Ikäviä tilanteita

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!
<< Alkuun < Edelliset
1 2 3 4 5 6 7 8
Seuraavat > Loppuun >>
  • Jezu  Ylläpitäjä15.3.2009 17:53

    Tämä ei ole kovin kummoinen asia, mutta kerrotaan kuitenkin. Ostin Sambal Oelek -chilitahnaa. Ainesosat eivät sisällä mitään sopimatonta, mutta halusin silti varmistaa valmistajan sivuilta. Ja kappas millainen allergeenilista siellä onkin:

    http://www.go-tan.com/en/node/13

    Kaikki muut allergeenit lueteltu, paitsi Gluten/Wheat-kohta tyhjänä. No söin kuitenkin, katsotaan kuin äijän käy.

    Keliaakikko vm. -07 / Celiac since -07

  • pete78 17 viestejä20.3.2009 21:29

    Tarvis saada suomeen sama laki kuin esim. brasseilla... Siellähän lukee pullovedessäkin "gluteeniton"..

  • Mainos

  • kaija 38 viestejä21.3.2009 15:50

    Heinäkuussa todetun keliakian vuoksi oli olut vaihdettava siideriin. Mutta. Vasta tällä viikolla tulin katsoneeksi siideritölkin sisältöä purkin tekstistä, ja olin lentää selälleni! Siinä seisoi selvästi glukoosisiirappi. Ja kun katselin läpi useammankin tölkin ja pullon, vain muutamassa ei tätä merkintää ollut. Miten on, sitähän ei tiedä onko siirappi ohrasta, vehnästä vaiko maissista... onko määrä niin pieni, että huoletta voi juoda??? Kauhistuin, vaikka juomamääräni ei suuri ole, pari kolme pulloa silloin tällöin saunan jälkeen. Ei vaan ollut tullut mieleenikään siideristä löytää mahdollista gluteenia. Ottaa taas päähän, että taidan teipata suuni kiinni. Eipähän ainakaan tulisi syötyä/juotua mitä ei pitäisi.

  • Suviih  629 viestejä21.3.2009 17:55

    kaija kirjoitti:
    Miten on, sitähän ei tiedä onko siirappi ohrasta, vehnästä vaiko maissista... onko määrä niin pieni, että huoletta voi juoda???

    Keliakialiitto määrittelee glukoosisiirapin gluteenittomaksi, oli se sitten tehty mistä viljasta tahansa, sillä gluteenipitoisuus alittaa määritellyt raja-arvot. Eli keskivertokeliaakikko voi juoda huoletta siideriä jossa tuota kyseistä siirappia on (vilja-allergikko tai tosi herkkä ihokeliaakikko tosin voi siitä saada oireita).

    Gluteenittomia leivontaohjeita: http://www.gluteenitontaleivontaa.fi
    Blogin Facebook-sivut:
    https://www.facebook.com/gluteenitontaleivontaa

  • Kari 364 viestejä21.3.2009 19:40

    Kyllä mullakin on ollut netistä printattu k-liiton ohje, jossa sallituiksi luetaan siiderit, lonkerot, viinit ja tislatut. Ja sitten gluteenittomat oluet - niitäkin on marketeissa ihan hyvin tarjolla. Jopa alkoholittomia siidereitä ostelen kohtuullisen usein, ei tu autoilun kanssa onkkelmaa

    Olin tänään läheisen ala-asteen siis koulu tapahtumassa. Thaimaalainen rouva tarjoili riisikääröja, vihannesta ja jauhelihaa, kaikki gluteenitonta. Oli hyvä lounas.

  • porajata 460 viestejä24.3.2009 12:42

    Taas läheltäpititapaus

    -Ruokalan listalla hiilisilakkapihvit /G

    otin tietenkin lautaselle mutta kassalla oli onneksi tarkka "täti"

    ja sanoi noi sisältää gluteenia, päältäpäin ei tosin havaittavissa

    kävi korjaamassa listankin samalla..

    Annos roskiin....

