Ikäviä tilanteita

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!
<< Alkuun < Edelliset
1 2 3 4 5 6 7 8
Seuraavat > Loppuun >>
  • Reetta  719 viestejä2.10.2011 17:30

    Jotenkin olen alkanut suhtautua nihkeästi työpaikan rahakeräyksiin synttärien/läksiäisten takia, kun tiedän, että mulle ei yleensä ole mitään tarjolla (paitsi jos tarjoojana on talo ja oma keittiö). Vaikka tuo muutama euroa keräykseen ei vie mua konkkaan, on kyse periaatteesta.

    Kymmenen pistettä ansaitsi vähän yli vuoden työkaverina ollut nuori naishenkilö, läksiäistarjoomisissa oli mulle Glutanon keksipakkaus, jonka keksit näytti kelpaavan muillekin!

  • lehti 19 viestejä7.10.2011 17:52

    Mikähän siinä on kun tuntuu että ruuanlaittoalan ihmiset eivät tunnu päivittävän tietojaan allergioista ja ruokavalioista. Liian usein ruokalan täti on kysynyt minulta että kuinka tarkka se gluteeniton dietti oikein on? Kun kerron että pitäisi olla erikseen leikkuulaudatkin, kulmakarvat nousee ja hämmästys on tosi aito.
    Meillä on nyt menossa neljäs ruuanlaittotäti, panen sen firman nimen tähän kun harmittaa niin paljon:Fazer Amica.Noista pullajutuista en jaksa enää edes kiukustua kun se on meillä arkipäivää. Meidän keliaakikkoiden pullat on yleisen vitsin kohteena kun ovat aina kuivia, jos niitä edes on tarjolla.
    Ruokalan tädit/täti on varmaankin kovan kiireen ja paineen alla, sen ymmärrän, mutta kun minäkin olen se maksava asiakas.
    En haluaisi odotuttaa muita takanani ruokaa ottajia,kun joudun aina kyselemään mikä on gluteenitonta, juu tiedän että se lukee lapussa, siihen ei vain voi luottaa. Olin muutama vuosi sitten juhlissa jossa cateringpalvelu oli hoitanut kaiken tarjoilun. Kysyessäni onko kakku gluteenitonta sain vastaukseksi tietysti. Se tarkoitti laktoositonta. Ensimmäisen suupalan jälkeen minäkin tajusin sen. j
    Ja juosten kotiin, oksennan aina n. puolituntia sen jälkeen kun olen ''nauttinut''jotain jossa on gluteenia.
    Viime viikolla olin Fazerin kahvilassa Munkkivuoressa.
    Kahvi ja suklaakakku, oli ihan oikeesti gluteenitonta, mutta niin kuivaa että hajosi lautaselle, kysyin että pitääkö olla näin kuivaa, juu kyllä se gluteeniton kuuluu olla kuivaa. ikävää että kaikki mehevät ja ihanat on tehty vain normaaleille ihmisille.

  • Mainos

  • vuodesta2010 25 viestejä7.10.2011 23:26

    Monesti kyllä pettyy kun kulkee jossain. Gluteenittomia tuotteita on tarjolla vain vähän jos ollenkaan. Kahvilassa on aina samaa pakaste-daim-kakkua mikä ei minulle maistu eikä varmaan muillekaan keliaakikoille. Tavikset kyllä sitä syövät .
    Oonkin alkanut kuljettaa omia eväitä mukana melkein joka paikkaan. Nälkä tulee kuitenkin jos pidemmän aikaa on kotoa pois ja ei oikeasti ole varmuutta että saako gluteenitonta.

    Paitsi yksi poikkeus joka vahvistaa säännön: mun anoppi leipoo kaikki gluteenittomat itse ja osaa todella hyvin. Leivät ja pullat käy eikä ole koskaan tullut oireita vaikka olenkin aika herkkä saamaan niitä.
    Edes oma äitini eikä sisarukset ei vaivaudu mitään leipomaan eikä mitään varaa kaupastakaan mulle. Olettaa että otan aina omat eväät mukaan ja pakkohan se on. Olen kyl kehunut anoppia!

