Maha aina sekaisin

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!
<< Alkuun < Edelliset
1 2 3
Seuraavat > Loppuun >>
  • hepe 1 viesti15.3.2013 20:46

    Total Nutrition juoma, vuosikausia ollut vatsa sekaisin. Ihmeaine, vatsa ihan kunnossa tätä juotua. Jos on pidempi tauko, vatsa on taas kuralla, mutta tämä auttaa aina. Valitettavasti tätä ei saa Suomesta, Australiassa myydään, Moskovassa taitaa olla lähin myymälä. Jos on tuttuja Ausseissa, pyytäkää lähettämään. On aika arvokasta, mutta jos muut konstit ei auta, kannattaa kokeilla.
    http://www.cosway.com.my/product/health/total_nutrition.htm

  • Tallulah 476 viestejä14.3.2013 12:40

    Noita tuotteita en hirveästi käytä joten tuskin ne oireita aiheutti. Onkohan niille mahdollista siedättyä? Jos ne aiheuttikin oireet mutta elimistöni oppi sietämään niitä, mistäs sen tietää.

  • Mainos

  • herkkis 2 viestejä13.3.2013 18:42

    Ron-keli kirjoitti:
    ....Karrageenia käytän silloin tällöin, mutta varoen. Sitähän on kai kaikissa vispi- ja kuohukermoissa....

    Taitaa melkein kaikissa ruoanvalmistus-, kevyt-ja vispikermoissa olla sakeuttamis-/stabilointiaineita, yleensä juuri tuota karrageeniä (E407), joskus guarkumia (E412), harvemmin ksantaania (E415). Arlan ruokakermat vaikuttaisivat olevan ilman niitä, tilalla on käytetty maissitärkkelystä ja stabilointiaineita E471 ja E466 ja joidenkin muidenkin valmistajien yksittäisiä ruokakermoja löytyy, niitä sisällysluetteloita pitää vaan tosi tarkkaan tutkia (eli rutiinilla vaan )...

    Olen löytänyt muutamia kuohukermoja joihin ei ole lisätty mitään, eli ei ole karrageeniä/guaria/ksantaania. Sellaiset kuin Arlan, Valion ja Pirkan vähälaktoosiset 2 dl (Pirkalla on myös 5 dl ja Arlalla 1 l ja ei-INTOna 5 dl, ja Valiolla 2 dl ei-HYLAna).

    Sitten on olemassa myös Valion laktoositon kahvikerma jossa on valmistusaineeksi merkitty Kerma ja maitojauhevalmiste (mistä se maitojauhevalmiste sitten koostuu, on mysteeri) ja Valion HYLA kahvikerma jonka ainesosa on vain kerma.

    Jogurteissa löytyy useimmiten niistä ihan perusmaustamattomista lisäaineettomia ja yleensäkin kaikki perus-, eli ei-kevyt-tuotteet on todennäköisimmin sellaisia, mihin ei ole lisätty lisäaineita.

  • milla 412 viestejä13.3.2013 15:09

    Ksantaania on mm broilerin fileissäkin.

  • Juulin 187 viestejä13.3.2013 14:22

    ja toinen, vai montako näitä nyt onkaan, on pektiini, joka voi laittaa vatsaa sekaisin. Sehän ei imeydy elimistössä mitenkään. Pektiiniä on jugurteissa ja viinikumikarkeissa.

  • Ron-keli 3 viestejä13.3.2013 07:59

    Saman suuntaisia kokemuksia kuin Herkkiksellä on minullakin. Vatsavaivat huipentuivat jatkuvaan ripuliin. Minä päättelin syyksi ksantaanin, mutta en toistaiseksi käytä guarkumiakaan. Karrageenia käytän silloin tällöin, mutta varoen. Sitähän on kai kaikissa vispi- ja kuohukermoissa.

    Söin vuosikausia säännöllisesti itse tekemääni leipää, jossa oli mukana Jyttejauhoa, siis ksantaania. Epäilen siis allergisoituneeni vähitellen.

