hengitystekniikasta apua kipuun?

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!
<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>
  • Piiann 4 viestejä18.9.2013 13:23

    Luin aikoinaan ihan ohimennen artikkelin muistaakseni sveitsiläisistä tutkijoista jotka olivat kehittäneet hengitystekniikan jonka piti auttaa keliankipuun. Kun en silloin tuota tietoa tarvinnut, ei siitä jäänyt mitään mieleen. Nyt en sitten löydä mitään tietoa ko. artikkelista eli jos joku muistaa ne hengitysohjeet tms. olisin erittäin kiitollinen...
    Toisena kysymyksenä.... oletteko muut huomanneet stressin lisäävän oireilua? Taas koskee niin pirusti ja olen satavarma etten ole saanut gluteenia missään muodossa. Välillä tuntuu että pää oikeasti hajoaa. Kamala stressi työn takia ja sitten kroppakin jo pettää. Ei meinaa taas jaksaa.

  • glutfree 90 viestejä18.9.2013 19:02

    Hei Piiann, syötkö gluteenitonta vai luotaisesti gluteenitonta?
    Niissä kun on eroa, eli gluteenittomassa (kaupan valmiissa eineksissä, leivissä, ja esim.työmaanruokalassa) gluteeniton saattaa tarkoittaa että tuotteessa on käytetty vehnätärkkelystä, mikä siis meillä suomessa on ihan ok keliakialiiton ohjeidenkin mukaan.
    Mutta ei kaikilla keliaakikoilla.
    Itse olen herkistelijä, ja pienikin määrä vehnätärkkelystä (vaikka tuotteen päällä siis lukisi, gluteeniton) saa vessarallin päälle ja lähes vetenä tulee kaikki pihalle enemmän tai vähemmän nopsasti.
    Suosittelen siis ehdotonta gluteenittomuutta, mikäli oireita on.
    tälläkin sivustolla mainostetut frian tuotteet sisältävät vehnätärkkelystä, ainakin suurin osa heidän tuotteistaan.
    Lisäksi viljoista peräisin olevan kuidun määrää kannattaa vähentää, mikäli vatsa oireilee, niiden sijasta kannattaa syödä runsaasti kasviksia ja marjoja ja 1-2 hedelmää per päivä, joista kyllä saa riittävästi kuitua. Lisäksi vettä kannattaa juoda n. 1,5 - 2 l / pvä,tämä määrä siis sisältää myös ruokajuomaksi käytetyn veden.

  • Mainos

  • Lianna 55 viestejä18.9.2013 19:21

    HeiPiiann! Yhdyn yllä olevaan vastaukseen. Olin itse menettää täysin terveyteni tämän suomalaisen "gluteenittoman" dieetin kanssa. Vaikka en syönyt vehnätärkkelystä sisältäviä tuotteita, sairastuin tosi pahasti! Paranin vasta, kun ITSE SAIN PUOLEN VUODEN URKKIMISILLA JA KOKEILUILLA SELVÄKSI, MISSÄ KAIKKIALLA GLUTEENIA ON!!! Että ei vain vehnätärkkelys ja mallas, vaaan myös GLUKOOSI JA ETIKKA sisältää gluteenia. Soitin etikan valmistjalle, ja he sanoivat, että kaikki muut etikat paitsi balsamico- ja valko- ja punaviinietikat sisältävät gluteenia, koska ne poltetaan ohraan ja sinne jää pieniä jämiä. Ohraan poltetaan myös alkoholi, että siiderit ja muut pois, varsinkin jos on valmistettu Suomessa tai Ruotissa. Osta esim. ranskalaista Dijon-sinappia, siellä etikkaa ei polteta ohraan. Italialaisia makkaroita ja leikkeita jne. Olen syönyt tätä dieettiä 10 vuotta ja kaikki keliakian ns. "liitäntätaudit" katosivat, olen täysin terve ja onnellinen keliakia-potilas. Tosin hieman epäsosiaalista on, kun saa selitellä tätä dieettiä ja mitään valmista ei voi oikein syödä! Muuten jopa jäätelössä on glukoosia, mutta muutamia merkkejä löytyy hyvin varsutelluista kaupoista, esim. kaurajäätelö, joka sopii. Jos tarvitset lisäohjeista, autan miellelläni!

  • glutfree 90 viestejä19.9.2013 09:45

    No mutta Lianna, etkö vieläkään ole lukenut mitä glukoosi on?
    Se on rypälesokeria, ihan sitä samaa mitä on vaikkapa sirkussa tai pulmussa puolet glukoosia ja puolet fruktoosia.
    Ei sitä tarvii pelätä.
    Eikä kyllä tuota etikkaakaan, se kun on alkoholin tuontannon sivutuote. Mutta tärkkelyssiirapit onkin sitten jo toinen juttu, varsinkin ohra ja vehnäpohjaiset. Niitä voi olla myös jätskeissä ja makeisissa.
    Niissä saattaa olla jäämiä gluteenista, joskin hyvin pieniä. Mutta jos on herkkä, voi niistä tulla oireita. Samoin mallasuute, voi sisältää ohran jämiä, ja on näin ollen haitallista keliaakikolle.
    Ennemmin olisin huolissani erilaisista kontaminaatiosta joita voi syntyä esim. leipomoissa, joissa valmistetaan sekä gluteenitonta että tavallista leipää. Samoin joissain ulkomaisissa valmisruoissa tai säilykkeissä, pakkausselosteet on joskus puutteellisia ja epämääräisiä, niitä itse välttelen.

  • Marjatta 35 viestejä21.9.2013 20:39

    Kysyit tuossa alussa, lisääkö stressi keliakiaoireilua. Mielestäni lisää. Ehkä keliaakikko reagoi herkemmin vatsalla stressiin. Joskus on vatsa täydellisen sekaisin vaikka omasta mielestään ei ole syönyt mitään gluteenia sisältävää.

    Suosittelen naurujoogaa ja rentoutusta. Nauramalla stressioireet helpottuvat ja rentoutuneena rauhallisesti hengittäen keho saa levätä.

<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>

Tule mukaan keliaakikoiden omaan yhteisöön Glu.fi:hin – täysin ilmaiseksi!

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!

Osallistu keskusteluun

Eniten luetut keskustelut alueella

Huomaa, että kuka tahansa voi lisätä palveluun millaista sisältöä tahansa. Myöskään kaikki mainoksissa olevat tuotteet eivät ole gluteenittomia. Ylläpitäjä ei voi vastata sisällön oikeellisuudesta ja olet aina itse vastuussa siitä mitä suuhusi laitat. Jos huomaat ilkivaltaa tai gluteenipitoisia sisältöjä, ilmoita siitä ylläpitäjälle.

©2024 Glu.fi
Tietoa palvelustaUutisetKäyttöehdotKerro kaverilleOhjeet ja säännötIn englishLähetä palautettaSähkönsäästö ‐ Made ❤ Helsinki ‐ 0,023s