"Se on automaattisesti gluteeniton"

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!
<< Alkuun < Edelliset
1 2
Seuraavat > Loppuun >>
  • Jossu 22 viestejä14.8.2010 00:50

    Menneellä viikolla työpaikka ruokalassa tapahtunutta:
    Ruoka oli merkitty G:llä ja maksoin ruokani, otin salaattia jne lautaselle ja ollessani ottamassa lautaselle sitä uunilihaa huomasin sen olevankin leivitetty... Pakko oli varmistaa emännältä, että ihanko näin se on minulle sopivaa, jolloin hän sit sanoi, että joo pakkauksessa mikä tuli keskuskeittiössä oli se merkitty Gluteenittomaksi, mutta kyllä häntäkin se epäilyttää... Jäi sit kyllä syömättä se piffi! Raivostuttavaa!

  • Iiki 23 viestejä26.10.2010 08:34

    Tallulah kirjoitti:
    Mä olen kyllä tuosta samaa mieltä. Ihmiset saavat oireita eri tavalla ja mun mielestä on ihan ok sanoa että herkimmät voivat saada oireita. Itse en saa oireita vaikka olisi paistettu samassa.

    Minäkin saan niskakarvani pystyyn tuosta "herkimmät saa oireita"-lauseesta. Eihän keliakiassa ole kyse siitä kuka saa ja millaisia OIREITA, vaan siitä, että kaikille keliaakikoille pienikin määrä gluteenia tekee vaurioita suolinukkaan. Olen kyllä valistanut tällaisen kommentin antajaa todellisista seurauksista.

    Olin vappuaattona reissussa. Junamatka pitkittyi, kiitos VR:n, 2,5 tunnilla. Junanvaihto puolenyön maissa Pasilassa. Tiesin siellä olevan Hesen, ja menin kysymään hampurilaista. Eivät myyneet, koska keittiö oli kiinni, kymmenen minuuttia ennen sulkemisaikaa! Kysyin sitten ranskalaisia. Niitä olisi saanut, mutta heillä ei ollut erillistä rasvakeitintä. Joissain Heseissä on, joten kannattaa aina koittaa kepillä jäätä. Tyty totesi sitten, että rasva on kyllä vaihdettu tänään. Juupa juu, 12 tuntia sitten, kun paikka aukesi. Olin sitten nälissäni Turkuun asti.

  • Mainos

  • Tallulah 476 viestejä26.10.2010 10:48

    ^Siis mä nimenomaan en saa niskakarvojani pystyyn siitä, vaan mun mielestä on ihan ok sanoa niin. Ja jokaisella keliaakikolla millihippusesta gluteenia ei tule vaurioita suolinukkaan, myös siinä on yksilöllisiä eroja. Jos ei olisi niin miksi sitten ennen tähystystä ei saa aloittaa gluteenitonta ruokavaliota? Eikö riittäisi että muutama päivä aikaisemmin syö yhden keksin kun se kerran vaurioituu heti?

  • porajata 460 viestejä26.10.2010 13:31

    Erään ruokalan Ruokalista

    Hyvä sinänsä mutta tarkkana pitää olla, esim jos maanataina laittais kastiketta niin oireita tulisi....

    Kysymällä löytyy kuitenkin useimmiten pieni kattila tiskin takaa jossa myös G-kastike...eli vuoropuhelu sallittua...

    Maanantai

    Lindströminpihvejä (G, L, M), Pehmeää sipulikastiketta (VL), Keitettyjä perunoita (*, G, L, M)

    Sitruunakuorrutettua seitiä, Keitettyjä perunoita (*, G, L, M)

    Pinaattikeittoa ja kananmuna, Tonnikala-nuudelisalaattia (L, M)

    Aprikoosirahkaa (G, VL)

    Tiistai

    Riistakiusausta (G, VL)

    Pehmeää kalkkunakeittoa (G, VL)

    Kasvissose-tuoreyrttikeittoa (G, L), Ohra-aurinkokuivattutomaattisalaatti (L)

    Mustikkasmoothieta (G)

    Keskiviikko

    Jauheliha-kaalipataa (*, G, L, M), Puolukkasurvos (G, L, M)

    Tomaattista lohipataa (*, G, L, M), Riisiä (G, L, M)

    Porkkana-rakuunasosekeittoa (G, L, M), Hedelmäistä juustosalaattia (G, L)

    Omenakiisseliä (G, L, M)

    Torstai

    Bratvursteja, nakkeja ja ryynimakkaraa (L), Sinappikastiketta (G, VL), Perunasosetta (G)

    Lohikeittoa (*, G)

    Kookos-papukeittoa intialaisittain (G, L, M), Broileri-ohrasalaattia (L)

    Vaniljakiisseliä (G), Vadelmahilloa (L, M, G)

    Perjantai

    Uunibroileria (G, L, M), Pehmeää currykastiketta (VL), Riisiä (G, L, M)