    Ksantaani-guarkumi-dieetti on kyllä jo varsin hankala käytännössä. Valmiita tuotteita ei juuri saa, joten paras olla omavarainen ja leipoa itse. Omat eväät vaan mukaan joka paikkaan, ihan niinkuin keliakian alkutaipaleella!

  • Juulin 187 viestejä13.3.2013 07:04

    guarkumi on mielenkiintoinen havainto. Olen itsekin miettinyt, onko tullut syötyä jotain gluteenista, kun vatsa on ollut sekaisin. Jugurteissahan tuota on melkein aina...

  • Mainos

  • herkkis 2 viestejä12.3.2013 12:27

    Piti ihan rekisteröityä tätä keskustelua kommentoidakseni.

    Olen n. puolitoista vuotta ollut gluteenittomalla ruokavaliolla. Gluteenioireet sain tiukalla ruokavaliolla minimiin, mutta tuntui että tietynlaiset vatsaoireet tulivat tilalle. Ripuli, suoliston kurlutus, poltteleva löysä uloste ja omituinen "sykkivä suoli". Hassulta kuulostaa juu, mutta se oli kamalaa. Vessa aina mielessä ja istunnot kestivät ikuisuuden, kun löysän ja kirvelevän ulosteen tulo vaan jatkui ja jatkui.

    Vuoden verran pidin epäsäännöllisen säännöllisesti ruokapäiväkirjaa ja jossain vaiheessa tämän vuoden puolella sitten yhtäkkiä ynnäsin mistä ei-gluteenista johtuvat suolisto-oireet johtuivat. Karrageeni, ksantaanikumi ja guarkumi. Aineet joita löytyy hyvin monesta gluteeenittomasta tuotteesta. Asian selvittämistä hankaloitti se, että oireet tulivat vasta n. 3 vuorokauden kuluttua siitä, kun olin syönyt oireet aiheuttavaa ainesta.

    Tällä hetkellä näyttää ensimmäisen kerran vuoteen siltä, että suolisto on rauhoittunut. Tätä ennen oli suorastaan ihme jos uloste oli normaalinoloinen, eikä pelkkää kuraa. Olen nyt vältellyt kaikkia kolme ainesta. Jossain vaiheessa aion kokeilla vuoron perään, yksitellen josko joku niistä kävisi sittenkin, kun se kuitenkin helpottaisi valmistuotteiden käyttöä. Kaikkia kolmea ainesta lisätään gluteenittomien tuotteiden lisäksi mm. kermoihin, jäätelöihin, jogurtteihin ja tuorejuustoihin.

    Toivottavasti tästä "havainnostani" on apua jollekin toisellekin!

  • Soffiine 44 viestejä10.3.2013 14:30

    Tsemppiä kaikille vatsavaivoista kärsiville.
    Itselläni auttoi aika pitkälle se että jätin virvoitusjuomat, eines-ym.valmisruoat, vehnäjauhot ym. ruokavaliosta. Teen itse ruoan ja leivonkin aika usein. Tarkkaan tutkin eri selosteet ja vältän kovin prosessoituja ruokia. Valmiiksi teollisesti maustettukin voi olla kuin myrkkyä suolistolle. Siinä voi tosin olla jokin mausteyliherkkyyskin takana.
    Kun "kuurittaa" näin itseään riittävästi, vatsa saattaa tervehtyä omia aikojaan. Se kestää pitkään, viikko tai pari ei riitä. Lisäksi siinä on se hyvä puoli, että yleensä katoaa muutama kilo painoa.

    Tärkeimpänä pidän täydellistä vehnäjauhoista pidättäytymistä.
    Vatsaongelmaiset kuitenkin aina ensin lääkäriin juttelemaan. Mahdolliset testit voivat paljastaa vaivan johon tarvitsee järeämpiä lääkkeitä.

