Seuranta

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!
<< Alkuun < Edelliset
1 2 3
Seuraavat > Loppuun >>
  • porajata 460 viestejä29.3.2009 16:33

    Tuossa näytettä, kertoo tasoista

    http://www.solunetti.fi/fi/patologia/ohutsuolen_villusatropia_200x/

  • Vaula 141 viestejä20.10.2009 14:43

    Millaisia verikokeita keliakia-seurannassa oikein otetaan? Olin tänään yhteydessä terveyskeskuslääkäriin, koska olen kärsinyt jo viikon oudoista vatsa-oireista, enkä keksi niille mitään selitystä. Keliakia minulla on siis ollut jo vuosia ja ruoka-valio tietysti sen mukainen (tahattomia gluteeninsyömisiä lukuunottamatta). Nyt epäilen että erään tutun äskettäin tarjoamassa piirakassa (vaikka kuulemma gluteenittomista jauhoista tehty olikin) olisi saattanut olla ainakin gluteenijäämiä. En itsekään tiedä kuinka herkkä olen reagoimaan gluteenialtistukselle (ellen sitten saa sisuksiini esim. kokonaista leipäviipaletta jolloin olosta tulee aivan kauhea) ja oireet alkoivat siis vasta muutama päivä kyseisen piirakan syönnin jälkeen.

    Kysyin siis lääkäriltä jos labrassa voitaisiin tutkia keliakia-vasta-aineet, jos niistä näkyisi olenko saanut suolistooni jotain gluteenipitoista, mutta lääkäri totesi että vasta-aineilla pystytään ainoastaan TOTEAMAAN keliakia. Eli jos olen syönyt vahingossa jotain gluteenipitoista, sitä ja sen mahdollisesti aiheuttamaan villustuhoa ei voi millään labrakokeella nähdä. Onkohan näin?

  • Mainos

  • Kari 364 viestejä20.10.2009 22:55

    Vaula, olematta lääkäri ollenkaan, G-ruokavalioinen vain. Mielestäni olisi hyvä kun jonkinlainen patti nousisi jonnekin kun syöt viljaa. Noin vaan ei taida asia olla. Tossa joskus aikaisemmin totesinkin, että olisi hyväksi "hälytysmerkiksi" kun tuollainen tunniste olisi. Mulla on hyvin teoreettisella pohjalla koko juttu; en tiedä viljaa syöneeni kun vahingossa syön. Tauti sitten vaan osteoporoosina salakavalasti jyllää. Olemista helpottaa se, että todellakaan mitään oireita ei ole

    Olin tänään läheisen ala-asteen siis koulu tapahtumassa. Thaimaalainen rouva tarjoili riisikääröja, vihannesta ja jauhelihaa, kaikki gluteenitonta. Oli hyvä lounas.

  • porajata 460 viestejä21.10.2009 10:16

    Jonkun verran kokemusta omaava...

    Seurantaan on valittava se vasta-aine joka parhaiten ilmaisi keliakian silloin diagnoosivaiheessa

    Itse en ole päässyyt vielä kolmeen vuoteen viite-arvon alle, jatkan ruokailun tarkentamista, suoli silti jo melkein kunnossa

    Tuommoinen yksittäinen altistuminen pienelle gluteenimäärälle esim. kerran kuukaudessa tuskin näkyy arvoissa mutta jos viikoittain jäämiä syö niin varmaan näkyy...

