Hyvä aamiainen

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!
<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>
  • DanseMacabre 13 viestejä23.1.2013 21:44

    Aloitin vasta gluteenittoman ruokavalion ja törmäsin samantien ensimmäiseen kompastuskiveen. Päätin ainakin aluksi jättää kaurankin pois varmuuden vuoksi, joten aamupala tuottaa nyt päänvaivaa kaurapuuron puutteesta johtuen. Mieluiten olisin luontaisesti gluteenittomalla ruokavaliolla ainakin näin aluksi.

    Millaisia gluteenittomia aamiaisia te muut siis syötte? Nyt parina päivänä olen keittänyt ruoka-aikaan reilumman annoksen perunoita tai riisiä ja säästänyt osan aamupalaa varten. Jotain sävellyksiä olen sitten niistä vääntänyt, mutta ei ole kovin kaksisia pöperöitä tullut.

  • norppa 59 viestejä24.1.2013 00:11

    sämpylää, paahtoleipää, jogurttia, hedelmää, hirssipuuroa marjojen kera, smoothieta, ...

  • Mainos

  • anka72 2 viestejä24.1.2013 00:44

    Jos puurosta tykkää niin Keskisen myllyn tattarihiutaleet on hyviä. Kotimaisia ja maku on paljon parempi kuin ulkomailta tuodussa tattarissa. Sun flakes aamiaishiutaleita(luomu) syön usein esim. jugurtin ja marjojen kanssa.

  • milla 412 viestejä24.1.2013 03:28

    Maitorahkaa, luonnonjogurttia, raejuustoa... näitä yhdistelemällä eri hedelmiin ja marjoihin ym . nam nam.

  • milla 412 viestejä24.1.2013 03:30

    Oma suosikki nyt on maitorahkaa, raejuustoa sekaisin. sinne päärynän- ja appelsiininpaloja Hyvää ja raikasta.

  • DanseMacabre 13 viestejä24.1.2013 06:50

    anka72 kirjoitti:
    Jos puurosta tykkää niin Keskisen myllyn tattarihiutaleet on hyviä. Kotimaisia ja maku on paljon parempi kuin ulkomailta tuodussa tattarissa. Sun flakes aamiaishiutaleita(luomu) syön usein esim. jugurtin ja marjojen kanssa.

    Puuro kyllä kiinnostaisi, kun sitä on aiemminkin tottunut syömään. Voiko tattaripuuroa tehdä pikana mikrossa niin kuin kaurapuuroa? Entä hirssipuuroa? Meillä on jotain tattari- ja hirssisuurimoita kotona, mutta tuohon hiutalepuoleen en ole tutustunut yhtään.

  • kartsa22 13 viestejä24.1.2013 08:45

    Tattarihiutaleista saa mikrossakin oikein hyvää puuroa. Itse laitan sekaan 1-2 ruokalusikallista pellavansiemenrouhetta ja tattarihiutaleita sitten lisäksi niin että tulee 1 dl täyteen. Sitten 2,5 dl vettä päälle ja mikroon 2-3 minuuttia (mikrosta riippuen). Marjojen tai mehukeiton kanssa maistuu hyvin!

  • Mainos

  • jori-o 84 viestejä24.1.2013 10:21

    Tänään tuli keitettyä tattarihiutale-tattarijauhopuuros.
    Olin vahingossa ostanut jauhoa hiutaleiden sijaa.
    Oli ihan hyvää.

    jori-o

  • eijah 24 viestejä24.1.2013 10:43

    Muistathan varmistaa että myös tattarihiutaleet ovat gluteenittomia, esim myllyn paras hiutaleet eivät sovi. Tattarihiutaleista voi tehdä myös mikrossa puuron, kuten myös hirssi hiutaleista.

  • Ninni 114 viestejä24.1.2013 11:42

    Itse syön muroja, puuroa (siis kylläkin useinmiten kauraa) ja gluteenittomia sämpylöitä aamupalaksi. Marjat ja viili/luonnonjugurtti on yksi suosikkejani.

    Munakas on nopea tehdä aamullakin.

    Jos kaipaat vispipuuroa (ei nyt ole kylläkään aamukiireessä tehtävä pikapuuro), niin Farinan riisijauhoilla onnistuu.

    Smootheja on helppo tehdä gluteenittomana, niihinhän voi sitten laittaa lähes mitä vaan.

  • Marianne82 27 viestejä24.1.2013 17:21

    Minä syön aamuisin gluteenitonta leipää - välillä teen itse ja välillä ostan valmiina. Hankin pari kuukautta sitten leipäkoneen.

    Suosikkini on Moilasen juustosämpylät ja Schär:n kokojyväleipä, jota en harmikseni ole löytänyt kuin muutamasta S-marketista.

    Myös luonnonjugurtti, johon lisään hunajaa ja mustikoita tai mysliä, on yksi suosikkini.

    Semperin murot + punaiset marjat ovat hyviä.