    MONTAKOHAN KERTAA NÄIN ON KÄYNYT KENENKÄÄN HUOMAAMATTA MUIDENKIN ANNOSTEN KANSSA?

  • Sussu 97 viestejä24.3.2009 14:24

    Rehellisyys maan perii...Tässä hyvä esimerkki. Tapahtui pari vuotta sitten. Tilasin itselleni gluteenittoman pitsan eräästä suositusta ruokapaikasta (ketju). Söin hyvällä ruokahalulla lätyn ja mietin että olipa erittäin onnistunut pohja pitsassani... Aamuyöllä kuitenkin heräsin ja oli VÄHÄN paha olo, koska en oireile voimakkaasti jos olen syönyt väärin, jota en siis tietoisesti tee. Joten menin kyseiseen paikkaan ja kysyin oliko pitsani kuitenkin vahingossa tehty tavalliseksi. Sattui tuuri ja sama kokkikolmonen oli paikalla kuin edellis iltana ja sanoi ettei ollut väsännyt yhtä ainutta gluteenitonta pitsaa koko iltana. Jeba !!! No tarjoilija oli ihan paniikissa ja kehotti jopa sairaalakäynnille. Kaikki korvataan varmasti. Rauhoittelin häntä ja sanoin että minulla oireet eivät ole niin pahat kuin jollain muulla saattaa olla. Mutta että ikävä kömmähdys siitä huolimatta. Sain lahjakortin paikkaan, ja tällä kertaa sain pitsani gluteenittomalla pohjalla. Ja se jopa näytti ja maistuikin jo tutummalle.. Kiva kuitenkin että erehdys myönnettiin. Enkä tullut kysyneeksi oliko "syy" tarjoilijan vaiko kokin.

  • Mainos

  • glenni 58 viestejä24.3.2009 14:52

    Oltiin viime viikolla Maltalla ja siellä todella hienossa ja arvostetussa ravintolassa. Listalla oli gluteeniton-merkintä tietyissä annoksissa. Otin sitten näistä alkuruoan ja pääruoan ja varmistin, että ne ovat gluteenittomia tarjoilijalta (hän varmisti alkuruoan gluteenittomuuden toiselta tarjoilijalta). Alkuruoka oli siis gluteeniton. Pääruoassa oli sellainen keksi. Kysyin tarjoilijalta, että mistä se on tehty ja sen valossa sitten söin sitä. Hetken päästä tuli tämä toinen tajoilija, jolta ensimmäin tarjoilija oli varmistanut alkuruoan gluteenittomuuden ilmoittamaan, että siinä olikin käytetty jauhoja siinä keksissä...
    No mun keliakia ei ole kaikista pahimpia ja oireilen vatsalla, yleensä päästelemällä kaasua. Nyt tuli sitten oikein kunnon vatsatauti oksennuksineen ja ripuleineen (en ole koskaan saanutkaan noin isoa määrää gluteiinia tän ruokavalion aloittamisen jälkeen). Että suurkiitos tuolle todella arvostetulle ja kalliille ravintolalle (The Kitchen). Eikä mitään korvauksia, ei anteeksipyyntöjä ei mitään...

    Muuten mulle on tullu aina Intian matkoilla vatsatauti, paitsi viimeisellä. Tutustuttuani intialaiseen työkaveriini täällä Suomessa on syykin selvinnyt noihin vatsatauteihin - eräs minulle syötetty ruoka sisälsi vehnää... (Viimeinen matkani suuntautui eri kaupunkiin ja siksi en saanut samaa ruokaa siellä, enkä matkustelisi Intiassa muutenkaan kuin työasioissa, ei kuulu suosikki maihini.) Pääsääntöisesti Aasian maissa on aika turvallista matkustaa keliaakikkona - poislukien siis juuri tuo Intia... Muuten matkustaminen on aika hankalaa ruokien suhteen. Italia oli ehdottomasti pahin. Mietin Venetsiassa, että ottaisko pastaa vai pitsaa... Söin sitten koko viikon samaa risottoa. Venetsiassa on yksi gluteeniton ravintola, mutta se oli kiinni silloin kun viimeisenä iltana siitä kuulin löydettyäni kaupasta gluteenittoman hyllyn jolla oli toinenkin asiakas