  • Carsu 43 viestejä24.11.2009 10:02

    Mä oon Karin kanssa samoilla linjoilla, olis helppo jos tulis jotain oireita. Mulla todettiin ihokeliakia noin 6kk sitten, mutta muita oireita ei ollut, kun kyynärpäissä rakkuloita jotka kutis tasan kaks päivää.. Hävisivät sitte ittestään, ja ei oo sen jälkeen oikeastaan ollut oireita kun kerran, vaikka söin vielä 2kk "normaalisti". Mulla kävi vielä niin hassusti, että kävin ensin näyttämässä niitä patteja TK lääkärille joka alkoi heti puhumaan ihokeliakiasta. En ollu koskaan moisesta kuullut joten kuvittelin että se lääkäri kehitti sen päästään. Kävin kuitenkin verikokeissa, jonka jälkeen suuntasin yksityiselle ihotautilääkärille. Ihotautilääkäri totesi että se on vain "jotain ihottumaa", liittyy varmaan atooppiseen ihon ja sillä selvä. Pari viikkoa tän jälkeen sain puhelun allergiasairaalasta ja sieltä pyydettiin käymään. Totesivat että veriarvojen perusteella on keliakia, ja ottivat vielä ihosta koepalan. Mitään oireita mulla ei tänä aikana ollut, vaikka gastroskopia myöhemmin näyttikin että suolinukka oli osittain tuhoutunut.. Mutta joka tapauksessa takas aiheeseen; allergiasairaalassa kävin pari kertaa verikokeissa, viimeisessä oli ne keliakia arvot laskeneet 50->9 ja lääkäri totes että pitää ITSE hoitaa joko työpaikan lekuri tai TK lekuri seuraamaan tilannetta.. Käyn varmaan ens vuonna taas sitten labrassa katsastamassa arvot.

  • mamma74 13 viestejä26.11.2009 15:15

    Hmm. Meillä tytön keliakia diagnosoitiin helmikuussa 09, ensimmäisessä seurannassa käytiin syyskuussa. Silloin vasta-aineet olivat palautuneet normaaleiksi. Lääkärin mukaan jatkoseurannassa ei tarvitse käydä kuin 5 vuoden välein. Minusta ohje on melko erikoinen, kun kyseessä on 6-vuotias lapsi. Aionkin viedä tytön omatoimisesti seurantaan vuosittain. Meillä siis diagnoosi tehty yksityispuolella, emmekä siksi ole julkisen sairaanhoidon seurannassa.

  • Reetta  719 viestejä26.11.2009 17:27

    Hei !

    Suomen lääkärilehdessä numero 4/2009 on ollut artikkeli keliakiasta, sen seurannasta ym.

    Sellaisen otskikon alla kuin "Suomen lääkärilehti..." täällä keskusteluissa on laittamani tiivistelmä keliakian seuranta-suosituksesta. Sen on laatineet Suomen parhaat keliakian asiantuntijat.

    Muistaakseni artikkelissa ei ollut eroteltu aikuisten ja lasten seurantaa. Tuo 5 vuoden seurantaväli ei nyt ihan tuon suosituksen mukaiselta vaikuta.

  • Mainos

  • higga 209 viestejä26.11.2009 18:36

    mamma74 kirjoitti:
    Hmm. Meillä tytön keliakia diagnosoitiin helmikuussa 09, ensimmäisessä seurannassa käytiin syyskuussa. Silloin vasta-aineet olivat palautuneet normaaleiksi. Lääkärin mukaan jatkoseurannassa ei tarvitse käydä kuin 5 vuoden välein. Minusta ohje on melko erikoinen, kun kyseessä on 6-vuotias lapsi. Aionkin viedä tytön omatoimisesti seurantaan vuosittain. Meillä siis diagnoosi tehty yksityispuolella, emmekä siksi ole julkisen sairaanhoidon seurannassa.

    Mekin ollaan käyty yksityisellä ja meillä poika käy verikokeissa puolen vuoden välein, juuri tänään käytiin taas

  • Nonna 13 viestejä26.11.2009 19:22

    Meillä tytön (nyt 10 v) keliakia todettiin vajaa puolitoista vuotta sitten. Ensimmäinen kontrolli oli noin 5 kk diagnoosin jälkeen. Seuraava kontrolli sovittiin siitä vuoden päähän ja näin tapahtuikin. Molemmissa kontrolleissa arvot olivat normaalit.

    Koska tyttö voi hyvin ja kasvu on tasaista, on seuraava kontrolli kahden vuoden kuluttua. Näin edetään ainakin koko kasvuikä. En tiedä sitten miten muuttuu aikuisiässä. Tällä hetkellä on hyvä ja turvallinen olo.

