Studio55 Antti Heikkilän haastattelu

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!
<< Alkuun < Edelliset
1 2
Seuraavat > Loppuun >>
  • evita 62 viestejä10.3.2011 13:10

    Tänä aamuna oli studio55 mtv3 vieraana Antti Heikkilä.
    Keskusteli mm. keliakiasta ja viljojen aiheuttamista sairauksista.
    Katselin uudestaan netistä ohjelman.
    Studio55 nettisivulla oli kysymyksiä ja vastauksia ohjelmaan liittyen, sekä muita tarinoita viljoista.
    Yllätti, jos vaan on totta, mitä kaikkea viljat voivat aiheuttaa.
    Toisaalta moni vaiva keliakiaa sairastavalla perheessämme saisi tuosta jutusta vahvistusta.
    Kannattaa tutustua kyseiseen ohjelmaan.

  • annepanne 52 viestejä10.3.2011 16:09

    Minäkin katsoin Heikkilän haastattelun, ja olen hyvin pitkälti hänen kanssaan samaa mieltä. Hänen mielestään keliaakikon on turha rasittaa elimistöään millään viljoilla, koska se, että on keliakia jo osoittaa, etteivät viljat hänelle sovi. Heikkilä kehoitti kokeilemaan viljatonta ruokavaliota kahden kuukauden ajan. Jos olo tuntuu paremmalta, on todennäköistä, että viljaherkkyys on olemassa. Hän myös korosti sitä, että kaikille ihmisille ei käy samanlainen ruokavalio, toisten elimistö sallii viljan käytön, toisten taas ei salli. Minun suvussani on paljon autoimmunisairauksia, mikä osoittaa, että jotain ruokavaliossa on ollut ja on pielessä.

  • Mainos

  • Kari 364 viestejä10.3.2011 17:23

    Joo. Mielenkiintoinen ohjelma.
    Lehdessä oli eilen juttu EU:n uudesta keliakia linjauksesta. Ymmärrän suomea aika hyvin. Tuon tekstin luin ainakin 3 kertaan, enkä vieläkään tiedä, mitä siinä sanotaan. Otsikkokin kyllä sanoi, että aihetta hämmennetään sekavaan suuntaan..

    Olin tänään läheisen ala-asteen siis koulu tapahtumassa. Thaimaalainen rouva tarjoili riisikääröja, vihannesta ja jauhelihaa, kaikki gluteenitonta. Oli hyvä lounas.

  • peekoo 26 viestejä11.3.2011 07:47

    Kari, missä lehdessä se juttu oli? Pitäisi ihan mielenkiinnosta kaivaa esiin.

    Itse olen meittinyt viime aikoina, miten nykyään ruokaa prosessoidaan paljon ja siihen lisätään vaikka vallan mitä lisäaineita. Muistan lapsuudesta sen, että ainakin minun kotona ruoka tehtiin perusraaka-aineista, ja mä en oo mikään ikäloppu!

    Keliakian määrä kasvaa, tai niitä löydetään enemmän nykyään. Mikähän rooli tähän on sillä, että esim. vehnää on jalostettu paljon. Se vehnä mikä tänään kasvaa pellolla ei ole samanlaista kuin se mikä kasvoi 100 vuotta sitten.

  • Tallulah 476 viestejä11.3.2011 10:08

    Mun mielessäni Antti Heikkilä on vain täysi hihhuli.
    Ei keliakia tarkoita että mikään vilja ei sovi. Mihinkähän tutkimukseen hän perustaa tuon väitteensä? Pidän aika vaarallisena sellaista että lääkäri esittää faktoina mutua, koska ihmiset uskovat siihen. Totta kai sen on oltava totta kun kerran LÄÄKÄRI niin sanoo!

