Sosiaaliset vaikutukset

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!
<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>
  • Amarantti 35 viestejä5.11.2009 14:28

    Mielestäni keliakialla on sosiaalisia vaiktuksia. Ei ole kiva kun joutuu lähtemään jostain tilaisuudesta vatsaoireiden takia. - Joogassa yllätti vatsakipu ja kouristus; ei auttanut muu kuin lähteä. Ei ole kiva.

  • Tallulah 476 viestejä5.11.2009 17:35

    Myös muilla kuin keliaakikoilla on vatsaoireita. Viestistäsi saa sen kuvan että joko vain keliaakikolla on vatsaoireita ja/tai vain keliaakikko lähtee niiden takia pois tilaisuudesta. Keliakialla ei ole mitään sosiaalisia vaikutuksia sen enempää... jos tulee kipeäksi, lähdetään pois! Sillä logiikalla kuumeellakin on sosiaalisia vaikutuksia.

  • Mainos

  • Nuutti 56 viestejä5.11.2009 18:23

    Kyllä keliakialla on sosiaalisia vaikutuksia! Koska jos on vaikkapa tilaisuus johon on järjestetty syötävää erikoisruokavaliota noudattaville ja ruokaan onkin päässyt vaikkapa vehnää, joutuu lähtemään pois vatsakipujen vuoksi. Tämä tietysti koskee myös muitakin kenellä on rajoituksia syömisten suhteen, vaikkapa maitoallergikkoja yms.

    Ja siinähän on se pieni juttu, että silloin kun tämmöisessä tilaisuudessa tulee oireita, ei syy ole oma vaan järjestäjien! eli jos ruoka olisi hoidettu gluteenittomaksi tai maidottomaksi yms. niin voisi olla tilaisuudessa. Se on aivan eri juttu jos tulee kuume tai flunnsa, se ei johdu järjestäjistä.

  • Amarantti 35 viestejä5.11.2009 18:33

    Koko päivän ollut vatsa kipeänä. eHKÄ VATSA reagoi juustoon, jota söin aamulla.Mula on tämä dieetti niin alussa, että tilanne ei ole mitenkään vakiintunut.

  • Nuutti 56 viestejä5.11.2009 18:37

    Ite oon huomannut että ruokavalion noudattamisen jälkeen vatsa on tullut herkemmäksi monelle asialle^^ Nyt esimerkiksi oon kipeenä ja antibioottikuurilla. Eka kerta kun niistä mennyt ikinä vatsa sekaisin.. sama juttu särkylääkkeiden kanssa. onneksi ei tarvii usein ottaa mitään lääkkeitä

  • Amarantti 35 viestejä5.11.2009 18:40

    Nuutti : kiva kun kirjoitit tuosta! Hyvä tietää.- En ainakaan
    syö mitään tavallisesta poikkeavaa, jos olen lähdössä jonnekin.

  • Nuutti 56 viestejä5.11.2009 18:45

    Joo, ei kannatakkaan. Eilen kun alotin antibioottikuurin, ei ollut kivaa olla liikenteessä kun vatsaa alkoi vääntämään.. Mutta tuntuu kurjalta kun herkistyy tuollaisillekkin jutuille joissa ei ole kiellettyjä viljoja. Kun ei voi olla syömättäkään niitä antibiootteja, koska muuten ei tervehdy. Sitten pitää vaan illat istua vessassa.

  • Mainos

  • Tallulah 476 viestejä5.11.2009 19:26

    Miksen mä koskaan älyä selittää oikeasti mitä mä tarkoitan... *note to self*
    Siis tarkoitan ettei siinä kyseessä ole keliakia joka niitä sosiaalisia vaikutuksia aiheuttaa, vaan jokin oire, joka voi tulla kenelle tahansa. Siinä mielessä sillä ei ole merkitystä kenen on vika vai onko kenenkään, sillä sen oireen vuoksi sieltä lähdetään joka tapauksessa.
    Ja OT, mutta tilaisuudenhan pitää olla aika pitkä jos kyseessä on siellä ruuasta saatu oire sillä oireet eivät kuitenkaan tule samalla hetkellä ruuan syömisen jälkeen. En nyt ulkoa muista kauanko se ruuan kulkeutuminen kestää, joku varmaan muistaa tarkemmin.

  • Amarantti 35 viestejä5.11.2009 19:54

    Olen kyllä huomannut, että vatsa oireilee herkemmin, kaikkeen, ruokavalion muuttamisen jälkeen. Mutta noinkin voimakas oire ei ole kiva.

