Töissä koettua

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!
<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>
  • Nuutti 56 viestejä5.10.2010 23:11

    ponipimu kirjoitti:
    muutamalle olen sanonut että jättää sen leivän kauppaan, niin minäkin teen, eikä ole vaikeaa! ja paskaset naurut perään heh heh.

    kakkupäivä oli eilen ja itseäni viihdyttääkseni pyysin kertomaan mille se kermavaahto nyt maistuu ja tuntuuko jo vyötäröllä kun rasva kihelmöi. aika noloja ilmeitä oli mutta kyllä mulla oli hauskaa!

    Hahahaha! Sain parhaat naurut, kiitos siitä! "Niin minäkin teen, eikä ole vaikeaa"! Pitääpä joskus käyttää, ehdottomasti!!!

  • ponipimu 239 viestejä5.10.2010 10:53

    kiitos kommenteista, korjaan hieman että en tietenkään tarkoita gluteenittomuuden olevan hiilaritonta, mutta kyllä meidän perheessä ei-keliaakikot ovat laihtuneet jo pelkästään siksi kun kaapista ei löydy vehnäjauhoja! samoin oma vyötärö on kaventunut selvästi. leivonnassa teen tavallisilla ohjeilla, korvaan vain jauhot, ja yleensä laitan tattarijauhoja aina mukaan, joten pidän omia gluteenittomia leivonnasia sata kertaa terveellisempinä kuin tavisten leipomukset.

    töissä siis useat kamppailevet liikakilojensa kanssa, ovat jopa olleet näillä "cambricge"kuureilla, ja kun katsoo mitä heillä eväänä: leipää, perunoita, makaroonia, valmispitsoja, pitaleipiä ym.

    muutamalle olen sanonut että jättää sen leivän kauppaan, niin minäkin teen, eikä ole vaikeaa! ja paskaset naurut perään heh heh.

    kakkupäivä oli eilen ja itseäni viihdyttääkseni pyysin kertomaan mille se kermavaahto nyt maistuu ja tuntuuko jo vyötäröllä kun rasva kihelmöi. aika noloja ilmeitä oli mutta kyllä mulla oli hauskaa!

  • Mainos

  • helsbe 27 viestejä4.10.2010 21:01

    Mä tarkoitin tilaisuuksia josta ei tiedä etukäteen, esim. jos pomo tarjoaa jotain palaverissa tai muuten vaan. Toki aina muistutan gluteenittomasta jos vaan tiedän, että jotain on tulossa.

    Työkavereilta en odota, että tarjoaa ja muistaa minua. Aina yllätin iloisesti kun joku muistaa

  • Nuutti 56 viestejä4.10.2010 19:54

    Olen samaa mieltä että ei voi olettaa kaikkien automaattisesti tietävän/muistavan että minulla on keliakia, en minäkään muista kaikkien kavereiden allergioita tai laktoosi-intoleransseja.

    Mutta sen ymmärrän hyvin että alkaa käymään hermoon, jos työkaverit päättää synttäreidensä kunniaksi leipoa kakun töihin ja jos niitä synttäreitä on joka kuukausi. Sehän ei ole mikään "tilaisuus" johon etukäteen voi ilmoittaa. Ei sitä voi sanoa työkavereille, että kun sulla on seuraavan kerran synttärit nii osta mulle jotain gluteenitonta.

    Äidilläni on laktoosi-intoleranssi ja saa pahoja oireita laktoosista. On ollut samassa työpaikassa jo 7 vuotta, ja jokaikinen kerta ilmoittaa pomolleen että laktoositonta pullapitkoa kiitos, mutta jostain syystä ei mene perille tai ei vaan huvita valita sitä.