  • annepanne 52 viestejä11.3.2011 12:07

    Antti Heikkilä sentään esiintyy jokaisessa mediassa omalla nimellään, toisin ne, jotka täällä haukkuvat häntä hihhuliksi. Eikä hän suinkaan väittänyt, että viljat eivät sovi kenellekään keliaakikolle tai ylipäätänsä kenellekään, vaan kehoitti kokeilemaan, koska niin monet ovat päässeet vaivoistaan jättämällä viljat pois. Ei todellakaan voi olla pelkkää sattumaa, että niin monet ovat antaneet hänelle palautetta ja kiitosta päästyään eroon sairauksistaan. Kannattaa varmasi lukea asiasta enemmän ennen kuin esittää omia ennakkoluuloisia käsityksiään.

  • Tallulah 476 viestejä11.3.2011 12:14

    annepanne kirjoitti:
    Hänen mielestään keliaakikon on turha rasittaa elimistöään millään viljoilla, koska se, että on keliakia jo osoittaa, etteivät viljat hänelle sovi.

    annepanne kirjoitti:
    Eikä hän suinkaan väittänyt, että viljat eivät sovi kenellekään keliaakikolle.

    Eli kumpi? Ja on kumpi vain niin mihin tutkimukseen hän väitteensä perustaa?
    Ja mistä tiedät miten paljon olen asiasta lukenut? Sillä perusteellako päättelet että olen vain ennakkoluuloinen koska olen sinun kanssasi eri mieltä?

    Todella toivon, että tästäkin palstasta ei tule vhh-fanaatikkojen palstaa ja sitä tungetaan joka paikkaan.

  • Mainos

  • Suviih  629 viestejä11.3.2011 13:14

    En ymmärrä sitä, että ihmiset luottavat sokeasti yhden ainoan lääkärin ajatuksiin. Itse ainakin haluan nähdä tutkimustuloksia, jotka tiedemaailma on hyväksynyt, ennen kuin luotan johonkin asiaan täysin. Antti Heikkilän jutut menee minun mielessä samaan luokkaan kuin nämä "syö veriryhmäsi mukaan" jne. jutut. Tämän miehen puheet vain ovat saaneet tuulta alleen, kun sopivasti samaan aikaan on karppauksesta tullut jonkinlainen muoti-ilmiö (itse ainakin kuulin karppauksesta ennen kuin kuulin Antti Heikkilästä).

    peekoo, ainakin Savon Sanomissa oli juttu tästä gluteenirajojen muutoksista, samaa asiaa mistä keliakialiitto on tiedottanut jo jonkin aikaa sitten. Siitä aiheesta löytyy keskustelua täältä
    Ja tuosta keliakian yleistymisestä, ei 100 vuotta sitten edes tunnettu sairautta nimeltä keliakia. Sen ajan mahdolliset keliaakikot ovat olleet vain "huono mahaisia". Itse uskon, että keliakian yleistyminen johtuu diagnostiikan ja sairauden tunnettuvuuden paranemisesta (lääkärit tietävät sairauden ja sitä osataan etsiä). En jaksa uskoa, että viljojen jalostamisella olisi jotain tekemistä keliakian kanssa (ja huom. jalostaminen ja geenimuuntelu on kaksi eri asiaa).

    Gluteenittomia leivontaohjeita: http://www.gluteenitontaleivontaa.fi
    Blogin Facebook-sivut:
    https://www.facebook.com/gluteenitontaleivontaa

  • annepanne 52 viestejä11.3.2011 13:33

    Tallulah kirjoitti:
    Mun mielessäni Antti Heikkilä on vain täysi hihhuli.

    Se mitä minä kirjoitin, ei todellakaan ole jumalan sanaa enkä ehkä muista tarkkaan sanamuotoa Heikkilän haastattelun keliakia-osuudesta. Kannattaa ehkä katsoa uudelleen netistä, sekä minun että muiden. Enkä ole mikään vhh-fanaatikko, mutta jotain kertoo se, että suvussani on keliakiaa, reumaa, kilpirauhasjuttuja, jotka ovat autoimmunisairauksia. Siirtyminen gluteenittomaan ruokavalioon ei olo oloa parantanut, mutta viljan pois jättäminen vasta on. Ja vaikka olisinkin fanaatikko jossain asioissa, en suinkaan rupea ketään nimittelemään, edes netissä. Se siitä, enempää en asiaan aio puuttua, jokainen toimii niin kuin haluaa.

