Tarviin tukea!!!

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!
<< Alkuun < Edelliset
1 2 3
Seuraavat > Loppuun >>
  • Tellu 1 viesti26.6.2010 17:53

    Olen onnellinen kun lapseni (5) ovat terveitä.

    Olen onnellinen kun sairastan vain keliakiaa enkä esim. syöpää.

    Olen onnellinen kun keliakiani on ruokavalion avulla tasapainossa.

    Olisin onnellisempi jos kylässä saisin kahvin lisäksi jotakin syötävää.

    Olisin onnellisempi jos veljen vaimo ei kysyisi "Etkö todellakaan voi ottaa tästä pöydästä mitään"?

    Olisin onnellisempi jos olisin terve mutta kun verenperintönä on tämä keliakia niin se vain pitää hyväksyä henkilökohtaisena ominaisuutena.

    Hyvää kesää kaikille!

  • Dumle 17 viestejä18.6.2010 21:59

    Ensinnäkin sanoisin Ninnille ja muille juuri keliakiaan sairastuneille: taudin kanssa oppii elämään ajan kanssa. Itselläni oli toisaalta "onni", että sairaus todettiin jo lapsena, lienee ollut helpompi tottua. äidille oli kova paikka kun veljen kanssa saatiin diagnoosi keliakiasta, olimmehan peruskoulun ensimmäisillä luokulla.

    Nykyään jo irttarihllyllä muistaa ulkoa mikä sopii ja mikä ei

    Oma kouluaika ja kotitalouden tunnit opettivat minulle yhden faktan: kaikkea voi soveltaa gluteenittomaksi. Ihan kaikkea. kotitaloudenunneilla toteutin kaiken mitä muutkin teki, mutta minulle sopivana vaihtoehtona. Aluksi on paljon kokeilua ja sopeutumista. Perusasia on, että gluteenittomista taikinoista (lue pulla ja sämpylätaikinat) ei saa samnalaista kuin tavallisesta taikinasta. Siksi "sitkoton" taikina joka tarttuu käsiin on käsiteltävä joko jauhotuiin käsin tai, mitä itse käytän paljon, ruokaöljyllä kostutetut kädet. Öljy antaa samalla kauniin pinnat pulliin ja sämpylöihin.

    Mieheni kanssa eläessäni (hänellä ei ole keliakiaa) tuuanlaitto sujuu vaivattmasti. Jos teen vaikka lihapullia, ten ne glut.korppujauhoihin. Suurin osa arkiruuista on jo muutenkin gluteenittomia. Oikeastaan makaroniruuat ovat ainoita, joita teen aina kahta lajia. Tai vaikka makaronia ja juhelihakastiketta -> kastike yhteinen, makaronit oman. samon lasagne -> teen yhteisen jauheliha- ja valkokastikkeet, mutta pinoan eri vuokiin lasagnelevyt ja lisään kastikkeen molempiin.

    Tässä joitain vinkkejä

  • Mainos

  • Nonna 13 viestejä18.5.2010 10:15

    Valikoima Kreikassa riippuu varmasti paljolti siitä missä päin Kreikkaa asutte. Kreetalla viime kesänä ollessa selvisi ainakin se, että erikoistuotteita esim. jauhoja ja pastoja sai apteekeista. Isommissa apteekeissa on suoraan hyllyssä ja pienemmät tilaavat pyynnöstä. Ystäväni oli löytänyt gluteenittomia tuotteita myös isommista kaupoista.

    Tsemppiä! Alku on hankalaa, mutta nopeasti löydät korvaavia ratkaisuja eri tilanteisiin!

  • Suviih  629 viestejä18.5.2010 10:00

    apsf kirjoitti:
    Neuvoja,vuosien kärsimysten ja epämääräisien oireiden takana keliakia.Ymmärrän että viljat pois,mutta esim.voiko etikka punajuuria syödä,entä suolakurkkuja?ja miksi lääkäri sanoi että perunassakin on gluteiinia?asumme kreikassa ja täältäkäsin mitään kirjallisuutta löydy,joten voiko joku suositella jotain kirjaa ihan perusasioista lähtien.lapsellakin nyt keliakia epäily ja itse voin olla syömättä montakin asiaa mutta lapselle tarvisi paljon korvaavia tuotteita,tarvisin neuvoja oikein roppakaupalla.meillä kun ei täällä saa oikeastaan mitään gluteenitonta.maissijauhoa löytyy,kuinkas siitä sitten leivotaan leipää?apua!!!