  • Jezu  Ylläpitäjä24.3.2009 15:12

    Sussu kirjoitti:
    Rehellisyys maan perii...Tässä hyvä esimerkki. Tapahtui pari vuotta sitten. Tilasin itselleni gluteenittoman pitsan eräästä suositusta ruokapaikasta (ketju). Söin hyvällä ruokahalulla lätyn ja mietin että olipa erittäin onnistunut pohja pitsassani... Aamuyöllä kuitenkin heräsin ja oli VÄHÄN paha olo, koska en oireile voimakkaasti jos olen syönyt väärin. Joten menin kyseiseen paikkaan ja kysyin oliko pitsani kuitenkin vahingossa tehty tavalliseksi. Sattui tuuri ja sama kokkikolmonen oli paikalla kuin edellis iltana ja sanoi ettei ollut väsännyt yhtä ainutta gluteenitonta pitsaa koko iltana. Jeba !!! No tarjoilija oli ihan paniikissa ja kehotti jopa sairaalakäynnille. Kaikki korvataan varmasti. Rauhoittelin häntä ja sanoin että minulla oireet eivät ole niin pahat kuin jollain muulla saattaa olla. Mutta että ikävä kömmähdys siitä huolimatta. Sain lahjakortin paikkaan, ja tällä kertaa gluteenittomalla pohjalla. Ja se jopa näytti ja maistuikin jo tutummalle.. Kiva kuitenkin että erehdys myönnettiin. Enkä tullut kysyneeksi oliko "syy" tarjoilijan vaiko kokin.

    Kiva kuulla, että kerran näinkin päin. Itselläni on juuri päinvastaisia kokemuksia eräästä ketjusta - kiistetään täysin, että voisi olla ravintolan vika ja kehotettiin tutkailemaan mitä muuta on päivän aikana syönyt.

    Keliaakikko vm. -07 / Celiac since -07

  • Jezu  Ylläpitäjä24.3.2009 15:26

    glenni kirjoitti:
    Oltiin viime viikolla Maltalla ja siellä todella hienossa ja arvostetussa ravintolassa. Listalla oli gluteeniton-merkintä tietyissä annoksissa. Otin sitten näistä alkuruoan ja pääruoan ja varmistin, että ne ovat gluteenittomia tarjoilijalta (hän varmisti alkuruoan gluteenittomuuden toiselta tarjoilijalta). Alkuruoka oli siis gluteeniton. Pääruoassa oli sellainen keksi. Kysyin tarjoilijalta, että mistä se on tehty ja sen valossa sitten söin sitä. Hetken päästä tuli tämä toinen tajoilija, jolta ensimmäin tarjoilija oli varmistanut alkuruoan gluteenittomuuden ilmoittamaan, että siinä olikin käytetty jauhoja siinä keksissä...
    No mun keliakia ei ole kaikista pahimpia ja oireilen vatsalla, yleensä päästelemällä kaasua. Nyt tuli sitten oikein kunnon vatsatauti oksennuksineen ja ripuleineen (en ole koskaan saanutkaan noin isoa määrää gluteiinia tän ruokavalion aloittamisen jälkeen). Että suurkiitos tuolle todella arvostetulle ja kalliille ravintolalle (The Kitchen). Eikä mitään korvauksia, ei anteeksipyyntöjä ei mitään...

    Aikamoista touhua. Onneksi ei itse tullut käytyä kyseisessä ravintolassa. Miten noin muuten homma toimi Maltalla? Itselläni kaikki sujui kohtuullisen hyvin.

    Luitko jo Maltasta kertovan vinkin?

    Gluteenitonta Maltalla

    Voisit kirjoittaa vinkin omista kokemuksistasi Maltalla.

