Keliakian kontrolliverikokeissa outo tulos

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!
<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>
  • J-T 91 viestejä15.3.2014 10:20

    porajata kirjoitti:
    Mulla seilaa se kolmas myös 7-13 välillä vaikka kaikki kunnossa.
    Lekuri ei ole ollut huolissaan enkä minäkään.
    Raja -arvot määritetty niin että niiden sisälle vaan muutama prosentti ei pääse vaikka gluteeniton ruokavalio.

    Kun tietäisi edes mikä niistä se oli :S Transglutaminaasit oli aivan alussa yli sadan, muista arvoista sitten en tiedäkään mitä edes ovat alussa olleet. Ei silloin oikein kukaan suoraan lukuja ladellut, eikä sitten "alkujärkytyksessä" niitä tullut sen enempää tivattua.

  • J-T 91 viestejä15.3.2014 10:17

    milla kirjoitti:
    Niin, se suklaa ei välttämättä sisällä noita aineita. Tuolla tekstilla tuottaja pääseee vaan vastuusta pois.
    Samassa tehtaassa varmasti valmistetaan noita aineita sisältäviä tuotteita, jolloin muihinkin niitä saattaa kulkeutua kosketuksissa samaan linjastoon ymym.

    Nykyään fasunkin levyissä lukee saattaa sis.vehnää. Kosketuksessa kun ovat samoihin linjastoihin kuin mm keksit tms. Eli vastuu siirtyy suklaan nauttijalle

    Joo, huomasin saman ihan vähän aikaa sitten, että suurimpaan osaan Fazerin suklaista olikin ilmestynyt tämä merkintä. Itselleni tosiaan ravitsemusterapeutti kehotti olla paranemisvaiheessa kokonaan syömättä, mikäli pakkauksessa on edes "saattaa sisältää" -merkintä.
    Sitten kun veriarvot ja ohutsuoli on kunnossa, niin voisi varovaisesti niitä kokeilla.

    No, tulee ainakin painonhallinnasta helppoa jos ei melkein mitään karkkia saa syödä.. Nyt tosin löysin Brunbergin vadelmasuklaapatukan, joka on ihan merkitty gluteenittomaksi

  • Mainos

  • porajata 460 viestejä4.3.2014 14:40

    Mulla seilaa se kolmas myös 7-13 välillä vaikka kaikki kunnossa.
    Lekuri ei ole ollut huolissaan enkä minäkään.
    Raja -arvot määritetty niin että niiden sisälle vaan muutama prosentti ei pääse vaikka gluteeniton ruokavalio.

  • milla 412 viestejä4.3.2014 03:27

    Niin, se suklaa ei välttämättä sisällä noita aineita. Tuolla tekstilla tuottaja pääseee vaan vastuusta pois.
    Samassa tehtaassa varmasti valmistetaan noita aineita sisältäviä tuotteita, jolloin muihinkin niitä saattaa kulkeutua kosketuksissa samaan linjastoon ymym.

    Nykyään fasunkin levyissä lukee saattaa sis.vehnää. Kosketuksessa kun ovat samoihin linjastoihin kuin mm keksit tms. Eli vastuu siirtyy suklaan nauttijalle

  • J-T 91 viestejä3.3.2014 20:35

    Noh.. Kävipä oikein mielenkiintoisesti.
    Olen silloin tällöin syönyt erästä suklaata, jonka merkkistä en ole aiemmin nähnyt missään ennenkuin nyt muutama kuukausi sitten bongasin. On muuten järkyttävän hyvää.

    No ei siinä, ainesosat olin lukenut tarkasti, kuten kaikesta.
    Tänään olin taas ostanut+ syönyt samaa suklaata. Piakkoin aloitusviestin kirjoittamisen jälkeen halusin huvikseen vilkaista ko. suklaasta kalorimäärät (olivat eri kohdassa kuin itse ainesosaseloste). Tulipa kiire puhumaan norjaa tämän jälkeen, tässä kalorien vieressä, siis eri kohdassa kuin tuoteseloste, luki mukavasti "Saattaa sisältää jäämiä maapähkinöistä, hasselpähkinöistä, vehnä- ja ohragluteenista, kananmunasta".