    En tiedä millaiset valikoimat erilaisia jauhoja Kreikassa on saatavana, mutta esimerkiksi riisijauhosta, maissijauhosta, tapiocatärkkelyksestä, perunatärkkelyksestä, hirssistä jne. voit sekoitella itse jauhoseoksen (jos ei valmista jauhoseosta ole saatavana), jolloin siitä leivotun leivän maku on hieman parempi kuin pelkästä maissijauhosta leivotun. Perunarieskat onnistuvat varmasti myös pelkästä maissijauhosta (muussattua keitettyä perunaa, kananmunaa, voita/öljyä, suolaa ja jauhoa).
    Kaikki kasvikset (juurekset, vihannekset ja hedelmät) ovat sellaisenaan keliaakikoille ok ja samoin liha, kana ja kala. Valmiiksi marinoitua lihatuotetta ostettaessa kannattaa kuitenkin aina tarkistaa tuoteseloste, ettei marinadissa ole vehnää. Jos ei ole varma onko lihassa käytetty marinadi ok, on liha helppo halutessaan marinoida itse (marinadin voi tehdä esimerkiksi öljystä ja mausteista).

    Gluteenittomia leivontaohjeita: http://www.gluteenitontaleivontaa.fi
    Blogin Facebook-sivut:
    https://www.facebook.com/gluteenitontaleivontaa

  • higga 209 viestejä17.5.2010 22:29

    No peruna sellaisenaan on ihan gluteenitonta, useat perunavalmisteet taas saattavat sisältää esim. vehnäjauhoja (lohkoperunat..) punajuuret ja suolakurkut ovat turvallisia

    Tältä sivustolta löytyy paljon tietoa ja toinen hyvä on keliakialiiton nettisivut!

    Itsekin keliaakikkolapsen äitinä tiedän kuinka sydäntä riipoo kun lapsi ei saa jotain keliakian takia, mutta kummasti sitä on onnistunut etsimään korvaavia tuotteita.

    Monia gluteenittomia tuotesarjoja on myynnissä useissa maissa, suomessakin on paljon saksasta, ruotsista, englannisa tuotuja elintarvikkeita... ne pitää vain onnistua löytämään kaupasta ja se voi olla se haastavin osuus

  • apsf 1 viesti17.5.2010 21:48

    Neuvoja,vuosien kärsimysten ja epämääräisien oireiden takana keliakia.Ymmärrän että viljat pois,mutta esim.voiko etikka punajuuria syödä,entä suolakurkkuja?ja miksi lääkäri sanoi että perunassakin on gluteiinia?asumme kreikassa ja täältäkäsin mitään kirjallisuutta löydy,joten voiko joku suositella jotain kirjaa ihan perusasioista lähtien.lapsellakin nyt keliakia epäily ja itse voin olla syömättä montakin asiaa mutta lapselle tarvisi paljon korvaavia tuotteita,tarvisin neuvoja oikein roppakaupalla.meillä kun ei täällä saa oikeastaan mitään gluteenitonta.maissijauhoa löytyy,kuinkas siitä sitten leivotaan leipää?apua!!!

  • Ninni 114 viestejä23.4.2010 12:52

    Olen, Eikku, päässyt aika hyvin sinuiksi tämän asian kanssa. Loppujen lopuksi dieetillä olo ei ole niin vaikeaa kuin miltä se aluksi tuntuu. Ja yllättävän vähän tekee mieli mitään gluteenillista, luulin, että mielitekoja olisi paljon enemmän. Ja onhan osa gluteenittomista tuotteista tosi ankean makuisia, mutta löytyy hyviäkin. Ja tosiaan itse leipomalla saa aika hyviä juttuja tehtyä.

    Ja sain juuri hyviä uutisia: lääkärini soitti ja kertoi, että keliakiavasta-aineet oli nyt labratuloksissa negatiiviset, eli dieetti näyttäisi toimivan! Jess!! Tarkemmin katsotaan sitten syksyllä, kun menen taas skopiaan.

  • Mainos

  • Eikku 25 viestejä18.4.2010 10:33

    Ninni, tsemppiä sulle! Olet siis viime lokakuussa saanut diagnoosin, joten nyt sulla varmaan meneen jo paremmin.
    Oletko jo päässyt sinuiksi keliakian kanssa?
    Mulla siinä meni vuosi, kun totuin gluteenittomien tuotteiden makuun!
    Ekana maistoin patonkia ja itkin, että jos tämä on patonki, niin minä olen Napoleon!