  • inke 5 viestejä14.10.2011 09:05

    Oma apu paras apu

    Tässä ikäviä tilanteita lukiessani tuli mieleeni muutama asia. Oma "sairauteni" todettiin jo 1997, joten vuosiin on mahtunut paljon iloisia, vähemmän iloisia ja ikäviä yllätyksiä. Ravintoloissa syödessä kannattaa olla vainoharhainen ja kysellä ja varmistaa. Häihin ym. perhejuhliin, joihin vieraat kutsutaan, on tietenkin oltava myös gluteeniton vaihtoehto ja myös oikeasti oltava sitä.
    Mutta vierailulla käydessä otan miellelläni omat eväät mukaan. Syykin on selvä: silloin saan varmasti gluteenitonta. Olen saanut kakkua, joka on kyllä gluteeniton, mutta vuoka leivitetty tavallisilla korppujauhoilla, gluteeniton kakku tarjolla samalla lautasella tavallisen kakun kanssa jne. Ja toisaalta, miksi edellyttäisin emäntää/isäntää leipomaan tai muuten tarjoamaan gluteenitonta? Eihän vierailun (ainakaan kahvivierailun) tarkoitus ole se tarjottava vaan tapaaminen ja juttelu. Alkuun joku saattoi loukkaantua omista eväistäni, mutta selitettyäni asian, tilanne on korjaantunut.

  • Susa 61 viestejä9.11.2011 19:07

    Työmaalla myös Fazerin ruokala ja täytyy ikäväkseni myös todeta, että mielestäni henkilökunnan asenteessa hiukan vikaa erityisruokavalioita kohtaan. Joskus yritin ehdottaa, että ruokiin laitettaisiin linjastolla vielä laput, mitä mikäkin ruoka on, koska siinä vaiheessa, kun olet linjastolla siinä kohti, missä otetaan lämmintä ruokaa ei enää muista, mikä oli gluteenitonta ja laktoositonta ja mikä ei ja siinä kun lähdet taas katsomaan linjaston alkupäästä listaa niin muu porukka jonossa hermostuu...Kuulemma ei voi laittaa lappuja, kun on niin hankalaa. Linjastolla on usein myös esim. edellisen päivän ruokia, jonka takia myös olisi hyvä olla laput, jotta "taviksetkin" tietävät, mitä missäkin laarissa on tarjolla. Aina ei nimittäin pelkkä ulkonäkö sitä kerro... Salaateissa ei ole merkintöjä edes listalla ja toki normikurkut ja tomaatit jne. tunnistaa, mutta sitten on epämääräisempiä, joista pitää aina erikseen kysyä, jos tuntuu siltä, että haluaisi niitä maistaa. Ja koska henkilökunnalla on kiire ja heitä ei ole välttämättä aina siinä sopivasti lähettyvillä niin harvemmin tulee jäätyä jonon tukkeeksi vaan jättää sitten ottamatta. Kyselin myöskin mahdollisuutta saada vaikka yhtä salaatinkastiketta erikseen, jotta tietäisi sen varmasti olevan gluteenitonta, mutta ei onnistunut. Toki tilanpuute jne. vaikuttaa, mutta se ei ole riittävä syy mielestäni tässä tapauksessa. Normaalisti kastikkeet ovat linjastolla salaattien vieressä laarissa, jossa usein näkyy pastan palasia jne. Lisäksi mielestäni pienellä vaivalla saisi pienennettyä kontaminaatioriskiä; noutopöydässä ruokien järjestys siten, että G-ruoat linjaston alkupäähän ja suojakuvut useampiin ruokiin, mutta ei ole ottanut tulta alleen. Ruokalassa, jossa käy satoja ruokailijoita tietää, että kontaminaatioriski on suuri. Olen nähnyt ihmisten kulkevan linjastosta ottamansa ottimen kanssa koko linjaston läpi ja pudottavan pastaa tai nuudeleita kastikeastioihin jne. Lisäksi tiedän, että joissakin ruokaloissa on laput, joissa muistutetaan kaikkia ruokailijoita juuri ottimien käytöstä jne, jotta ymmärtävät, että ruokalassa käy syömässä myös allergikkoja ja erityisruokavaliota noudattavia. Tämäkään ei saanut kannatusta. Lisäksi olen saanut muita erittäin mieltäylentäviä kommentteja kuten: "Oletkin ainoa, joka haluaa leipää", aivan kohmeisen jäistä leipää minulle ojentaessaan "mietin, että pitäisiköhän tuota leipää käyttää hiukan mikrossa...", johon tekisi mieli vastata, että "söisitkö itse jäistä ja mautonta Moilasen riisileipää joka päivä?", "leipä onkin siellä alakerrassa, haluatko todella sitä leipää, minun täytyy lähteä se sieltä alhaalta hakemaan" jne. jne.

