"Saattaa sisältää sitä sun tätä"

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!
<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>
  • Jontsa 67 viestejä26.4.2009 01:15

    Olin tällä viikolla Hämeen keliakiayhdistyksen järjestämässä tapahtumassa, jossa oli keliakialiitosta tuoteasiantuntija kertomassa mm. uusista gluteenittomien tuotteiden raja-arvosta. Tuon tapahtuman jäljiltä tulin siihen lopputulokseen, ettei kannata olla liian pedantti noiden "saattaa sisältää vehnän jäämiä" -tekstin sisältävien tuotteiden käytön suhteen. Ruotsissa oli kuulemma Marabou haastettu oikeuteen siitä, että heidän tuotteissaan lukee tuo "saattaa sisältää...", koska heidän tuotteitaan oli tutkittu, ja yhdessäkään ei ollut mitään noista aineista mitä oli lueteltu "saattaa sisältää"-luettelossa. Eli aion syödä jatkossa hyvillä mielin Fazerin ja Maraboun suklaita

    Lisäksi sain tietää, että 70-luvulla gluteenittomissa tuotteissa sai olla gluteenia enintään 600 mg/kilo, kun taas nykyisellään sitä saa olla 200 mg, ja uuden määrityksen mukaan enää 20 mg. Lukeekohan kohta enää missään tuotteessa gluteeniton-merkintää, kun raja-arvot on tiukentuneet niin huimasti...

  • Suviih  629 viestejä26.4.2009 20:45

    Siinä uudessa asetuksessahan oli kaksi eri tyyppiä gluteenittomille tuotteille, gluteeniton ja erittäin vähägluteiininen, jonka raja-arvo tulee olemaan 100mg/kg. Jotenkin on jäänyt mielikuva, että nykyäänkin gluteenittomista tuotteista suurin osa sisältää korkeintaan tuon 100mg gluteenia.

    Omasta mielestäni tuo on vain hyvä, että nuo raja-arvot tiukentuvat entisestään ja että tulee käyttöön EU:n yhteiset rajat. Tuo 70-luvun raja on kyllä ollut huiman korkea, mutta nykyään kyllä keliakiaa on tutkittu paljon enemmän, joten luotan kyllä siihen, että nämä raja-arvojen tiukentumiset ovat vain keliaakikon parhaaksi.

    Fazer onkin muuten ilmoittanut, että vaikka sen pakkauksissa varoitetaan vehnän jäämistä, on rajoitus lähinnä vilja-allergisille, sillä gluteenia tuotteet sisältävät korkeintaan sen, mitä raja-arvot sallivat (varmistaneet asian kokeilla).

    Gluteenittomia leivontaohjeita: http://www.gluteenitontaleivontaa.fi
    Blogin Facebook-sivut:
    https://www.facebook.com/gluteenitontaleivontaa

  • Mainos

  • Toukokisu 31 viestejä30.6.2009 14:14

    Mites sitten "saattaa sisältää gluteenia", oletteko sellaisia tuotteita uskaltaneet ostaa? Tänään juuri katsoin Lidlissä litran suklaajäätelöä ja itse aineosissa ei ollut gluteenipitoisia aineita, mutta perässä luki teksti "saattaa sisältää gluteenia". En sitten uskaltanut sitä ostaa...

  • milla 412 viestejä1.7.2009 05:24

    En ole koskaan uskaltanut sellaista ostaa tai syödä missä on mainittu tuo " saattaa sisältää" .
    Jotenkin tulee heti sellainen tunne, että tuote sitältää gluteenia.

  • Tepa 20 viestejä9.7.2009 15:24

    Itse olen jäänyt sellaiseen käsitykseen että jos tuotteessa lukee "saattaa sisältää vehnää" niin silloin ko. tuote on valmistettu samalla linjalla missä valmistetaan tavallisia tuotteita joissa on vehnää eli vaikka linja puhdistetaankin siinä välissä niin on mahdollista että vehnän jäämiä linjalle vielä jää... Siksi en itse tuollaisella merkinnällä varustettuja tuotteita osta koska mahdollisuus on että niissä vehnän jäämiä on...

<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>

Tule mukaan keliaakikoiden omaan yhteisöön Glu.fi:hin – täysin ilmaiseksi!

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!

Osallistu keskusteluun

Eniten luetut keskustelut alueella

Huomaa, että kuka tahansa voi lisätä palveluun millaista sisältöä tahansa. Myöskään kaikki mainoksissa olevat tuotteet eivät ole gluteenittomia. Ylläpitäjä ei voi vastata sisällön oikeellisuudesta ja olet aina itse vastuussa siitä mitä suuhusi laitat. Jos huomaat ilkivaltaa tai gluteenipitoisia sisältöjä, ilmoita siitä ylläpitäjälle.

©2024 Glu.fi
Tietoa palvelustaUutisetKäyttöehdotKerro kaverilleOhjeet ja säännötIn englishLähetä palautettaSähkönsäästö ‐ Made ❤ Helsinki ‐ 0,01s