    Olimme alkuun Lastenklinikan asiakkaana ja viimeisin käynti oli lastenlääkärillä Jorvissa.

  • ponipimu 239 viestejä27.11.2009 00:42

    Reilu vuosi sitten diagnosoidun 9v tytön kanssa ollaan käyty yhden kerran kontrolliverikokeissa ja lääkärin juttusilla.

    Ja seuraavan kerran mennään taas vuoden päästä. Uutta tähystystä ei tehdä ellei verikokeissa näy mitään erikoista.

    Kasvua seurataan ja samalla jos on muita vaivoja, ne pyritään hoitamaan. Sairaalan kautta mennään. Näin ainakin siihen 16 vuotiaaksi asti.

    Itselläni taasen disgnoosi on helmikuulta, joten kontrolliverikoe ja tähystys tulee ensi keväälle. Siitä sitten jatko sovitaan riippuen tuloksista. Ja minä käyn terveyskeskuksen puolella.

    Pienten lasten kanssa neuvoisin kyllä käymään kerran vuodessa jonkinlaisessa kontrollissa, pitäähän sitä kasvua ja kehitystä jotenkin seurata, tai ainakin neuvolassa ja kouluterveydenhoidossa ottaa asia puheeksi.

  • Kari 364 viestejä27.11.2009 01:29

    Näitä ihmisten ohjeistuksia tuntuu riittävän kyllä moneen lähtöön. Lisääntyvällä mielin olen kyllä itse-epäilyn ja -seurannan lämmin kannattaja.

    Kävi muuten tosa eilen semmonen ex-temporee juttu. Olen partiolaisporukoita vetänyt jo ajat. Tuli illalla kaverilta kutsu johtajien illalliselle. Siis n.2h varoituksella. Oli muuten pakko tekosyyllä kieltäytyä kun G-ruuasta ei ollut mitään varmuutta. Ei millään viittis jäädä peruna-rosolli-linjalle kun muut herkuttelee. Laatikoissakin tuppaa aina olla jotain korppujauhoa. Naatiskelin kotona senkin edestä

    Olin tänään läheisen ala-asteen siis koulu tapahtumassa. Thaimaalainen rouva tarjoili riisikääröja, vihannesta ja jauhelihaa, kaikki gluteenitonta. Oli hyvä lounas.

  • Tarja 1 viesti25.12.2009 17:52

    Tätä ketjua lukiessa tuli mieleen, että kannattaa varoa mitä toivoo, siis niiden saman tien ilmaantuvien oireiden suhteen. Minulla ei ole edes virallista diagnoosia, mutta kylläkin erittäin selvä ihokeliakia, koska näppylät ja kutinat ovat hävinneet luontaisesti gluteenittomalla ruokavaliolla. Verikokeissa ei aikanaan näkynyt mitään eikä tähystystä ole koskaan tehty, mutta pienimmästäkin gluteenialtistuksesta tulee näppyjä 24 tunnin sisällä ja polvet menevät jumiin ja niitä särkee jo aikaisemmin.

    Tuo jälkimmäinen oli ensin mielestäni vain tosi hyvä mittari, joka kertoi heti jos oli tullut syötyä jotain sopimatonta (polvet nimittäin reagoivat jopa niihin glukoosi-fruktooseihin ja vastaaviin samoin kuin ihokin). Kätevästä mittarista ei voi enää puhua, koska polvien reaktiot näyttäisivät johtuvan ms-taudista, joka kiukustuu heti, kun elimistössä on tulehdusreaktio.

  • Mainos

  • porajata 460 viestejä27.5.2010 15:26

    Aikaa on taas kulunut....

    Huomenna aamusta keliakian seurantanäytteen antoon ja samalla muutkin arvot....