    Keliaakikko vm. -07 / Celiac since -07

  • glenni 58 viestejä24.3.2009 21:37

    Jezu: Luin artikkelisi ja pöyristelin sitä kania! Passattiin se ravintola Muuten Maltalla toimi hyvin tuo gluteenittoman saaminen. Sain jopa yhdessä paikassa gluteenitonta leipää (Mimi, Slieman rantabulevardilla). Matkustelen kohtalaisen paljon ja kokemuksia gluteenittomista ruokailuista löytyy aika monesta maasta. Japani ja Thaimaa olivat helpoimmat ruokavalion suhteen, Italia ja Saksa vaikeimmat.
    Norjassa ja Ruotsissa tuo ymmäretän, mutta Ranskassa oli hieman vaikeuksia jopa sen keliakialiiton lapun kanssa. Itävalta, Belgia ja Tsekki sekä Viro olivat myös ns. helpohkoja maita. Harrastan kiipeilyä ja ensi kesänä olisi tarkoitus lähteä Alpeille. Saa nähdä miten siellä sitten toimii majoilla gluteenittoman saaminen...
    Ai niin Kanadassa on tullut myös käytyä tässä viimeisen viiden vuoden aikana jona olen gluteenitonta ruokavaliota noudattanut. Aivan upeata palvelua! Sain jopa juustokakkua
    Suomessa hieman paremmissakin ravintoloissa on aikamoiset erot - välillä saa gluteenitonta leipää, välillä ei. Olenkin ottanut tavaksi ilmoittaa keliakian jo pöytävarausta tehdessäni.

  • Vaula 141 viestejä17.5.2009 11:36

    Olin eilen juhlissa, joissa catering-firma hoiti tarjoilut. Kakut oli kuitenkin tilattu jostain muusta yrityksestä ja catering-tyypit hoitivat vain esillepanon. Kakkuja oli montaa sorttia ja laktoositon ja gluteenitonkin versio löytyi.

    Kuitenkin laktoosittomuudesta ja gluteenittomuudesta kertovat kyltit oli laitettu sillä lailla, että niiden perusteella oletin laktoosittoman kakun olevan erikseen ja gluteenittoman kakun erikseen (vaikka paljastui että ne olivatkin yksi ja sama kakku).

    Päädyin sitten em. syystä vahingossa syömään tavallista kakkua. Tämänkin huomasin sattumalta, kun muut kakut oli jo korjattu pois ja pöydälle jätetty vain yksi, jonka vieressä oli kyltit "laktoositon" ja "gluteeniton". Tarkistus keittiöön ja niinhän se selvisi että tavallista kakkua oli päätynyt minunkin lautaselle.

    Mikä ahdistus ja harmitus kun tajusin asian! Lähdin juhlista välittömästi, sillä silloin todella harvoin kun olen vahingossa syönyt gluteenia, olo on tullut muutaman tunnin sisällä todella huonoksi. Kävin n. puolen tunnin sisällä kakun syömisestä oksentamassa minimoidakseni vahingot, mikä ilmeisesti auttoi, sillä en yllätyksekseni tullutkaan pahoinvoivaksi koko iltana tai yönä.

    Olisi silti mielenkiintoista tietää, kuinka paljon syömästäni gluteenista ehti imeytyä ja mikä on tuhon määrä ohutsuolessa, vaikkei fyysisiä oireita tullutkaan. Kyllä harmittaa.. :/

  • Mainos

  • kitta 9 viestejä17.5.2009 12:42

    meillä on töissä miltei joka päivä tavallista pullaa, kakkua tai donitsia. joskus minulle tuodaan myös keksipaketti josta tietysti olen kiitollinen mutta eihän tuo sama ole kuin tuore tuoksuva korvapuusti... no, pysyypähän linjat

    toiseksi; en juuri koskaan käy ulkona syömässä kun kokemukset ovat olleet sen verran huonoja. ruokavalioni pitää olla gluteeniton ja maidoton. mutta täytyy sanoa vielä että JOS käyn ulkona syömässä niin suunnistan s-ryhmän paikkoihin, ainoat mestat jossa henkilökunta on (toistaiseksi) asiaan koulutettuja.

    ruokakaupat vähän harmittavat. miksei niitä gluteenittomia tuotteita voi laittaa samaan erilliseen hyllystöön?! jää joka kerta ostamasta se jytte jauho pussi kun parin pussin päässä on rikkinäinen tavallinen jauhopussi. ja jos tuollaisesta mainitsee niin, no, hullunahan ne pitävät.

