Gluteenittomuus ravintoloissa

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!
<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>
  • Vaula 141 viestejä26.1.2010 06:41

    Kävin syömässä eräässä helsinkiläisessä ravintolassa pari viikkoa sitten. Kun normaaliruokavalioiselle seuralaiselleni tuotiin pöytään korillinen (!) tuoretta leipää, siis pariakin eri sorttia, sain itse omalle lautaselleni kaksi kuivunutta kanttipalaa gluteenitonta leipää. Mausta päätellen leipä oli jotain vakuumipakattua höttöä.

    Lähetin kyseisen ravintolan ravintolapäällikölle eilen kohteliaan meilin, jossa hieman kummastelin kyseisen ravintolan gluteenittoman leivän tarjontaa ja kerroin millaisia vaihtoehtoja gluteenittomiksi ruokaleiviksi on tarjolla (eli laaja valikoima erilaisia pakasteita, suurkeittiöille omia tuotteita jne.). Sain vastaukseksi että tarjottu leipä oli tosiaan vakuumipakattua, vakuumipakatut leivät kun kuulemma säilyvät kauemmin. Ravintolan menekki gluteenittomalle leivälle myöskään ei ole niin iso, että olisi järkevää tilata pilaantumaan montaa sorttia.

    Hieman kyllä ihmettelin tuota vastausta.. eiväthän esim. pakasteleivät kovin nopeasti pilaannu? Ja eihän ne vakuumipakatut leivät säily enää sen jälkeen kun se pakkaus on kerran avattu?? Harmittaa jälleen huomata, miten keliaakikkoja ei viitsitä ottaa oikeasti huomioon Tykkään todella kyseisestä ravintolasta, mutta tuskin tulen jatkossa siellä kovin usein käymään. Tai ainakin otan omat leivät mukaan.

  • Ansku71 8 viestejä31.3.2009 08:49

    Sattuipa tässä lauantaina: kävimme syömässä yhdessä Lahden "ykkös"ruokaravintoloista ja tilausta tehdessä kyselin vielä onnistuuko kyseinen annos gluteenittomana. "Kyllä onnistuu, ei ongelmia" vastattiin. Hiukan odotin että tarjoilija ehdottaisi perunoiden vaihtoa, mutta ei, kyllä ranskalaiset onnistuu.

    No meni tovi ja tarjoilija palasi kysymään olenko vähän keliaakikko vai paljon... Ilmeeni oli kuulemma näkemisen arvoinen, moista määritelmää en ennen ole kuullut. Kysymys esitettiin siksi että saako ruoassa olla vähän vehnää, vai olenko tarkka syömisestäni. No koska olen tarkka, pyysin valmistamaan annoksen ilman vähäisintäkään määrää vehnää. Taas tarjoilija poistui ja juttu jatkui ruokaa odotellessa. Hetken kuluttua tuli tarjoilija takaisin ilmoittamaan ettei ranskalaiset ole gluteenittomia, mutta jos vaihdan perunat niin sitten onnistuu...

    Ruoka oli hyvää kermaperunoidenkin kera ja vaikka tunsinkin "lievää" epäilystä annostani kohtaan niin söin kuitenkin. Tosin täytyy tunnustaa etten taida kyseisessä paikassa toiste ruokailla, ainakin taidan ensin toimittaa materiaalia siitä mitä keliakia tarkoittaa.

  • Mainos

  • sattara 9 viestejä15.3.2009 22:07

    KattiMatikka kirjoitti:
    Turhauttaa kyllä kun esim. ABC ketjussa, jota käytän automatkoilla on melko kirjava suhtautuminen niihin listaruokien gluteenittomuuteen. Tilaan aina samalla tavalla eli esim. "kevyt kana gluteenittomasti valmistettuna". Osassa paikkoja näen selvästi kassan ruudulta (siitä hinta ruudulta), että lukee "kana glut. Osassa paikkoja todetaan, että se on gluteeniton kun siinä on G merkintä. Välillä olen sitten juossut keittiössä asti varmistamassa tilaustani. Ärsyttää... Samalla tuo leipä on aina sellainen mysteeri. Melkein lennän selälleni kun joissain paikoissa tulee se puhdas voi samalla kun tuovat leivän

    Minulla on aivan samoja kokemuksia ko. ketjusta. Tässä männä syksynä paikallisesta ABC:ssa tilatessani erehdyin sanomaan kysyvästi: sehän on gluteenitonta? Tähän sain töykeän vastauksen: ei se automaattisesti ole gluteenitonta, VAAN SE VOIDAAN VALMISTAA GLUTEENITTOMANA. Olen jo ehkä liiankin tottunut tällaiseen käytökseen, mutta mukana ollut siippani veti asiasta herneen nenään ja ryhtyi töykeäksi hänkin. Syötyämme tarjoilija hyvitteli käytöstään ylimääräisillä jäätelöillä, jotka voimme ottaa mukaan. Mutta sen verran huono maku jäi, ettei ole sen koommin tullut siellä käytyä syömässä.

