Epàtoivoinen ihokeliakiaa epàilevà

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!
<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>
  • mammajenni 3 viestejä17.4.2012 23:04

    Sairaalan talkkari oli aika hyvà vertaus mutta kyllà hàn oli ihan ihosairauksiin erikoistunut lààkàri Mehilàisessà....En voi suositella....

    Gluteenittomalla ruokavaliolla ollessa olo on ollut hiukkasen parempi.Kutinaa ja nàppylòità on mutta ei ihan niin paljoa PAITSI tànààn meni ihan plòrinòiksi.
    Tòissà sain jonkun oudon pààhànpiston leipoa lapsille pullaa (Koulun keittiòstà siis hei vaan)ja auta armias niin sain kàsiini hirveàn allergisen reagtion.Iho oli ihan jàrkyn punainen niiltà kodin jossa sità allergiaa on joten soitin samantien tyòterveyshuoltoon.
    Sain ajankin heti ja nyt tàssà ollaan sairaslomalla.
    Lààkàri lupasi konsultoida allergiasairaalaa joten katsotaan nyt miten kày.Mietin vaan kannattako tàssà olla gluteenittomalla vai ei...aika vaikeata se nàin alkuun on ollut kun vahingossa meinaa mokata ihan yksinkertaisissa asioissa...vaikka minàkin olen ihan tottunut tòissà keliaatikolle ruokaa laittamaan...

  • aijako 9 viestejä11.4.2012 17:57

    Tuota.... Onkohan ihan varma että se oli lääkäri jolla kävit? Kuulostaa ihan yhtä pätevältä kuin meidän sairaalan talonmieskin Kyllähän näytepalat otetaan nimenomaan terveeltä iholta. Silloin kun minulta otettiin näytepalat niin siinäpä sitä olihin terveessä ihossa etsimistä kun oli kädet ihottumaa ja näppyjä täynnä. Lisäksihän minulla ei nuo veriarvotkaan sitten loppupeleissä näyttänyt oikein, koska ne menivät ristiin. Eli toisen arvon mukaan oli viitteitä ihokeliakiasta ja toisen taas ei. Valitettavasti ei kyllä taida auttaa myöskään tuo kahden viikon gluteeniton kuurikaan. Ihottuman parantumiseen voi varata reilusti puoli vuotta näin alkuun. No toivottavasti saat avun oireisiisi pikaisesti. Tsemppiä ja jaksamista.

  • Mainos

  • mammajenni 3 viestejä8.4.2012 23:20

    Ihan olin unohtanut kiittàà vastauksista
    Otin vihjeestà vaarin ja tilasin sitten ihan vaan terveyskeskuksesta ajan kysyàkseni tuota koepalan ottoa mutta se ei kàynnytkààn siellà pàinsà!
    Lààkàri jolla kàvin ei suostunut siihen vaan olisi halunnut tilata kaikki mun paperit ekaksi allergiasairaalasta ja vasta sen jàlkeen miettià tàtà....just joo ties kuinka olisin niitàkin joutunut odottamaan...en siis jàànnyt makaamaan laakereillani vaan tilasin samantien ajan yksityiseltà.
    Sekin kàynti oli kyllà ihan fiasko...tuli ihan sellainen olo ettà olen joku luulosairas joka kuvittelee vaikka mità...nàin jàlkeen pàin naurattaa vaikka silloin teki mieli hakata pààtà seinààn ja vajota maan alle...Koska minulla iho-oireita on vain kàsissà niin sen perusteella se ei siis voi olla ihokeliakiaa vaikkei iho-oireille ei mitààn syytà olekkaan lòytynyt...se ettà reagoin gliadiinille prick-testissà ei kuulemma ole mitààn...
    Loppuhuipennukseksi pyytàessàni tilasin ajan kuitenkin koepalan ottoa varten mutta sitàkin pitàisi odottaa toista viikkoa koska kyseiseen kokeeseen tarvitsee jokin erikoinen putki joka pitàà tilata erikseen...
    Seuraavana aamuna lààkàrin sihteeri soitti perààni varmistaakseni haluanko varmasti tàmàn kokeen kun se putki itsessààn maksaa 150 euroa ja siihen pààlle lààkàrin palkkio ja patologia lausunnot eli kalliiksi tulisi...
    Peruin tilauksen ja saan làhetteen kunnalliselle puolelle...sitten joskus...surullista....ja pirullista mutta minkàs teet kun ei lòydy puolta tonnia ylimààràistà takataskusta
    (Ja itseasiassa jotenkin en luottanut tàhàn yksityiseen lààkàriin koska hànen mielestà koepala otetaan sellaisesta kohtaa iholta jossa on paha ihottuma ja jos vaikka sità joutuisi gastroskopiaan niin kuulemma riittàà jos nauttii viikon verran viljoja ennen koetta....vàhàn ristiriitaista kun olen itse lukenut ihan pàinvastaista etsiessàni tietoa)