  • Linda 34 viestejä17.5.2009 13:34

    kaija kirjoitti:
    Siinä seisoi selvästi glukoosisiirappi...

    Gluukosi on rypälesokeri eikä liity gluteeniin mitenkään, joten siideri on ihan turvallista kamaa edelleen

    Minulla ikävä kokemus viime äitienpäivältä. Olimme perheen kanssa syömässä Tervasaaressa Ravintola Savussa ja olin soittanut etukäteen ilmoittaakseni keliakiastani ja mukava nainen sanoi kirjoittavansa sen ylös varauksemme yhteyteen. Paikan päälle tullessamme tarjoilija tuli heti tarjoamaan pieniä ruisleipänappeja koko pöytäseurueellemme - mitään kyselemättä - ja jouduin kieltäytymään. En kyllä mitään kysynytkään, ajattelin että ei se mitään. No, sitten tuli tilauksen aika ja katsoin äitienpäivän erikoismenuuta ja kiinnostuin tilamaan alkuruoaksi jotain tonnikalafileejuttua ja pääruoaksi kuhaa. Sanoin tarjoilijalle että olin soittanut aikasemmin ja että minun pitäisi syödä gluteenitonta ja kysyin onko nämä annosvaihtoehdot sitä ja tarjoilija sanoi että gluteenitonta on. Söin iloisesti mutta heti ravintolasta ulos lähdettyämme oireet alkoi ja maha oli kipeä koko loppuillan. Ketutti kyllä niin pirusti, jos ei "oikeassa" ravintolassakaan missä luulisi olevan ruoan ammattilaisia töissä voi luottaa ihmisten sanaan niin missä sitten. Olisi pitänyt soittaa sinne samantien ja valittaa mutta koska olen vielä aloittelija näissä piireissä en kehdannut...

  • Pulla 267 viestejä17.5.2009 18:50

    Kyllä se glukoosi ja glukoosisiirappi voi olla viljaperäistä, mutta tosiaan keliaakikolle yleensä turvallinen. Itse luontaista dieettiä noudattavana ihokeliaakikkona kuitenkin vältän noita, jos on toinenkin vaihtoehto valittavana.

  • higga 209 viestejä17.5.2009 19:47

    kitta kirjoitti:

    ruokakaupat vähän harmittavat. miksei niitä gluteenittomia tuotteita voi laittaa samaan erilliseen hyllystöön?! jää joka kerta ostamasta se jytte jauho pussi kun parin pussin päässä on rikkinäinen tavallinen jauhopussi. ja jos tuollaisesta mainitsee niin, no, hullunahan ne pitävät.

    Mä varmaan oon sit "hullu" noiden kauppojen asiakaspalautteiden perusteella, mutta viimeksi kun valitin prismassa etten voinut ostaa maissijauhoja kun tavis korppujauhot oli levinnyt ylemmällä hyllyllä niin olivat vetäneet koko maissijauhoerän pois mun palautteen perusteella ja ehkä tällaset tapaukset auttaa siihen, et s-ryhmäkin joskus sais ne gluteenittomat hyllyt. Citymarkettien kans se on helpompaa, kun ottaa yhteyttä ruokapuolen kauppiaaseen niin ainakin meillä homma hoitui ja parin viikon päästä oli gluteenittomat omassa hyllyssä. Vielä pyysivät toiveita mitä siitä hyllystä pitäs löytyä! Ei siis liene epäselvää mihin ketjuun mä kannan meidän perheen ruokakassan