  • marke 71 viestejä1.6.2010 08:48

    Hei,
    meillä keliakia todettiin, kun tyttö oli 10. Epäilyä oli jo edellinen vuosi (ihokeliakia), mutta vuosi siinä meni, ennenkuin koepala oli otettu ja tähystys tehty.

    Alkuun verikokeita oli 2 kertaa vuodessa, myöhemmin vain kerran ja sitten käynti lastenpolilla. Kerran folaattitaso oli alhaalla ja sitä seurattiin uusintaverikokein. 15 vuotiaana on viimeinen käynti lastenpolilla ja sitten siirtyy tk:n piiriin. Vielä en tiedä, tuleeko tk:sta lähete verikokeeseen vai pitääkö sitä tahtoa itse tai onko tapaamista lääkärin kanssa.

    Mielestäni olisi tärkeä seurata lasten keliakiaa vuosittain tai useamminkin, jos koetuloksissa on poikkeamaa.

    Yksityispuolen lääkäri epäili silloin aluksi ihokeliakiaa ja lähetti julkiselle puolelle jatkoon.

  • porajata 460 viestejä7.6.2010 09:38

    porajata kirjoitti:
    Aikaa on taas kulunut....

    Huomenna aamusta keliakian seurantanäytteen antoon ja samalla muutkin arvot....

    Tulokset tuli,

    Hemoglobiini 157, edellinen 148

    Kudostransglutaminaasi 12.0 U/ml, edellinen 13.0 U/ml

    Kolestroli 4.3 mmol/l, hyvät 1.1 ja huonot 2.9

    jne. lista käsitti 15 eri arvoa

  • norppa 59 viestejä7.6.2010 20:29

    Tuntuu tätä viestiketjua lukiessa, että oma keliakian seuranta on unohtunut kokonaan, en tosin tiennyt, että jotkut käyvät verikokeissa säännöllisesti.

    Itse en ole diagnoosin v. 2001 jälkeen ollut missään tutkimuksissa liittyen keliakiaan. Olisikohan pitänyt?

    Seuranta tähystykseenkään en mennyt, kun 1. kerta oli niin kamala ja olo oli parantunut.

    Mutta tuskinpa lääkäri mitään lähetettä seurantakokeisiin kirjottaisi, kun voin ihan hyvin...

  • porajata 460 viestejä9.6.2010 10:52

    Eipä tuosta haittaakaan ole kun käy vaikka vuosittain seurannassa

    Niin ja mulla ainakin työterveyslääkäri noin suositteli

    Lisäksi tuossa työterveyshuollossa ei tulee mitään nuo verikokeet mulle maksamaankaan.....

  • Mainos

  • Iita 7 viestejä9.6.2010 11:48

    Työterveyslääkäri totesi keliakian 2004. Silloin kävin yksityisellä lääkäriasemalla gastroskopiassa työterveyslääkärin lähetteellä. Tuolloin en joutunut tutkimuksista maksamaan itse.
    Pari vuotta myöhemmin yritin saada työterveysaseman kautta uutta lähetettä tai edes verikokeita otatetuksi, jotta tietäisin onko suolisto parantunut. Lähetettä en saanut ja verikokeita ei otettu, koska olisi pitänyt olla vertailuarvot ennen ruokavalion aloittamista. Kävin gastroskopiassa yksityisellä ja maksoin laskun itse (nukka oli osin parantunut, muttei kokonaan).
    Nyt olen uudelleen yrittänyt useamman kerran saada työterveysaseman kautta kontrollilähetettä tai verikokeita, mutta ei onnistu. Pitäiskö yrittää terveyskeskuksen kautta?

