Juuri keliakiadiagnoosin saanut, kysymyksiä olisi

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!
<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>
  • aleksi11 5 viestejä28.5.2021 12:17

    Mulle ei käy esim mannitoli.
    Maltitoli varmaan samaa tavaraa kun mannitoli.

  • Ninni 114 viestejä30.4.2016 16:03

    Aloittajalle tiedoksi, että ainakin Koffin I olut on gluteeniton.

  • Mainos

  • Hesus 2 viestejä10.3.2016 20:29

    Ok, kiitos vinkeistä paljon. Näitä juttuja kun rupee kaivaa netistä, niin äkkiä on siinä tilanteessa ettei voi syödä eikä käyttää mitään...
    Pitää kysyä apteekista lääkkeistä, sen pitäisi riittää. Ravitsemusterapeutin ensitietotapahtuma on jossain vaiheessa, että eiköhän siellä saa riittävää tietoa.

    Jos nyt sitten ostaa uuden leikkuulaudan. Leivänpaahdinta en juurikaan käytä, niin siitä voi luopua. Omaa voirasiaa käytän muutenkin. Kiva tietää että limppareita voi juoda.
    Alkoholijuomia ei tarvii miettiä kun en käytä, mutta alkoholiton olut pitää jättää, ei taida ainakaan Suomesta löytyä gluteenittomia.

    Tuntuuhan tää alkuun aika omituiselta ja pelko siitä että löytyykö koepaloista jotain muuta ja syövän pelko tässä tietysti tulee, mutta eiköhän tämä tästä. Mukavaa että on tällainen sivusto.

  • Jezu  Ylläpitäjä10.3.2016 19:00

    Hesus kirjoitti:
    Täällä tuore keliakiadiagnoosin saanut.
    Tämä ei taida ollakkaan niin yksinkertaista kun kuvittelin Tietoa kyllä on, mutta kaikessa tässä kiireessä siihen menee aikaa kun yrittää löytää...

    Eli muutamia kysymyksiä olisi, vastatkaa jos on tietoa, ei nyt erikseen mun puolesta tarvii käydä selvittää. Olen käsittänyt että homma on aika tarkkaa, eli murustakaan gluteenia ei sais päästä elimistöön...

    Tervetuloa "kerhoon". Ei tämä niin kauheata ole, kuin saattaa aluksi tuntua

    Kannattaa lukaista tämä osio: Keliakia ja sitten tämä: Mukavia tilanteita.

    Sitten kommentit kysymyksiin

    1) Itselle ei osunut mitään sopimatonta silmään. Pääsääntöisesti lääkkeet ovat gluteenittomia, mutta kannattaa aina varmistaa apteekista.

    2) Meidän perheessä taviksilla on omat leikkuulaudat ja omassa voirasiassa oma veitsi, mutta muuten samat astiat käytössä. Eli leikkuulaudat vain uusittiin + leivänpaahdin jäi tavisten käyttöön (itse käytän uunia tai paistopussia, jos tarvetta). Kun vain pesee astiat kunnolla, ei ongelmia pitäisi ilmetä. Pöydät myös kannattaa pyyhkiä aktiivisesti murusista, niin ei satu vahinkoja. Gluteenittomat tuotteet kantsii sijoittaa kaapeissa ylemmäksi kuin tavistuotteet.

    3) Aina kannattaa katsoa tuoteseloste, mutta itse en muista törmänneeni gluteenipitoisiin limppareihin (alkoholipuolella on yksittäisiä ylläreitä esim. siidereissä). Coke Zero ja 7up omia suosikkeja

    4) Oho, en ole tainnut edes lukea tuoteselostetta. Perus-Pepsodentillä menty Vähemmän tuota tulee syötyä

    Keliaakikko vm. -07 / Celiac since -07

  • Hesus 2 viestejä10.3.2016 09:14

    Täällä tuore keliakiadiagnoosin saanut.
    Tämä ei taida ollakkaan niin yksinkertaista kun kuvittelin Tietoa kyllä on, mutta kaikessa tässä kiireessä siihen menee aikaa kun yrittää löytää...

    Eli muutamia kysymyksiä olisi, vastatkaa jos on tietoa, ei nyt erikseen mun puolesta tarvii käydä selvittää. Olen käsittänyt että homma on aika tarkkaa, eli murustakaan gluteenia ei sais päästä elimistöön...

    1. Lääkkeet? Mulla on kolme lääkettä jota käytän, alla tuoteselosteet. Onko tietoa voiko näitä aineita syödä?

    A.
    - maissitärkkelys
    - vedetön kolloidinen piidioksidi
    - esigelatinoitu tärkkelys
    - natriumstearyylifumaraatti
    - mannitoli
    - makrogoli 6000
    - talkki
    - titaanidioksidi (E171)
    - hypromelloosi

    B.
    - Laktoosimonohydraatti
    - maissitärkkelys
    - sakkaroosi
    - talkki
    - hydrattu puuvillansiemenöljy

    C.
    - mikrokiteinen selluloosa
    - kroskarmelloosinatrium
    - povidoni (K 30)
    - magnesiumstearaatti
    - Opadry II (Opadry II sisältää osittain hydrolysoitua polyvinyylialkoholia, makrogolia, talkkia, titaanidioksidia (E 171) ja rautaoksideja (E 172)).

    Lisäksi käytän Nicotinell imeskelytabletteja 2mg, ja aineet:

    - maltitoli (E 965)
    - vedetön natriumkarbonaatti
    - natriumvetykarbonaatti
    - polyakrylaatti
    - ksantaanikumi,
    - kolloidinen vedetön piidioksidi,
    - levomentoli,
    - piparminttuöljy,
    - aspartaami (E 951)

    Sen sain selvitettyä että esigelatinoitu tärkkelys voi olla haitallista. Entä maissitärkkelys? Nikotiinin saa kyllä korvattua vaikka laastarilla, mutta imeskelytabletti on tällähetkellä mielekkäin tapa. B lääkkeen saa netemäisenä.

    2. Astiat?

    Pitääkö mun vaihtaa kaikki astiat uusiin vai riittääkö että vaihdan muoviset ja puiset? Entä riittääkö että tiskaa hyvin vanhat metalliset ja käyttää niitä vain itse? Asun kämppiksen kanssa ja olemme käyttäneet tähän asti samoja astioita. Entä jääkaappi? Entä pöytien pinnat, kun ne on aina täynnä leivänmurusia?

    3. Limpparit? Voiko niitä juoda, esim. kokis?

    4. Hammastahna?

    Onko muita vinkkejä "aloittelijalle"?

<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>

Tule mukaan keliaakikoiden omaan yhteisöön Glu.fi:hin – täysin ilmaiseksi!

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!

Osallistu keskusteluun

Eniten luetut keskustelut alueella

Huomaa, että kuka tahansa voi lisätä palveluun millaista sisältöä tahansa. Myöskään kaikki mainoksissa olevat tuotteet eivät ole gluteenittomia. Ylläpitäjä ei voi vastata sisällön oikeellisuudesta ja olet aina itse vastuussa siitä mitä suuhusi laitat. Jos huomaat ilkivaltaa tai gluteenipitoisia sisältöjä, ilmoita siitä ylläpitäjälle.

©2024 Glu.fi
Tietoa palvelustaUutisetKäyttöehdotKerro kaverilleOhjeet ja säännötIn englishLähetä palautettaSähkönsäästö ‐ Made ❤ Helsinki ‐ 0,011s