  • KatjaRa 51 viestejä5.11.2009 19:56

    Mä näkisin keliakian sosiaaliset vaikutukset erityisesti siinä, että jos on lähdössä porukalla syömään ja joudutaan miettimään, että minne nyt voi mennä syömään, mistä saa turvallisesti gluteenitonta, itselle ainakin tulee olo, että on hankala, tuntuu että muut kyllästyvät pähkäilyyn et käykö tää paikka vai ei. Luulen, että aika monet ovat joskus jättäneet menemättä erilaisiin tilaisuuksiin sen takia, koska ei voi olla varma, mitä tarjottavaa siellä on keliaakikolle. Ja monet keliaakikot eivät halua herättää huomiota tai olla "vaivaksi". Onneksi nykyään monesta paikkaa saa gluteenitonta, mutta koskaan ei voi olla täysin varma gluteenittomuudesta ellei ole itse ruokaansa henkilökohtaisesti valmistanut. :/

    Oikotie matkan mutkistaa.

  • Nuutti 56 viestejä5.11.2009 20:57

    KatjaRa, aivan totta. Esim kun porukka haluaa baari illan jälkeen mennä grillille syömään, eikä muut ruokapaikat ole auki. Ite sitten on nälissään tai lähtee kotiin syömään.

    Ja mullekkin tulee helposti olo aina kaupungilla että on kauheen "hankala" kun etitään ruokapaikkaa. Aina kun ei haluaisi syödä vain salaattia tai mennä mäkkiin, mutta ei haluaisi hankaloittaa muiden elämää niin yksinkertaisella asialla kuin syömisellä. Pahinta on uusien ihmisten kanssa, jotka eivät ymmärrä miten tarkka ruokavalio on.

    Tallullah, hyvä esimerkki on häät. Ne missä minä olen ollut, ovat ainakin kestäneet päivästä aamuyöhön. Olisi kamala lähteä kaverin häistä siksi että gluteenittomaan ruokaan on erehdyksissä joutunut jotain kiellettyä..

  • Tallulah 476 viestejä6.11.2009 22:00

    ^Eikös tässä ollut kyse aidoista sosiaalisista vaikutuksista eikä niistä mitä voisi olla? Edelleen väitän että kyse on oireesta jonka vuoksi niitä vaikutuksia tulee, eikä se taas ole riippuvainen keliakiasta. Kuka tahansa saattaa sairastua koska tahansa, mistä syystä tahansa. Totta kai se olisi inhottavaa lähteä mutta ei sillä sen kummempaa vaikutusta ole.

  • Mainos

  • Nuutti 56 viestejä8.11.2009 18:44

    No mutta jos porukka haluaa mennä syömään jonnekkin spontaanisti, niin voi olla niille vähän turhauttavaa lähteä aina seikkailemaan johonkin kun etitään paikkaa mistä saisi myös gluteenitonta. Jossain vaiheessa ei ite halua lähteä mukaan kun tuntuu että on vaivaksi (kuten oikestai onkin). Tai sitten kukaan ei halua enää kutsua mukaan sitä "ruokavammasta" koska haluavat mennä syömään sinne mihin haluavatkaan.

  • Tallulah 476 viestejä8.11.2009 19:37

    Koska teille on tullut eteen ravintola josta ei saa mitään gluteenitonta? Mulle ei ole tullut kertaakaan, ei missään maassa ja niitä on yli 40 kierretty, ja kaikki keliaakikkona.

  • Siukku13 60 viestejä8.11.2009 23:01

    Ei ehkä ravintoloita niinkään ole mistä ei saa gluteenitonta, paitsi ehkä joku pitseria voi hyvinkin olla. Mutta kahviloita on kyllä jo sitten enemmmän. Olen meinaan päätynyt kerran kahvilassa viiliin, koska siellä ei yksinkertaisesti ollut yhtään mitään muuta mitä sain syödä.

  • Jossu 22 viestejä8.11.2009 23:22

    Tokihan jokainen meistä kokee oireet/sairautensa ja niiden vaikutukset niin yleensä kuin mm. sosiaalisestikin kovin eri tavoin. Kyllä kuitenkin pitää myöntää, että itse pienessä työyhteisössä mukana olevana myönnän, että hiukan pelottaa tulevat pikkujoulut ja muut juhlat. Olen ainoa, jonka vuoksi joudutaan tekemään erikoisruokavalio tilauksia ruokailuihin yms. En haluasi poiketa porukasta millään tavoin tai oikeastaan haluaisi muiden niin asiasta tietävän, mutta ei tässä oo paljoa muita vaihtoehtoja jos aion osallistua yhteisiin tilaisuuksiin :/
    Kyllä tää vaan mietityttää, jotta onko sitä niin hankala ihminen? (tää pohdinta saattaa olla kovin naiivi teidän mielestä, jotka olette keliakian kanssa jo kauemmin eläneet, mutta nyt vaan tuntuu, että asia ahdistaa!)
    Entäs kun olet ilmoittautunut jonnekin liikelounaalle tms. ja esittänyt erikoisruokavalio toiveen. Sit joutuukin peruuttamaan tulonsa viimehetkellä - on varmaan tän jälkeen tosi suosittu "vieras". Voin vaan kuvitella sen "mutta meillä oli teille jo se ruokakin valmiina" - kommentin. Hmph!!!

