igA- sikaflunssan riskiryhmää?

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!
<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>
  • Amarantti 35 viestejä8.11.2009 09:24

    No ei tullut rokotetta.

  • Kiipuli 90 viestejä4.11.2009 20:24

    Näin juuri.

    Paitsi että eroa on igA-vajeella ja totaalipuutoksella. Luulisin että vajetta on 1/400, en tiedä kuinka monella on totaalinen iga-puutos.

  • Mainos

  • porajata 460 viestejä4.11.2009 18:36

    Löysin tuommoisen selityksen;

    IgA on ihmisen immuniteettiin eli vastustuskykyyn liittyvä vasta-aine eli immunoglobuliini. Näitä vasta-aineita on viittä tyyppiä: IgG, IgA, IgM, IgD ja IgE. Näistä IgA esiintyy limaalvojen pinnalla ja estää mikrobeja pääsemästä limakalvon soluihin. IgG puolestaan
    huolehtii siitä, että sama tauti ei yleensä tule toista kertaa ainakaan heti ja sitä hyödynnetään mm. rokotekehittelyssä. Kaikki immunoglobuliinit auttavat ihmisen syöjäsoluja tuhoamaan vihollisia, (antigeeneja mm. bakteereita ja viruksia)
    IgA-puutteisia on noin 1/400:sta Suomessa ja heistä joka kymmenennellä on keliakia. Eli IgA:n puuttuminen altistaa myös keliakialle ja useille muille taudeille ja allergioille. Ongelmana on myös se, että keliakian vasta-ainetestit perustuvat juuri igA-luokan vasta-aineille. mm. kotitestit ja retikuliinivasta-aineet jne.
    Eli IgA-puutteiset saavat usein väärän negatiivisen tuloksen testien perusteella, eikä heitä ohjata edes jatkohoitoon tai tutkimuksiin

  • sartsu 18 viestejä4.11.2009 17:29

    Soitin thl:ään,sieltä sanottiin että keliakiaa sairastava ei kuulu riskiryhmään koskien rokotusasiaa

  • Vaula 141 viestejä4.11.2009 15:11

    Soitin äsken omaan terveyskeskukseen ja tiedustelin kuulunko riskiryhmään, kun minulla on autoimmuunisairauksista keliakian ohella myös reuma. Sairaanhoitaja sanoi että niiden perusteella kuulun rokotteensaajiin. Mistään IgA-asioista en kysynyt.

  • Reetta  719 viestejä3.11.2009 21:24

    Tuo IgA on jotenkin vaikea juttu. Verikoe mulla meni ihan normaalin puitteisiin, mutta katselin vanhoja ihokeliakian koepalatuloksia ja siellä puhuttiin IgA ja IgG-luokan immunokomplekseista (josta en ymmärrä hökäsen päkäystä). Ajattelin kuitenkin tarjotella itseäni piikille ryhmässä kolme ensi viikolla. Saas nähdä, kuinka käy.

  • Kiipuli 90 viestejä3.11.2009 19:26

    Ei sitä voi tietää tuolla tiedolla. Jos oli igA-testissä vasta-aineita, niin silloihan sulla niitä iga-hippusia on, eikö?

  • Mainos

  • Amarantti 35 viestejä3.11.2009 16:07

    Vasta-ainetesti näytti keliakiaa eli olenko siis igA-puutteellinen?

  • Kiipuli 90 viestejä3.11.2009 15:19

    Kyse on siis igA-vasta-aine puutteellisesta henkilöstä, ei kaikista keliaakikoista. En usko että pelkkä keliakia on riskiryhmää, mutta oletko Amarantti varma että sulla on igA:ta?

    Mulle tarveyskeskuksesta ei osattu sanoa igA-asiasta mitään. Että onko riskiryhmää vaiko ei. Käskivät soittaa THL:n infonumeroon, siis sinne jotka sen alkuperäisen rokotussuunnitelman tekivät. Sieltä sanottiin että on riskiryhmää ja että rokote kannattaa ottaa jos on igA-puutos.