  • Jezu  Ylläpitäjä17.5.2009 23:54

    Linda kirjoitti:
    Minulla ikävä kokemus viime äitienpäivältä. Olimme perheen kanssa syömässä Tervasaaressa Ravintola Savussa ja olin soittanut etukäteen ilmoittaakseni keliakiastani ja mukava nainen sanoi kirjoittavansa sen ylös varauksemme yhteyteen. Paikan päälle tullessamme tarjoilija tuli heti tarjoamaan pieniä ruisleipänappeja koko pöytäseurueellemme - mitään kyselemättä - ja jouduin kieltäytymään. En kyllä mitään kysynytkään, ajattelin että ei se mitään. No, sitten tuli tilauksen aika ja katsoin äitienpäivän erikoismenuuta ja kiinnostuin tilamaan alkuruoaksi jotain tonnikalafileejuttua ja pääruoaksi kuhaa. Sanoin tarjoilijalle että olin soittanut aikasemmin ja että minun pitäisi syödä gluteenitonta ja kysyin onko nämä annosvaihtoehdot sitä ja tarjoilija sanoi että gluteenitonta on. Söin iloisesti mutta heti ravintolasta ulos lähdettyämme oireet alkoi ja maha oli kipeä koko loppuillan. Ketutti kyllä niin pirusti, jos ei "oikeassa" ravintolassakaan missä luulisi olevan ruoan ammattilaisia töissä voi luottaa ihmisten sanaan niin missä sitten. Olisi pitänyt soittaa sinne samantien ja valittaa mutta koska olen vielä aloittelija näissä piireissä en kehdannut...

    Hyvä yhteensattuma, just tänään käytiin kävelemässä Tervasaaressa ja tutkailin vähän Savun ruokalistaa, josko menisi sinne syömään. Ei ollut kyllä gluteenittomuutta merkitty ja mitä ilmeisemmin mikään siellä ei siis ole gluteenitonta

    Taas yksi ravintola lisää välteltävien listalle.

    Keliaakikko vm. -07 / Celiac since -07

  • Mainos

  • keliaakikko97 107 viestejä19.5.2009 16:19

    Mulla ei nyt tule mieleen, mutta pikkusiskolle (myös keliaakikko) on syötetty vahingossa (tavallista) mustaa makkaraa ja (tavallista) mämmiä, ja vastaus valituksesta:- Hups...
    Grrrrr..., vaikka ei oo mulle sattunut, raivostuttavaa! :-/

    Elämässä ei ole pakko kun kuolla!... ja noudatta gluteenitonta ruokavaliota.

  • Pulunen 6 viestejä20.5.2009 11:06

    Kaikenlaisiin tilanteisiin ja ärsytyksiin olen tässä kymmenen vuoden aikana joutunut mutta täytyy sanoa että RAIVOSTUTTAVIN tapaus oli kun sairaalaosastolla ollessani minulle tuotiin tavallista ruisleipää aterialla! Yritin reklamoida, mutta "tarjoilija" totesi tylysti, ettei tiedä mistään, hän vain roudaa näitä. Epäilen, että terveiseni eivät koskaan menneet keittiöön asti.

    SAIRAALASSA!!! Samassa h****tin laitoksessa jossa keliakiani alunperin diagnosoitiin! Ja pisteenä i:n päällä olin sisätautien osastolla.

    Huoh, verenpaine nousee edelleen vaikka tästä on jo viitisen vuotta aikaa.

  • KattiMatikka 271 viestejä20.5.2009 15:06

    Ikävä kyllä tuollaiset sairaalassa tapahtuvat "kömmähdykset" on todennäköisesti enemmän tai vähemmän tavallisia... Sairaanhoitajan koulutukseen kuuluu tavattoman vähän asiaa erityisruokavalioista. Varmasti tässäkin on eroja oppilaitosten välillä mutta keskimäärin sanottuna voi todeta, että ravitsemustieteen opetusta on hoitotieteen ammattikorkeakouluopinnoissa vähän.

    Ja minun serkkuni (erityissairaanhoitaja) totesi, kun oli puhetta keliakiasta " eikö se mene ohi".

    siis toistan vielä "eikö se mene ohi".

    ja ammatti todella on sairaanhoitaja.