  • Kari 364 viestejä15.3.2009 19:37

    Kyllä taitaa aihe välillä olla vieras ravintolan henkilökunnallekin. Ei G-aihetta välttämättä tunneta syvällisesti - pääpaino laitetaan ravintolan toimimiseen. Olen todennut muutaman kerran mm. henkilökunnan kysyvän "hoono soomi" puhumalla - selvästi ulkomaalaistaustainen. Voisi kuvitella, että erikoistilanteet eivät välttämättä ole edes tiedossa. Suosittelen tervettä epäilemistä. Ja ystävällisyyttä. Taitaa kuiteski "metsä vastata niinkuin siihen huudetaan"

    Olin tänään läheisen ala-asteen siis koulu tapahtumassa. Thaimaalainen rouva tarjoili riisikääröja, vihannesta ja jauhelihaa, kaikki gluteenitonta. Oli hyvä lounas.

  • Jezu  Ylläpitäjä11.3.2009 22:52

    Bakku-shan kirjoitti:
    Sanoisin kyllä sen hotellin nimenkin, mutta kun ei koskaan tiedä mitä täällä voi julkaista ja mitä ei...

    Ylläpidon puolesta ainakin saa kertoa En usko, että asiallisesti perustellun kritiikin kertominen yritysten toiminnasta on millään tavalla laitonta Suomessa. Ja ainahan he voivat tulla kertomaan oman vastineensa tänne.

    Keliaakikko vm. -07 / Celiac since -07

  • Reetta  719 viestejä11.3.2009 21:13

    Heinolan KettuKanassakin palvelu saattaa keliaakikolle olla hyvin ynseää - jos huono tuuri sattuu. Naispuoliset tarjoilijat ovat kaikki asiallisia ja fiksuja, mutta...Viime kesänä olin todistamassa hyvin asiatonta käytöstä tuolla. En muista, äänestivätkö asiakkaat jaloillaan - poistumalla.

    Sitten työpaikkaruokailusta. Työantajani "pakotti" minut vaihtamaan vuoden vaihteessa toimipistettä (jos halusi tehdä vähänkään järkeviä töitä) ja tuossa vaiheessa ruokailu muuttui talon omaan ruokalaan. Olen ainoa keliaakikko siellä (toinen on hoitovapaalla). Ennen siirtymistäni oli yhteydessä ruokalan emäntään ja kerroin ruokarajoituksestani ja hän merkkasi ylös. Eka työpäivänä kävin vielä henkilökohtaisesti keittiöllä keskustelemassa ja asiaa tarkennettiin, mm. kauran osalta.

    Pari kuukautta minulle on tehty oma ruoka, yleensä suunnilleen samanlainen kuin muillekin. Leiväksi leipovat pieniä lättysiä. Ehkä kerran parissa viikossa kaikkien ruoka on joku jauhoton (tänään kiusaus). Homma on toiminut ihan hyvin. Mokia en ole huomannut - paitsi omani, kun erehdyin ottamaan ituja. Jälkiruuan osalta välillä katselen kadehtien toisten ruokia, samoin iltapäiväkahvilla. Toisaalta ymmärrän, ettei vaikka jotain piirakkaa voi tehdä yhtä annosta. Pannarin sijasta olen saanut lettuja ja ovat olleet paljon parempia kuin koskaan olen itse osannut tehdä.

    Paras oli viime viikolla, kun juotiin työkaverin synttärikahveja. Minulle oli tehty omalle lautaselle pieni täytekakku vattuineen ja kermavaahtoineen! Olisikohan keittiö päässyt helpommalla, jos olisivat tehneet koko kakkupohjan perunajauhosta ja gluteenittomasta jauhosta ? Se kun on jopa parempi kuin vehnäjauhosta tehty.