    Allergiasairaalassa keliakiaseulasta tuli tulokseksi muuten
    S-Keliseu
    S-tTGAba <7 viitearvo<7/KAIKKI
    S-IgAkeli >0,1 g/l viitearvo>0,077/Kaikki
    Itse en nàistà ymmàrrà mutta ei kuulemma viittaa keliakiaan...

    Vàhàn on takki tyhjà...mutta ehkà tàmà tàstà...
    Huomisesta làhtien kokeilen olla pari viikkoa ihan tàysin gluteenittomalla ihan vaan oman mielenrauhan vuoksi (ja niitten pirun lààkàreiden takia koska kysyvàt aina miksen sitten ole nauttimatta viljoja!) nàhdàkseni hàviààkò ihoallergia...
    Ja kun tuntuu ettei muuta ole tehtàvissà...

    Anteeksi vielà taas tàmà purkaus...tàmà asia syò naista vielà kun tuntuu ettà sità asioi vain sellaisten lààkàreiden kanssa jotka eivàt kuuntele...

  • Pulla 267 viestejä18.3.2012 19:26

    Niin, korjaan vielä tuota vastaustani: kyllä tk-lääkärikin pystyy ottamaan sen koepalan.

  • aijako 9 viestejä18.3.2012 13:32

    Moi,

    Ymmärrän täysin tukalan olosi, koska tämä on hyvinkin tuttu olotila myös minulle. Itse sain työterveyslääkäriltä enempiä pyytelemättä lähetteen ihotautilääkärille joka passitti samantien ensiksi verikokeisiin ja allergiatesteihin.Myöskään minulla ei verikokeiden perusteella saanut selvyyttä ihokeliakiasta koska kaksi arvoa menivät ristiin. Lisäksi otettiin "varmuuden vuoksi" näytteet iholta, vaikka iho-oireeni eivät olleetkaan ns. tyypilliset ihokeliakian oireet. Mutta niin vaan osui ja uppos, eli syy iho-oireisiin löytyi ja sain siihen avun. Tosin lopullista diagnoosia jouduin odottamaan kuukauden liian kauan, koska labra jossa näytteet analysoidaan onnistui kadottamaan näytteet ja ne löytyivät vasta usean viikon etsimisen jälkeen (näin täällä Savossa).

  • Pulla 267 viestejä18.3.2012 01:02

    Hei, ihokeliakiadiagnoosin varmistamiseksti tarvitaan iholta (terveeltä) otettu koepala. Pyydä vaikka tk-lääkäriä tekemään lähetteen ihotautilääkärille. Verikokeissa keliakia ei aina näy. Minulla ei näkynyt. Minulla koepala otettiin allergiatestien yhteydessä TYKSissä.

