Paino pomppii

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!
<< Alkuun < Edelliset
1 2
Seuraavat > Loppuun >>
  • Rupert 74 viestejä14.4.2013 15:33

    honda kirjoitti:
    rupert aloitikko gluteettoman ruoka valio vasta diagnoosin jälkeen.jos näin teit olet tehnyt niin kun se pitääkin tehdä.eikä ruveta kamizakin ruoka valio kokeiluihin,ilman diagnoosia.t.honda.

    Jep. Kuulun näihin (lähes) oireettomiin, joilla keliakia on diagnosoitu vahingossa ja pienemmän fyysisen kärsimyksen vastapainona on loppuelämän kalvava epäilys väärästä diagnoosista ja turhasta gluteenin välttämisestä. Ymmärrän kyllä jos joku kovasti oirehtiva sortuu omiin kokeiluihin ilman diagnoosiakin. Jos homma toimii, niin eipä siinä menetä muuta kuin KELA-korvaukset ja mielenrauhan virallisesta diagnoosista.

  • Juulin 187 viestejä14.4.2013 15:41

    Aikalailla kuulostaa siltä ja näyttää, että monelle keliakia on löydetty ns. vahingossa, siis ilman varsinaista epäilyä. Toki on heitäkin, jotka on "epäiltyinä" lähetetty gastroon.
    Pääasia on että oireet ovat helpottaneet ja asiaan on saatu korjausta.
    Tuntuu vaan, että monille lääkäräreillä ei tule keliakia mieleen, vain yrittävätkö pienentään kustannuksia kun kallistahan gastro + ravintorepia on yhteiskunnalle. Vaikka on hoitomatonkin keliakia kallista...

  • Mainos

  • glutfree 90 viestejä14.4.2013 16:03

    Nimenomaan hoitamattomana (siis ettei tiedä sairastavansa keliakiaa tai ei välitä noudattaa ruokavaliosuositusta vaikka tietäisikin, niitäkin on) on kallista yhteiskunnalle monen moisten liitännässairauksien takia. Ravintoterapiasta sanoisin sen verran, että itselläni en saanut ravintoterapeutin neuvoja kun pienellä paikkakunnalla käy vain kerran viikossa r-terapeutti ja sekin on tarkoitettu ensisijaisesti diabeetikoille. Onneksi oli jo kokemusta asiasta kun suvussa on henkilöitä joilla on keliakia,samoin parilla työkaverilla on, heiltä sain arvokasta ensikäden tietoa.Oman keliakian löytyminen ei suuri ihme sinänsä itselleni ollut kun kerran sitä suvussa on, ensin otettiin verikokeet ja ne olivat jo sen verran positiiviset, että tähystykseen, ja asia oli sillä selvä. Lääkärin neuvot asista olivat lähinnä, että koita pärjätä ja antoi nipun semperin ja schärin esitteitä kouraan. Sen kummempaa seurantaa ei ole ollut, kerran olen oma-aloitteisesti pyytänyt uuden veritestauksen, joka näytti olevan ok vasta-aineiden osalta, eli näin ollen ruokavalio näytti toimivan..Samoin internet on ollut todella hyvä apuri niin gluteenittomien tuotteiden kuin ruokaohjeiden ja uuden tiedon metsästämisessä. Myös nämä vertaistukipalstat on hyviä, kun voi kokemuksia kuulla ja jakaa toisten vastaavassa tilanteessa olevien kanssa. Keliakiaahan onneksi tutkitaan maailmalla (suomessakin kyllä) paljon, ja uutta tietoa tulee kaiken aikaa.Toivottavasti uusi tieto pääsee perille myös pienillekin paikkakunnille ja terv.keskuksiin.

  • Juulin 187 viestejä14.4.2013 16:19

    Se on uskomatonta, kun annetaan vaan esitteitä kouraan ja lähetetään ihminen maailmaan joka on täynnä gluteenia. Sain itse nopeasti ajan ravintoterapiaan ja oli pää pyörällä kaikesta uudesta tiedosta.

    Etsin itsekin ahkerasti tietoa ja nautin uuden oppimisesta, joten keliakia on minulle ollut jonkinlainen oppimisretki!

    Itselleni keliakiadiagnoosi ei ollut yllätys; minulla oli jo 2009 verikokeissa näkynyt vasta-aineiden nousua.
    Olin lähinnä helpottunut ja hyvilläni, kun sain uuden ja varmasti hyödyllisen tavan hoitaa terveyttäni eikä keliakia ollut edennyt pitkälle.

