Keliakin näkyminen

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!
<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>
  • topexi 3 viestejä24.5.2010 18:04

    Hei

    Olen alkanut vahvasti epäillä että minulla on keliakia.Siirryin gluteenittomaan ruokaan, ja menin sitten vasta parin-kolmen viikon päästä veritestiin.Kysymys kuuluu, voiko tuossa ajassa jo käydä niin ettei testi enää anna oikeaa tulosta??
    Lopetin taas gluteenittoman ruuan syönnin, eli syön ihan normalisti nyt, ja heti maha kuralla.
    Voiko noihin kotitesteihin luottaa yhtään?

    Kiitos jo vastauksista!

  • Tallulah 476 viestejä24.5.2010 18:57

    topexi kirjoitti:
    voiko tuossa ajassa jo käydä niin ettei testi enää anna oikeaa tulosta??

    Voi. Juuri siksi gluteenitonta ruokavaliota ei saisi aloittaa ennen diagnoosia koska voi käydä niin ettei saa diagnoosia! Apteekin kotitestin luotettavuus on muistaakseni yli 90%.

  • Mainos

  • topexi 3 viestejä26.5.2010 10:40

    Entäs sitten toisinpäin, ajattelin taas vetää vehnää napaan kunnolla ja uusi testi sen jälkeen, kuinka kauan odotan ennenku menen testiin?vai näkyykö heti mahdollisesti positiivinen tulos jos on allergiaa?

  • Tallulah 476 viestejä26.5.2010 16:35

    Allergia ei näy tuossa testissä, vaan keliakia. Keliakia ei ole allergia.

    Se on yksilöllistä kauanko menee ennen kuin testissä näkyy, jollakin näkyy aika nopeasti, jollakin taas pitää olla viikkojen tai jopa kuukausien jatkuva altistus ennen kuin näkyy mitään. Jos haluat olla varma, sinun tulee syödä vehnää jatkuvasti useamman viikon ajan.

  • Jezu  Ylläpitäjä27.5.2010 11:13

    Tallulah ehtikin jo kommentoida eli keliakia ei ole allergia

    Keliaakikko vm. -07 / Celiac since -07

  • topexi 3 viestejä27.5.2010 16:54

    Juu se tuli selväksi, ja tarkoitinkin keliakiaa enkä allergiaa.
    On sattumoisin nuo allergiatki pyöriny mielessä aikaslailla, alkaa jo sekottamaan kaiken kun kaikki on vielä niin epäselvää.
    Kiitos vastauksista enivei!

  • azulita 5 viestejä2.6.2010 18:47

    verikokeetkaan eivat ole 100% luotettavia. 95% keliaakikoista saa positiivisen tuloksen ja 5 % negatiivisen vaikka olisikin keliaakikko. suolinukka voi sitten nayttaa muuta. itsellani verikokeen tulos oli negatiivinen, mutta oireet selkeasti keliaakikon. olen gluteenittomalla ruokavaliolla ollut 3 vuotta ja voin paremmin kuin koskaan.

  • Mainos

  • Kari 364 viestejä3.6.2010 09:50

    Mielenkiintoinen aihe tuo keliakia / allergia. Varmaan on noin kun toteatte. Mulla on kyllä selvyyden vuoksi ulkomaan matkoilla tapana sanoa, että kun on allergia nimeltä keliakia, tarviin semmosta ja semmosta viljatonta tarjoilua. Toiminut aika hyvin

    Olin tänään läheisen ala-asteen siis koulu tapahtumassa. Thaimaalainen rouva tarjoili riisikääröja, vihannesta ja jauhelihaa, kaikki gluteenitonta. Oli hyvä lounas.

  • tanssija 6 viestejä21.8.2010 22:45

    Itse kävin lääkärissä pahojen vatsaoireiden vuoksi 8 vuotta sitten. Otettiin verikoe josta todettiin että keliakiaa ei mitenkään voi olla. 8 vuotta maha kipeänä ja alipainoisena, lievällä anemialla ja erittäin huonolla ruuansulatuksella, ja lääkärit vain sanoivat että ehkä sun mahasi on kipeä muuten vain. Kokeilin kaikkea, viimeisenä siirryin gluteenittomalle ruokavaliolle, painoni nousi, ruoka alkoi sulaa ja vatsakivut hävisivät jäljettömiin. Kokeilin vehnänsyöntiä, oireet palasivat ja suoliston paraneminen kesti nelisen viikkoa. Enää en kokeile, en edes kelan rahojen toivossa.

    Ai että mikä on tarinan opetus? En tiedä. Ehkä se että älä ikinä usko lääkäriä. Testit eivät ole varmoja, vain kokeilemalla selviää. Ja kyllä, on vähän vaikea asia. Terveyteni oli todella todella huonossa kunnossa 8 vuotta sen takia, että terveyskeskuslääkäri sanoi että mikä ikinä sulla onkaan keliakia se ei voi olla. Ja juurihan lehdessäkin oli juttua siitä etteivät ne aina näy, ja että on olemassa muitakin gluteeniyliherkkyyksiä kuin keliakia. Ja ehkä asiat olivat toisin 8 vuotta sitten.