  • mammajenni 3 viestejä18.3.2012 00:47

    Tervehdys kaikille!
    Osaisiko kukaan suositella oikeasti hyvàà ihokeliakian tuntevaa lààkàrià Helsingistà?
    Mulla on ainaskin viime kesàstà asti kàdet olleet tàynnà rakkuloita siis làhinnà sormien ympàrillà joita kutittaa aivan valtavasti.Vahva kortisooni auttaa mutta jo muutama pàivà kuurin jàlkeen nàppylàt palaavat.
    Tyòterveyslààkàrin kautta pààsin iho- ja allergia sairaalaan mutta valitettavasti en tiedà pitàiskò tàssà itkeà vai nauraa...Tuli ihan tunne ettei lààkàri ollut kiinnostunut ottamaan selvàà mistà vaiva johtui vaikka selitin hyvin selvàsti oireiden pahentuvan vehnàn syòmisen jàlkeen.
    Prick-testeissà reagoin gliadiinille mutta siihen lààkàri ei kommentoinut mitenkààn.Tietààkò kukaan enteileekò se mitenkààn keliakiaan vai onko se normaalia vaikkei olisi keliakiaa?
    Lopputulos oli ettà lààkàrin mielestà minulla on vain akuutti ihotulehdus johtuen elinynpàristòstà (taipumus atooppisen ihottumaan,nikkeli allergia ja tyòni jossa joudun kàyttàmààn kumihanskoja)eli selvàà syystà sille ei osannut sanoa.
    Itseni mielestà itsellàni ei ole atoopista ihottumaa enkà ole ollut vuosiin kosketuksissa nikkeliin!
    Koska en tyytynyt lààkàrin lausuntoon ja yhà vaan esitin mielipiteeni viljan olevan aiheuttaja niin tuntui ettà sain sààlistà làhetteen keliakia seulaan ja kàvin samantien labrassa verikokeissa.Tulokset tulevat ensiviikolla...
    En kyllà odota positiivista tulosta sillà apteekista ostamastani testistà sain puhtaan negatiivisen tuloksen...Nàmà testit ilmeisesti etsivàt samaa?
    Eli koska tàmà vaiva on niin sietàmàtòn niin haluisin mennà varmistamaan lààkàrille olisiko tàmà ihokeliakiaa vai ei...ja jos ei niin selvittàà mità tàmà on.
    Siinà vaiheessa kun tàmà lààkàri jolla kàvin,ehdotti minulle ettà poistaisin itse vehnàn ruokavaliosta nàhdàkseni paraneeko nàppylàt tajusin olevani aivan vààràn henkilòn juttusulla ja sità olin odottanut monta kuukautta raapien kàsiàni rikki.Jos olen oikein ymmàrtànyt nàità keliakia juttuja lukiessani niin sellaista ei pitàisi missààn nimessà tehdà!?
    En tosiaakaan haluaisi itselleni ihokeliakiaa mutta googlettamalla oireitani ja katsellessani ihokeliakiaa sairastavien ihokuvia lòysin samankaltaisuutta niin oireissa kuin kuvissa
    Anteeksi sekava purkaus mutta turhauttaa kun monta kuukautta odottaa ja kun vihdoin pààsee lààkàrille niin on ihan petetty olo
    Hiukset tippuu pààstà,vàsyttàà,jàykkyyttà ja vatsa toimii hyvin aktiivisesti...ettà olishan tàssà muitakin oireita...huoh...en kyllà suostu enààn kortisooneilla ihoani parkitsemaan vaan haluan tietàà mikà minulla on!

<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>

Tule mukaan keliaakikoiden omaan yhteisöön Glu.fi:hin – täysin ilmaiseksi!

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!

Osallistu keskusteluun

Eniten luetut keskustelut alueella

Huomaa, että kuka tahansa voi lisätä palveluun millaista sisältöä tahansa. Myöskään kaikki mainoksissa olevat tuotteet eivät ole gluteenittomia. Ylläpitäjä ei voi vastata sisällön oikeellisuudesta ja olet aina itse vastuussa siitä mitä suuhusi laitat. Jos huomaat ilkivaltaa tai gluteenipitoisia sisältöjä, ilmoita siitä ylläpitäjälle.

©2024 Glu.fi
Tietoa palvelustaUutisetKäyttöehdotKerro kaverilleOhjeet ja säännötIn englishLähetä palautettaSähkönsäästö ‐ Made ❤ Helsinki ‐ 0,011s