    Jälleen kerran en tiennyt olisiko pitänyt itkeä vai nauraa

  • Nuutti 56 viestejä23.5.2009 13:32

    Itselläni oli ERITTÄIN ärsyttävä tilanne Helsingin tennispalatsin hesburgerissa joskus helmikuussa. Olin vasta muutaman kuukauden noudattanut ruokavaliota, ja saatoin kaupassa purskahtaa itkuun kun yritettiin etsiä poikaystävän kanssa jotain mitä voin syödä.

    Noh, siellä hesessä menin sitten poikaystävän kanssa siihen kassalle tilaamaan; yritin saada kana-ateriaa gluteiinittomana, mutta unohdin että se pihvi oli kuorrutettu jollain korppujauhoilla tai jotain. Siitä tuli tietysti pahamieli, mutta kassaneiti yritti tarjota gluteiinitonta hampparia, johon kuulemma tulisi väliin pihvi ja yksi tomaatti. Ei kuulostanut houkuttelevalta.

    Vaihdoin sitten tilaukseni kanasalaattiin. Tämä oli kassalle ok, ja laittoi tilauksen siihen kassakoneeseen. Sitten se kysyi mikä kastike, ja pyysin talon kastiketta. Sitten se alkoi valittamaan, että en voi ottaa talon kastiketta, koska siinä on sinappia, ja sinapissa sinapin siemeniä, eli jos halusin gluteiinitonta. Oli valmiiksi pahamieli, niin otin toisen kastikkeen ja menin syömään salaattiania. Kun olin syönyt sen melkein kokonaan, sama tarjoilija tulee tuomaan pöytään "gluteiinittoman leivän" salaatin kanssa. Leipä oli sitten sama kuin hampparin ne kannat. Ajattelin että se oli jotain vee-ittuilua.

    Myöhemmin kysyin kaveriltani, joka oli hesessä töissä, että onko siinä talon kastikkeessa jotain mitä en saisi syödä, ja ei ollut hänen mielestään (oli vielä tarkistanut omalta esimieheltään). tarkistin asian itse myös kaupassa, jossa myydään pulloissa tätä samaa hesen talon kastiketta. Kyllä siinä sinappia oli. Hese voisi kouluttaa vähän paremmin työntekijänsä.

  • norppa 59 viestejä25.5.2009 17:14

    "Itse ainakin syön kaikkea missä on tärkkelyssiirappia, paitsi jos siinä lukee maininta vehnästä. Ehkäpä tämän takia ei enää kaikissa tuotteissa mainita mistä tärkkelys on saatu :P"

    Mainintaa ei tarvita silloin, kun siirappi tehdään aineista jotka eivät yleensä allergisoi, mutta vehnä/ohra/ruis on aina mainittava; esim tärkkelyssiirappi(vehnästä) tai ohratärkkelyssiirappi.

    --

    "en voi ottaa talon kastiketta, koska siinä on sinappia, ja sinapissa sinapin siemeniä, eli jos halusin gluteiinitonta"

    eihän sinapinsiemenillä ole mitään tekemistä gluteenittomuuden/keliakian kanssa, vai ymmärsinkö väärin ja olet sinapille allerginen?

  • Mainos

  • Nuutti 56 viestejä30.5.2009 17:22

    "eihän sinapinsiemenillä ole mitään tekemistä gluteenittomuuden/keliakian kanssa, vai ymmärsinkö väärin ja olet sinapille allerginen?"

    Aivan! ei sillä olekkaan mitään tekemistä keliakian kanssa, tässä siis jutun pointti. Olin ensin yrittänyt tilata gluteenitonta hampparia, mutta vaihdoin tilauksen salaattiin. Kun valitsin salaattiin kastikkeen, myyjä alkoi valittamaan että kyseisessä kastikkeessa on sinappia, eli jos halusin gluteenittoman kastikkeen en voisi ottaa tätä kyseistä kastiketta. Eli en ole allerginen sinapille, myyjä ei ilmeisesti tajunnu mitä tarkoittaa gluteeniton, koska luuli että keliaakikko ei saa syödä sinappia.

