Veriarvot normaalit, silti keliakia?

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!
<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>
  • alis-- 1 viesti31.1.2014 18:46

    Hei! Olen kärsinyt keliakialle tyypillisistä oireista nyt muutaman kuukauden ja ravannut lääkärissä. Tänään sain vihdoin tietää keliakian vasta-ainearvot, jotka sitten olivatkin normaalit (arvoja en tajunnut kysyä). Oma lääkärini on sitä mieltä, että jos arvot ovat normaalit niin keliakian voi saman tien sulkea pois.

    Tulee jo korvista ulos nämä vatsavaivat ja laihtuminen eikä selitystä löydy oikein mistään, vaikka vatsan ongelmille onkin erittäin paljon syitä. Keliakiaan ne oireet tuntuvat kuitenkin eniten täsmäävän ja olen huomannut gluteenin merkityksenkin vaivoihin.

    Eli onko kokemuksia tai tietoa siitä, että keliakia löytyikin vasta tähystyksessä vaikka veriarvot olivat normaalit? Voivatko veriarvot siis ollakin jotenkin epäluotettavia diagnoosin suhteen?

  • almatomu 13 viestejä31.1.2014 20:26

    On mahdollista että keliakia ei näy verestä, vaikka suolistossa jylläisikin. Näitä tapauksia on olemassa. Vaadi päästä tähystykseen, nyrkkiä pöytään vaan!

    -Almatomu-

  • Mainos

  • Lianna 55 viestejä31.1.2014 21:34

    Tällaisista tapauksista kuulee usein... Jos gluteeniton dieetti helpottaa oloa, niin siitä vaan dieetille! Kysymyshän on sinun omasta hyvinvoinnista, oli keliakia tai ei, dieetti on sallittu kaikille, joille tulee siitä parempi olo!

  • milla 412 viestejä1.2.2014 04:27

    Täällä yksi, jolla veressä ei ollut mitään... mutta tähystyksessä näkyi suolen muutokset.

    Ja totta. Ilman gluteenia voi moni Ei keliaakikko paljon paremmin. Se ei vain ole jokaiselle sopivaa.

  • LeenaElina 1 viesti2.2.2014 08:45

    Että sairaus olisi peristeistä keliakiaa, tulee olla keliakiageeni ja vasta-aineet korkealla. Nämä vaaditaan keliakia-diagnoosiin ja siten mm. Kelan korvausta varten. Mutta silti jää jäljelle monta eri vaihtoehtoa, gluteeniyliherkkyys, ärtynyt suoli jne, joihin myös auttaa gluteeniton ruokavalio.

  • nyyti 58 viestejä7.2.2014 19:03

    Sama tilanne täällä, että vatsaoireiden vuoksi epäiltiin mm. keliakiaa mutta ei näkynyt verikokeissa niin ei tähystetty.. Oon sitten kokeillut fodmap-ruokavaliota, jossa on kielletty myös mm. gluteeniviljat, mutta ajatellut että ei se niin tarkkaa ole.

    Nyt kuitenkin kun join muutamana päivänä kauramaitoa (tehty tavan kaurasta, ei gluteenittomasta), oireet on varsin samankaltaiset kuin tuolla "mitä oireita tulee jos on vahingossa syönyt" -ketjussa: vatsa kipuilee, välillä kuralla ja väsyttää, ja nää oireet on pahentunut tässä muutaman päivän aikana niin että nyt on todella vetämätön olo ja mikä tahansa ruoka tuntuu mahassa siltä kun olisi nieleskellyt jotain rautaromua. :P Viimeksi siis eilen join tuota kauramaitoa ennen kun tajusin että siinä voiskin olla vika.
    Pari kertaa tämän dieettikokeilun alkupuolella olen myös tahallisesti testannut syödä gluteeniviljoja ja oireet oli aika merkittävä mahakipu ja vessassa ramppaaminen.

    Mitä ootte mieltä, onko näissä olosuhteissa syytä epäillä että mulla voisi kuitenkin olla keliakia? :/

    Joka tapauksessa aattelin nyt pitää tiukasti gluteenitonta dieettiä vähän aikaa josko tilanne sillä helpottais.

  • KatjaRa 51 viestejä8.2.2014 16:47

    Vain tähystyksessä otetulla koepalalla voidaan varmistaa onko keliakiaa vai ei. Vasta-aineet eivät kerro aina totuutta. Vaatisin päästä tähystykseen tai vaihtaisin lääkäriä, jos ei muuten onnistu. Syyt oireiden taustalla kannattaa selvittää. Ruokavaliohoitoa ei tulisi aloittaa ennen kuin on tutkittu.

    Oikotie matkan mutkistaa.

<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>

Tule mukaan keliaakikoiden omaan yhteisöön Glu.fi:hin – täysin ilmaiseksi!

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!

Osallistu keskusteluun

Eniten luetut keskustelut alueella

Huomaa, että kuka tahansa voi lisätä palveluun millaista sisältöä tahansa. Myöskään kaikki mainoksissa olevat tuotteet eivät ole gluteenittomia. Ylläpitäjä ei voi vastata sisällön oikeellisuudesta ja olet aina itse vastuussa siitä mitä suuhusi laitat. Jos huomaat ilkivaltaa tai gluteenipitoisia sisältöjä, ilmoita siitä ylläpitäjälle.

©2024 Glu.fi
Tietoa palvelustaUutisetKäyttöehdotKerro kaverilleOhjeet ja säännötIn englishLähetä palautettaSähkönsäästö ‐ Made ❤ Helsinki ‐ 0,043s