Keliaakikon yksityiskohdat

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!
<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>
  • glutfree 90 viestejä6.7.2013 15:59

    No tuommoiset kommentit voi jättää ihan omaan arvoonsa, osoittaapa vaan vastapeluri oman sivistyksensä tason kun ei tiedä tai ei haluakaan tietää, mikä joku keliakia oikeesti on. Olettaisin kyseisten henkilöiden olevan tietämättömiä monesta muusta asiasta. Ja juu, noi työehto asiat teidän alalla varmaan on edelleen ihan retuperällä..kumma että kun teitä näyttelijöitä on kumminkin kans jonkin verran, että jotain perusasioita edes joku lähtis ajamaan. Ei se ammattiyhdistystouhu aina tarvi tarkoittaa lakkoilua ja barrikadeja, saatika rahan tuhlausta vaan yhteisten asioiden eteenpäin viemistä varsinkin niiden asioiden, missä paranee sekä työntekijän että työnantajan motivaatio. Työterveys on myös tärkeä pointti että ihmiset pystyy tekemään työtä myös vaikka on joku sairaus, nykyisin vallankin kun niin paljon puhutaan siitä, että työurien pituutta pitäis pidentää, niin terveenä pysyminen on siinä ihan avain asemassa. Mutta kuten niin monessa asiassa nykyään on raha on ainoa jumala mikä tunnetaan ja sitä kumarretaan. Ikävää ja surullista.

  • suzanne 10 viestejä5.7.2013 17:21

    Ihan totta turisette. Näin freelancena vaan tuo sairasloma on ihan omakustanteista, koska työt on urakkaluontoisia eli jos on kipeä niin ei tule rahaakaan. Ja aika usein jo casting-vaiheessa kysytään suoraan kaikki ruoka-allergiat ja kun sen erehtyy kertomaan niin viesti on, että "mä soittelen" ja sitä puhelua ei tule koskaan Mutta tosiaan nykyään olen jo kehittynyt tässä jutussa sen verran ettei ole pariin vuoteen tarvinnut syödä viljahöttöjä. Ja se on kyllä totta, että keliakian kanssa ei ole sinänsä pelleilyä kun siitä altistamisesta toipuminen ottaa niin monta päivää, jopa viikkoja. Pitäisi varmaan jotenkin alkaa viemään eteenpäin joitain työehtoja alalla, vaikka onhan niitä laadittu mutta ei tuotantoyhtiöt ole niitä kiinnostuneet noudattamaan. Kuten ei normaalia työaikasäätelyäkään, ylitöistä kun ei makseta euroakaan ja mistään lisistä on ihan turha haaveilla edes yökuvauksissa. Ehkä jossakin vaiheessa pitää nousta barrikadeille Ihan sivuhuomautuksena mua ärsyttää AIVAN ÄLYTTÖMÄSTI kun olen eräänkin kerran saanut kommentteja keliakiani suhteen, että "joo, mullakin tulee välillä maidosta vatsa kipeeksi mutta otat vaan sellaisia laktoosipillereitä, ne auttaa" tai toinen klassikko "eiks toi ole jo vähän mennyt muodista tuo gluteeniton dieetti". Puuh.

  • Mainos

  • glutfree 90 viestejä5.7.2013 09:37

    Mulla on kyllä käsitys, että sairauden takia, kun siitä kerran voi vielä saada lääkärintodistuksenkin, on oltava erityisruoka, jos ruoka tarjoillaan työnantajan puolesta, eli jos omia eväitä esim. ei voi tai saa tuoda työpaikalle. Tai jos esim. kuten sanoit kuvauksissa on syötävä jotain siis oikeesti, eikä voi feikata. Kyllä työnantajalle pitää olla toisen terveyskin jonkin arvoinen asia. Ja juu, kyllä tänä päivänä tehdään paljon sitä, että jonossa on muitakin tulijoita, mutta mistä työnantaja tietää, että seuraava tulija ei myöskin olisi keliaakikko, se kun ei mitenkään näy päällepäin. Toisaalta voit kertoa, että eikö pomollekin ole parempi, että olet terveeenä työpaikalla kuin sairaana? Ja mahdollisesti vielä joudut olemaan sairaslomalla, jos oireet oikein pahaksi menevät. Tässä kuitenkin kun on kyse siitä, että tällä yksinkertaisella menetelmällä, eli ruokavaliolla pidetään kroppa kunnossa, myös työkykyisenä. Vielä tuohon vegaaniuteen, että se on elämän valinta asia, keliakia tai vaikka ruoka-allergiaei ole valinta, vaan se nyt vaan joillakin on ja joillakin ei, eikä siihen voi itse vaikuttaa.

  • Juulin 187 viestejä5.7.2013 07:35

    Ymmmärrän tuon, että vegaruokavaliota ei oteta huomioon, siis jos se ei ole pakollinen kuten allergiat tai keliakia.

