Kaurajuomien käyttö

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!
<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>
  • Vaula 141 viestejä11.4.2016 22:21

    Mitenköhän esim. n. 2 dl:n päivittäinen käyttö lasketaan "aterian" osaksi. Onko kellään tietoa keneen Keliakialiitossa kannattaisin olla yhteydessä jotta saisi parempaa tietoa?

  • KatjaRa 51 viestejä9.4.2016 18:20

    Mä käytän kaurajuomia ja -valmisteita ruoanlaitossa, koska liiton mukaan niitä voi käyttää. Päivittäiset määrät omalla kohdalla ovat kuitenkin loppujen lopuksi aika pieniä.

    Oikotie matkan mutkistaa.

  • Mainos

  • Vaula 141 viestejä15.3.2016 22:17

    Tuo "aterian osana" on muuten todella epämääräinen ilmaisu.. mitä lie tarkoittaa? Poissulkeekohan se esim. kauramaidon juomisen sellaisenaan? Voisikohan tuota asiaa tiedustella suoraan Keliakialiitosta?

    Itse harvemmin juon ei-gluteenittomaksi merkittyä kauramaitoa sellaisenaan, vaan käytän sitä lähinnä kahvissa. Päivittäinen saanti on siis suurinpiirtein parin desin luokkaa. Olisi mielenkiintoista tietää millaisen potentiaalisen gluteeni-riskin tuollainen määrä aiheuttaa vai aiheuttaako lainkaan.

  • JaHu 1 viesti15.3.2016 19:06

    Tuo kaura on vähän, tai aika paljonkin ongelmallinen. Kaikkihan eivät voi käyttää kauraa, itseni mukaan lukien, vaikka se olisi ns. puhdasta kauraa. Senkin vahtimisessa on jo oma hommansa, joten merkitsevätkö esim. ravintolat ja lounaspaikat ruokiinsa varoituksen kaurajuomasta jos sitä käyttävät? Virallista suositusta ei saisi missään nimessä olla, kun kerran tiedetään että kaikki eivät voi kauraa sietää.

  • Jezu  Ylläpitäjä15.3.2016 00:12

    Itse en ns. tavallisia kaurajuomia käytä ja olen miettinyt aivan samaa tuosta maksimirajasta. Voisihan ajatella, että joku käyttää pienen määrän "tavallisia" kaurahiutaleita vaikkapa jogurtin seassa. Olisiko myös tällöin gluteenin määrä olematon? Onko noiden juomien gluteenipitoisuutta tutkittu enemmänkin vai mistä näkemys "hyvin matalaan gluteenipitoisuuteen" perustuu?

    Tässä vielä linkki tuohon liiton tiedotteeseen:

    Keliakialiitto: Kaurajuomat ja -valmisteet keliaakikon ruokavaliossa

    Laitoin tästä muistutuksen myös Faceen, josko tulisi muiltakin kommentteja

    Keliaakikko vm. -07 / Celiac since -07

  • Vaula 141 viestejä14.3.2016 10:10

    Kylläpä täällä on hiljaista.. Olisiko kellään tietoa tuohon aiemassa viestissä kysymääni asiaan liittyen?

  • Vaula 141 viestejä1.3.2016 22:57

    Keliakialiiton ravitsemusjaoston suositus
    keliaakikoille ja ammattikeittiöille on että "Hyvin matalan gluteenipitoisuutensa
    ansiosta kaurajuomia ja –valmisteita voivat käyttää sekä keliaakikot että ammattikeittiöt gluteenittomien
    ruokien valmistuksessa tai aterian osana, vaikka
    niiden raaka-aineena on käytetty tavallista kauraa."

    Uskallatteko käyttää huoletta kyseisenlaisia kauratuotteita eli sellaisia joita ei ole erikseen merkitty gluteenittomiksi? Tuli myös mieleen mikä mahtaisi olla tällaisten tuotteiden käytössä ns. maksimiraja, jottei päivittäinen kumulatiivinen gluteenin saanti kasvaisi liian korkeaksi? (vrt. asiantuntijaneuvoston suositus gluteenittoman oluen käytössä max 2 pulloa / päivä).

<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>

Tule mukaan keliaakikoiden omaan yhteisöön Glu.fi:hin – täysin ilmaiseksi!

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!

Osallistu keskusteluun

Eniten luetut keskustelut alueella

Huomaa, että kuka tahansa voi lisätä palveluun millaista sisältöä tahansa. Myöskään kaikki mainoksissa olevat tuotteet eivät ole gluteenittomia. Ylläpitäjä ei voi vastata sisällön oikeellisuudesta ja olet aina itse vastuussa siitä mitä suuhusi laitat. Jos huomaat ilkivaltaa tai gluteenipitoisia sisältöjä, ilmoita siitä ylläpitäjälle.

©2024 Glu.fi
Tietoa palvelustaUutisetKäyttöehdotKerro kaverilleOhjeet ja säännötIn englishLähetä palautettaSähkönsäästö ‐ Made ❤ Helsinki ‐ 0,008s