  • Jezu  Ylläpitäjä5.6.2009 16:09

    Viimeisin ikävä sattumus oli eräässä tunnetussa Helsinkiläisessä yöravintolassa. Isommalle seurueellemme oli katettu seisova pöytä ja menin sitten muiden jonoteltua tiedustelemaan, onko täällä mitään gluteenitonta tarjolla.

    Tarjoilija tokaisi, että pitää odotella jotain henkilöä keittiöstä, että selviää. Sitten hän kuitenkin alkoi arvioimaan itse... "ei tuossa salaatissa pitäisi olla mitään", "eihän tuossa lihassa nyt voi olla mitään, eihän?" - niin, minähän sen tiedän - tai "en usko, että tuossa pateessakaan on mitään sopimatonta." Samalla ruokajonossa vielä olleet umpihumalaiset huutelivat "Ei näishä mithään gluk... glu... glukhoosia ole, hik!"

    Tarjoilijatar hävisi paikalta, ennen kuin ehdin tiedustella vähän varmempaa tietämystä ja istuuduin pöytään odottamaan, josko hän hakisi keittiöstä tämän toisen asioista tietävän henkilön paikalle. Mitään ei kuitenkaan tapahtunut ja nainen näytti täysin unohtaneen minut. Onneksi ei ollut kova nälkä ja kotona sai herkullisia kanansiipiä. Melkoisen välinpitämätöntä touhua

    Keliaakikko vm. -07 / Celiac since -07

  • Liz 2 viestejä26.6.2009 11:12

    Kirjoitin viimeisimmän ikävän tapauksen jo ABC-ketjuun, mutta laitan sen nyt tähänkin, jotta osaatte pysyä tarkkoina.

    Juhannuspäivänä käytiin ystävän kanssa syömässä Espoossa ABC:llä. Katsoin oikein etukäteen netistä, että niin liharuoka, kala (kampelaa) kuin keittokin olivat gluteenittomia. Annosta kasatessani epäilykseni kuitenkin heräsivät, vaikka ruokalistassa luki joka ruoan perässä G. Kampela oli nimittäin leivitettyä. Ensin olin iloisesti yllättynyt, vau, joku on vaivautunut leivittämään gluteenittomasti. Sitten kuitenkin tulin siihen tulokseen, että se olisi liian hienoa ollakseen totta. Jätin kalan ottamatta ja tiedustelin myyjältä asiaa. Hän tokaisi ensin, että jos siellä lukee gluteeniton, niin se myös on sitä. Hän kuitenkin vaivautui tarkastamaan asian keittiöltä. Vastauksena "ei se ookkaan". Ei mitään pahoitteluja tai muuta. Jos olisin kalaa lautaselleni lastannut, niin hän olisi luultavasti vain napannut sen pois. Myöhemmin näin hänen suttaavan G:n ruokalistasta kampelan perästä.

    En silti menetä luottamustani ABC:hen, koska yleensä palvelu on ollut asiantuntevaa ja toimivaa. Pidän tätä siis vain valitettavana lipsahduksena. Mutta tarkkana on näköjään oltava.

<< Alkuun < Edelliset
1 2 3 4 5 6 7 8
Seuraavat > Loppuun >>

Tule mukaan keliaakikoiden omaan yhteisöön Glu.fi:hin – täysin ilmaiseksi!

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!

Osallistu keskusteluun

Eniten luetut keskustelut alueella

Huomaa, että kuka tahansa voi lisätä palveluun millaista sisältöä tahansa. Myöskään kaikki mainoksissa olevat tuotteet eivät ole gluteenittomia. Ylläpitäjä ei voi vastata sisällön oikeellisuudesta ja olet aina itse vastuussa siitä mitä suuhusi laitat. Jos huomaat ilkivaltaa tai gluteenipitoisia sisältöjä, ilmoita siitä ylläpitäjälle.

©2024 Glu.fi
Tietoa palvelustaUutisetKäyttöehdotKerro kaverilleOhjeet ja säännötIn englishLähetä palautettaSähkönsäästö ‐ Made ❤ Helsinki ‐ 0,011s