    Tässä asiassa en luota arvauskeskukseen vaan THL:ään.

  • Amarantti 35 viestejä3.11.2009 14:43

    Soitin tk:hon tästä asiasta, koska se on askarruttanut.- Sairaanh. ei suoralta kädeltä sanonut , että keliaakikot kuuluvat riskiryhmään, mutta koska hän ei ollut varma asiasta, niin pyytää toisen sairaanhoitajan soittamaan minulle huomenna. Ilmeisesti terveydentilan kyselemistä varten.- Olen herkkä saamaan flunssia ja olen todella paljon sairastanut niitä. Mukaan luettuna A-viruksia: hongongilaisen ja erään toisen aika voimakkaan A- influenssan. - Minulla flunssat saattaat kestää viikkoja , yleensä jälkitautien kanssa. - Pari vuotta sitten keväällä yskin pari kuukautta.
    Voin huomenna kirjoittaa tänne. mitä sairaanhoitaja sanoo asiasta. Tuleeko rokote heti vai ei.

  • Ira 57 viestejä3.11.2009 11:56

    Muuten, minulle ei kerrottu,että on tuo IgA n puutosta. sapettaa kovasti. selvisi vuosien jälkeen kun katsottiin verestä kaikkea mahdollista ihan muiden tutkimusten yhteydessä.

    ja nyt mun on pakko vuodattaa, mulle lääkäri väitti, että IgA n puutostautiset ei kuulu riskiryhmään, saan rokotteen ihan siellä viimisten joukossa eli menee tuonne joulu tammikuulle. ( näin saksassa!).

    meidän pitäis matkustaa suomeen joulukuussa ja ei ole varmuutta olenko saanut rokotetta, kyllä hatuttaa! en ole ollut kotimaassani vuosiin. sain ihan tavallisen flunssan ja siis todellakin yli kaksi viikkoa ja yhä yskin! Sen vuoksi olen kyllä huolissani ilman rokotetta matkustaa.kestääkö muuten teillä muilla IgA puutostautisilla flussat näin kauan?
    Onnistuin jopa kerran saamaan lapseltani hänen pitkittyneen flunssan toiseen kertaan itselleni. Luuulin että tämä on mahdotonta! eli olin n. viikon sairaana ja pari päivää tuntui hyvältä ja sitten alkoi aivan samoilla oireilla eli kurkkukivulla uudestaan toinen viikko.

  • Kiipuli 90 viestejä3.11.2009 09:20

    Kyllä ne olisi keliakiatutkimusten aikana sanoneet ja huomanneet, jos on tämä iga-puutos. Se nimittäin on juuri se yleisin keliakiavasta-aine. Samaa vasta-ainetta testataan myös apteekin kotitestissä. Esimerkiksi mulla se testi näyttäisi negatiivista, vaikka suolinukka olisi ihan täysin tuhoutunut, koska mun keho ei yksinkertaisesti osaa sitä vasta-ainetta koodata. Kandee pitää tämä muuten mielessä eikä luottaa vain tähän yhteen vasta-aineeseen keliakiatesteissä, koska iga-puutos on monella keliaakikolla -ei toki kaikilla. Ehkä sen takia tänne foorumillekin joskus tulee ihmisiä, joilla skopia näyttä keliakiaa mutta vasta-ainekoe ei?

    Siis keliakiatutkimusten aikana se tulee esille jos sulla sellainen on.

  • Mainos

  • porajata 460 viestejä3.11.2009 09:11

    Tuossa viitearvot, S-IgA 0,88-4,84 g/l

    Muuta en asiasta tiedä ja itsellä 2,5 g/l luokkaa

  • Pulla 267 viestejä2.11.2009 21:40

    Mistä tietää, että on IgA:n puutos?...

  • Kiipuli 90 viestejä2.11.2009 18:02

    Hei,

    Soitin tästä asiasta ekana Helsingin terveysneuvontaan, josta käskivät soittaa omalle arvausasemalle. Soitin sinne, eivätkä tienneet, ja käskivät soittaa THL:n neuvontanumeroon.

