Ravitsemusterapeutti

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!
<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>
  • Bakku-shan 19 viestejä2.3.2009 11:53

    Kysyisin niiltä, joilla on keliakia ollut jo vuosia, montako kertaa olette käyneet sairauden toteamisesta lähtien ravitsemusterapeutilla. Itse olen käynyt tasan yhden kerran, mutta haluaisin kyllä neuvontaa näin vuosienkin jälkeen, kun oma dieetti supistuu syystä jos toisestakin, esim. kaali, omenat, herneet, maustetut jne. eivät käy laisin. Oletteko päässeet sopeutumisvalmennuskursseille, itse en ole koskaan käynyt semmoista kurssia?

  • Reetta  719 viestejä2.3.2009 17:23

    Silloin kun keliakia/ihokeliakia on aikoinaan todettu, ei varmaan ravitemusterapeuttia ollut vielä keksittykään. Kerran olen käynyt joskus yli 20 vuotta sitten.
    Ja sitten minulla on ollut tuuri päästä Kelan kustantamalle sopeutumisvalmennuskurssille. Nuo SOVA-kurssit on tarkoitettu henkilöille, joilla on enemmän tai vähemmän ongelmia ruokavalion kanssa. Kurssi Peurungassa oli tosi hyvä, ennen kurssille menoa tehtiin 3 pv ruokapäiväkirja ja sen sitten Keliakialiiton ravitsemusterapeutti kävi ennen kuntoutusta läpi ja laski, miten eri ravintoaineet on kohdallaan syömisessä tai sitten ei. Ruokapäiväkirjoja käytiin läpi pienryhmissä ja lisäksi jokaisella oli henkilökohtainen aika ravitsemusterapeutille. Tuohon Kelan kurssiin kuuluu 5 pv jakso ja vuoden päästä 3 pv seuranta (myös silloin ruokapäiväkirja). Lisäksi kurssilla oli paljon muutakin tosi hyvää ohjelmaa. Suosittelen. Hakua varten tarvitaan hoitavan lääkärin B-lausunto tai vastaava, jossa hän perustelee kuntoutuksen tarvetta.
    Kurssien määrää on näköjään karsittu aiemmasta ja tänä vuonna noita kuntoutuksia järjestetään yksi. Hakuaika näyttää olevan 30.04.2009 saakka. Ylitalon Vuokko liitossa tietää näistä kursseista.
    Siitä vaan hoitavan lääkärin kimppuun pyytämään suositusta sopeutumisvalmennuskurssille. Toivottavasti pääsisit !

  • Bakku-shan 19 viestejä9.3.2009 21:04

    Kiitos Reetta vastauksestasi, mutta jäin ihmettelemään tuota "hoitava lääkäri" -juttua, mulla kun ei sellaista ole. No tietty joku muukin sen lähetteen voi laittaa Täytyyköhän sitä kuulua paikalliseen keliakiajaostoon, jos hakee tuollaiselle kurssille? Peurungan tiedän, hieno paikka!! Onkohan muuten monellakaan tuota omaa hoitavaa lääkäriä, kun keliakian toteamisesta on jo yli 20 vuotta??

  • Reetta  719 viestejä9.3.2009 21:28

    Joo, kyllä lähetteen voi kirjoittaa vaikka terveyskeskuslääkäri tai muu lääkäri joka tämän hetkisen tilanteesi parhaiten tuntee. Keliakiayhdistyksen jäsenyyttä ei kurssivalinnoissa varmastikaan tutkita - vaikka itse olenkin (passiivinen) jäsen. Lääkärinlähetteen lisäksi täyttelet pari Kelan sivuilta löytyvää lomaketta ja niissäkin kannattaa kertoa ongelmat ruokavaliossa. Peurunka on todella mahtava paikka ja 12 hengen kurssilaisporukka oli tosi kiva; eri ikäistä porukkaa. Itselläni tuo "hoitava lääkäri" oli gastroskopian tehnyt lääkäri, joka laittoi minua "ruotuun", kun ruokavalion noudattaminen oli repsahtanut pahemman kerran vuosien saatossa.

<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>

Tule mukaan keliaakikoiden omaan yhteisöön Glu.fi:hin – täysin ilmaiseksi!

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!

Osallistu keskusteluun

Eniten luetut keskustelut alueella

Huomaa, että kuka tahansa voi lisätä palveluun millaista sisältöä tahansa. Myöskään kaikki mainoksissa olevat tuotteet eivät ole gluteenittomia. Ylläpitäjä ei voi vastata sisällön oikeellisuudesta ja olet aina itse vastuussa siitä mitä suuhusi laitat. Jos huomaat ilkivaltaa tai gluteenipitoisia sisältöjä, ilmoita siitä ylläpitäjälle.

©2024 Glu.fi
Tietoa palvelustaUutisetKäyttöehdotKerro kaverilleOhjeet ja säännötIn englishLähetä palautettaSähkönsäästö ‐ Made ❤ Helsinki ‐ 0,009s