät ole koskaan tyhmiä. Varmista aina ääneen, jos epäilet jotain tai et tiedä. Älä kelpuuta "ei siinä pitäisi olla gluteenia" -vastausta vaan pyydä tarkistamaan kokilta. Älä kainostele, sillä tähän kaikkeen vastaaminen kuuluu ravintolahenkilökunnan työhön.
    - Vaadi työpaikalla gluteenitonta, jos palavereissa yms. tilaisuuksissa tarjotaan suolaista/ja tai makeaa. Jos et pyydä, jäät ilman, eikä se ole kivaa. Sinulla on gluteenittomaan yhtä suuri oikeus kuin muilla omiinsa.
    - Ole kanssaihmisille armollinen, vaikka heidän kysymyksensä ottaisivatkin joskus päähän.. Sinäkään et välttämättä tiedä, mitä ja miten diabeetikko voi syödä.
    - Varaa jo muutaman tunnin reissuille itsellesi eväitä: gluteenitonta et saa välttämättä aina sieltä, mistä muut voivat ostaa itselleen sämpylöitä tms.
    - Suhtaudu keliakiaan pikemmin niin päin, että kaikkea voi syödä - kunhan siinä ei ole kiellettyä viljaa. Jos et löydä kaupasta, kokeile leipoa itse. Tämä lasi on siis puoliksi täynnä.
    - Tuore gluteeniton leipä ja pulla ovat ah niin ihania, mutta niitäkään ei tarvitse koko sjan syödä. Löydät ne hämmästyttävän nopeasti vatsan ulkopinnallta
    - Jos menet kylään, jossa tarjotaan jotakin, kerro etukäteen keliakiastasi. Anna vinkkejä, vie tuliaisena gluteenitonta, jos ei muu auta.
    - Syö kalsiumia.
    - Ja vielä: asiat voisivat olla paljon pahemminkin!

  • Mainos

  • hemu 59 viestejä23.3.2013 18:18

    Hei Sarkku!
    Minulla on jo puolitoista vuotta dieettiä takana, mutta muistan ne alkuajat tosi hyvin. Vaikka asian piti olla minulle jo hiukan tuttu, oli siinä monta uutta asiaa opeteltavana. Omasta kokemuksesta voin suositella, että opettele itse leipomaan gluteenitonta. Tulee paljon halvemmaksi ja varsinkin makeita leivonnaisia on kaupassa surkean pieni valikoima. Nykyisin pidän leipomista kivana harrastuksena. Gluteenittomat kahvileivät maistuvat ihan hyvin myös taviksille. Joskus jopa sämpylät ja ruokaleivät ovat kelvanneet. Tältä palstalta löydät näkemyksiäni leivonnasta, jos haluat tutustua.

    Minäkin luulin, että olin jokseenkin oireeton, mutta kummasti olo parani, kun aloitin dieetin. Moni pikkuvaiva helpotti yllättäen. Ei tosiaan jotain rannekanavasyndroomaa osaisi epäillä keliakian oireeksi. Lihaskuntoharjoituksetkin alkoivat vaikuttaa, ja lihaskunto parani ihan yllättävän hyvin. Olin vain ajatellut, ettei tämmöisen vanhan tädin treenit niin vaikuta...Tämä kaikki tietysti motivoi dieetillä oloa, eikä se missään vaiheessa ole tuntunut vaikealle.

    Voimia sinulle uuden dieetin kanssa!

  • Sarkku 11 viestejä23.3.2013 17:18

    Sain keliakiadiagnoosin viime viikolla, ja siitä asti olen noudattanut ruokavaliota. Kaikki on uutta ja ihmeellistä. Kauppaankin menen ihan uusin silmin (kamalan kallista!), ja aikaa todellakin menee hyllyjä tutkiessa.

    Keliakiaepäily tuli minulle täytenä yllätyksenä, enkä ollut kokenut, että minulla olisi ollut mitään ihmeellisiä oireita. Vasta gastroskopian alla - ja varsinaista diagnoosia odotellessa - aloin rekisteröidä ihmeellisiä kiristyksiä ja arkuuksia.

    Nyt gluteenittomalla vasta muutaman päivän (!) oltuani tuntuu, ettei vatsassa enää kiristäkään samalla tavalla kuin aiemmin. Aivan kuin olisi kireä leveä kuminauhavyö navan ympäriltä vaihtumassa pumpuliin. Tältäkö se tuntuu? Ainakin nämä ensi tuntemukset kannustavat tällaista 'muka ei oireetontakin' jatkamaan ruokavaliota. Miten teillä?

    Näistä keskusteluista olen saanut todella paljon tietoa ja vinkkejä. Onko tänne jonnekin muuten listattu 'aloittelija-keliaakikon' 10 kultaista ohjetta (jotta alku sujuisi ilman suurempia kompasteluja)?

<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>

Tule mukaan keliaakikoiden omaan yhteisöön Glu.fi:hin – täysin ilmaiseksi!

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!

Osallistu keskusteluun

Eniten luetut keskustelut alueella

Huomaa, että kuka tahansa voi lisätä palveluun millaista sisältöä tahansa. Myöskään kaikki mainoksissa olevat tuotteet eivät ole gluteenittomia. Ylläpitäjä ei voi vastata sisällön oikeellisuudesta ja olet aina itse vastuussa siitä mitä suuhusi laitat. Jos huomaat ilkivaltaa tai gluteenipitoisia sisältöjä, ilmoita siitä ylläpitäjälle.

©2024 Glu.fi
Tietoa palvelustaUutisetKäyttöehdotKerro kaverilleOhjeet ja säännötIn englishLähetä palautettaSähkönsäästö ‐ Made ❤ Helsinki ‐ 0,013s