    Puolentunnin jonotuksen jälkeen pääsin linjoille ja mukava naisihminen kertoi että KAIKKI vastustuskykyä alentavat tilat ja sairaudet ovat riskiryhmää, myös IgA:n puutostila. Käski mennä piikille vaan ja sanoa arvausasemalla, että näin on käsketty tehdä.

    ELI KAIKKI JOLLA ON IGA-PUUTOS, MENKÄÄ OTTAMAAN ROKOTE RYHMÄSSÄ 3!

  • norppa 59 viestejä28.9.2009 14:36

    Itselläni ei tullut mieleenkään, että keliakia olisi yksi noista sairauksista joiden takian rokotteen saisi. Periaatteessa terveitähän tässä ollaan (siis jos noudattaa ruokavaliota, eikä ole muita sairauksia). Flunssat ainakaan ei minua sen useammin vaivaa kun muitakaan, tuntuu että harvemmin sairastelen kuin muut.

    Mutta olisihan se kiva tietää jos rokotteeseen voisi saada keliakian takia.

  • Viveka 127 viestejä26.9.2009 12:45

    Itselläni olisi oikeus saada ensimmäisten joukossa tuo rokote muutenkin kuin keliakiakian vuoksi, mutta en aio sitä ottaa. En ole koskaan ottanut mitää flunssarokotteita, koska en ole sen kummemmin sairastellut yleensäkään. Pari flunssaa vuodessa on aina ollut, mikä on mielestäni ihan normaalia.

    Varmaan kannattaa jokaisen itse miettiä oman terveydentilansa kannalta rokotteen ottamista. Itse olen perusterve, normaalissa fyysisessä kunnossa oleva kolmekymppinen nainen, joten ajattelen kestäväni tämänkin influenssan, jos se kohdalleni sattuu.

    Ja sitten Kiipulille vastaukseksi...

    Mielestäni keliaakikot kuuluvat riskiryhmään, koska Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen tiedotteessa mainittiin riskiryhmiin kuuluvaksi metaboliset sairaudet eli aineenvaihduntaan vaikuttavat sairaudet. Vai mitäs olette muut mieltä?

    Tiedote rokotusjärjestyksestä

    ~ Gluten-free personality since 2004 ~

  • Mainos

  • Bakku-shan 19 viestejä24.9.2009 18:36

    Hei Kiipuli, samaa olen itsekki miettinyt, kun puhuvat tuosta immuniteettivajeesta meidän kohdalla, mullakaan ei ole tietoa kyseisestä asiasta, mutta mitä nyt olen tuota sikaflunssajuttua seuraillut, niin mielestäni koko flunssa on paisuteltu eikä kuulemma ole paljoa normaalia flunssaa kummempi jos sattuu kohdalle. Toivon silti, ettei satu

  • Kiipuli 90 viestejä20.8.2009 22:06

    Hei,

    Tietääkö kukaan kuuluuko igA-puutteelliset sikaflunssan riskiryhmään? Kun jokapaikassa sanotaan että immuniteettiä heikentävät sairaudet on riskiryhmää?

    IgA-puutoshan heikentää immuniteettia, eikö?
    Mites muut autoimmuunitaudit, jos niitä on useita?

<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>

Tule mukaan keliaakikoiden omaan yhteisöön Glu.fi:hin – täysin ilmaiseksi!

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!

Osallistu keskusteluun

Eniten luetut keskustelut alueella

Huomaa, että kuka tahansa voi lisätä palveluun millaista sisältöä tahansa. Myöskään kaikki mainoksissa olevat tuotteet eivät ole gluteenittomia. Ylläpitäjä ei voi vastata sisällön oikeellisuudesta ja olet aina itse vastuussa siitä mitä suuhusi laitat. Jos huomaat ilkivaltaa tai gluteenipitoisia sisältöjä, ilmoita siitä ylläpitäjälle.

©2024 Glu.fi
Tietoa palvelustaUutisetKäyttöehdotKerro kaverilleOhjeet ja säännötIn englishLähetä palautettaSähkönsäästö ‐ Made ❤ Helsinki ‐ 0,01s