  • Lala 11 viestejä11.3.2011 13:34

    Niitä tutkimustuloksia gluteeniyliherkkyydestä ja viljojen vaikutuksista on maailma pullollaan, jos vähänkään viitsii etsiä. En millään jaksa ymmärtää näin negatiivista suhtautumista asiaan, onko vilja sitten suomalaisille niin pyhä asia, ettei saa ollenkaan kritisoida. On olemassa muitakin suolistoon vaikuttavia sairauksia kuin keliakin ja moni niistä kärsivä on saanut avun viljattomasta ruokavaliosta. Mitä elintärkeää ravintoainetta ihminen muka viljoista saa, kun niiden poisjättämiseen suhtaudutaan tuollaisella asenteella? Minusta on hienoa, että moni sellainen ihminen, jolla on aimmin ollut jotain vatsa-, nivel- tai muita vaivoja, joita ei ole perinteinen lääketiede pystynyt parantamaan, on saanut helpotusta omaan oloonsa viljat pois jättämällä. Kuinka yksinkertainen ratkaisu ja varmasti paljon mielyttävämpää kuin popsia lääkkeitä lopun ikäänsä. Ja edelleen, kaikki ei sovi kaikille, mutta eihän heti lytättäisi jotain sellaista, josta toiset ovat saaneet apua.

  • Tallulah 476 viestejä11.3.2011 13:50

    Lala kirjoitti:
    En millään jaksa ymmärtää näin negatiivista suhtautumista asiaan, onko vilja sitten suomalaisille niin pyhä asia, ettei saa ollenkaan kritisoida. On olemassa muitakin suolistoon vaikuttavia sairauksia kuin keliakin ja moni niistä kärsivä on saanut avun viljattomasta ruokavaliosta.

    mutta eihän heti lytättäisi jotain sellaista, josta toiset ovat saaneet apua.

    Tässä keskustelussa on suhtauduttu negatiivisesti ainoastaan siihen miten vhh-ruokavaliota esitetään kaikille sopivana ja uskotaan sokeasti Antti Heikkilään. Sanoisitko mulle sen kohdan jossa on väitetty ettei viljoja saa kritisoida ja on lytätty sellainen mistä muut ovat saaneet avun?

  • Lala 11 viestejä11.3.2011 14:11

    Eiköhän se kaikki paista läpi jo ihan tästä yhdestä lauseesta: "Todella toivon, että tästäkin palstasta ei tule vhh-fanaatikkojen palstaa ja sitä tungetaan joka paikkaan."

    Todella ikävä asenne ja suoraan kohdistettu aiemmille kirjoittajille. Helppo huudella nimimerkin takaa, mutta sanoisitko näin vaikkapa tuttavalle päin näköä. Palstalla on tällä hetkellä yksi keskustelu VHH:sta ja tämä keskustelu Heikkilästä, joten itse koen kommenttisi loukkaavina ja vähän päättöminä.

  • Mainos

  • Tallulah 476 viestejä11.3.2011 14:30

    ^En todellakaan voi sille mitään jos sinua loukkaa se millaiseksi en halua tämän palstan muuttuvan. Kaikesta sitä herneen voi nenään vetäistä. Ja kyllä, olen tismalleen samat asiat sanonut ystävilleni, itse asiassa huomattavasti suoremmin. He sattuvat olemaan kanssani aika lailla samaa mieltä, myös ne jotka noudattavat vhh-ruokavaliota.

  • Lala 11 viestejä11.3.2011 14:42

    Minua vaan edelleen ihmetyttää, miksi sitten edes kommentoida sellaiseen keskusteluun, jonka aiheen kokee noin vastenmieliseksi. En käsitä toimintatapaasi. Ja edelleen kommenttisi "millaiseksi en halua tämän palstan muuttuvan" on nyt mielestäni melkoista ylireagointia. En vedä hernettä nenääni, kummastelen ja koen loukkaavana moisen tylytyksen. En myöskään ymmärrä, miten yksi keskustelu Antti Heikkilästä tarkoittaa sitä, että kaikki aihetta myötäilevät "noudattavat sokeasti jonkun yhden ihmisen mielipidettä". Näitä aiheesta puhuvia ihmisiä on monia, Heikkilä vain yksi heistä. Mielestäni yleistät nyt muiden nettipalstojen sisältöä tähänkin keskusteluun ja ylireagoit reippaasti.