  • Tallulah 476 viestejä4.10.2010 19:00

    Te, joilla ei ole töissä gluteenitonta, niin ilmoitatteko aina etukäteen gluteenittoman ruokavalion? Vai oletatteko että muiden tulisi se muistaa? Itse olen sitä mieltä että ei ole muiden vastuulla muistaa mun keliakiaa. Ei edes monen vuoden jälkeen, se on mun asiani ilmoittaa siitä. Jotkut työkaverit ovat joskus itse sen muistaneet, jotkut eivät. Silloin kilahdan jos olen ilmoittanut eikä silti ole huomioitu. Kuntatalo on mestari tämän asian sössimisessä kerta toisensa jälkeen! Olen ollut siellä seminaarissa ja koulutuksissa monen monta kertaa, eikä koskaan ole koko päivää homma toiminut (siis aamukahvit, lounas ja iltapäiväkahdit), joskus 2/3 osuu oikein muttei koskaan 3/3.

  • Dumle 17 viestejä4.10.2010 17:38

    Heippa ponipimu ja muut!

    Mys minä tunnistan tuon kyseisen ongelman. Yleensä työpaikan koko päivän kestävillä koulutuspäivillä on gluteenittomuuteni huomioitu, mutta siinä vaieessa alkaa harmittaan kun työpaikkani asukaat tarjoavat kakkua syntymäpäivänsä kunniaksi (mitä tapahtuu lähes kuukausittain), niin että henkilökuntakin saa hakea. Kolme vuotta olen ollut samassa paikassa töissä, ja pitkään meni ettei se harmittanut. Mutta kerta toisensa jälkeen kun toiset tulevat kakkulautasen kanssa niin alkaahan se harmittaa. Viime kerralla tokaisin työkaverilleni, että nyt kyllä harmittaa kun en voi syödä kakkua. Hän totesi, että ole onnellinen niin etpähän ainakaan liho. Siihen naurahdin harminsekaisesti, että en enää jaksa ajatella niin ku oon ajatellu sillä tavalla jo niin monta kertaa!

    Kerran tosin keittiöhenkilökunta yllätti tekemällä kakun gluteenittomasti, mutta vain kerran reilun kolmivuotisen urani aikana. Ja sillon kun firma on tarjonnut kakkua, niin eipä silloinkaan ole gluteenitonta näkynyt. Ja tavallaan ei kehtaa kysyäkkään suoraan että mitäs keliaakioille on... Tosin tällä hetkellä työpaikalla ei ole muita keliaakikkoja, mutta yleensä jos itse haluan aamuvuoroon sattuessani gluteenitonta ruokaa, niin ilmotan aamulla ja asia hoituu mallikkaasti. Kunhan vaan huomioisivat iltapäivällä sen mahdollisen kakunkin Kyllä tää keliakia välillä tympii niin paljon, vaikka viitisentoista vuotta sitä oonkin jo sairastanu... Onneks täällä on kohtalotovereita, saa vähän purkaa

  • KattiMatikka 271 viestejä4.10.2010 13:29

    Ponipimun kilarit hyvin ymmärrän

    Melkoista meininkiä jos kakku tulee kerran kuussa eikä gluteenitonta vaihtoehtoa ole. Ja pomo voisi hyvin vaihtaa possumunkit esim. kuivattuihin ja tuoreisiin hedelmiin kuten esim. Tanskassa on kautta linjan.

  • Mainos

  • Suviih  629 viestejä4.10.2010 11:26

    Tuo on kyllä totta, että jos yritys tarjoaa kahvileivät, olisi kohteliasta hankkia edes jotain myös keliaakikoille. Jos ei täytekakkua vastaavaa saa hankittua gluteenittomana, niin edes keksien tms. ostaminen olisi kuitenkin paikallaan. Yritykseltä on melkoista työntekijän syrjimistä, jos kaikissa firman järjestämissä kahvitteluissa unohdetaan sen yhden työntekijän erityisruokavalio. Yleensähän laktoosi-intolerantikotkin huomioidaan nykyään jo automaattisesti vaikka heidän vaivaansa helpottamaan on olemassa lääkevalmiste.
    Itsekään en odota, että työkaverien töihin tuomat tarjottavat olisivat gluteenittomia, mutta kerran on työkaveri minut yllättänyt tuomalla tarjolle kakkua jonka oli tehnyt gluteenittomaan pohjaan sen vuoksi, että minäkin voisin sitä syödä.