    Ja jos käytte Tukholmassa, sieltä saa ihan älyttömän hyvää Ewalie:n valmista myslisekoitusta.

  • KatjaRa 51 viestejä24.1.2013 18:22

    Minä vaihtelen näitä:
    - tattaripuuroa, päälle marjoja/omenahilloa/voisilmä
    - Sun Flakes tattarihiutaleet maidon/maustamattoman jogurtin kera
    - maustamaton jogurtti, päälle glut.mysliä/marjoja/aroniahilloa/ rusinoita
    - glut. leipää/näkkäriä
    - hedelmiä

    Oikotie matkan mutkistaa.

  • Mainos

  • DanseMacabre 13 viestejä24.1.2013 18:36

    Tattaripuuro menee huomenna aamulla testiin, ostin tänään hiutaleita. K-kaupassa käydessä meinasin ostaa paistotuoretta gluteenitonta leipää mitä oli hyllyssä paria eri sorttia. En vaan vielä raskinut kun tattarihiutaleetkin olivat melko hintavia. :/ Leipää ei kyllä tosin ole edes ollut ikävä, ainakaan vielä.

  • milla 412 viestejä25.1.2013 03:33

    rupesi kyllä tekemään mieli tattaripuuroa todella pitkästä aikaa.

    täytyykin etsiä kaupasta noita keskisen hiutaleita.

  • Reetta  719 viestejä27.1.2013 09:05

    Itse teen noin kerran viikossa uunissa ison kulhollisen tattariuunipuuroa kokonaisesta tattarista ja punaisesta maidosta. Sitä on helppo mikrossa lämmittää aamusella. Lämmityksen jälkeen voisilmä sekaan.

  • DanseMacabre 13 viestejä27.1.2013 18:14

    Reetta kirjoitti:
    Itse teen noin kerran viikossa uunissa ison kulhollisen tattariuunipuuroa kokonaisesta tattarista ja punaisesta maidosta. Sitä on helppo mikrossa lämmittää aamusella. Lämmityksen jälkeen voisilmä sekaan.

    Millaisella ohjeella teet tattariuunipuuron? Kokeilin kerran tehdä liedellä tattarisuurimoista puuron maitoon ja se olin mun mielestä jotenkin tosi vaikeaa ja aikaavievää. Uuniversio kuulostais hyvältä!

    Nyt oon parina aamuna syönyt tattaripuuron hiutaleista mikrotettuna ja se onkin ollut hyvä uusi tuttavuus. Yllätti vain miten paljon enemmän tattari imee nestettä kuin kaura, vettä sai laittaa reilusti enemmän kuin mitä olen tottunut.

  • Jezu  Ylläpitäjä27.1.2013 20:41

    Myös brittiläinen aamiainen on gluteeniton, tosin ei sitä kyllä ihan joka aamu pysty syömään

    - Paistettua pekonia
    - Halkaistuja, paistettuja tomaatteja (päälle voi laittaa vaikka pizza-maustetta)
    - Munakokkelia tai paistettuja kananmunia
    - Keitettyjä vaaleita papuja pannulla paistettuna (löytyy tölkeissä joka marketista)

    Pannulla voi paahtaa lisukkeeksi myös vaaleaa, luontaisesti gluteenitonta leipää (onnistuu hyvin pekoneilta jääneessä rasvassa).

    Keliaakikko vm. -07 / Celiac since -07

  • Mainos

  • Juulin 187 viestejä10.6.2013 07:55

    Tuo englantilainen aamiainen on kyllä totaalinen rasvaydinpommi. Ei menisi alas.

    Esim. Raejuusto + mehukeitto yhdistelmä on namia.
    Mehukeittojahan saa myös sokerittomina, mutta sitten niissä on aspartaamia ja asesulfaami-K:ta, joka laukaisee migreenin todella nopeasti. Ja nuohan on luokiteltu ihmisille vaarallisiksi lisäaineiksi, joten otan mielummin sokerisena.

    Söin juuri äsken itse banaani, raejuusto ja perunasalaattisekoituksen. Yllättävän hyvää! Pikkaisen olisi voinut laittaa sokeria sekaan.

<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>

Tule mukaan keliaakikoiden omaan yhteisöön Glu.fi:hin – täysin ilmaiseksi!

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!

Osallistu keskusteluun

Eniten luetut keskustelut alueella

Huomaa, että kuka tahansa voi lisätä palveluun millaista sisältöä tahansa. Myöskään kaikki mainoksissa olevat tuotteet eivät ole gluteenittomia. Ylläpitäjä ei voi vastata sisällön oikeellisuudesta ja olet aina itse vastuussa siitä mitä suuhusi laitat. Jos huomaat ilkivaltaa tai gluteenipitoisia sisältöjä, ilmoita siitä ylläpitäjälle.

©2024 Glu.fi
Tietoa palvelustaUutisetKäyttöehdotKerro kaverilleOhjeet ja säännötIn englishLähetä palautettaSähkönsäästö ‐ Made ❤ Helsinki ‐ 0,011s