    "Ja kyllä, olen tismalleen samat asiat sanonut ystävilleni, itse asiassa huomattavasti suoremmin. He sattuvat olemaan kanssani aika lailla samaa mieltä, myös ne jotka noudattavat vhh-ruokavaliota." On eri asia sanoa samaa mieltä olevalle ihmiselle asioita kuin tyrmätä toisen mielipiteet.

    Itse taidan jättää tämän vääntämisen tähän, sillä minusta tällainen kiistely on väsyttävää ja turhaa. Emme tule varmaankaan lähitulevaisuudessa pääsemään yhteisymmärrykseen tästä asiasta. Eikä tämä vääntö edes liity enää keskustelun alkuperäiseen aiheeseen, joten pahoittelen muille keskustelijoille aiheesta poikkeamista.

  • Suviih  629 viestejä11.3.2011 14:45

    Lala, kyllä minun puolesta saa kritisoida viljojen käyttöä, mutta samalla tulee muistaa, että myös vastapuoli saa tuoda mielipiteensä julki. Tiedän, että jotkut ovat kokeneet VHH-ruokavalion itselleen sopiviksi ja ok, he syövät niin kuin haluavat, mutta myös niillä, jotka haluavat pitää viljat ruokavaliossaan on oikeus ne pitää. Monet ovat kokeneet myös kasvissyönnin parantaneen oloaan huomattavasti. Itse olen ns. keskitien kulkija ja pyrin syömään monipuolisesti, niin viljaa, lihaa, kasviksia kuin maitotuotteitakin.
    Antti Heikkilän näkemykset nyt vain menevät minun mielessä samaan kastiin kaikkien muiden ihmediettien kanssa joita on maailma pullollaan.

    Gluteenittomia leivontaohjeita: http://www.gluteenitontaleivontaa.fi
    Blogin Facebook-sivut:
    https://www.facebook.com/gluteenitontaleivontaa

  • annepanne 52 viestejä11.3.2011 14:47

    Älä välitä Lala Olen ennenkin huomannut, että tällä foorumilla, kuten muillakin, on sellaisia ihmisiä, joiden on pakko kirjoittaa asiasta kuin asiasta vain saadakseen äänensä kuuluviin ja nimimerkin alle näkyviin kuinka monta viestiä on tullut lähetettyä. Määrä ei todellakaan takaa laatua, kuten tämäkin keskustelu on osoittanut. Annetaan vain muiden syödä tärkkelysbaakelsejaan, jos niistä kerran nauttivat.

  • Tallulah 476 viestejä11.3.2011 15:18

    Sitä se on kun yksi puhuu aidasta ja toinen kattotiilistä. En ole missään vaiheessa puhunut tämän ketjun keskustelijoista vaan olen puhunut asioista yleisesti. Olet vain itse Lala kokenut että puhuisin juuri sinusta vaikka niin en ole tehnyt. Kenenkään mielipidettä en edelleenkään ole tyrmännyt, mutta ilmeisesti joillekin vastakkaisen mielipiteen esittäminen tarkoittaa juuri sitä. Aina oppii uutta.

    Mutta jos edelleenkin puhumme toinen aidasta ja toinen kattotiilistä niin turha todellakin alkaa jankuttaa. Ihan aiheessahan tämä keskustelu on koko ajan pysynyt.

  • Mainos

  • Tallulah 476 viestejä11.3.2011 15:22

    annepanne kirjoitti:
    Älä välitä Lala Olen ennenkin huomannut, että tällä foorumilla, kuten muillakin, on sellaisia ihmisiä, joiden on pakko kirjoittaa asiasta kuin asiasta vain saadakseen äänensä kuuluviin ja nimimerkin alle näkyviin kuinka monta viestiä on tullut lähetettyä. Määrä ei todellakaan takaa laatua, kuten tämäkin keskustelu on osoittanut. Annetaan vain muiden syödä tärkkelysbaakelsejaan, jos niistä kerran nauttivat.