  • Tallulah 476 viestejä5.3.2013 14:32

    Tulipa eteeni tämä vanha ketjuni ja pistän vähän päivitystä näin pitkän ajan jälkeen. Maha yhtäkkiä rauhoittui eikä juuri mitään ongelmia ole ollut enää aikoihin. Ruokavaliotani en ole muuttanut eikä vaivojen syy koskaan selvinnyt.

  • Jas 3 viestejä30.4.2012 14:34

    samat ajatukset on täälläkin, en halua käydä vessassa kuin kotona. Itselläni ärtynyt suoli ja välillä vaivaa enemmän. Oikein kadehdin ihmisiä jotka syövät töissä hyviä lounaita kun itse en uskalla syödä kun leipää ja mehua:P kotona kun olen niin välillä voin syödä vaikka mitä herkkuja ja maha ei vaivaa mutta jos on työviikko niin voi olla että perusruuan jälkeenkin jo maha menee sekasin.

  • Tallulah 476 viestejä30.4.2012 11:53

    Sellaista näytettä en ole vienyt! Ja todellakin, mahavaivat on yllättävän hankalia, jännitin aina lähtöä yhtään minnekään kun ei kenenkään kuullen halunnut mennä vessaan. Ei sillä että hirveästi häpeäisin, eihän sille mitään voi, mutta ei se nyt kivaa ole töräyttää kunnon ääni- ja hajusteilla yleisessä vessassa tai kaverin vessassa.
    Koputetaan puuta että maha säilyy tällaisena... eikä maha pidä mitään epämääräistä ölinääkään kuin harvoin, eikä turvota.

  • Mainos

  • Jas 3 viestejä30.4.2012 11:36

    ok, se kalprotektiini on siis ulostusnäyte joka viedään labraan, varmaan muistaisit jos olisit viennyt ja jos mitään ei arvoissa vikana ollut niin hyvä niin Hyvä jos voit jo paremmin, kyllä noi mahavaivat vaan on sellasia onnettomia jotka vaikuttaa niin paljon peruselämäänkin. Netistä olen lukenut sellaisestakin ripulilääkkeestä kun perunajauhoja esim ruokalusikallinen sekoiteteen mehuun ja juodaan, jos joskus on tarvetta eikä imodiumia ole kotona niin kannattaa kokeilla, tuskin haittaakaan on. Hyvää kevään jatkoa ja toivottavasti vaivasi eivät enää palaa

  • Tallulah 476 viestejä30.4.2012 09:31

    Lääkärissä on käyty monta kertaa, kaikki arvot kunnossa. En edes muista mitä kaikkia arvoja on otettu kun niitä on niin paljon... Mitään selvyyttä ei ole tullut. Nyt maha on ollut todella pitkän aikaa parempi. Normaali ei ole vieläkään, mutta monta viikkoa nyt on menty jo ihan hyvin lähes koko ajan. Jos tällaisena jatkuu niin kaikki on ok, toivottavasti ei ala taas uudestaan. Syytä varmaan tuolle ei koskaan löydy. Imodiumia sain ja se auttoi, mutta nyt en sitä enää ole tarvinnut!

  • Jas 3 viestejä27.4.2012 08:42

    Hei Tallulah en tiedä lukeeko tätä ketjua enää kukaan, mutta oletkohan käynnyt jo lääkärissä? Noiden verikokeiden jälkeen, jos et ole jo käynnyt ja jos tätä enää luet, kannattaa pyytää kalprotektiini testi, siinä ulostusnäytteestä saadaan selville onko suolessasi tulehdusta vai ei. Jos arvot ovat korkeat voidaan epäillä tulehduksellista suolistosairautta, jos taas matalat kyse on varmaankin siitä ärtyneestä suolesta.