  • Jezu  Ylläpitäjä27.11.2011 16:06

    Alepassa pyörähtäessäni edellä menneellä asiakkaalla oli paketti puolikarkeita vehnäjauhoja. Kun kassa nappasi paketista kiinni, ilmoille pöllähti valtava pilvi jauhoja. Onneksi itse olin sen verran kaukana edellä olleesta asiakkaasta, ettei joutunut vehnäpilveen, mutta vähän siinä säpsähti kuitenkin.

    Keliaakikko vm. -07 / Celiac since -07

  • krtek 6 viestejä28.11.2011 17:45

    Olen melko tuore tapaus keliakia-rintamalla, diagnoosin sain lokakuun alussa. Pari kertaa on tullut käytyä kotipizzassa, eikä tarvitse enää mennä... Ekalla kerralla foliovuoka sprayattiin jollain ihmeellisellä ruokaspray-tuoteella, jonka seurauksena pizzapohjasta tuli todella paha. Toisella kerralla gluteeniton pizza valmistettiin samalla pöydällä muiden pizzojen kanssa ja paiston jälkeen myyjä vielä poisti pizzan vuoasta jauhoisin käsin. Molemmilla kerroilla otin asian puheeksi, mutta toimivat kuulemma aina samalla tavalla... No laitoin palautetta sähköpostilla kotipizzaan ja sieltä luvattiin laittaa viestiä eteenpäin aluepäällikölle ja kyseisen paikan omistajalle. Viikonloppuna sitten tuli anteeksi pyytävä soitto ja lupaus 10e lahjakortista... Että näin. Se kyllä korvaa pilalle menneen pizzan ja vatsa oireet.

  • Mainos

  • Ninni 114 viestejä8.12.2011 13:51

    Olin mieheni avecina hänen työpaikkansa juhlissa. Tilaisuuden järjestäjänä oli siis iso organisaatio ja tarjoilut tilattiin pitopalvelulta. Etukäteen pyydettiin ilmoittamaan erikoisruokavaliot.

    Tästä huolimatta gluteenitonta jälkiruokaa ei ollut lainkaan. Minusta outoa, itse en ikinä emäntänä kehtaisi jättää jotakuta vierasta ilman jälkkäriä. Ja kun tietää, että keliaakikko on ihan tyytyväinen vaikka siihen jäätelöpalloon, niin ei luulisi sen järjestämisen kauheasti vaativan. Ja jos kutsuttuja ihmisiä oli varmaan 1000, niin en varmasti ollut ainoa keliaakikko.

  • ponipimu 239 viestejä8.12.2011 16:22

    maanantaina 5.12. oli paikallisessa sivuapteekissa glögi ja pipari/joulutorttutarjoilu.

    apteekkari itse oli paikalla ja kun aamuyhdeksältä olin lääkkeitä hekemassa, oli siellä jo muutama ihminen istumassa glögimuki kourassa, minullekkin sitte apteekkari tarjosi glögiä ja torttua mutta totesin siihen että otan pelkkää glögiä kiitos kun olen keliaakikko. korvat punaisena apteekkari kaatoi glögin joka oli todella kuumaa, ja häipyi takahuoneeseen.

    toivottavasti lähti kauppaan hakemaan semperin pipareita!

    tovin istuin kuuma glögi käsissä ja lähdin sitten pois. mummut vilkuilivat minua kuin spitaalista..

  • ponipimu 239 viestejä8.12.2011 16:26

    toinen tarina on viimevuoden pikkujouluista jossa kaikki toimi muuten hyvin, oli gluteenitonta jouluruokaa, paitsi se jälkkäri joka olisi muuten ollut gluteenitonta jäädykettä mutta joku innovaatio oli koristellut sen pipareilla.

    jäätelöä tarjoilija olisi tuonut minulle mutta en halunnut, otin lasin viiniä ja lisää juustoja

    mielenkiinnolla odotan lauantaita, mitä on tarjolla.