  • Suviih  629 viestejä11.3.2009 19:44

    Bakku-shan kirjoitti:
    Sanoisin kyllä sen hotellin nimenkin, mutta kun ei koskaan tiedä mitä täällä voi julkaista ja mitä ei....ettei vaan joudu vielä syytteeseen jostakin...mutta sanotaan, että iso hotelliketju oli kyseessä.

    Kyllä sen voi sanoa, Suomessa on sananvapaus ja mielipiteensä saa ilmaista vapaasti, niin positiiviset asiat kuin moitteetkin. Ja se on hotellin häpeä jos palvelu on hyvää. Oliko kyseessä Holiday Inn, Sokos hoteeli vai Cumulus? Nuo kun taitavat olla isoimmat ketjut jotka Oulussa toimivat.

    Gluteenittomia leivontaohjeita: http://www.gluteenitontaleivontaa.fi
    Blogin Facebook-sivut:
    https://www.facebook.com/gluteenitontaleivontaa

  • Mainos

  • Bakku-shan 19 viestejä11.3.2009 19:24

    Sanoisin kyllä sen hotellin nimenkin, mutta kun ei koskaan tiedä mitä täällä voi julkaista ja mitä ei....ettei vaan joudu vielä syytteeseen jostakin...mutta sanotaan, että iso hotelliketju oli kyseessä.

  • Jezu  Ylläpitäjä11.3.2009 13:59

    pete78 kirjoitti:
    neiti käveli keittiön ovelle kysäsemään ja vastaus kuului jostain kattilan viereltä.."EN MINÄ TIIÄ!! ".. Sinänsä aika fiksua toimintaa..

    Kuulostaa tutulta. Lounaalla eräässä isossa ketjuravintolassa Vantaalla tarjoilijan kysellessä gluteenittomuudesta keittiöstä vastaus kuului tyyliin "KYLLÄ KAI, EI SIINÄ MITÄÄN PITÄIS OLLA!" Ja tämä vastaus välitettiin minulle pöytään. Jotenkin meni ruokahalut.

    Keliaakikko vm. -07 / Celiac since -07

  • pete78 17 viestejä11.3.2009 13:06

    Eräässä työmaaruokalassa törmäsin semmoseen lapsukseen että sähköpostissa ja ruokalan seinällä oli eri merkinnät ruokalajien perässä... Kokilta kysyessäni hän haki laatikon tiskille ja yhdessä luettiin mitä sisälsi...Hyvä niin..
    Ja eräällä huoltoasemalla syödessämme emäntä kysyi kassaneidiltä mitä seisovanpöydän epämääräinen salaatti sisälsi..neiti käveli keittiön ovelle kysäsemään ja vastaus kuului jostain kattilan viereltä.."EN MINÄ TIIÄ!! ".. Sinänsä aika fiksua toimintaa..

  • Kari 364 viestejä11.3.2009 13:03

    Kyllä se työpaikalla aika hyvin toimii. Välillä kyllä on merkattu annos G:ksi, mutta G-annos pitää erikseen pyytää. Välillä ruoka on G:tä sellaisenaan.

    On mokauksiakin sattunut; hernekeitto ja pannari -päivänä. Merkattu G:ksi, mutta pannari erikseen pyydettävä gluteenittomana. Muutaman kerran söin normaalin pannarin..., mutta kun mulle ei tule oireita.. Toisaalta viimeksi ihan äskettäin mitattu verikoe osoitti hyvää paranemista. (70=>4:ksi)

    Olin tänään läheisen ala-asteen siis koulu tapahtumassa. Thaimaalainen rouva tarjoili riisikääröja, vihannesta ja jauhelihaa, kaikki gluteenitonta. Oli hyvä lounas.

  • Suviih  629 viestejä11.3.2009 12:03

    Miten teillä on muuten toiminut gluteenittomuus koulujen ruokaloissa ja työpaikkojen ravintoloissa? Onko tarvinnut ilmoittaa erikseen omasta ruokavaliostaan vai onko erityisruokavaliot otettu automaattisesti huomioon? Onko sattunut mokia eli tullut oireita ruokailun jälkeen?