    Jos oikein muistan laitoit että vatsasi oli välillä jo ok, se on siis tavallista juuri ärtyneessä suolessa. Välillä vatsa voi olla kauankin ripulilla sitten yhtäkkiä olla ummetusta tai vatsa voi voida vaikka viikkoja oikein hyvin ja sitten vaan salamakirkkaalta taivaalta alkaa ripuli joka kestää päivän, tunnin tai viikon. Usein tautiin liittyy myös vatsankouristelua, mutta hyvin tavallista on se että ruoka-aineet mitä voi syödä vaihtelevat. Esim itse pystyn välillä syömään vaikka kuinka paljon jäätelöä mutta sitten viikon päästä, parista lusikallisestakin maha menee sekaisin. Kaikilla tauti ei ole samanlainen ja ruoka-aineet mitä voi syödä vaihtelee ihmistenkin kesken.
    Lääkäriltä voit pyytää esim. vi-siblin kuitu reseptin joillakin se auttaa, joillakin ei ja myöskin imodiumia lääkäri voi määrätä ripuliin ja saat sen siis halvemmalla kun on resepti ja myöskin lääkäri osaa vähän sanoa sopiiko se juuri sinun vaivoihisi.

  • Tallulah 476 viestejä2.1.2012 14:46

    ^No todellakin, voisi edes lukea aloitusviestin ensimmäisen virkkeen!
    Verikokeita on otettu; hb kunnossa, crp kunnossa, senkka kunnossa, kilppariarvot kunnossa, maksa-arvot kunnossa, kolesteroli kunnossa, sokeriarvot kunnossa... Eikä ainoastaan kunnossa vaan kaikki erinomaisella tasolla. Verikokeiden mukaan olen siis harvinaisen terve ja kolesteroli ja maksa-arvot ovat jopa parantuneet viime keväästä! Maha on edelleen samanlainen ja jos vaikka syön muutaman päivän tismalleen samoja ruokia niin jonain päivänä kaikki tulee vesiohjuksena pihalle ja jonain päivänä taas on täysin kunnossa! Ota nyt tuostakin selkoa taas. Luulin jo että mun tarvitsee syödä enemmän leipää ja se auttoikin jonkun aikaa, kun taas tänään on kaikki tullut vetenä pihalle. Tosin tällä hetkellä on stressiäkin mutta kun aikaisemmin ei ollut, ei se voi selittää näitä oireita.

    Kahvia en juo koska mun mahani ei siedä paljoa kofeiinia, joten ei siitäkään ole kyse. En jaksa enää edes ajatella mistä tämä voisi johtua, monesti aamuisin oireet alkavat ennen kuin olen edes syönyt yhtään mitään!

  • ponipimu 239 viestejä26.12.2011 00:38

    luppakorva voisi lukea ketjun alusta asti, sillä tallulah on selvästi tuonut jo esille että keliakia on, profiilin mukaan jo vuodesta 1980, ja verikokeitakin on otettu.

  • Mainos

  • luppakorva 7 viestejä25.12.2011 10:26

    Hommaapas terveyskeskuksesta se lähete gastroenterologian erikoislääkärille. Saa katsoa keliakian, colon irritabilen, colitis ulcerosan, angioödeeman samalla kertaa. CRP, senkka, Hb ei kerro vielä mitään, vaan pitää ottaa laajemmin verikokeita, tranglutaminaasivasta-aineet, endomysiumvasta-aineet, kilpirauhas-arvot ja ferritiini ainakin. Tähystys on pakko tehdä, jos vasta-aineet ehdottavat keliakiaa niin yläkautta, muuten alakautta. Ei auta spekuloida, vaan mene tutkimuksiin. Itsellä oli aivan vastaava tilanne ennen keliakiadiagnoosia enkä osannut sanoa että mikä aiheutti vatsan sekoamista. Kortisoni on hyvä lääke, pakkohan sun on auttaa vatsaasi koska tuollainen ei ole hyväksi, ja voi altistaa suolen syövällekin. Mutta eihän sinun sitä tarvitse välttämättä syödä jos selviää mikä sulla on. Halkeilevat suupieletkin mielestäni ovat merkki siitä että sinulla on joku kunnon imeytymishäiriö. Eli älä enää "leiki ruoilla" vaan käy selvittämässä mikä oikeasti on ja mikä siihen oikeasti auttaa.