    Tallulah on oikeassa siinä, että gluteeniton ei todellakaan ole hiilaritonta. Itseasiassa gluteenittomat tuotteet saattavat sisältää jopa enemmän hiilareita kuin tavalliset (gluteenittomat jauhot kun ovat pääasiassa tärkkelystä).

    Gluteenittomia leivontaohjeita: http://www.gluteenitontaleivontaa.fi
    Blogin Facebook-sivut:
    https://www.facebook.com/gluteenitontaleivontaa

  • Jezu  Ylläpitäjä4.10.2010 09:51

    Tallulah kirjoitti:
    Aina jos on joku gluteeniton pulla varattu niin mulle ainakin tulee tunne että mulla olisi joku velvollisuus syödä se kun he kerran sellaisen ovat hankkineet. Ja yleensä mun ei tee mitään pullaa mieli koskaan.

    Huomannut saman. Eilenkin oli tuttava hommannut minulle hyvät eväät ja nolotti kieltäytyä, vaikka olin juuri syönyt. Sain sitten kemuista lähtiessä eväät mukaan

    Keliaakikko vm. -07 / Celiac since -07

  • Tallulah 476 viestejä4.10.2010 09:29

    ponipimu kirjoitti:
    kakunsyöjille olen todennut, että eipähän tule liikakiloja, trendinä kun tuntuu olevan jatkuva laihdutus, peunan ja leivän karsastaminen, avaruusdietit ja kaikenmaailman hiilarittomat, meillähän se tulee luonnostaan kun tavallista vehnäleipää ei saa syödä eikä muutenkaan mitään pullamössöä joka lihottaa.

    Gluteenittomissa on kylläkin kaloreita enemmän... Hiilarittomuus on iitä kaukana eikä tule luonnostaan.

    Mutta mä en oleta työkavereiden muistavan mun keliakiaa. Jos on joku töistä järjestetty juttu, niin sitten tietysti ilmoitan ruokavalioni sinne, mistäs ne muuten tietäisi. Jos on pelkät kahvit, en ilmoita mitään koska en pullasta välitä. Aina jos on joku gluteeniton pulla varattu niin mulle ainakin tulee tunne että mulla olisi joku velvollisuus syödä se kun he kerran sellaisen ovat hankkineet. Ja yleensä mun ei tee mitään pullaa mieli koskaan.

  • Reetta  719 viestejä3.10.2010 22:04

    Tähän liittyen vielä johonkin muuhun keskusteluun kirjoittamaani Pääkonttorin ruokatarjoilusta, jossa kaikki "ruokavammaiset" niputettu samaan. On sitten maidotonta, jauhotonta, suolatonta, sokeritonta ja mausteetonta eli lyhyesti sanottuna mautonta.

    Marraskuussa olisi taas koulutus tuolla Päätalossa, joten ankeeta syömistä tiedossa.

  • Reetta  719 viestejä3.10.2010 21:59

    Kyllä minäkin ymmärrän ponipimua. Nimenomaan jos talo tarjoaa, on sen tarjottava kaikille - myös keliaakikoille. Sitten, jos tarjoaja on työkaveri, en itsekään edellytä, että se työkaveri leipoisi/yrittäisi leipoa jotain mullekin.

    Mutta kyllä pikkasen rupee itseäkin kyllästyttään keittiön iltapäiväkahvilisukkeet. Harva se päivä on joku muffinssi tai muffinssivuokaan tehty "pulla", joka on niin lujasti paperissa kiinni, että osa pullasta jää väkisin syömättä. Mutta joka päivä on kahvin kanssa jotain - vaikka sitten hedelmä. Työmaallani meitä keliaakkkoja on nykyään kaksi.