  • Tuikku26 2 viestejä8.12.2011 19:02

    Tuntosarvet pystyssä saa olla kokoajan! Varsinkin kun itse olen luontaisesti gluteeniton ja kaura ei sovi. Miehelläsn sama juttu. Oltiin tässä sitten syömässä etelä-suomessa ABC:llä. Gluteeniton leipä oli loppu ja ystävällinen nuoro nainen lupasi sitä tuoda pöytään. Leipä saatiin ja matkasta väsähtäneinä popsimme leipää ja mieheni totesi et onpas tämä erityisen hyvää. Sinä vaiheessa vasta minulla välähti! Tämä on kauraleipää takuulla. Asiaa alettiin selvittämään ja gluteeniton kauraleipähän se oli. Kysyin miksei astiassa voi olla mainintaa että tarjoilemanne leipä on gluteeniton kauraleipä. Silloin ne jotka ei voi kauraa käyttää tietäisivät olla ottamatta/pyytämättä. Asia ei ole tullut heillä edes mieleen kun keliakialiitto on ollut heitä juuri kouluttamassa asian tiimoilta ja oli kerrottu että KAIKKI gluteenittomat voi käyttää kauraa! No, me ollaankin sitten varmaan mieheni kans jotenki poikkeavat kun kumpikaan ei pysty.....tai sitten ei olla Odotettu reissu menikin sitten vähän pilalle

  • ponipimu 239 viestejä13.12.2011 16:53

    olipas hyvät kekkerit ja tarjoilut, ainoastaan lanttulaatikko ja se kuuluisa piparijälkkäri ei minulle sopinut ja henkilökunta opasti hyvin ennen ruokailun alkua. ihan hyvä asia että ravintolapäällikkö tms. kertoo ihan aluksi mitä on tarjolla ja mikä on gluttia ja että mitkä kaikki oli laktoositonta.

    tuli kyllä syötyä paljon, mätiä ja smetanaa, graavilohta ja kinkkua. nam.

  • Mainos

  • Ninni 114 viestejä14.12.2011 10:42

    Mua on hieman myös ärsyttänyt sellainen käytäntö, jossa tarjottavat ovat pitkässä buffet pöydässä ja menu on sitten laitettu siihen pöydän päähän, mistä otetaan lautaset ja ruokailuvälineet ja siitä sitten jatketaan pitkää "linjastoa" ja poimitaan ruokaa lautaselle. Erikoisruokavaliot on merkitty siihen menuun ja ruokien vieressä ei ole enää mitään lappuja, mikä on mitäkin ja mikä on esim. gluteenitonta ja mikä ei.

    Kun on useammanlaisia ruokia, joista osa gluteenittomia ja osa ei, on joskus todella vaikea ulkonäöstä hämärissä pikkujoulutiloissa päätellä, mikä ruoka on mitäkin.

  • Anni 35 viestejä16.12.2011 11:21

    ponipimu kirjoitti:
    maanantaina 5.12. oli paikallisessa sivuapteekissa glögi ja pipari/joulutorttutarjoilu.

    apteekkari itse oli paikalla ja kun aamuyhdeksältä olin lääkkeitä hekemassa, oli siellä jo muutama ihminen istumassa glögimuki kourassa, minullekkin sitte apteekkari tarjosi glögiä ja torttua mutta totesin siihen että otan pelkkää glögiä kiitos kun olen keliaakikko. korvat punaisena apteekkari kaatoi glögin joka oli todella kuumaa, ja häipyi takahuoneeseen.

    toivottavasti lähti kauppaan hakemaan semperin pipareita!

    tovin istuin kuuma glögi käsissä ja lähdin sitten pois. mummut vilkuilivat minua kuin spitaalista..