    Hienoa, että olet innokas leipoja! Itse en ole mikään himoleipoja. Gluteenittomia ei ole aivan yhtä helppo leipoa ja siinä kyllä taravitsisi edes jonkinmoista leivontaintoa!

    Meillä ei käytetä vehnäjauhoja oikeastaan mihinkään enää.
    Kastikkeet tehdään gluteenittomaan. Leivon kyllä välillä tavallisia leivonnaisia ihan senkin takia, etten itse voisikaan niitä syödä! Vältyn ylimääräiseltä mässäilyltä.

    Kylässä vieraassa paikassa löytyy usein jäätelöä minulle, jollei ole tiedetty.

  • lehti 19 viestejä20.2.2010 08:57

    Kyllä keliakia on mielestäni paljon helpompi ''sairaus'' kuin systerin kersan kala-pähkinä-herne-allergia.Joskus se lapsi voi pahoin jopa kalan hajusta. Ei meidän keliaakikoiden sentään tarvitse voida pahoin jos tavallisten ihmisten pulla tai leipä tuoksuu.
    Olen samaa mieltä että kiitos keliakian ei tarvitse syödä kaikenlaisia pullia ja kakkuja kylässä käydessä.
    Tosin kummilapsen isoäiti leipoi mulle joka vuosi gluteenittoman kuivankakun, kun sitä suretti etten voinut syödä samaa kuin muut. Se loppui siihen kun pakastimessani oli neljän vuosikerran edestä gluteenittomia kuivakakkuja .
    Tsemppiä vaan kaikille aloitteleville keliaakikoille. Tosi on että tästä ei kannata tehdä elämää suurempaa ongelmaa. Alussa se vain tuntuu siltä.

  • porajata 460 viestejä18.2.2010 18:24

    Ei se aina mene niin, että lapset sen saa..

    Jostain olen lukenut , että 10-20 % voi sen saada jossain vaiheessa elämäänsä

    Mulla nuorin lapsi 34 v mutta ei hänellä eikä toisellakaan
    39 v ole ainakaan vielä ollut mitään oireita, eikä myöskään lapsen lapsilla

    Muuten omalla äidilläni keliakia todettiin vasta
    n.75 vuotiaana

  • Skell 2 viestejä18.2.2010 17:35

    Nyt löytyi tältäkin tytöltä keliakia epäilty reilun vuoden, puolitoista viikkoa sitten tuli tulokset ihokoepaloista (toisella yrityksellä vasta löytyi, verikokeistakaan ei löytynyt mitään). Vielä oon normiruoalla, ruokavaliota kun en saa aloittaa ennen gastroa joka on sitten joskus kun ajan saan.
    Ihokeliakiaa epäiltiin niin kauan että ehti jo aika hyvin tottua ajatukseen, mutta järkytyshän se silti oli, varsinkin kun suvussa ei ole yhtään keliaakikkoa (joku ei siis tiedä keliakiastaan) enkä edes tunne yhtään. Tavallaan kuitenkin helpotus että sain syyn ihottumalleni. Ja onneksi on avomies tukemassa ja lohduttamassa.
    Eniten vituttaa se kun itselläni nyt siedän vaikka mitä, mutta sitten kun lapsia joskus tulee niin en halua antaa sitä heille

  • Jezu  Ylläpitäjä13.11.2009 14:10

    Kiipuli kirjoitti:
    ^paitsi ettei ne useinkaan maistu karkilta
    Mutta tiedän tunteen

    Ainakin löytämäni välipalapatukat olivat loistavia Täytyy tiedustella, josko niitä saisi myyntiin myös Suomeen, koska ko. firman muroja löytyy jo kotimaisista marketeista.

    Keliaakikko vm. -07 / Celiac since -07

  • Mainos

  • Amarantti 35 viestejä9.11.2009 08:19

    Minä en tiedä vielä, mitä hermostollisia vaivoja keliakiaan liittyy. Minkä tyyppisiä ne on?

  • Ninni 114 viestejä8.11.2009 21:11

    Kiitos kaikille kannustavista vastauksista! Munkin diagnoosi on varmistunut, vasta-aineita löytyi. En nyt sitä epäillytkään, että skopia valehtelisi, mutta nyt on B-lausunto tulossa, joten keliakia mikä keliakia! Ensi järkytyksestä toivuttuani alan jo näkemään valoa tunnelin päässä. Gluteenittomia tuotteita näyttää olevan hyvin saatavilla ja olen jo todennut, että kotona kokkailuun tämä ei kauheasti vaikuta, kun vaihdan tietyt tutut tuotteet uusiin. Se harmittaa edelleen, että kyläillessä täytyy olla hankala vieras ja jos joku vaikka töissä tarjoaa pullaa, niin mä olen sitten se inhottava tyyppi, jolle ei muiden leipomukset kelpaa.