  • porajata 460 viestejä9.6.2010 14:25

    Iita kirjoitti:
    Työterveyslääkäri totesi keliakian 2004. Silloin kävin yksityisellä lääkäriasemalla gastroskopiassa työterveyslääkärin lähetteellä. Tuolloin en joutunut tutkimuksista maksamaan itse.
    Pari vuotta myöhemmin yritin saada työterveysaseman kautta uutta lähetettä tai edes verikokeita otatetuksi, jotta tietäisin onko suolisto parantunut. Lähetettä en saanut ja verikokeita ei otettu, koska olisi pitänyt olla vertailuarvot ennen ruokavalion aloittamista. Kävin gastroskopiassa yksityisellä ja maksoin laskun itse (nukka oli osin parantunut, muttei kokonaan).
    Nyt olen uudelleen yrittänyt useamman kerran saada työterveysaseman kautta kontrollilähetettä tai verikokeita, mutta ei onnistu. Pitäiskö yrittää terveyskeskuksen kautta?

    Nyt työterveyslääkäri ei näytä oikein tietävän mitä tekee...

    Luulisin kuitenkin, että jonkinlainen verikoe/vasta-aine selvitettiin oireiden ilmaannuttua ?

  • Iita 7 viestejä10.6.2010 07:51

    Työterveysaseman mukaan ei ole vertailuarvoja. En tiedä mitä pienestä verenkuvasta selviää, mutta se otettiin tuolloin. Huonon hb:n vuoksi lääkäri epäili heti keliakiaa, koska sitä oli suvussa ennestään. Joten menin silloin suoraan gastroskopiaan, jossa todettiin totaali villusatrofia.

    Taitaa olla ainut keino käydä taas omin kustannuksin "letku nielemässä". Parempi kuitenkin selvittää pitääkö siirtyä vielä luont.glut. ruokavalioon. (Tuo oli muuten parempi nimitys kuin tämä nykyinen määrittely.)

    Vähän ristiriitaista ko niin epämielyttävästä jutusta vielä pitäs maksaa...

  • porajata 460 viestejä10.6.2010 19:47

    Voi tosiaan olla ettei onnistu.....

    mutta jos ottaa koko paketin, alla...

    niin näkyis onko jokin yli viitearvon ?

    Viitearvot/VITA laboratorio

    S -AGAAbA normaali alle 7 U/ml
    lievästi koholla 7-10 U/ml
    koholla yli 10 U/ml
    S -AGAAbG normaali alle 7 U/ml
    lievästi koholla 7-10 U/ml
    koholla yli 10 U/ml
    S -EMAbA negatiivinen (titteri alle 10)
    S -IgA Naiset 0.52–4.02 g/l
    Miehet 0.88–4.84 g/l
    Lapset, 0.5–1 v 0.1–0.7 g/l
    1–2 v 0.1–1.0 g/l
    2–3 v 0.1–1.3 g/l
    3–4 v 0.2–1.6 g/l
    4–5 v 0.3–1.9 g/l
    5–6 v 0.3–2.1 g/l
    6–7 v 0.4–2.2 g/l
    7–8 v 0.4–2.4 g/l
    8–10 v 0.4–2.5 g/l
    10–11 v 0.3–2.6 g/l
    11–13 v 0.3–2.7 g/l
    13–14 v 0.2–2.8 g/l
    S -tTGAbA normaali alle 7 U/ml
    lievästi koholla 7-10 U/ml
    koholla yli 10 U/ml

  • porajata 460 viestejä18.12.2010 17:27

    porajata kirjoitti:
    Eipä tuosta haittaakaan ole kun käy vaikka vuosittain seurannassa

    Niin ja mulla ainakin työterveyslääkäri noin suositteli

    Lisäksi tuossa työterveyshuollossa ei tulee mitään nuo verikokeet mulle maksamaankaan.....

    Nyt on mulla tilanne toinen eli onkohan tietoa miten kunnallinen työterveyshuolto pelaa näissä seuranta-asioissa

    Riittääkö käynti terveyshoitajalla ?
    Riittääkö puhelinsoitto lähetettä varten labraan ?
    Mitähän maksaa käynti ja verikokeet ?

  • Mainos

  • Reetta  719 viestejä18.12.2010 20:51

    Riippuu varmaan tosi paljon terveyskeskuksesta, onko helppoa, vaikeeta vain erittäin vaikeeta saada kontrollitutkimukset. Jos siellä olisi joku keliakiaan enempi perehtynyt lääkäri tai hoitsu, voisi onnistua paremmin.