    Tämä sen sijaan on suora kommentti minulle ja Suviih:lle, ja vielä tyly sellainen.

  • Jezu  Ylläpitäjä11.3.2011 15:51

    Tässähän alkoi ihan kiinnostua kuka se tämmöinen Antti Heikkilä on, kun aiheuttaa näin voimakkaita tunteita

    Keliaakikko vm. -07 / Celiac since -07

  • Lala 11 viestejä11.3.2011 16:20

    Suviih: Saa kritisoida tottakai, mutta ihmettelen, miksi tulla negatiiviseen sävyyn keskustelemaan sellaiseen ketjuun, jossa jaetaan toisten positiivisia kokemuksia tai esitetään kiinnostusta aiheeseen. Jos siis vastustaa Antti Heikkilää, niin miksi se pitää tulla kertomaan sellaiseen ketjuun, jossa joku on tykästynyt hänen oppeihinsa, miksi ei voi vain antaa olla. Onko taustalla jokin pelko, että useampi ihminen "hurahtaa" kyseiseen oppiin ikäänkuin johonkin lahkoon?

    Tallulah: Selvennän vielä mielipidettäni. En kokenut, että puhuisit minusta, koin, että puhuit tämän ketjun aiemmista kirjoittajista. Karvani kuitenkin nousevat pystyyn, kun joku alkaa päsmäröidä, mistä tällä palstalla saa ja ei saa keskustella. Itse pysyn poissa sellaisista ketjuista, joissa keskustellaan aiheista, jotka eivät minua kiinnosta tai ovat mielestäni huuhaata. Näin säästyy paljon pahaa mieltä kaikilta. Minusta olisi kiva, että tämän palstan keskustelut käytäisiin positiivisessa hengessä.

    Ja viimeiseksi Jezu: Tsekkaa vaikka tämä, jos aihe kiinnostaa http://www.anttiheikkila.com/ . Osa ajatuksista kuulostaa välillä vähän villeiltä, mutta isossa osassa on järkeä ja moni on saanut apua. Toiset tietysti pärjäävät ihan nykyruokavaliollaan, jos mitään kummallisia oireita ei esiinny.

  • Suviih  629 viestejä11.3.2011 18:00

    Lala kirjoitti:
    Suviih: Saa kritisoida tottakai, mutta ihmettelen, miksi tulla negatiiviseen sävyyn keskustelemaan sellaiseen ketjuun, jossa jaetaan toisten positiivisia kokemuksia tai esitetään kiinnostusta aiheeseen. Jos siis vastustaa Antti Heikkilää, niin miksi se pitää tulla kertomaan sellaiseen ketjuun, jossa joku on tykästynyt hänen oppeihinsa, miksi ei voi vain antaa olla. Onko taustalla jokin pelko, että useampi ihminen "hurahtaa" kyseiseen oppiin ikäänkuin johonkin lahkoon?

    Minusta näissä keskusteluissa on nimenomaan rikkautena se, että kaikki eivät ole asiasta samaa mieltä. Eriävistä mielipiteistä voi saada uusia ajatuksia jne. Itseäni ei ainakaan haittaa, jos joku kirjoittaa olevansa kanssani erimieltä, monet keskustelut kuivuisivat kasaan jos kukaan ei eriävää mielipidettään toisi julki. En ole kommenttejani tarkoittanut suoraan ketään keskustelijaa vastaan vaan yleisellä tasolla olen minäkin puhunut, ketään en ole eriävällä mielipiteelläni tarkoittanut loukata, pahoittelen jos näin on käynyt.

    Gluteenittomia leivontaohjeita: http://www.gluteenitontaleivontaa.fi
    Blogin Facebook-sivut:
    https://www.facebook.com/gluteenitontaleivontaa

  • peekoo 26 viestejä11.3.2011 19:39

    Heh, aivan pakko kommentoida. Keskustellaanko asiasta vai meidän motiiveista keskusteluun liittyen? Mä ainakin haluaisin keskustella asiasta, mua ei haittaa, jos joku on mun kans erimieltä.