    Ala-asteella, yläasteella ja lukiossa toimi ainakin itselläni todella hyvin. Asiasta piti ilmoittaa aina syksyllä keittiöön ja oma annos oli tarjolla aina kun ruoka oli sellaista joka ei minulle käynyt. Omavalvonta pelasi tuolloin hyvin kun sattui vielä sukulainen olemaan koulun keittiöllä töissä ja hänelle pystyi antamaan kommenttia jos gluteeniton ruoka kaipasi parannusta.
    Fazer Amica ketjusta on myös hyviä kokemuksia. Omalla koulullamme ko ketjun ravintolaa ei ole, mutta olen käynyt viereisen yliopiston puolella syömässä kyseisessä ravintolassa (halvempi ruoka kuin omassa oppilaitoksessa ja enemmän vaihtoehtoja) ja aina on ollut gluteenitonta saatavilla (yleensä kahtakin erilaista, kasvis ja liha) ja suurin osa ruuista on pyrittykin valmistamaan kaikille sopiviksi.

    Gluteenittomia leivontaohjeita: http://www.gluteenitontaleivontaa.fi
    Blogin Facebook-sivut:
    https://www.facebook.com/gluteenitontaleivontaa

  • Mainos

  • Kari 364 viestejä11.3.2009 11:54

    Olen todennut työmaaruokalan kanssa tarvetta hiukan muuttaa tapojani. Aiemmin harrastin kovastikin paikkojen testausta ja herkuttelua siellä ja täällä. Nyt (G)-aikana käytän yhtä ja samaa ravintolaa. Siellä henkilökunta on tottunut minuun, ja aktiivisesti tarjoavat apuaan oikean aterian löytämiseen. He ihan selvästi yrittävät olla avuksiEdelleen merkitsemisien kanssa homma hiukka "elää"; Nettiruokalista ilmoittaa omalla tarkkuudellaan G:n. Sitten on hiukka eri lista ulko-ovessa, ja sitten kolmannenlainen G-merkintätapa seisovan pöydän listassa. Terve epäileminen kannattaa. He eivät ota itseensä kun joskus kysyn.

    Työ- tai lomamatkojen yhteydessä on oikeastaan ainut tilanne kun ravintoloita käytän. Se vaan on sellainen juttu, että hinta sanelee näin, ja toisaalta kotona rakennamme erittäin hyviä ruokia Ravintolayhteydessä minulla on lompakossa netistä printti, jossa allergia selvitetään monisanaisesti ja selkeästi. Ja millä kielellä tahansa, käytännössä. Ei jää tarvetta kinata asiasta. Saa asiallisen vastaanoton. Jos on oma ruokaolut mukana, sitä olen tähän mennessä aina saanut nauttia. Hyvinkin saattaa olla, että ravintolan valikoimasta ei sellaista löytyisikään. Ystävällisesti asian esittämällä mulla ei ole vielä kertaakaan tökkinyt eli siis vastustanut

    Olin tänään läheisen ala-asteen siis koulu tapahtumassa. Thaimaalainen rouva tarjoili riisikääröja, vihannesta ja jauhelihaa, kaikki gluteenitonta. Oli hyvä lounas.

  • Suviih  629 viestejä9.3.2009 21:10

    Jos ei jossain ravintolassa ole gluteenittomuus toiminut tai tilausta tehtäessä on tarjoilija ollut tympeä, niin on kyllä jäänyt menemättä kyseiseen paikkaan uudestaan.

    Tuohon Bakku-shan hotelli juttuun viitaten, aivan törkeää tuollainen! Kerrotko mistä hotellista oli kyse niin että tietää kiertää kyseisen paikan kaukaa?
    Se vähä mitä itse olen hotelleissa ollut on ollu hyviä kokemuksia. Tukholman keskustassa olevassa Sergel Plaza -hotellissa oli kyllä todella hyvä valikoima gluteenittomia leipiä aamiaisella ilman mitään eri ilmoitusta. Olivat omassa korissaan tavallisista erillään. Samoin jopa todella halvoissa hotelleissa joissa on koulun juttujen yhteydessä yövytty, on saanut gluteenitonta leipää miellyttävän palvelun myötä.

    Vuokatin urheiluopistoa voin muuten suositella jokaiselle sillä suunnalla lomailevalle. Pari kertaa on siellä tullut yövyttyä ja ruuat ovat aina olleet todella hyvät ja gluteenittomuus toiminut.