    Paahdettuja rosamunda-perunoita (G, L, M), Kinkkutäytettä (G, L)

    Juusto-paprikakeittoa (VL), Katkarapusalaattia (G, L)

    Minttu-suklaavaahtoa (G)

  • Nuutti 56 viestejä26.10.2010 18:01

    Tallullah, teet muille keliaakikoille vain hallaa noilla kommenteilla. Jos levität tarjoilijoille tietoa että joo, eihän se pieni määrä haittaa kun "herkimmät ei saa oireita" niin niillä on käsitys siitä että ei haittaa pieni määrä. Sitten muut kärsivät kamalista oireista, vaikka sinulle ei niitä tulisikaan. En lähde siitä keskustelemaan että tuleeko suolinukkaan vauroita vai ei, mutta eikö se riitä että joillakin oireet oon ihan hirveitä??

    porajata; näyttää aivan meijän koulun ruokalan ruokalistalta!

  • porajata 460 viestejä27.10.2010 08:08

    Nuutti kirjoitti:
    Tallullah, teet muille keliaakikoille vain hallaa noilla kommenteilla. Jos levität tarjoilijoille tietoa että joo, eihän se pieni määrä haittaa kun "herkimmät ei saa oireita" niin niillä on käsitys siitä että ei haittaa pieni määrä. Sitten muut kärsivät kamalista oireista, vaikka sinulle ei niitä tulisikaan. En lähde siitä keskustelemaan että tuleeko suolinukkaan vauroita vai ei, mutta eikö se riitä että joillakin oireet oon ihan hirveitä??

    porajata; näyttää aivan meijän koulun ruokalan ruokalistalta!

    Ei oo teijän koulun mutta ehkä saman firman....

  • Tallulah 476 viestejä27.10.2010 20:26

    Nuutti kirjoitti:
    Tallullah, teet muille keliaakikoille vain hallaa noilla kommenteilla. Jos levität tarjoilijoille tietoa että joo, eihän se pieni määrä haittaa kun "herkimmät ei saa oireita" niin niillä on käsitys siitä että ei haittaa pieni määrä. Sitten muut kärsivät kamalista oireista, vaikka sinulle ei niitä tulisikaan. En lähde siitä keskustelemaan että tuleeko suolinukkaan vauroita vai ei, mutta eikö se riitä että joillakin oireet oon ihan hirveitä??

    Tilaan ruokalistalta annoksen ja sanon että gluteenittomana. Tarjoilija sanoo että se tehdään samoissa tiloissa kuin muutkin joten herkimmät voivat saada oireita. Minä sanon että minua ei haittaa, otan sen annoksen silti. Mitä muuta tietoa olen levittänyt kuin että minä voin sen annoksen syödä ja miten se vaikuttaa muihin keliaakikoihin? Kyse oli siitä ärsyttääkö se että tarjoilijat sanovat "herkimmät voivat saada oireita" vai ei, ja minua se ei ärsytä. Näytä se kohta jossa olen sanonut että levitän tarjoilijoille tietoa että keliaakikoita ei pieni määrä haittaa. Miten joku muu voisi saada oireita ruuasta jota minä syön ja miten mun ruokailuun liittyy muiden oireet?

  • Mainos

  • Pulla 267 viestejä28.10.2010 13:35

    Huom. se että ei saa välittömiä oireita, ei tarkoita sitä, etteikö gluteeni ole haitallista. - Juuri tänään soitin yhteen ravintolaan, josta on tilattu ruokaa erääseen tilaisuuteen, johon olen menossa. Ravintoloitsija sanoi, että kyllä hän on joskus nähnyt "luontaisesti gluteenittomia" leipiä ja on hän tehnyt sellaisia annoksia. "Niin, että maidoton täytyy olla?" "Ja mitään jauhoja ei saa olla?" Ilmoitti sitten, että laktoositonta laittaa. Vaikutti yllättyneeltä, kun sanoin, ettei tarvitse olla edes laktoositon.

<< Alkuun < Edelliset
1 2
Seuraavat > Loppuun >>

Tule mukaan keliaakikoiden omaan yhteisöön Glu.fi:hin – täysin ilmaiseksi!

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!

Osallistu keskusteluun

Eniten luetut keskustelut alueella

Huomaa, että kuka tahansa voi lisätä palveluun millaista sisältöä tahansa. Myöskään kaikki mainoksissa olevat tuotteet eivät ole gluteenittomia. Ylläpitäjä ei voi vastata sisällön oikeellisuudesta ja olet aina itse vastuussa siitä mitä suuhusi laitat. Jos huomaat ilkivaltaa tai gluteenipitoisia sisältöjä, ilmoita siitä ylläpitäjälle.

©2024 Glu.fi
Tietoa palvelustaUutisetKäyttöehdotKerro kaverilleOhjeet ja säännötIn englishLähetä palautettaSähkönsäästö ‐ Made ❤ Helsinki ‐ 0,009s