    Keliakian yleistyminen on varmaankin juuri diagnostiikan tarkentumisesta ja taudin löytymisestä kiinni. Kuitenkin viljojen lisääntynyt käyttö voi tuoda tautia myös enemmän esiin. Ja edelleenkin mua ainakin kiinnostais vain tiedon vuoksi tietää, mikä merkitys jalostamisella on, ei siis geenimanipulaatiolla.

    Joissain suvuissa on enemmän autoimmuunitauteja kuin muissa ja kai se on sama, mistä saa helpotusta, vaikka sitten vhh ruokavaliosta. Itse olen miettinyt lähinnä sitä, mitä kaikkea shaissea sitä tulee syötyä einesten muodossa. Pitäisi varmaan pyrkiä syömään mahd paljon itsetehtyä. En hlökohtaisesti epäile sitä yhtään, että jotkut lisäaineet voisivat olla suurissa määrissä haitallisia. A. Heikkilällä on paljon asiallisia mielipiteitä, jotka itse voin allekirjoittaa, mutta kaikessa en ole samaa mieltä. Ei pidä seurata ihmisiä sokeasti, vaan pitää järki päässä...

  • Mainos

  • Suviih  629 viestejä11.3.2011 20:40

    peekoo kirjoitti:
    Keliakian yleistyminen on varmaankin juuri diagnostiikan tarkentumisesta ja taudin löytymisestä kiinni. Kuitenkin viljojen lisääntynyt käyttö voi tuoda tautia myös enemmän esiin. Ja edelleenkin mua ainakin kiinnostais vain tiedon vuoksi tietää, mikä merkitys jalostamisella on, ei siis geenimanipulaatiolla.

    Itse olen miettinyt lähinnä sitä, mitä kaikkea shaissea sitä tulee syötyä einesten muodossa. Pitäisi varmaan pyrkiä syömään mahd paljon itsetehtyä.

    Tuohon jalostuskysymykseen voi olla vaikea löytää vastausta, sillä pitäisi olla vertailuaineistoa ajalta ennen viljalajikkeiden jalostamista ja sitä ei valitettavasti taida olla olemassa, kun keliakiaakaan ei silloin tunnettu. Mielenkiintoinen tuo tieto kyllä kieltämättä olisi. Toisaalta olisi mielenkiintoista tietää, mikä saa keliakian puhkeamaan (tästä tai tätä sivuava tutkimus tosin taitaa olla meneilläänkin jos en aivan väärin muista).

    Eineksissä on ainakin se ongelma, että kun lopputuotteen pitäisi olla mahdollisimman halpa, ei voida käyttää aitoja raaka-aineita, sillä ne nostaisivat valmiin tuotteen hintaa. Sitten tuloksena on näitä kanannahkapihvejä. Ravintolatkin käyttävät nykyään valmiita liemijauheita, sillä liemien valmistaminen itse tulisi huomattavasti kalliimmaksi. Tosin nyt ovat jotkut ravintolat palanneet niin sanotusti juurilleen ja alkaneet valmistaa liemiä itse (tästä oli muistaakseni Vitriini lehdessä juttua viime vuonna). Kotiruokien suhteen itse valmistamalla saa usein laadukkaampaa halvemmalla kuin ostamalla valmiita eineksiä.

    Gluteenittomia leivontaohjeita: http://www.gluteenitontaleivontaa.fi
    Blogin Facebook-sivut:
    https://www.facebook.com/gluteenitontaleivontaa

  • ponipimu 239 viestejä11.3.2011 22:52

    mä en oikeesti jaksannu lukea teidän kaikkien laittamia viestejä, enkä ole katsonut antti heikkilää teeveestä.

    mutta kerrottakoon hevospuolelta että ihan sama juttu kuin ihmisilläkin, joku uskoo yhteen, toinen toiseen.