    Gluteenittomia leipomuksia olen ehtinyt kokeilla jonkun verran: vispipuuro riisijauhoista kaipaa vielä optimointia. Ihan syötävää siitä tuli, mutta koostumus ei ihan vastannut mannasuurimoista tehtyä puuroa. Lohipiirakka onnistui gluteenittomana hyvin. Jauhelihapihvejä tein ensin kokonaan ilman korppujauhoja, ja niistä tuli vähän kovia ja sitkeitä. Mikä ilo olikaan, kun löysin citymarketista gluteenittomia korppujauhoja! Isänpäivän kunniaksi tein tänään gluteenittomista savoiardi kekseistä tiramisun. Maku oli koko perheestä hyvä, mutta keksit eivät kostuneet ihan niin hyvin kuin tavalliset, seuraavalla kerralla pitänee liottaa niitä kahvissa kauemmin.

    Viikko sitten ajelin vitostiellä ja poikkesin Heinolan Heilaan, joka muuten on aivan mahtava ruokakauppa ihan kelle vaan. Sieltä löytyi myös jotain gluteenitonta, mukaan tarttui Viljatuotteen mustikka mysli (sisältää kauraa ja luontaisesti gluteenittomia ainesosia). Huomaattavasti parempaa kuin muut tähän asti maistamani gluteenittomat myslit!
    Tässä vielä linkit, jos tuote ei ole tuttu entuudesta:
    http://www.virtasalmenviljatuote.fi
    http://www.heilan.fi

    Vuohelan herkkupuodin gluteenittomia tuotteita, kakkuja, karjalanpiirakoita ym. oli kohtuullinen valikoima myynnissä Kuortin ABC:llä, joten jatkossa on hyvä syy pysähtyä sielläkin.

  • Kiipuli 90 viestejä8.11.2009 17:54

    ^paitsi ettei ne useinkaan maistu karkilta
    Mutta tiedän tunteen

  • Jezu  Ylläpitäjä8.11.2009 10:23

    Liisa ihmemaassa -vertaus on aika hyva. Itse juuri reissussa Hong Kongissa ja aina kun sattuu loytamaan kaupasta jotain gluteenittomaksi merkittya, on aivan innoissaan, kuin lapsi karkkikaupassa

    Keliaakikko vm. -07 / Celiac since -07

  • Jossu 22 viestejä4.11.2009 21:39

    Afrodite kirjoitti:
    Aika menee ihmetellessä ja miettiessä että miten tässä näin kävi...keliakia.

    Voi miten kovin tuttu fiilis... Mutta kyllä kait tää tästä alkaa elämä voittamaan. Vkl olin Liisana ihmemaassa kaupassa ja täytin sit ruokakaapin hyllyjä kotosalla. Tuotteiden hinnat totisesti kalliimpia, mutta jatkossa ei sentään tarvii kaikkea perusjuttua ostaa kerralla.
    Ja vielä - hyvää tuli Glu kakusta ja kinkkupiirakasta

  • Mainos

  • Afrodite 3 viestejä4.11.2009 21:27

    Iso kiitos hyvistä vinkeistä ja linkeistä.
    On tosi kiva kun saa apua, koska näin kun asia on ihan uusi itselle, niin ei oikein saa mistään kiinni. Aika menee ihmetellessä ja miettiessä että miten tässä näin kävi...keliakia.

  • KattiMatikka 271 viestejä4.11.2009 13:39

    Ja tässä vielä muutama blogg Ruotsista, joissa gluteenittomia reseptejä.

    Angos mat- och bakblogg
    Teskeds recept
    Fika glutenfritt

  • Suviih  629 viestejä4.11.2009 12:52

    Afrodite kirjoitti:
    Kaipaisin hieman reseptejä. Mistähän niitä löytyy?

