Oireet kun on vahingossa syönyt gluteenia?

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!
<< Alkuun < Edelliset
1 2
Seuraavat > Loppuun >>
  • niksinella 4 viestejä26.10.2009 14:11

    Olen sairastanut keliakiaa 4-vuotta ja pitänyt tarkkaa gluteenitonta diettiä. Minkälaiset ovat oireet kun on vahingossa syönyt gluteenia? Minä en edes tiedä varmasti. Kerran sain hirveitä suolistokramppeja ja istuin vessassa puoli tuntia. Suolisto tyhjeni täysin (anteeksi nämä vähemmän mukavat keskusteluaiheet...). Olinko mahdollisesti syönyt jotain missä oli gluteenia? Toisen kerran minulle tuli yhtäkkiä aivan kamala pahoinvointi. Teki mieli oksentaa mutta mitään ei tullut. Sitten nukahdin ja kun heräsin pahoinvointi oli poissa.
    Minkälaisia oireita teille muille on tullut?

  • Nuutti 56 viestejä27.10.2009 11:48

    Mullakin hirveet vatsakrampit, oksetti kamalasti ja päivä meni vessassa istuessa.

  • Mainos

  • porajata 460 viestejä27.10.2009 13:15

    Ei ole koskaan ollut pahoinvointia tai oksentelua vaikka vasta-aineet näyttävät, että gluteenia on saatu...

    En sitten tiedä jos söisin tietoisesti isompia pitoisuuksia...

    Normaali oire jonka olen tunnistanut on mahan turvotus ja nipistely, saattaa joskus vaivata jopa yöllä jos päivällä on saanut jostain gluteenia

  • milla 412 viestejä27.10.2009 14:42

    Yleensä just hullut vatsakivut, tuntuu että kramppaa. Tai sitten just täys " tyhejennys " Auts, se ei kivaa. Onneks ei ole näin käynyt kuukausiin.

  • Vlad 22 viestejä27.10.2009 16:18

    Mulla vatsa tyhjenee aika rajusti gluteenin saannista. Eli täyttä huutoyrjöä vatalaukku kokonaan tyhjäksi about tunnin sisällä gluteenin saannista, sen jälkeen järkyttäviä vatsakramppeja, jotka jatkuvat tunteja. Ja tähän päälle vielä se että suolisto tyhjenee hyvin tehokkasti.

    Oletteko ikinä ollee vatsaultrassa keliakian toteamisen puitteissa. Juttelin juuri lääkärin kanssa ja hän sanoi, etät olisi hvä tehdä vatsaultra toteamishetkellä, jotta varmistutaan siitä ettei mitään muutoksia ole tapahtunut alueella. Ja ultan tulisi olla jatkossakin kontrollossa mukana, verikokeiden ja gastron lisäksi, varsinkin jos on ollut jotain ongelmia.

  • Kari 364 viestejä27.10.2009 19:38

    Jaa-a, mulla kun ei tunne sitten yhtään mistään jos kiellettyjä syönyt. Laitilan Kukko-olutkin on itse laskettava, että 2 tölkkiä/pv max.

    Olin tänään läheisen ala-asteen siis koulu tapahtumassa. Thaimaalainen rouva tarjoili riisikääröja, vihannesta ja jauhelihaa, kaikki gluteenitonta. Oli hyvä lounas.

  • Ira 57 viestejä28.10.2009 12:26

    söin vehnätärkkelystä sisältävän leivän ja alkoi yöllä kuvottaan ja yritin oksentaa. tämä oli tosi outoa sillä kun olin syönyt yhden haukkasun patukkaa, joka sisälsi vehnäleseitä ja runsaasti, niin ei tullut mitään oireita. sen tiedän että jos kauan kun syön gluteenia, paino alkaa putoamaan ja ruokahaluttomuus iskee päälle. ( olen kyllä erittäin tarkka ruokavalion suhteen, mutta ex työpaikalla olen saanut puolivuotta gluteenin jäämiä ruuassa)

    kyllä on ihme tauti tämä keliakia, kun reagoimme eri tavalla ja aika radikaalisti!

  • Mainos

  • ponipimu 239 viestejä30.10.2009 00:51

    vehnälesehän on periaatteessa gluteeniton, eli se kuoriosa, gluteeni on siellä jyvän sisällä proteiinissä.

    siksi et varmaan saanut oireita pelkästä venhäleseestä.

  • Reetta  719 viestejä31.10.2009 14:35

    Minulla gluteenin syöminen ilmenee rakkuloina, yleensä kyynärpäissä tai jossain muualla. Ihokeliaakikko kun olen myös. Mahavaivoja ei ole ollut koskaan koko keliakiahistoriassani (noin 30 vuotta).