    Pyydän jo etukäteen anteeksi kommenttiani tähän, siitä ei varmaan kaikki tykkää.
    Mutta kun mun mielestä tässä ei ole mitään ikävää. Ei mikään paikka (siis tarkoitan näitä yleisiä kauppojen ym. kahvituksia) voi varautua kaikkiin mahdollisiin allergioihin ja ruokavalioihin, se on täysin mahdotonta.
    Yksi tarvitsee maidotonta, yksi sokeritonta, joku ei voi syödä luumuhilloa, joku mauste ei sovi jne. Eikö näissä tilanteissa voi vaan sanoa että kiitos, otan vain glögin/kahvin/teen/mehun?

  • ponipimu 239 viestejä16.12.2011 17:02

    juu eihän siinä hirveesti mikään ikävää ole ettei huomioida erityisruokavaliota kahvituksissa, minä olen tottunut että harvoin mitään on keliaakikoille, mutta sen verran kuitenkin ihmetyttää että edes APTEEKISSA ei oltu älytty, heidän pitäisi kuitenkin tietää sairauksista ja niihin auttavista lääkkeistä.

    kaikkiahan ei voi ikinä miellyttää, mutta yleisimmät "ruokavammat" on laktoositon ja gluteeniton.

  • Reetta  719 viestejä16.12.2011 17:15

    Mä olen samaa mieltä ponipimun kanssa. Kauppojen kahvituksissa/glögityksissä en odotakaan saavani mitään kahvin/glögin kanssa, mutta apteekeissa luulisi sen verran ymmärrystä sairauksista olevan, että jonkun keksin edes toisivat tarjolle. Ja gluteenittoman ja laktoosittoman voisi hyvin yhdistää samaan tarjottavaan.

  • Reetta  719 viestejä20.12.2011 16:57

    Kait tänne ikäviin tilanteisiin sopii sekin, että kipsatun jalan vuoksi ei pääse itse kauppaan ja on pyydettävä ei-keliaakikko hoitamaan kauppaostokset. Tosi tarkkaan täytyy miettiä, mitä pyytää tuomaan. Kulutuskin on kyllä pienempi, kun liikunta jää olkkarin ja keittiön välille (vielä).

    No, positiivista on se, että on korkea aika tehdä inventaario pakastimessa ja katsoa, mitä olisi aika syödä pois sieltä.

  • Mainos

  • Jezu  Ylläpitäjä22.4.2012 15:22

    Tämä olisi ehkä ansainnut ihan oman ketjunsa, mutta laitetaan nyt kuitenkin tänne.

    Koin todellisia kauhunhetkiä Helsingin Hämeentielle juuri avatussa Bambu-ravintolassa. Menu vaikutti houkuttelevalta ja nälkä oli hirmuinen, joten päätimme mennä testaamaan paikan. Olin myös etukäteen varmistanut ravintolasta, että annokset onnistuvat gluteenittomana - ravintolapäällikön mukaan kaikki onnistuu, myös riisipaperirullat kun leipämurut jätetään pois (miksi aasialaisessa ruoassa käytetään leipämuruja?)

    Hälytyskellojen olisi pitänyt soida siinä vaiheessa kun tiedustelin kassalta onnistuvatko annokset gluteenittomina - vastauksena tuli hämmentynyt ilme ja toteamus "mutta kun niissä on riisiä." Sitten huutelua keittiön suuntaan, josta pärähti vastaus "Koko menu on gluteeniton." Päädyin sitten sushi-lajitelmaan ja kana-teriyakiin.

    Ruoat tilattiin siis kassalta ja hetken päästä ne kannettiin pöytään. Kana-teriyaki-annoksen riisin päällä oli epämääräistä rouhetta joten varmistin tarjoilijalta, että ovathan annokset gluteenittomia ja eihän riisin päällä oleva rouhe ole sopimatonta. "Se on vain paahdettua sipulia" oli toteamus. Tämä tarjoilija esitti asian sen verran vakuuttavasti, että päädyin syömään samantien (yleensä odottelen muutaman minuutin ennen kuin alan syömään, josko keittiöstä singahtaisi joku myöntämään virheensä). Kerkesin muutaman haukun ottaa kanaa ja tätä erinomaisen makuista sipulirouhetta (miksi aasialaisessa ruoassa käytetään sipulirouhetta?), kun keittiöstä singahti kolmas henkilö pahoittelemaan, että hänelle ei oltu kerrottu gluteenittomuudesta mitään ja sipuli on kuorrutettu vehnäjauholla. Hän oli erittäin pahoillaan tapahtuneesta ja lupasi tehdä uuden annoksen gluteenittomana. Itse singahdin vessaan ja sormet kurkkuun (ajattelin, että tästä olisi jotain hyötyä, kun oli ehtinyt nielaista vain muutaman palan). Voitte varmasti kuvitella, että ruokahalu oli siinä vaiheessa hävinnyt totaalisesti. Kun könysin takaisin pöytään, ilmestyi gluteeniton annos uusien pahoitteluiden kera ja sain pyytäessäni myös rahani ko. annoksen osalta takaisin (mitä mieltä, onko riittävä hyvitys tällaisesta?) Lisäksi lupasivat käydä koko henkilökunnan kanssa asian läpi, jotta kaikki ymmärtävät gluteenittomuuden merkityksen.