  • kokki03 9 viestejä23.5.2011 18:54

    Kahvi on yksi oimituisten vatsavaivojen aiheuttaja. Kahvin laatu saattaa vaihdella, onko kellään tietoa tutkimuksista?

  • Tallulah 476 viestejä23.5.2011 11:08

    Ei tuokaan oikein natsaa... Mun vatsa on ollut hieman parempi kun olen lisännyt reilusti leivän syöntiä.

  • ponipimu 239 viestejä20.5.2011 22:23

    töissä tänään taasen joku oli tuonut kaffipullaa ja kun en taaskaan ottanut, alkoi ihmettely miksen?

    sitten eräs työkaveri avautui ja kertoi että lapsenlapsensa sairastaa kroonista paksunsuolen tulehdusta ja että ruokavalio on vielä tarkempi kuin keliaakikoilla. mehän sitten keskustelimme yliajalle...

    googleta ja hämmästy, tuo scd-ruokavalio on kyllä aika tiukka... luoja sitä listaa kielletyistä ruoka-aineista, siellä mm. glukoosi-fruktoosisiirappi, sitähän on kaikki mehut ja jäätelöt pullollaan... ei raejuustoa, ei sitä ja tätä...

  • Tallulah 476 viestejä15.4.2011 11:51

    Kortisonia en suostu käyttämään ellei ole aivan ehdottoman pakko. Sillä kun on myös muita kun noita auttavia vaikutuksia.

  • Mainos

  • ponipimu 239 viestejä13.4.2011 22:42

    kortisonia, kortisonia ja kortisonia.

    se kun auttaa lähes kaikkeen.

  • Tallulah 476 viestejä13.4.2011 19:47

    annepanne kirjoitti:
    [Tottakai muistan sinun kokeilleen karppausta, mutta nyt olikin puhe viljattomuudesta, mikä ei ole yhtä kuin karppaus

    En käytä viljoja kovinkaan usein, joten ei tuostakaan löydy selitystä. Tai jos lasket riisin viljaksi niin sitä käytän kyllä yleensä viikottain. Kuitenkin parhain olo ruuan jälkeen (jos tuota sanaa voin nykyään edes käyttää) on kun olen käynyt aasialaisessa ravintolassa, ts, syönyt reilusti riisiä. Kauraa käytän tosi harvoin, tattaria ja hirssiä vielä harvemmin.

  • annepanne 52 viestejä13.4.2011 18:05

    Tallulah kirjoitti:
    Kun sulla kerran on noin hyvä muisti, niin varmasti muistat myös että olen kertonut kokeilleeni karppausta enkä ole koskaan voinut niin huonosti kuin silloin. Sen lisäksi lihoin.

    Tottakai muistan sinun kokeilleen karppausta, mutta nyt olikin puhe viljattomuudesta, mikä ei ole yhtä kuin karppaus

<< Alkuun < Edelliset
1 2 3
Seuraavat > Loppuun >>

Tule mukaan keliaakikoiden omaan yhteisöön Glu.fi:hin – täysin ilmaiseksi!

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!

Osallistu keskusteluun

Eniten luetut keskustelut alueella

Huomaa, että kuka tahansa voi lisätä palveluun millaista sisältöä tahansa. Myöskään kaikki mainoksissa olevat tuotteet eivät ole gluteenittomia. Ylläpitäjä ei voi vastata sisällön oikeellisuudesta ja olet aina itse vastuussa siitä mitä suuhusi laitat. Jos huomaat ilkivaltaa tai gluteenipitoisia sisältöjä, ilmoita siitä ylläpitäjälle.

©2024 Glu.fi
Tietoa palvelustaUutisetKäyttöehdotKerro kaverilleOhjeet ja säännötIn englishLähetä palautettaSähkönsäästö ‐ Made ❤ Helsinki ‐ 0,016s