    Kerrotko Vlad, miten vatsan ultralla voi tutkia keliakiaa ? Googletin aihetta ja jostain löysin, että sillä ei tutkita mahalaukkua eikä suolistoa, vaan "pienempiä sisuskaluja", kuten maksaa, haimaa, sappea, pernaa ym. Ultrahan olisi paljon kivampi kuin gastroskopia...

  • Tallulah 476 viestejä1.11.2009 11:13

    Mulla keliakia on oireeton, joten ei aavistustakaan olenko vahingossa syönyt (luultavasti olen) mitään gluteenia sisältävää. Kokeiden mukaan kunnossa kuitenkin olen joten mitään pitkää altistusta ei ole tapahtunut.

  • Pulla 267 viestejä1.11.2009 19:20

    Kova mahan möyristely ja ilmavaivat ja sitten tietenkin iho-oireet. Ennen olin niin tottunut oireisiin, etten mitään ihmeellistä ajatellut. Nyt olen jostain saanut gluteenia ja huomaan oireet selvästi.

  • maippi 26 viestejä9.11.2009 12:27

    Tiedän tasan tarkkaan, jos olen saanut vahingossa gluteenia. N. 1½ tunnin päästä maha tyhjenee yläkautta ja vähän päästä toista kautta, ja kaupan päälle niin hirveät mahakouristukset, että ei voi kuin maata kaksinkerroin WC:n lattialla (jotta pääsee nopsasti pöntölle). Eli ei kivaa. Muutamista kokemuksista olen sen verran viisastunut, että lukaisen muutamaan kertaan tuoteselosteet ja kyselen vainoharhaisen tarkkaan kylä- tms.paikassa tarjottavien koostumuksen. Toki selitän, miksi haluan niin tarkasti tietää asian, ja yleensä kaikki ymmärtävät.
    Em. oireet ovat "parhaimmillaan" tulleet yhdestä pienestä suupalasta tavallista pizzaa, jota vahingossa maistoin.

  • Mainos

  • Tiixi89 25 viestejä12.11.2009 11:58

    Itselläni on ollut keliakia todettuna jo melkein vuoden, mutta silti tuntuu että vieläkään järkeeni ole asia vielä oikein käynyt. Välillä minulla on valtavaa mahakipua, sen jälkeen tuntuu että oksentamaan pitää mennä mutta kuitenkaan mitään tule ulos. Painoni ei ole vieläkään noussut siihen "normaaliin" mikä se sitten onkaan loppu pelissä.
    Välillä tuntuu, että yksin kertaisesti kuinka yrittää en opi. En tiedä edes, että miten toimia kun ei ole järjestetty mitään kursseja asiaa koskevasta aiheesta.

  • Reetta  719 viestejä18.11.2009 11:39

    Hei Tiixi89 !

    Tiedoksi, että Keliakialiitto (ja Kela) järjestää sopeutumisvalmennuskursseja, joissa saa tietoa, sopeutumista ja vertaistukea keliakian kanssa elämiseen.

    Käypä katsomassa Keliakialiiton sivuilta. Siellä näytti olevan, että ensi vuonnakin olisi yksi Kelan kustantama kurssi. Omasta kokemuksesta voin sanoa, että kurssi oli hyvä. Paikkana on Peurunka Laukaassa.

  • Kiipuli 90 viestejä17.12.2009 18:15

    Aiheuttaako kenellekään gluteenin syöminen päänsärkyä tai migreenioireita? Mä tossa viime pe söin vehnäkarkkeja vahingossa, ja la-aamuna alkoi päänsärky + oksu olo, jota kesti keskiviikkoon asti.

    Mietin vaan että olikohan noilla yhteyttä vai ei?

  • tuiki 12 viestejä23.12.2009 22:39

    mulla sama juttu kun maipilla,
    jos olen vahingossa syönyt gluteenia n. parin tunninpäästä alkaa oksettaa ja vatsa tyhjenee myös alakerrast..
    huono olo kestää niin kauan kun vatsa ja suolisto tyhjä...eli n. pari tuntia, ruoka maistuu n. kuuden tunnin päästä kuin ei olisi koskaan ollutkaan kipee..

    en tiedä meneekö suolinukka totaalisesti kun on vahingossa syönyt väärin, mut mulle on n. 4 kertaa käynyt hassusti 10 vuoden aikana,
    toivon et väärinsyömisestä ei jää pysyviä vahinkoja,
    olo on ainakain niin nopeesti kohdallaan et luulisin et ei ole maata kaatava juttu..
    pitää vaan olla entistäkin tarkempi,
    lukekaa tuoteselosteet ja älkää uskoko kaikkea mitä joku väittää, jos et ole varma gluteenittomuudesta, jätä ottamatta...

  • Kamomilla73 3 viestejä8.1.2010 21:22

    Moi! Meillä tytöllä, pian 6v, keliakia ja diabetes. Nyt on varmaan 5 kertaa toistunut seuraavanlainen kuvio. Yöllä sokerit menee koko ajan alas ja aamuyöstä tai aamulla alkaa oksentamaan. Oksentaa aamun tai aamupäivän, lounas tai viimeisään välipala pysyy jo sisällä, ja muutenkin siinä vaiheessa tyttö on jo ihan ok.