  • Mainos

  • helsbe 27 viestejä3.10.2010 20:36

    Ymmärrän sua hyvin ponipimu. Mulla on sama ongelma töissä, eli ei muisteta minulle ostaa mitään. Minulla kyse ei ole siitä että harmittaa kun muut syö, vaan periaate. Jos firma tarjoaa jotain, niin kyllä sitä pitää kaikille tarjota oli sairaus tai allergia mikä tahansa. Kaikki pitää ottaa huomioon.

  • norppa 59 viestejä3.10.2010 12:28

    Onko mahdottomuus viedä omat keksit mukana jos sinua noin paljon harmittaa, että muut töissä tauoilla syövät ja sinä et?

    Ja kyllä keliaakikkokin voi syödä kaikenlaisia "pullamössöjä", valmistuotteita on paljon ja makeat leivonnaiset helppo tehdä itsekin. Turhaa kieltäytyä kaikesta hyvästä.

  • porajata 460 viestejä3.10.2010 08:58

    Meillä töissäkin tarjoilu pelaa, synttärit,palaverit, jms.

    Johtuu meidän hyvästä ja huolehtivasta sihteeristä, hoitaa tilaukset mallikkaasti ja aina on mulle gluteenitonta.

    Niin ja ruokalan emäntäkin on jo nyt oppinut hoitelemaan meistä gluteenittomia (n. 5-6 henkilöä) ruokailijoita.

  • ponipimu 239 viestejä3.10.2010 01:10

    aloitin taas työt hoitovapaan jälkeen ja nyt siis keliaakikkona.

    ongelmia oli heti tiedossa, töissä kun vedetään täytekakkua joka kuun alkuun, ja tietenkään se ei ole gluteenitonta. palavereissa toiset vetää munkkipossua eikä esimies muista ostaa gluteenitonta vaikka oma vaimonsa on myös keliaakikko (!)
    joten pitäisi kyllä tiedostaa mitä sairaus on kyseessä.

    sitten yksi ääliö ihmettelee suureen ääneen että en minä ole oikea keliaakikko, haluan vain olla erilainen ja saada huomiota, syönhän minä makaroonilaatikkoa ja näytti olevan leipääkin eväänä. joo, gluteenitonta makaroonia ja sunnuntain porkkanasämpylää... arvatkaa vedinkö kilarit moisesta!

    kakunsyöjille olen todennut, että eipähän tule liikakiloja, trendinä kun tuntuu olevan jatkuva laihdutus, peunan ja leivän karsastaminen, avaruusdietit ja kaikenmaailman hiilarittomat, meillähän se tulee luonnostaan kun tavallista vehnäleipää ei saa syödä eikä muutenkaan mitään pullamössöä joka lihottaa.

    toisinaan olen onnellinen että sairastan keliakiaa, eipä tule vedettyä keksejä kahvitauoilla ja tarvitse olla ikuisella laihiksella. jotain hyvääkin tässä siis on!

<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>

Tule mukaan keliaakikoiden omaan yhteisöön Glu.fi:hin – täysin ilmaiseksi!

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!

Osallistu keskusteluun

Eniten luetut keskustelut alueella

Huomaa, että kuka tahansa voi lisätä palveluun millaista sisältöä tahansa. Myöskään kaikki mainoksissa olevat tuotteet eivät ole gluteenittomia. Ylläpitäjä ei voi vastata sisällön oikeellisuudesta ja olet aina itse vastuussa siitä mitä suuhusi laitat. Jos huomaat ilkivaltaa tai gluteenipitoisia sisältöjä, ilmoita siitä ylläpitäjälle.

©2024 Glu.fi
Tietoa palvelustaUutisetKäyttöehdotKerro kaverilleOhjeet ja säännötIn englishLähetä palautettaSähkönsäästö ‐ Made ❤ Helsinki ‐ 0,012s