    agrologi-guru-hevosmaatalous-mikälie-markkusaastamoinen on joskus sanonut että pellavarouhetta voi syöttää pienen määrän turvottamatta eikä se aiheuta mitään ruokatorven tukoksia tai muutakaan haittaa hevosille, on vain hyväksi jokapäiväiseen ruokavalioon hevoselle, valmistaja taasen puolestaan kehoittaa turvottamaan kyseisen tuotteen ennen ruokkimista, että mitä tässä nyt sitten uskoisi? pellavaruohehan turvotessaan tekee sen hyvän liman joka auttaa suolistovaivoihin, ja sitten joku guru kertoo sitä voivan käyttää ilman turvotusta. missä välissä se lima kehittyy?

    ihan sama tässä viljahommassa, uskoo ken tykkää ja tekee kukin mitä haluaa, koulukuntia on monia ja yhtä oikeaa tuskin olemassakaan niin kakuan kuin kaiken-maailman-hihhuleita on olemassa tällä planeetalla.

    joops, tulihan avauduttua taasen...

  • LG1982  164 viestejä11.3.2011 22:55

    Itse en pitänyt juontajasta, vaikka lienee alan ammattilainen. Juontajan häkeltyneisyys ja perustelut tyyliin Markus-setä sanoi radiossa, että kaurapuuro terveellistä, tuskin vakuutti ketään. Heikkilä sen sijaan voisi siirtyä suoraan mediakonsultiksi sen verran rauhallisesti ja hyvin hän toi oman näkemyksensä esiin.

    Tässä puhuttu nyt kahdesta eri asiasta, tässä yhteydessä Heikkilä puhui viljattomasta ruokavaliosta. Epäselvää, mitä kaikkea hän viljoilla tarkoitti, mutta ainakaan perunaa tai sokeria ei voine lukea viljoiksi, maissi, herneet ja soija jo vähän epäselvempiä tapauksia. Käytännössä täysin viljaton ruokavalio lienee aika vaikea toteuttaa sillä esimerkiksi yleisesti myytävät lihaleikkeleet sisältävät viljakuituja samoin kontaminaatioriskit estänevät ulkona syömisen.

    Itse syön lähinnä luontaisesti gluteenittomia viljoja, tosin tietoisena, että niissä voi olla gluteenia sallittujen raja-arvojen mukaisesti. Heikkilän kanssa olen samaa mieltä siitä, että ruokavalio on jokaisen oma henkilökohtainen asia. Jos joku voi hyvin kiviä syömällä, niin siitä vain. Itse joudun usein selittelemään luontaisesti gluteeniton ja kauratonta ruokavaliota ikään kuin olisin sen vuoksi jotenkin huonompi keliaakikko. Itse jätän suuret määrät vehnätärkkelystä ja kauraa syömättä, kun kerran voin paremmin ilman niitä, ei se minusta sen kummempaa.

    Ottamatta kantaa lasten ruokavalioihin muuten, niin kouluissa tarjotaan vakaumukseen perustuvia ruokavalioita, esim. kasvisruokaa ilman, että lääkäri olisi todennut lapsen olevan allerginen tai yliherkkä lihalle. Samoin vanhempien pitäisi voida halutessaan vaatia viljatonta ruokavaliota, muutoin tilanne lähentelee syrjintää.

<< Alkuun < Edelliset
1 2
Seuraavat > Loppuun >>

Tule mukaan keliaakikoiden omaan yhteisöön Glu.fi:hin – täysin ilmaiseksi!

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!

Osallistu keskusteluun

Eniten luetut keskustelut alueella

Huomaa, että kuka tahansa voi lisätä palveluun millaista sisältöä tahansa. Myöskään kaikki mainoksissa olevat tuotteet eivät ole gluteenittomia. Ylläpitäjä ei voi vastata sisällön oikeellisuudesta ja olet aina itse vastuussa siitä mitä suuhusi laitat. Jos huomaat ilkivaltaa tai gluteenipitoisia sisältöjä, ilmoita siitä ylläpitäjälle.

©2024 Glu.fi
Tietoa palvelustaUutisetKäyttöehdotKerro kaverilleOhjeet ja säännötIn englishLähetä palautettaSähkönsäästö ‐ Made ❤ Helsinki ‐ 0,013s