    Gluteenittomia leivontaohjeita: http://www.gluteenitontaleivontaa.fi
    Blogin Facebook-sivut:
    https://www.facebook.com/gluteenitontaleivontaa

  • KattiMatikka 271 viestejä9.3.2009 20:46

    Turhauttaa kyllä kun esim. ABC ketjussa, jota käytän automatkoilla on melko kirjava suhtautuminen niihin listaruokien gluteenittomuuteen. Tilaan aina samalla tavalla eli esim. "kevyt kana gluteenittomasti valmistettuna". Osassa paikkoja näen selvästi kassan ruudulta (siitä hinta ruudulta), että lukee "kana glut. Osassa paikkoja todetaan, että se on gluteeniton kun siinä on G merkintä. Välillä olen sitten juossut keittiössä asti varmistamassa tilaustani. Ärsyttää... Samalla tuo leipä on aina sellainen mysteeri. Melkein lennän selälleni kun joissain paikoissa tulee se puhdas voi samalla kun tuovat leivän

  • Bakku-shan 19 viestejä9.3.2009 20:02

    Tämä kirjoitus koskee hotelliaamiaista, kun pari kesää sitten yövyin täällä koto-Suomessa tietyssä hotellissa Oulussa. Oli sovittu, että soitan aamulla keittiöön tai vastaanottoon, että olen nyt tulossa aamiaiselle. No, saliemäntä sitten oli sulattanut, jos oli ehtinyt, mulle yhden gluteenittoman leivän, useimmiten ei ollut ehtinyt, ja kun sitten se leipä saapui, kahvin jo ollessa kylmää, se leipä oli paistettu niin kovaksi, etten huonoilla hampaillani saanut siitä palaakaan irti. Palautin leivän melkein joka aamu takaisin ja vaadin toisen, ja tämä saliemäntä suorastaan viskasi mulle sen yhden ainoan leipäpalan, jotta arvannette, että mua ketutti koko homma, onneksi pääsi kotiinkin sieltä sitten muutaman päivän kuluttua. Samaisessa hotellissa oli myös ns. gluteeniton hampurilainen, jonka kerran erehdyin tilaamaan. Sekin oli paistettu niin sitkeäksi, että meinas hampaat suusta irrota, kun yritin saada palaa irti, ei varmaan ollut kovin kaunis näky. Niin että kai se sitten olisi pitänyt olla omat leivät sielläkin hotellissa mukana, vaikka aamiaisesta maksoinkin?? ¤¤¤¤#### Ymmärrän kyllä turhautumisen noissa ruoka-asioissa.

  • mankeli 14 viestejä8.3.2009 19:46

    Ei kyllä voi koskaan olla liian varovainen ravintoloissa asioidessa.

    Ehdottomasti kannattaa sekä tilatessa että ruokaa vastaanottaessa varmistaa gluteenittomuus, erityisesti jos sitä ei menussa ole mainittu erikseen.

    Yleensä ottaen ihan hyviä kokemuksia ravintoloista itselläni. Nykyäänhän saa jo leipääkin lähes kaikissa ravintoloissa alkupaloiksi.
    Päällimmäisenä mielessä kuitenkin kokemus eräästä Vaasalaisesta ravintolasta lauantailta. Tilasin Caesar-katkarapusalaatin ja kysyin ennen tilaustani tarjoilijalta, että voiko siitä jättää leipäkrutongit pois, koska ruokani tulisi olla gluteeniton. Hän vastasi että ilman muuta ja kirjasi asian ylös.

    Vaan kuinkas ollakaan annoksen saatuani ja siitä muutaman katkaravun ja salaatinlehden jo napsittuani huomasin salaatin joukossa leipäpaloja. Ajattelin että ovat varmaankin hoksanneet laittaa samaa gluteenitonta leipää joukkoon mitä olivat alkupaloiksikin minulle tarjoilleet. Päätin kuitenkin varmistaa asian tarjoilijalta.
    "Hups, nyt on kyllä tullut sinulle vääränlainen annos." Hetken kuluttua toi pahoittelematta/ilman korvauksia salaatin tällä kertaa ilman leipää..Vähän huono maku jäi vaikka ruoka oli itsessään ihan maittavaa.