    Näemmä näitä asioita sattuu, vaikka aika monta vuotta tässä on jo harjoiteltu ravintolassa ruokailemista. Kaikille uusille keliaakikoille tiedoksi, olkaa tarkkana ravintoloissa, kysykää ja kyseenalaistakaa. Jos henkilökunta ei tunnu tietävän mitä tekevät, olkaa erityisen tarkkana. Kysykää jokaisesta oudosta ainesosasta mitä ne pitävät sisällään ja pyytäkää vaikka tarkistamaan tuoteselosteet. Varmistakaa myös, että tieto menee tarjoilijalta keittiöön asti.

    Ihme ja kumma, vatsanpuruja ei tästä episoodista ilmennyt. Mitä nyt kurkku kipeänä tuon vessavisiitin jäljiltä. Ravintolapäällikölle lähetetty viesti tapahtuneesta ja katsotaan mitä tulee vastineeksi.

    Keliaakikko vm. -07 / Celiac since -07

  • Tuulia 29 viestejä22.4.2012 21:34

    Poistakaa varmistin, kun kuulette sipulijohdannaisia kuten "paahdettu sipuli", "sipulirouhe", "friteeratut sipulirenkaat". Vehnää mukana.

  • hissu 1 viesti22.4.2012 22:29

    Kävin erään kurssiporukan kanssa Jyväskylässä kurssin ohjaajan valitsemassa ravintolassa. En ollut aikaisemmin kyseisessä paikassa asioinut, joten kävin kyselemässä annoksista ennen tilaamista. Listassa kun ei ollut mitään merkintöjä. Palvelu oli ystävällistä ja minulle vakuutettiin, että sopiva annos löytyy ja neuvottiin hakemaan salaattia seisovasta pöydästä. Kysäisin löytyiskö gluteenitonta leipää salaatin seuraksi. "Tokihan meillä leipiä on, ne ovat korissa salaattipöydän päässä". Tulin tässä vaiheessa hiukan epäluuloiseksi ja kysäisin ovatko korin vehnäsämpylät varmasti gluteenittomia. Pienen tuokion päästä ystävällisesti hymyillyt nainen tuntui tuskastuvan ja tunnusti, että ei oikeastaan tiedä mitä "gluteiiniton" tarkoittaa... Pienen syväänhengityspaussin jälkeen selitin mitä viljoja ei ehdottomasti saa annokseen kuulua, jonka jälkeen minua pyydettiin odottamaan sillä aikaa, että hän kävisi keittiöstä tarkistamasta. Sain kyllä sitten ruokaa, mutta täytyy sanoa, että hiukkasen huolestuneena söin.

    Vastaavaa on kerran käynyt, kun olen kaupassa olleelta kiisseli-esittelijältä kysäissyt, ovatko kiisselit luontaisesti gluteiinittomia ja vielä varmentanut, että eivät siis sisällä muunneltua vehnätärkkelystä. Esittelijä vakuutti, että näin on. Söin kiisselin ja sanoin vielä, että onpa mukava, koska jostakin kumman syystä näihin monesti laitetaan sitä vehnää vaikka ilmankin onnistuisi. Kiisseli oli hyvää ja päätin ostaa paketin kotiinkin. Vanhasta tottumuksesta luin tuoteselosteen ja siinähän se vehnätärkkelys sitten luki. Esittelijä oli kyllä nolona.