    On ollut jännä nähdä, miten moni asia/oire on ollut lähtöisin tästä sairaudesta. Mm. migreenit ovat vähentyneet ja loiventuneet tämän vuoden sisällä reilusti.

    Mutta tämän sairauden kanssa on oltava oma-aloitteinen, selvittäessään asioita käytännön kanssa ja vertaistuki on tarpeen.

  • Reetta  719 viestejä14.4.2013 18:52

    Ei sen painon tartte nousta, ellei ole alipainoinen. Niitä kiloja tuppaa tuolla likellä viidenkymmenen ikää kertymään ihan itsestään, vaikka ei toivoisi kertyvän.

  • Tiixi89 25 viestejä15.4.2013 23:42

    Niin kyseessä on jo 5vuotta ollut keliakia diaknoosi. Ja todella ongelmani on ollut ylänmääräinen painon pomppiminen. Joka ei ole todellakaan mukavaa... Olen itse todella pieneltä paikkakunnalta ja täällä tietämys taso asiaan on NOLLA.

    Joka suuresti minua pännii, en tahdo alkaa ketään syyttelemään/syyllistämään tässä keskustelussa. Jokaisella meillä on ongelma. Ja Haluan vain nähdä toisen näkökulman asiassa. ) Kommentit ja mielipiteet ovat tärkeitä. JA toivon ettei kukaan muukaan siihen ryhdy. KIITOS.

  • Juulin 187 viestejä16.4.2013 07:29

    Se on kurjaa, jos ei saa tukea tähän asiaan omalta paikkakunnalta. Olisiko sinulla mahdollisuutta käydä yksityisellä ravintoterapeutilla?

  • Mainos

  • Tallulah 476 viestejä18.4.2013 11:17

    Siis kumpi nyt on se ongelma, se että paino vaihtelee vai että ei nouse? Aloitusviestissä sanot että kun paino ei millään nouse ja viimeisessä viestissä ja otsikossa että paino pomppii? Jos se on tuo painon vaihtelu niin miten paljon se vaihtelee?

  • Tiixi89 25 viestejä24.4.2013 22:27

    Siis kirjaimellisesti pomppii. Paino on aina mennyt turhan alas, ja jos sen saa nousemaan ns.normaalin rajaan se kuitenkin hyvin pian menee takaisin alas. Eli paino tekee aalto liikettä. Haitarissa 49->56. Ja se on hyvin rasittavaa.
    Ongelmaa lisää vielä, että paikkakunnalla missä asun ei tk.ssa oteta tarpeeksi vakavasti ongelmaani. Ammattitaito puuttuu, ja lähetettä ei tehdä keskussairaalaan millään.

  • Juulin 187 viestejä25.4.2013 07:23

    Saisitko lähetettä yksityiseltä lääkäriltä?

  • Tiixi89 25 viestejä25.4.2013 22:13

    Juulin kirjoitti:
    Saisitko lähetettä yksityiseltä lääkäriltä?

    En ole saanut vielä, viimeisenä keinona olen sitä käyttänyt. JA todennäköisesti se tulee käyttöön. Kun en minä itekkää jaksa enään tallaista, itselläni kun on myös todettuna rasituspohjainen rytmihäiriö :/

  • Juulin 187 viestejä26.4.2013 08:06

    no sitten sinun täytyy EHDOTTOMASTI päästä jatkotutkimuksiin! Uskomatonta tämä nykyinen terveydenhuolto.

<< Alkuun < Edelliset
1 2
Seuraavat > Loppuun >>

Tule mukaan keliaakikoiden omaan yhteisöön Glu.fi:hin – täysin ilmaiseksi!

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!

Osallistu keskusteluun

Eniten luetut keskustelut alueella

Huomaa, että kuka tahansa voi lisätä palveluun millaista sisältöä tahansa. Myöskään kaikki mainoksissa olevat tuotteet eivät ole gluteenittomia. Ylläpitäjä ei voi vastata sisällön oikeellisuudesta ja olet aina itse vastuussa siitä mitä suuhusi laitat. Jos huomaat ilkivaltaa tai gluteenipitoisia sisältöjä, ilmoita siitä ylläpitäjälle.

©2024 Glu.fi
Tietoa palvelustaUutisetKäyttöehdotKerro kaverilleOhjeet ja säännötIn englishLähetä palautettaSähkönsäästö ‐ Made ❤ Helsinki ‐ 0,009s