  • Tallulah 476 viestejä9.11.2009 09:22

    En koe olevani yhtään sen hankalampi kuin kukaan muukaan, omalla käytöksellään voi tähän vaikuttaa, minulla vain on erityisruokavalio. Jos ei muuta tee kuin valittaa ja räyhää niin varmasti on hankala (mutta ei keliakian vuoksi). Joskus sitä vain joutuu perumaan tulonsa, elämä on.

  • Mainos

  • Suviih  629 viestejä9.11.2009 17:31

    Näin aikuisella iällä en oikeastaan ole kokenut keliakialla olevan omalla kohdallani suuria sosiaalisia vaikutuksia. Omat ystäväni ovat aina ottaneet ruokavalioni hyvin huomioon ja silloin kun minä olen heidän kanssaan menossa syömään, valitaan ravintola jossa gluteenittoman ruuan suhteen ei ole ongelmia. Silloin kun menen kylään ja epäilen että gluteenitonta kahvileipää ei minulle ole varattu, leivon jotain pientä mukaan (kahvikakun, piirakan tms.). Jos tuntuu että keliakia vaikeuttaa sosiaalista elämää, niin ajatelkaapa jotain muita erityisruokavaliota. Täysin vegaanin on varmasti paljon hankalampi käydä ulkona syömässä kuin keliaakikon.

    Kahviloiden gluteeniton tarjonta voisi todella olla parempi, valitettavan harvailla kahviloilla on suolaista gluteenitonta tarjolla.

    Gluteenittomia leivontaohjeita: http://www.gluteenitontaleivontaa.fi
    Blogin Facebook-sivut:
    https://www.facebook.com/gluteenitontaleivontaa

  • Jezu  Ylläpitäjä13.11.2009 14:04

    Suviih kirjoitti:
    Täysin vegaanin on varmasti paljon hankalampi käydä ulkona syömässä kuin keliaakikon.

    Pakko kommentoida. Vegaanius on kuitenkin oma valinta, keliakia ei.

    Keliaakikko vm. -07 / Celiac since -07

  • Suviih  629 viestejä13.11.2009 16:33

    Jezu kirjoitti:
    Suviih kirjoitti:
    Täysin vegaanin on varmasti paljon hankalampi käydä ulkona syömässä kuin keliaakikon.

    Pakko kommentoida. Vegaanius on kuitenkin oma valinta, keliakia ei.

    Niinpä ja voisin siitä syystä kuvitella, että vegaaniudella olisikin paljon enemmän sosiaalisia vaikutuksia kuin keliakialla! Moni kokee varmasti työlääksi järjestää erityisruokavaliota (ja suht hankalaa sellaista) henkilölle, jolle ruokavalio ei todellakaan ole pakon sanelema juttu.

    Gluteenittomia leivontaohjeita: http://www.gluteenitontaleivontaa.fi
    Blogin Facebook-sivut:
    https://www.facebook.com/gluteenitontaleivontaa

  • Tallulah 476 viestejä13.11.2009 17:45

    Vegaanillekin itämaiset ravintolat ovat pelastus, todella monesta kiinalaisesta ja thaimaalaisesta ravintolasta saa vegaanista ruokaa. Tiedän tämän siksi että mun yksi kaveri on vegaani ja me kyllä löydetään yhteisiä ravintoloita aika ongelmitta.

<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>

Tule mukaan keliaakikoiden omaan yhteisöön Glu.fi:hin – täysin ilmaiseksi!

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!

Osallistu keskusteluun

Eniten luetut keskustelut alueella

Huomaa, että kuka tahansa voi lisätä palveluun millaista sisältöä tahansa. Myöskään kaikki mainoksissa olevat tuotteet eivät ole gluteenittomia. Ylläpitäjä ei voi vastata sisällön oikeellisuudesta ja olet aina itse vastuussa siitä mitä suuhusi laitat. Jos huomaat ilkivaltaa tai gluteenipitoisia sisältöjä, ilmoita siitä ylläpitäjälle.

©2024 Glu.fi
Tietoa palvelustaUutisetKäyttöehdotKerro kaverilleOhjeet ja säännötIn englishLähetä palautettaSähkönsäästö ‐ Made ❤ Helsinki ‐ 0,037s