  • Mainos

  • Suviih  629 viestejä8.3.2009 17:53

    Itsellä on kyllä onnistunut ravintoloissa syönti. Tosin opiskelija kun olen, ovat ravintolatkin olleet hinnoiltaan opiskelijaystävällisiä.
    Rossoissa on sujunut aina paikkakunnasta riippumatta hyvin ja tarjoilijat ovat olleet ystävällisiä. Samoin kiinalaisissa ravintoloissa on homma toiminut (kerran jopa tarjoilija tuli kiinalaisessa kertomaan, että tilaamaasi annosta ei valitettavasti voida valmistaa gluteenittomana, koska siihen tulee jotain valmista vehnää sisältävää kastiketta ja sain vaihtaa annoksen). Buffassa ja Raxissa on myös aina saanut miellyttävää palvelua, eikä ruokaa ole tarvinnut epäillä, kun oman pizzan ovat pöytään tuoneet.
    Heinolan Kettu ja Kana ravintolassa tarjoilija oli erittäin ystävällinen ja kertoi mitkä annokset voidaan valmistaa gluteenittomana ja kertoi vielä että annoksiin tulevat perunat eivät ole gluteenittomia, joten voisin saada omaan annokseeni riisiä.

    (Heinolan kaupungin sivuilla on muuten ravintolalistaan merkitty, mitä erityisruokavalioita ravintoloista saa! Näin kun tekisivät joka paikassa niin vau.) http://www.heinola.fi/FIN/Palvelut/Matkailu/Ravintolat/ruokapalvelut.htm#l-o

    Gluteenittomia leivontaohjeita: http://www.gluteenitontaleivontaa.fi
    Blogin Facebook-sivut:
    https://www.facebook.com/gluteenitontaleivontaa

  • Pulla 267 viestejä8.3.2009 16:59

    Millaista kohtelua olet saanut, kun olet kysellyt jokaisesta ruokalajista moneen kertaan? Niinä muutamina kertoina, kun olen ulkona syönyt, tarjoilija tms. on ollut aika närkästynyt. Jos edes kysyn erikseen, tulee kommenttia "kun siinä kerran on G, se tarkoittaa gluteeniton" tai "kai se on".

    Minä kyllä vältän ulkona syömistä tai kahvilla käymistä juuri sen takia, että en jaksaisi alkaa tivata ja sitten vielä saa epäillä monta päivää, olikohan se ruoka nyt gluteeniton.

  • Jezu  Ylläpitäjä8.3.2009 15:05

    Miten te toimitte ravintoloissa gluteenitonta tilatessa ja kuinka toivotte tarjoilijoiden/ravintolan toimivan?

    Itse yritän keventää heti ensimmäisiä tilauksia tehdessä kertomalla olevani ruokavammainen ja haluavani kaikki tilaamani annokset gluteenittomina. Ehkäpä tällä tavalla jää paremmin tarjoilijan mieleen.

    Sitten jokaista ruoka-annosta tilatessani ilmoitan vielä erikseen, että niiden on oltava gluteenittomia. Tässä vaiheessa odotan, että tarjoilija kertoo ilmoittavansa asiasta keittiöön, vaikka menussa lukisi suoraan, että annos on gluteeniton. Ehkäpä silloin, kun ilmoittavat keittiöön erikseen, osaavat varoa kontaminaatiota paremmin.

    Lopuksi kun ruoat tulevat, varmistan vielä erikseen, että tuote on gluteeniton. Ja vaikka sanoisivat, että kyllä se on, odotan vielä hetken, josko käyvät keittiöstä varmistamassa ja singahtavat paikalle ilmoittamaan, että ei olekaan gluteenitonta - itselle on muutaman kerran näin käynyt. Uskomatonta, että joskus sanovat asiakkaalle, että on gluteeniton, mutta menevät vielä kysymään keittiöstä, että olihan se varmasti gluteeniton

    Eli tarkkana saa aina olla, mutta ei kyllä mielessä ole käynyt, että lopettaisi ravintoloissa käymisen keliakian takia.

    Keliaakikko vm. -07 / Celiac since -07

<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>

Tule mukaan keliaakikoiden omaan yhteisöön Glu.fi:hin – täysin ilmaiseksi!

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!

Osallistu keskusteluun

Eniten luetut keskustelut alueella

Huomaa, että kuka tahansa voi lisätä palveluun millaista sisältöä tahansa. Myöskään kaikki mainoksissa olevat tuotteet eivät ole gluteenittomia. Ylläpitäjä ei voi vastata sisällön oikeellisuudesta ja olet aina itse vastuussa siitä mitä suuhusi laitat. Jos huomaat ilkivaltaa tai gluteenipitoisia sisältöjä, ilmoita siitä ylläpitäjälle.

©2024 Glu.fi
Tietoa palvelustaUutisetKäyttöehdotKerro kaverilleOhjeet ja säännötIn englishLähetä palautettaSähkönsäästö ‐ Made ❤ Helsinki ‐ 0,011s