Ketsuppi!!

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!
<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>
  • -Elina-123 8 viestejä9.6.2013 22:09

    Käytän ketsuppia lähes joka ruuassa eikä oireita ole koskaan tullut. En ole edes ajatellut/ tiennyt ettei ketsuppi muka sopisi keliaakikolle. :O

  • norppa 59 viestejä21.4.2013 11:17

    Etikka-asiaan löytyy selvä vastaus keliakialiiton sivuilta:

    Voiko keliaakikko käyttää etikkaa?

    Viinirypäleet, omenat, ohra, hirssi, durra, riisi — mm. kaikista näistä raaka-aineista valmistetaan maailmalla etikkaa. Ohrapohjaisessa etikassa ohra on käytetty ja tislattu alkoholiksi, joka valmistetaan etikaksi etikkahappobakteerien ja lähdeveden kanssa. Luonnollisessa käymisprosessissa etikkahappobakteerit muuttavat alkoholin etikaksi. Väkiviinaetikka on gluteeniton tuote.

    Viljasta valmistetun väkiviinaetikan rinnalla on myynnissä myös etikkaa, jota ei ole valmistettu käymismenetelmällä ohrasta vaan synteettisesti raakaöljystä. Etikkahaposta laimennetun tuotteen nimi on yksinkertaisesti etikka.

  • Mainos

  • Isabella 42 viestejä21.4.2013 10:09

    Olen tooooosi herkkä keliaakikko, en kestä pätkääkään esim. venhnätärkkelystä, mutta en ole ketsupissa huomannut mitään ongelmia. Käytän sitä jopa reippaasti joissain ruoissa.

  • Juulin 187 viestejä21.4.2013 07:38

    Mulle ei ole ainakaan kukaan sanonut, että ketsupissa voisi olla gluteenia. Toki olen lukenut tuoteselosteet, mutta mitään haitallista niistä ei ole löytynyt.

  • Lianna 55 viestejä21.4.2013 01:51

    Joo, itsekkään en ole löytänyt vielä oikeesti luontaisesti gluteenitonta ketsuppia, kaikissa on melkein joko glukoosia tai etikkaa, joka poltetaan Suomessa ja Ruotsissa ohraan ja sisältää gluteenia. Ehkä ollisi paras tehdä itse! netti täynnä ohjeita!

  • Soffiine 44 viestejä10.3.2013 16:09

    Heinzin vähemmän lisättyä sokeria -ketsuppi on ollut hyvä ainakin kohtuukäytössä. Tosin kesti pitkään ennen kuin aloitin ketsupin käytön uudelleen kun sekin arvelutti.

    Itsetehty ketsuppi voisi myös maistua. Ohjeita on netissä moneen makuun hakusanoilla itsetehty tai kotitekoinen ketsuppi, siksi en laita tähän mitään ohjetta. Toiset käyttävät tomaatin, sipulin ja valkosipulin lisäksi mukana vaikka paprikaa, ja mausteetkin vaihtelevat yrtistä pippuriin. Etikkaahan ketsuppiin tietysti tulee myös vähän, joko väkiviinaetikkaa tai punaviinietikkaa. Sivustolta rajamaen.fi löytyy hyvät tuotetiedot, ja keliakialiiton sivuilta vastauksia siihen mitä uskaltaa tai ei kannata suuhunsa laittaa.

  • tytti 34 viestejä4.3.2013 20:23

    Pirkan Luomu ketsuppi, Heinz, Felix.. itse syön ainakin näitä. En ole välttäyt koskaan etikan syömistä, koska olen uskonut keliakialiittoa joka sen on testein gluteenittomaksi todennut. Olen myös todella herkästi gluteeniin reagoiva enkä ole etikoista mitään oireita koskaan saanut. Jos kuitenkin etikka epäilyttää, ei taida löytyä etikatonta ketsuppia. Tosin netistä löytyy itsetehtävän ketsupin ohjeita.. ja jos vaikka käyttää riisiviina- tai viinietikkaa niin eiköhän siitä ihan hyvää (ja satavarmasti gluteenitonta) tulisi?

  • Mainos

  • milla 412 viestejä3.3.2013 03:59

    Heinziä meilläkin kaapissa, mutta nykyään kun ei mihinkään luottaa voi .. en sitten ole uskaltanut laittaa omalle lautaselle .

    Kiitti vastauksesta.

  • Marjo 5 viestejä2.3.2013 23:46

    milla kirjoitti:
    onko joku ketsuppi turvallinen gluttis ´??

    tekee niin mieli "kepsuttii" !! Enkä tiedä mitä niistä uskaltaa nauttia
    [/LAINA

    Meillä ainakin tällä kertaa näkyy olevan Heinzin tavallista jääkaapissa. Eikä siinä ainakaan tuoteselosteen mukaan ollut mitään rajoittavaa meille gluteille

  • milla 412 viestejä2.3.2013 19:11

    onko joku ketsuppi turvallinen gluttis ´??

    tekee niin mieli "kepsuttii" !! Enkä tiedä mitä niistä uskaltaa nauttia

<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>

Tule mukaan keliaakikoiden omaan yhteisöön Glu.fi:hin – täysin ilmaiseksi!

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!

Osallistu keskusteluun

Eniten luetut keskustelut alueella

Huomaa, että kuka tahansa voi lisätä palveluun millaista sisältöä tahansa. Myöskään kaikki mainoksissa olevat tuotteet eivät ole gluteenittomia. Ylläpitäjä ei voi vastata sisällön oikeellisuudesta ja olet aina itse vastuussa siitä mitä suuhusi laitat. Jos huomaat ilkivaltaa tai gluteenipitoisia sisältöjä, ilmoita siitä ylläpitäjälle.

©2024 Glu.fi
Tietoa palvelustaUutisetKäyttöehdotKerro kaverilleOhjeet ja säännötIn englishLähetä palautettaSähkönsäästö ‐ Made ❤ Helsinki ‐ 0,011s