Viroon

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!
<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>
  • maippi 26 viestejä19.3.2010 22:40

    Saattaa olla, että aihetta on käsitelty jo, mutta pistänpä silti kysymyksen.
    Vuosien takaa on hieman huonoja kokemuksia Viron laivalta ja Tallinnasta keliakian suhteen. Kukaan ei oikein osannut sanoa, onko ruoka gluteenitonta jne. Laivalla söin seisovasta pöydästä suurin piirtein vain perunan, vihreää salaattia ja graavilohta. Tallinnassa en uskaltanut syödä mitään, koska reagoin todella voimakkaasti gluteeniin. Niinpä matkani ovatkin suuntautuneet lähinnä länteen päin nykyisin.
    Millainen tilanne on nykyään? Onko vinkkejä hyvistä paikoista? Missä ja mitä uskaltaa varmasti syödä? Onko esim. Silja Tallinkin laivoilla nykyään jo paremmat valikoimat buffetpöydässä?

  • Linda 34 viestejä20.3.2010 12:13

    Tässä pari aikaisempaa keskustelua:

    Viking XPRS

    Gluteenitonta Tallinnassa

    Minulla on Virosta sellaisia kokemuksia että keliakiaa sairautena siellä ei yleisesti tunnetta (poikkeuksia tietenkin on) mutta ravintolassa jos painottaa että ei missään tapauksessa saa syödää vehnää (nisu), ohraa (oder) tai ruista (rukis) (kaura=kaer) niin henkilökunta kyllä ymmärtää ja ottaa vakavasti. Gluteenittomia tuotteita on tarjolla luontaistuotekaupoissa ja jonkin verran Kaubamajassa. Konsum-ketjun ruokakaupoissa on myös aika hyvä gluteeniton tarjonta, mutta en tiedä onko heillä liikkeitä Tallinnassa, Tartossa ainakin oli useita.

    Vinkeistä löytyy laittamani linkki Viron Keliakiajärjestön sivuille mutta ne on pelkästään viroksi.

    Laivoista en osaa sanoa kun en koskaan syö siellä mitään mutta uskoisin että saa gluteenitonta, ainakin jos pyytää.

  • Kari 364 viestejä20.3.2010 12:18

    maippi; Olen mennyt useamman kerran Silja Tallinkin laivoilla. Ainakin noilla kerroilla on G-merkinnät olleet aika selvinä esillä. Esim. lihasuikalekastike ja peruna tai riisi. Eikä ole pahan hintaistakaan.

    Virossa ravintoloissa olen näyttänyt netistä printtiä, että "ei vehnää tai viljaa, kiitos". Sen ovat kokille näyttäneet, homma toiminut OK. Asiaa auttaa kun vielä etukäteen selvennät tarjoilijalle, mitä teksti meinaa.

    Hyvänä esimerkkinä: Vaimon kanssa otimme alkuruuaksi sienikeittoa. Hän sai viljalla suurustetun, ihan sienikeiton näköisenkin. Mulla taas viljasuurus puuttui, kuten olin pyytänytkin. Sain silleen sieniä rasvaliuoksessa. Ei näyttänyt ihan yhtä hyvältä, mutta sain mitä pyysin

    On muuten runsaita ateriat noin yleisesti ottaen, Suomi jää siinä kisassa kirkkaasti hopealle.

    Olin tänään läheisen ala-asteen siis koulu tapahtumassa. Thaimaalainen rouva tarjoili riisikääröja, vihannesta ja jauhelihaa, kaikki gluteenitonta. Oli hyvä lounas.

<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>

Tule mukaan keliaakikoiden omaan yhteisöön Glu.fi:hin – täysin ilmaiseksi!

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!

Osallistu keskusteluun

Eniten luetut keskustelut alueella

Huomaa, että kuka tahansa voi lisätä palveluun millaista sisältöä tahansa. Myöskään kaikki mainoksissa olevat tuotteet eivät ole gluteenittomia. Ylläpitäjä ei voi vastata sisällön oikeellisuudesta ja olet aina itse vastuussa siitä mitä suuhusi laitat. Jos huomaat ilkivaltaa tai gluteenipitoisia sisältöjä, ilmoita siitä ylläpitäjälle.

©2024 Glu.fi
Tietoa palvelustaUutisetKäyttöehdotKerro kaverilleOhjeet ja säännötIn englishLähetä palautettaSähkönsäästö ‐ Made ❤ Helsinki ‐ 0,008s