    Itse olen tosi tyytyväinen, että kuulun työpaikan työterveyshuoltoon (Terveystalo). Tammikuun lopulle on aika varattuna ja suunnitelmissa saada keliakiaverikokeet sekä luuntiheysmittaus ja D25-vitamiiniverikoe myös. Täytyy nauttia ja käyttää työterveyshuoltoa niin kauan kuin mahdollista.

  • Suviih  629 viestejä18.12.2010 21:24

    porajata kirjoitti:
    Nyt on mulla tilanne toinen eli onkohan tietoa miten kunnallinen työterveyshuolto pelaa näissä seuranta-asioissa

    Riittääkö käynti terveyshoitajalla ?
    Riittääkö puhelinsoitto lähetettä varten labraan ?
    Mitähän maksaa käynti ja verikokeet ?

    Omalla kotipaikkakunnallani olen saanut lähetteen verikokeisiin omalääkäriltä (täällä on käytössä tuo omalääkäri-systeemi, eli tietty lääkäri hoitaa tietyllä alueella asuvat). Maksua on mennyt terveyskeskusmaksun verran. Omat lähetteeni olen pyytänyt aina samalla kertaa, jos on jotain muuta asiaakin ollut lääkärille.
    Riippuu varmasti hyvin paljon paikkakunnasta, miten asiat missäkin hoidetaan, mutta kun soittaa terveyskeskukseen, niin luulisi, että osaavat ohjeistaa kuinka toimia, että pääsee verikokeisiin.

    Gluteenittomia leivontaohjeita: http://www.gluteenitontaleivontaa.fi
    Blogin Facebook-sivut:
    https://www.facebook.com/gluteenitontaleivontaa

  • Ninni 114 viestejä19.12.2010 15:23

    Itselläni todettiin keliakia vuosi sitten ja marraskuussa olin kontrollikäynnillä gastroskopiassa ja dieetin todettiin tehonneen eli suoli on nyt terve. Myös vasta-aineet ovat poistuneet verestä, olivat poissa jo viime keväänä.

    Hoidatan tätä vaivaa ihan julkisen sairaalan poliklinikalla ja siellä kyllä hoitava lääkäri oli sitä mieltä, että jatkossa katsotaan vasta-aineet puolen vuoden välein. Gastroskopiaa ei hänen mielestään tästä eteenpäin rutiinisti enää tarvita, jollei tule jotain vaivoja ja tai muuta syytä epäillä jotain. Olen tosin muidenkin vaivojeni takia seurannassa ja minulta otettaisin verikokeet joka tapauksessa puolivuosittain, jatkossa myös keliakia vasta-aineet katsotaan aina samalla kertaa. Ja minulle tulee sairaalasta muistutus käydä labrassa, lääkäri sitten soittelee tulokset, jos ei ole tarvetta mennä vastaanotolle.

    Tämä on minusta hyvä järjestely.

<< Alkuun < Edelliset
1 2 3
Seuraavat > Loppuun >>

Tule mukaan keliaakikoiden omaan yhteisöön Glu.fi:hin – täysin ilmaiseksi!

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!

Osallistu keskusteluun

Eniten luetut keskustelut alueella

Huomaa, että kuka tahansa voi lisätä palveluun millaista sisältöä tahansa. Myöskään kaikki mainoksissa olevat tuotteet eivät ole gluteenittomia. Ylläpitäjä ei voi vastata sisällön oikeellisuudesta ja olet aina itse vastuussa siitä mitä suuhusi laitat. Jos huomaat ilkivaltaa tai gluteenipitoisia sisältöjä, ilmoita siitä ylläpitäjälle.

©2024 Glu.fi
Tietoa palvelustaUutisetKäyttöehdotKerro kaverilleOhjeet ja säännötIn englishLähetä palautettaSähkönsäästö ‐ Made ❤ Helsinki ‐ 0,011s