Energiansäästölamput

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!
<< Start < Previous
Next > End >>
  • MrsBucket 92 messages03/19/2010 10:13 AM

    Mitä mieltä olette näistä energiansäästölampuista?
    Minulla on niistä toistaiseksi vain huonoja kokemuksia.
    Ostin monta kallista lamppua turhaan vaikka vietin pitkän rupeaman kaupassa, lukea tihrustaen pienellä räntillä painettuja tekstejä lamppupakkausten kyljistä.
    Silti valinnat olivat täysin vääriä.
    Vertailu eri tuotteiden välillä yhtäkkiä on mahdotonta vain pakkauksen perusteella. Kotona käytössä lamput osoittautuivat joko kooltaan sopimattomiksi valaisimiin tai sitten niiden valossa ei näe kerrassaan mitään.
    Myös lampun valon kirkastumisaika on tyhmän hidas. Monen hukkaan heitetyn euron jälkeen tajusin, että täytyy olla vähintään 15W lamppu entisen 60W:n lampun tilalle, että näkee tehdä käsitöitä tai lukea. Joka paikkaan en ole näitä uusia hirvityksiä edes kokeillut. Hakusessa tulee olemaan vielä pitkän aikaa.
    Mielestäni myös entisten lamppujen tuotannon kieltäminen on tehty turhan nopeasti, sillä uusien lamppujen teollinen kehittely ei ole ehtinyt mukaan. Vielä on paljon kehiteltävää valon riittävyyden ja käytöstä poistettujen uusien ongelmajätelamppujen kohtalon suhteen.

  • Jezu  Admin03/19/2010 12:44 PM

    Itse olen käyttänyt vain energiansäästölamppuja jo vuosia. Jätän suosiolla kalleimmat mallit ostamatta ja ostan aina tarjouksista (tai Ikeasta) halvimpia. En näe selkeää hyötyä maksaa kalliista merkkilampuista

    Esimerkiksi olohuoneessa käytän loisteputkivalaisinta, jossa on luonnonvalon väriset putket. Yhteensä 110W loisteputkiteho toimii varsin hyvänä kirkasvalolamppuna ja valaisee koko kämpän

    Pöydällä olevassa spottivalaisimessa käytän 7W energiansäästölamppua lähinnä sen takia, ettei valaisin lämpene polttavan kuumaksi, kuten tavallisella hehkulampulla kävi.

    Summa summarum, olen ollut erittäin tyytyväinen energiansäästölamppuihin. Bonuksena vielä, ettei niitä tarvitse olla kokoajan vaihtamassa

    Keliaakikko vm. -07 / Celiac since -07

  • Ad

  • porajata 460 messages03/19/2010 2:06 PM

    Itsellänikin niitä ollut jo vuosia....

    Ulkona olevat, ainakin ne vanhemmat lopettivat toiminnan alle kahdessa vuodessa ja pakkasessa ne syttyivät tosi hitaasti

    Sitten kun niitä kääntää siihen lampunkantaan kannattaa olla tarkka mistä pitää kiinni muuten hajoaa jo kättelyssä

    Olen samaa mieltä, että alle 15 W lamppuja on turha hankkia koska niiden valo ei riitä muuta kuin oleskeluun ei siis lukemiseen....

    Jatkossa ostan vain niitä "vanhan" lampun näköisiä

  • Tintti 48 messages03/19/2010 2:12 PM

    Eneriasäästölampuissa wattimäärä kertoo vain sähkönkulutuksen, mutta lumen eli valomäärä kertoo valonvoimakkuuden. Eli esim. kun käytit 60 W hehkulamppua, niin nyt osta n.700 lumea (lm).
    Wattimäärää ei siis enää tuijoteta vain lumenia.
    Alla on linkki sivuille, josta löytyy taulukko. En sitten osannutkaan linkiksi laittaa. Sori

    Ihmeellistä, ettei misssään ole kuluttajille tätä selkeästi kerrotti. Itse sain tietoa, kun kävin lyhyen sisustuskurssin.

    http://www.lampputieto.fi/faktaa-energiansaastolampuista/valomaara/

  • Tallulah 476 messages03/19/2010 3:17 PM

    Itse olen käyttänyt vuosia jo noita, mulle sillon alussa myyjä kertoi mikä kannattaa ostaa, eli mikä vastaa 60W ja mikä 40W ja ostin sen mukaan. Kannattaa kysyä myyjältä ennemmin kuin tihrustaa, ja sopimattomat voi varmaan vaihtaa? Itse olen ainakin sopimattomat sulakkeet saanut vaihdettua.

  • MrsBucket 92 messages03/19/2010 3:22 PM

    Tintti kirjoitti:
    Eli esim. kun käytit 60 W hehkulamppua, niin nyt osta n.700 lumea (lm).
    Wattimäärää ei siis enää tuijoteta vain lumenia.

    Tiesin kyllä nuo lumenit. Lamppu joka minulla on nyt käytössä, on 800 lumenin lamppu ja sen antama valomäärä vastaa 60 watin hehkulampun valoa.
    Pakkauksessa lukee 800 lumen, 15 Watt, 15000 h ja sen sanotaan vastaavan 75 W hehkulamppua, mikä ei kyllä pidä paikkaansa. Minulla on tarkka mittari päässäni, sillä 60 W:n hehkulampun valossa näen tehdä käsitöitä, mutta alle 800 lumenin (=15W:n) valossa en näe.
    Näitä 800 lumenin lamppuja vain on tosi huono valikoima eri kokoisia ja mallisia.
    Ja todistamatta on vielä tuo 15000 käyttötunnin kestävyysrajakin. Uskon, että lamppu sammuu paljon ennen sitä.
    Samoin loppuvat rahat, sillä kotona + mökillä on yhteensä äkkiä laskettuna noin 30 valopistettä + vielä vanhat putkivalot päälle, mikä ei nykyisin ole mikään suuri määrä. Toivoa sopii, että siinä vaiheessa kun säästölamput ovat ainut vaihtoehto, hinnatkin olisivat järjen rajoissa.

<< Start < Previous
Next > End >>
Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!

Join the discussion

The most read discussions in category

Notice that anyone can add any kind of content into service. Also all advertised products are not gluten-free. Administrator is not responsible and you take full responsibility what you eat. If you notice vandalism or contents that include gluten, please notify the admistrator.

©2024 Glu.fi
Service infoNewsTerms of serviceTell friendHelp and rulesSuomeksiFeedbackSähkönsäästö ‐ Made ❤ Helsinki ‐ 0,028s