  • porajata 460 viestejä22.8.2010 10:52

    Jos oikein olen ymmärtänyt niin verikokeen analysointi ei saa olla yhden viitearvon/määrittelyn mukaan, vaan aina on ainakin alussa katsottava kaikki

    Jos joku viitearvo näytää keliakiaa niin sen seuranta jatkossa
    sitten riittää

    Tuossa nuo kaikki vaihtoehdot viitearvoista (erään labran)

    S -AGAAbA, S -AGAAbG, S -EMAbA, S -IgA ja S -tTGAbA

    S -AGAAbA normaali alle 7 U/ml
    lievästi koholla 7-10 U/ml
    koholla yli 10 U/ml
    S -AGAAbG normaali alle 7 U/ml
    lievästi koholla 7-10 U/ml
    koholla yli 10 U/ml
    S -EMAbA negatiivinen (titteri alle 10)
    S -IgA Naiset 0.52–4.02 g/l
    Miehet 0.88–4.84 g/l
    Lapset, 0.5–1 v 0.1–0.7 g/l
    1–2 v 0.1–1.0 g/l
    2–3 v 0.1–1.3 g/l
    3–4 v 0.2–1.6 g/l
    4–5 v 0.3–1.9 g/l
    5–6 v 0.3–2.1 g/l
    6–7 v 0.4–2.2 g/l
    7–8 v 0.4–2.4 g/l
    8–10 v 0.4–2.5 g/l
    10–11 v 0.3–2.6 g/l
    11–13 v 0.3–2.7 g/l
    13–14 v 0.2–2.8 g/l
    S -tTGAbA normaali alle 7 U/ml
    lievästi koholla 7-10 U/ml
    koholla yli 10 U/ml

  • porajata 460 viestejä22.8.2010 11:01

    Tuossa vielä labran linkki

    http://www.vita.fi/etsi.php?tutk_id=287

  • vuodesta2010 25 viestejä22.8.2010 22:25

    tanssija kirjoitti:
    Itse kävin lääkärissä pahojen vatsaoireiden vuoksi 8 vuotta sitten. Otettiin verikoe josta todettiin että keliakiaa ei mitenkään voi olla. 8 vuotta maha kipeänä ja alipainoisena, lievällä anemialla ja erittäin huonolla ruuansulatuksella, ja lääkärit vain sanoivat että ehkä sun mahasi on kipeä muuten vain. Kokeilin kaikkea, viimeisenä siirryin gluteenittomalle ruokavaliolle, painoni nousi, ruoka alkoi sulaa ja vatsakivut hävisivät jäljettömiin. Kokeilin vehnänsyöntiä, oireet palasivat ja suoliston paraneminen kesti nelisen viikkoa. Enää en kokeile, en edes kelan rahojen toivossa.

    Ai että mikä on tarinan opetus? En tiedä. Ehkä se että älä ikinä usko lääkäriä. Testit eivät ole varmoja, vain kokeilemalla selviää. Ja kyllä, on vähän vaikea asia. Terveyteni oli todella todella huonossa kunnossa 8 vuotta sen takia, että terveyskeskuslääkäri sanoi että mikä ikinä sulla onkaan keliakia se ei voi olla. Ja juurihan lehdessäkin oli juttua siitä etteivät ne aina näy, ja että on olemassa muitakin gluteeniyliherkkyyksiä kuin keliakia. Ja ehkä asiat olivat toisin 8 vuotta sitten.

    jos oot vasta-ainenegatiivinen niin tuo ei tuu ikinä sulla näkymään verikokeissa. just vasta ravistemusterapeutin kans näistäki puhuttiin. vasta-ainenegatiivisia on noin 5 %.

    itellä ei oo koskaan otettu koko keliakiaverikokeita mutta kyllä tässä kk sisällä ois tarkotus. niillä kuulemma saa seurattua miten dieetti pitää. oireita ei ollu ennen taudin toteamista mut sen jälkeen kyllä jonkin verran.
    mulla todettiin tähystyksessä keliakia ja se onkin ainoa tapa varmasti todeta tämä. (kuitenkaan tällöin ei saa olla gluteenitonta dieettiä aloitettu, koska sehän korjaa ohutsuolen ja sit ei näy noita gluteenin aiheuttamia vaurioita.)

<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>

Tule mukaan keliaakikoiden omaan yhteisöön Glu.fi:hin – täysin ilmaiseksi!

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!

Osallistu keskusteluun

Eniten luetut keskustelut alueella

Huomaa, että kuka tahansa voi lisätä palveluun millaista sisältöä tahansa. Myöskään kaikki mainoksissa olevat tuotteet eivät ole gluteenittomia. Ylläpitäjä ei voi vastata sisällön oikeellisuudesta ja olet aina itse vastuussa siitä mitä suuhusi laitat. Jos huomaat ilkivaltaa tai gluteenipitoisia sisältöjä, ilmoita siitä ylläpitäjälle.

©2024 Glu.fi
Tietoa palvelustaUutisetKäyttöehdotKerro kaverilleOhjeet ja säännötIn englishLähetä palautettaSähkönsäästö ‐ Made ❤ Helsinki ‐ 0,036s