    Kaikenlaista sattuu, mutta noin yleisesti ottaen tietämys näistä asioista on kyllä vuosien mittaan lisääntynyt ja vaihtoehtoja on tarjolla yhä useammassa paikassa. Vaikka harmittavan usein sitten onkin sitä Dajm-kakkua kovaan hintaan tai vehnätärkkelys-leipomuksia.

  • Susa 61 viestejä26.4.2012 19:01

    Jälleen työpaikkaruokala yllätti... ikävällä tavalla. Täytyy sanoa, ettei Fazer Amican ruokala ole kovastikaan vakuuttanut erityisruokavalion huomioimisen osalta. Etenkin asenne puolella on ehkä se suurin ongelma. Ilmeisesti maksavia asiakkaita on tarpeeksi ilman muutamia keliaakikoita... Olin lounasta ottamassa ja katsoin linjaston alussa olevasta listasta, mitä voin syödä. Erikseen piti vielä varmistaa, kumpi laari pitää sisällään sitä, mitä keliaakikkokin voi syödä, koska ulkonäöstä ei voinut sitä päätellä. Ja linjastolla ei todellakaan lue, mitä mikäkin laari sisällään pitää, vaikka toiveita on esitetty useampaan kertaan - myöskin ei-keliaakikot ovat toiveita esittäneet.Tarjoilija vahvisti, että se mitä olin ottamassa on kanaa ja listalla se oli merkitty gluteenittomaksi. Päästyäni pöytään kyselin seurueen muilta ruokailijoilta, mitä he syövät, koska se oli erinäköistä kuin omani ja sanoivat senkin olevan kanaa. Olin jo muutaman haarukallisen syönyt ja paniikki tuli... lähdin kiireesti kysymään, mitä olen syönyt ja odottelin noin vartin verran, kun asiaa lähdettiin keittiöstä selvittelemään... kokki (?) tuli paikalle sitten vartin päästä ja sanoi, ettei heillä ole tietoa, pitääkö tuo sisällään gluteenia, koska paketteja ei ole enää tallella ja se ei ollutkaan samaa kanaa, joka linjaston alkupäässä oli listalla mainittu vaan jotakin toista.... No seuralaiset olivat jo syöneet ja minun ruokani lensi roskiin, lähdin hakemaan uutta annosta, koska olin jo ruoasta maksanut ja paniikissa odottelin, alkaako jotakin oireita parin tunnin sisällä ilmaantua. Ja anteeksipyyntöä tai pahoittelua oli turha odotella henkilökunnalta - sitä ei tälläKÄÄN kertaa tullut.

  • Jezu  Ylläpitäjä30.5.2012 22:38

    Miten näitä onkin nyt sattunut. Viikko sitten tuli käytyä juuri avatulla Musiikkitalon terassilla. Tilasin listalta gluteenittomaksi merkityn ravunpyrstösalaatin ja moneen kertaan varmistelin annoksen gluteenittomuutta. Lopulta ruoka tuli ja taas vakuuteltiin gluteenittomaksi. Kannatti perinteisesti odottaa hetki ennen kuin aloitti syömisen, koska tarjoilija tuli takaisin ja kysyi "kuinka tarkka sinulla olikaan tuo gluteeniton..." Täytyy myöntää, etten ollut kuullu tätä aiemmin, mutta totesin, että se joko on tai se ei ole gluteeniton. Tarjoilija kertoi, että samalla pannulla oli aiemmin paistettu paneroituja silakoita, joten annos lähti takaisin keittiöön. Kun muut olivat saaneet salattinsa syötyä, minun annos saapui uusien rapujen kera ilman chili-kastiketta.

    Ehkä viimeaikaisista ongelmista voi todeta, ettei keliaakikon kannata mennä syömään juuri avattuun ravintolaan. Ei näemmä ole ensimmäinen asia saada gluteenittomuutta toimimaan.