  • suzanne 10 viestejä4.7.2013 20:23

    Joo olette sinänsä ihan oikeassa, mutta tällä hetkellä kun alalla on todella huono tilanne niin nopeasti käy niin, ettei töitä saa ollenkaan jos pyytää "erikoispalvelua". Jonosta otetaan vaan joku helpompi tilalle vaikka olisit kuinka oikea henkilö siihen rooliin. Mä oon tiukat tilanteet ratkaissut feikkisyömisellä eli teen kaikenlaista paitsi tungen sen ruoan suuhuni asti. Mutta totta on, että ei ne palkkiot jälkitilaa korvaa. Ja varsinkin kun itsellä tulee myös kosketuksesta iho-oireita niin on ollut välillä tosi luovuutta vaativaa miten selvitä. Mutta siis aika monissa kuvauspaikoissa ei huomioida edes vegeruokavaliota vaan tarjolla on tasan yhtä ruokaa ja that is it.

  • milla 412 viestejä4.7.2013 04:11

    no huhhuh .. Itse aina vertaan keliakiaa kala-allergiaan.

    Eihän kalalle allerginenkaan mene syömään kalasoppaa, jos muuta ei ole tarjolla

  • glutfree 90 viestejä3.7.2013 20:28

    Toihan on kyllä lähes laitonta...sä varmaan saisit kyllä lääkäriltä todistuksen jonka avulla myös sun ruokailut otettais huomioon. Mulla on kyllä käsitys, että jos jollekin ruoka aiheuttaa sairauskohtauksia (vaikka keliakiassa ei välitöntä hengenvaaraa olekaan) niin ei kenenkään pidä semmoista ruokaa syödä, vaan sanoa reilusti esimiehelle, että sairastun jos syön tuota tavallista leipää...ihan kuin jos olis pähkinäallergia ja sitä pitäis syödä pähkinöitä...ei ymmärrä. Tottakai on haastavaa roudata eväitä jonnekin kauas, mutta ei se sille catering porukalle sen kummempaa olisi roudata sitä gluteenitonta leipää kuin ruisleipääkään, saman painosia paketteja ne suurin piirtein ovat.Tänä päivänä keliaakikoita on niin paljon ja määrä lisääntyy, että kumma kun tätä vieläkin pidetään niin vaikeena, vaikka tosiasiassa kyseessä olis vaan toisen ihmisen huomioiminen.

  • Mainos

  • Juulin 187 viestejä3.7.2013 18:51

    ^no onpas typerää! Itse en ainakaan suostuisi syömään gluteeniruokaa vaikka olisikin työkyseessä. Surkeaa hommaa!

  • suzanne 10 viestejä3.7.2013 15:41

    Voin tuohon leffakyssäriin kommentoida suomalaisena näyttelijänä, että eipä yleensä ole varattu gluteenitonta rekviruokaa vaan samaan kipeäksi tekevää mössöä on vedettävä kuin muutkin. Tässä syy miksi olen nykyään ruokaroolien kanssa todella varovainen. Usein myöskään tuotantoryhmän ruokailuihin ei ole varauduttu keliaakikon ruoilla, joten vaihtoehdot on roudata omat safkat tai olla syömättä. Omien eväiden roudaaminen jonnekin 10 tunnin ulkokuvauksiin keskelle ei mitään on suhteellisen haastavaa.

  • Juulin 187 viestejä3.7.2013 12:57

    Katsoin eilen jotain nelosen häähömppää, aina kun näkyi ruokapöytiä, yritin löytää "gluteeniton" merkintää. Laktoositon siellä näkyi, muttei gluteenitonta.

    Oon myös miettinyt, että kun elokuvissa/ohjelmissa kun on ruokailukohtauksia, niin onhan näyttelijöille, joilla on keliakia, varattu gluteeniton ruoka joka näyttää mahdollisimman samalta kuin muiden ruuat.

  • Jezu  Ylläpitäjä3.7.2013 12:52

    Keliaakikkona alkanut kiinnittää huomiota pieniinkin asioihin aivan toisella tavalla. Tässä hyvä esimerkki: selasin eräitä Haaga-Helian esittelyvideoita ja kuinka ollakaan sieltä osui silmään johdon assistentin kalenterista: "Muista kokousvalmistelut: Minnalla keliakia."

    Kyseessä tämä video kohdasta 0:55 eteenpäin:
    http://vimeo.com/32830790#

    Teillä vastaavia kokemuksia?

    Keliaakikko vm. -07 / Celiac since -07

<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>

Tule mukaan keliaakikoiden omaan yhteisöön Glu.fi:hin – täysin ilmaiseksi!

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!

Osallistu keskusteluun

Eniten luetut keskustelut alueella

Huomaa, että kuka tahansa voi lisätä palveluun millaista sisältöä tahansa. Myöskään kaikki mainoksissa olevat tuotteet eivät ole gluteenittomia. Ylläpitäjä ei voi vastata sisällön oikeellisuudesta ja olet aina itse vastuussa siitä mitä suuhusi laitat. Jos huomaat ilkivaltaa tai gluteenipitoisia sisältöjä, ilmoita siitä ylläpitäjälle.

©2024 Glu.fi
Tietoa palvelustaUutisetKäyttöehdotKerro kaverilleOhjeet ja säännötIn englishLähetä palautettaSähkönsäästö ‐ Made ❤ Helsinki ‐ 0,011s