    Että ihminen osaa olla näin tyhmä -.-
    No, tarkempana vaan sitten eteenpäin, kun ilmeisesti selvisi tuon arvon nouseminen. Hassua, ettei päälisin puolin oireita ole ollut ollenkaan.

  • Lianna 55 viestejä3.3.2014 19:46

    Hei! Onkohan ruokavalioosi joutunut kuitenkin gluteenia? Epäilen näin. Ohjeita oikeasti luontaisesti gluteenittomaan dieettiin ei Suomessa ole lainkaan. Keliakia-liittoa asia ei kiinnosta, sieltä saa jopa väärää tietoa! Esim. viime kesänä kävin väittelyn Keliakia-liiton dieettiassistentin kanssa, joka väitti, että Suomessa valmistetut etikat ovat gluteenittomia. Tosin etikan suomalainen valmistaja väitti ihan toista, että siis kaikki etikat paitsi valko- ja punaviini sisältävät gluteenia. Oletko huomioinut etikan? Itse paranin vasta, kun jätin kaikki etikkaa sisältävät tuotteet pois! Sillit, punajuuret jne. Muista lisäksi, että teollisesti valmistettuja tuotteita ei saisi käyttää lainkaan, kaikissa on jossain muodossa piilogluteenia (glukoosi, aromit, hiivauute, jne. voivat sisältää gluteenia - asian huomaa, jos käy ostoksilla Saksassa, siellä tuotteessa saattaa lukea aromit - sis. gluteenia). Muista myös suomalaiset alkoholijuomat kuten siiderit, llonkerot ja liköörit. Vastaavia saksalaisia ja italialaisia voi juoda! Tsemppiä sinulle ja paranemisia!

  • J-T 91 viestejä3.3.2014 17:59

    Olinpa tuossa puolen vuoden verikontrollissa ja tänään lääkäri soitteli tuloksista. Soitti kesken työpäivän, niin en ehtinyt kysellä niin paljoa kun jälkikäteen ajatellen ehkä olisi pitänyt.

    Kokeista siis paljastui, että kolmesta mitattavasta keliakiaan liittyvästä arvosta kaksi oli laskenut asianmukaisesti, mutta yksi oli noussut :S

    Lääkäri lohdutteli, että kaksi kolmesta on ok ja tähystetään aikataulun mukaisesti kuuden kuukauden kuluttua. Jäi kyllä selkeästi vähän siihen uskoon, että olisin saanut gluteenia jostain ennen verikoetta, muttakun en ole. Olen ollut hysteerisen tarkalla, luontaisesti gluteenittomalla ruokavaliolla viime heinäkuusta lähtien, en syö ravintoloissa ja kyläänkin olen ottanut omat eväät.

    Onko muilla kokemusta, että onko tuollaiset oudot arvot ihan normaalia puolen vuoden dieetin jälkeen?
    Vähän kieltämättä ahdistaa kun on kaikkensa tehnyt ja silti ei olekaan lähteneet kaikki laskuun

<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>

Tule mukaan keliaakikoiden omaan yhteisöön Glu.fi:hin – täysin ilmaiseksi!

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!

Osallistu keskusteluun

Eniten luetut keskustelut alueella

Huomaa, että kuka tahansa voi lisätä palveluun millaista sisältöä tahansa. Myöskään kaikki mainoksissa olevat tuotteet eivät ole gluteenittomia. Ylläpitäjä ei voi vastata sisällön oikeellisuudesta ja olet aina itse vastuussa siitä mitä suuhusi laitat. Jos huomaat ilkivaltaa tai gluteenipitoisia sisältöjä, ilmoita siitä ylläpitäjälle.

©2024 Glu.fi
Tietoa palvelustaUutisetKäyttöehdotKerro kaverilleOhjeet ja säännötIn englishLähetä palautettaSähkönsäästö ‐ Made ❤ Helsinki ‐ 0,008s