    Keliaakikko vm. -07 / Celiac since -07

  • Mainos

  • Uuvatti 1 viesti31.5.2012 17:04

    Vajaan vuoden ollut keliaakikkona ja tänään sattui ensimmäinen tapaus että meinas oikeasti jotain kasvaa otsaan. Käyn ruokatunnilla monesti syömässä yhden ketjun kahvilassa, kun en aina jaksa lähteä kiireessä ruokakauppaan metsästämään syötävää ja paikka mainostaa että heillä on saatavana paikallisen gluteenittoman kotileipomon tuotteita. Olen ennenkin huomannut että erästä paikan työntekijää ärsyttää se että hän joutuu valmistamaan(eli lämmittämään pakasteesta sämpylän mikrossa ja täyttämään sen erikseen)minulle, näkyy jo heti naamasta, että en ole toivottu asiakas. Tänään pyytäessäni gluteenitonta sämpylää sain vastaukseksi että -Älä viitsi, etkö sinä nää että minulla on täällä kaikki työt vielä ihan kesken, ota jotain muuta! Vastasin että kyllä hyvin mielelläni ottaisin muuta, mutta kun sattuu nyt tämä keliakia vähän rajoittamaan tätä ruokavaliota. -No ota nyt jotain mikä on helpompi vaan lämmittää, vaikka pitsa tai riisipyörö. Änkytin hämmästyneenä että anna nyt sitten se riisipyörö. Sain hetken sulatuksen jälkeen tiskille riisipyörön, jonka rouva vielä epäili olevan vähän jäässä. Kysymykseen pitäisiköhän sitä vielä vähän sulattaa, lupasin syödä jäisenä etten enää vie hänen töiltään aikaa. Söin täysin jäisen pyöröni niin nopeasti kun pystyin ja mielessäni vannoin etten enää tämän jälkeen kyseistä kahvilaa läsnäolollani vaivaa.

  • Reetta  719 viestejä3.7.2012 08:28

    Heinolaan avattiin pari viikkoa sitten uusi kahvila keskellä kaupunkia olevaan saareen, Siltasaareen. Kävin tutustumassa ja kyselin, mitä löytyy gluteenittomana. Vastaus oli, että ei ole mitään gluteenitonta, laktoositonta tai sokeritonta. No otin sitten pelkän kahvin, 2 euroa. Sanoin tarjoilijalle, että kyllä gluteenittomat ihmisetkin haluavat syötävää ja onhan meitä yksi sadasta (tai enemmänkin). Toisesta myyntipisteestä hain sitten jätskin kahvin kaveriksi.

    Laitoin kahvilaan netin kautta palautetta perjantai-iltana, mutta eipä ole tullut vastausta. Laitoin palauteviestiin, että taatusti mainostaisin paikkaa glu.fi palstalla, mikäli siellä olisi gluteenitonta tarjontaa. Paikkana tuo on niin upea, että kehtaisi sen puoleen mainostaa.

  • Reetta  719 viestejä9.7.2012 18:03

    Tässä tulee jatkoa 3.7.2012 viestiin. Olen nyt odotellut toista viikkoa vastausta palautteeseeni, jonka laitoin tuonne Siltasaaressa sijaitsevaan kahvilaan. Ajattelin, että jos saan asiallisen, pahoittelevan vastauksen palautteeseeni, en laittaisi kahvilan nimeä tänne.

    Vastausta palautteeseen ei ole kuulunut, joten vinkkinä, että välttäkää kahvilaa Cafe Kailas Heinolassa, jos haluatte kahvin kanssa syötävääkin. Paikallislehden tekstaripalstan mukaan tuo jäätelökin on luvattoman usein loppu.

<< Alkuun < Edelliset
1 2 3 4 5 6 7 8
Seuraavat > Loppuun >>

Tule mukaan keliaakikoiden omaan yhteisöön Glu.fi:hin – täysin ilmaiseksi!

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!

Osallistu keskusteluun

Eniten luetut keskustelut alueella

Huomaa, että kuka tahansa voi lisätä palveluun millaista sisältöä tahansa. Myöskään kaikki mainoksissa olevat tuotteet eivät ole gluteenittomia. Ylläpitäjä ei voi vastata sisällön oikeellisuudesta ja olet aina itse vastuussa siitä mitä suuhusi laitat. Jos huomaat ilkivaltaa tai gluteenipitoisia sisältöjä, ilmoita siitä ylläpitäjälle.

©2024 Glu.fi
Tietoa palvelustaUutisetKäyttöehdotKerro kaverilleOhjeet ja säännötIn englishLähetä palautettaSähkönsäästö ‐ Made ❤ Helsinki ‐ 0,013s