    Jonkin verran reseptejä löytyy tuolta "vinkit" -osiosta tältä sivulta ja lisäksi näistä blogeista löydät gluteenittomia reseptejä jotka on todettu toimiviksi:

    Edinan intohimot
    Huvikumpu
    Pappilan hätävara kokkaa
    Gluteenitonta leivontaa
    Pikkukuu
    Feetu
    Mantan kyökki

    Gluteenittomia leivontaohjeita: http://www.gluteenitontaleivontaa.fi
    Blogin Facebook-sivut:
    https://www.facebook.com/gluteenitontaleivontaa

  • Anni 35 viestejä4.11.2009 08:22

    Itse olen käyttänyt paljon ihan tavallisia reseptejä, vaihdan vain tavallisten jauhojen tilalle gluteenittomat. Esim. kuivakakut ja pikkuleivät teen aina näin.
    Kun tytär sairastui me saimme ravintoterapeutilta kasan kaikenlaisia ohjeita, niissä oli myös todella hyviä leipä- ja sämpyläohjeita. Olen ostanut myös muutaman keittokirjan, ja ottanut talteen lehdistä ohjeita. Uskoisin että myös keliakialiiton sivuilta näitä löytyy?
    Ja täytekakut todellakin tulee paljon parempia gluteenittomina! Käyttää sitten gluteenittomia jauhoja tai perunajauhoja.

  • Afrodite 3 viestejä3.11.2009 22:18

    Itselläni todettiin viikko sitten keliakia. Koepala osoitti että suolinukka on madaltunut ja verikokeet olivat vielä piste i:n päälle.
    Huomenna menen ravitsemusterapeutin luo ja varmasti saan häneltä hyviä ohjeita ja vinkkejä. Mulle lääkäri ainakin suositteli käyntiä tuon luokse.
    Heti diagnoosin kuultuani tuntui että voi ei, ja kun menin kauppaan niin siellä kaikki leivät ja kaakut ilkkui mulle että etpäs saa syödä mua, mutta parin päivän kuluttua tuli jo sellainen fiilis, että kyllä tämä tästä.
    Elikkä tsemppiä
    Kaipaisin hieman reseptejä. Mistähän niitä löytyy?

  • Mainos

  • Pulla 267 viestejä1.11.2009 19:17

    Toivottavasti tulevaisuudessa diagnostiikkakin kehittyy. Tuntuu, että se ohutsuolen yläosasta otettu koepala ei ole riittävä, koska nukkatuho voi olla läiskikäs ja vain siellä täällä.

  • KattiMatikka 271 viestejä1.11.2009 18:01

    Ei ollut nukka mennyt ekassa tähystyksessä. Ainakaan juuri siitä kohtaa. Oma mielipide on se, että ohutsuolesta oli nukkaa jo siinä vaiheessa pakko ollut mennä, koska vatsaoireet sen verran ikäviä... Mutta ei niin ei ja tosiaan kaksi vuotta odottelin seuraavaa tähyä, jossa sitten todettiin nukkalama ja sain virallisen diagnoosin.

  • Toukokisu 31 viestejä30.10.2009 23:11

    KattiMatikka kirjoitti:
    Jossu: Mulla itsellä kävi niin, että vasta-aineet oli reippaasti kohonneet mutta keliakiaa ei suolesta löytynyt. Sain kaksi vuotta "lisäaikaa" ja sitten uusinta gastroskopiassa löytyi sitten muutokset suolesta. Erittäin harvinaista (kuulemma) mutta mahdollista

    Oliko sulla KattiMatikka se ohutsuolen nukka mennyt myös ekassa tähystyksessä? Mulla nimittäin oli kans verestä vasta-aineet koholla, tähystyksessä nukka mennyt, mutta koepalassa ei kummiskaan ollut tulehdusta.

<< Alkuun < Edelliset
1 2 3
Seuraavat > Loppuun >>

Tule mukaan keliaakikoiden omaan yhteisöön Glu.fi:hin – täysin ilmaiseksi!

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!

Osallistu keskusteluun

Eniten luetut keskustelut alueella

Huomaa, että kuka tahansa voi lisätä palveluun millaista sisältöä tahansa. Myöskään kaikki mainoksissa olevat tuotteet eivät ole gluteenittomia. Ylläpitäjä ei voi vastata sisällön oikeellisuudesta ja olet aina itse vastuussa siitä mitä suuhusi laitat. Jos huomaat ilkivaltaa tai gluteenipitoisia sisältöjä, ilmoita siitä ylläpitäjälle.

©2024 Glu.fi
Tietoa palvelustaUutisetKäyttöehdotKerro kaverilleOhjeet ja säännötIn englishLähetä palautettaSähkönsäästö ‐ Made ❤ Helsinki ‐ 0,015s