    Ollaan, tai koetetaan olla, tosi tarkkoja ruokavaliosta, mutta oiskohan nämä kuitenkin oireita siitä, että gluteenia on saanut jollakin tavalla kuitenkin? Ja jos ois, niin onkohan edellisen päivän ruokailusta vai sitä edellisen? Salapoliisin työtä - kertaakaan ei olla saatu selville, että mistä ois johtunut.

    Onko kenelläkään muulla ollut vastaavanlaisia oireita?

  • Mainos

  • Tuulia 29 viestejä10.1.2010 16:39

    Hei ihokeliaakikot! Kuinka nopeasti gluteeni- ja vehnätärkkelysvahingot näkyvät kyynärpäissänne? Päivän, kahden päästä? Itselläni sen verran viipeellä, että kovin vaiketa välillä keksiä, mistä on voinut tulla.

  • alina 2 viestejä26.8.2010 22:33

    Tämän ketjun viimeisestä viestistä on jo aikaa, mutta lisäänpä tähän perään omat kyselyni.

    Eli kokeneemmat ihokeliaakikot osaatteko sanoa kuinka pitkällä viiveellä gluteenialtistuksesta iho-oireita voi tulla?

    Itse sain diagnoosin vasta keväällä enkä ruokavalion aloittamisen ja vakiintumisen jälkeen ole saanut oireita. No kunnes puolitoista viikkoa sitten järkkyjä vatsaoireita, joiden syynä varmasti gluteeni. Iho-oireita on tullut kuitenkin vasta nyt, joten mietin voiko oireiden viive olla näin pitkä vai olenko altistunut gluteenille uudemman kerran.

  • Reetta  719 viestejä27.8.2010 20:58

    Itselläni rakkulat kyynärpäihin tulivat parin päivän sisällä gluteenin syömisestä. Mahaoireita ei ollut koskaan, vain tuo inhottava kutiava ihottuma (ja suoli sökö).

  • PencilNeck 4 viestejä28.8.2010 18:10

    Itselläni oireina ovat kuvotus, mahan turvotus, aftat, kipeä kieli ja lisälyönnit. Ei ikinä ripulia tai oksentamista. Tästä syystä muuten keliakiadiagnoosin tekemiseen meni omalta kohdaltani kaksi vuotta. Epäiltiin mm. närästystä, sappikiviä, sydänvaivoja, kilpirauhasta. Lopulta laitettiin tähystykseen jossa huomattiin muutoksia suolinukassa.

  • tanssija 6 viestejä29.8.2010 23:15

    Mulla gluteeninsyönnistä ruuansulatus heikkenee radikaalisti eli kaikki mitä syö tulee suunnilleen samanlaisena uloskin. Tätä kestää aika tarkalleen neljä viikkoa kunnes suolisto on parantunut ja osaa taas hoitaa työnsä. Toisaalta mulla ei keliakiadiagnoosia olekaan.

  • Mainos

  • lapsonen 11 viestejä31.8.2010 19:16

    Mulla tulee kans vatsakramppeja, sattuu ja suolisto tyhjenee aika lailla... Oksentanut en koskaan oo keliakian takia, muutenkaan en oo oksentanu ku muutaman kerran elämässäni. Joskus kun on syönyt jotain väärää oireet voi tulla samana päivänä, mut joskus seuraavana tai sitä seuraavana, ainakin luulisin et mul on käyny niin. Ennen diagnoosia mulla ei ollut tai en huomannut oireita. Mulla oli kuitenkin anemiaa. Tänään viimeksi kramppas vattaa ja joutu oleen vessassa aika kauan, luulisin et olivat keliakiakipuja. Mut joskus se on paljon pahempaa. Ei pysty melki liikkumaan ja joutuu monta kertaa meneen uudestaan pöntölle. Valitettavan usein on tullu syötyä (vahingossa/ei vahingossa) väärin. Mut mä oon tottunu keliakiaan jo aika hyvin. Pitää vaan olla vielä tarkempi. Tsemppiä kaikille!

  • Pilvinen 12 viestejä31.8.2010 21:48

    Mulle tulee kovat vatsakivut niin että tulee tuskanhiki ja iho menee kananlihalle. Ja sitten lopulta täystyhjennys peräpäästä joka on sitten jo helpotus. Seuraavana päivänä suolisto on "arka" ja saattaa jonkun aikaa vaivata sen jälkeenkin mutta ei mitään vakavaa enää. Joka kerta kun näin on käynyt niin olen ajatellut että "en enää ikinä halua kokea tätä toiste". Enkä toki tarkoituksella olekaan sitä tehnyt. Silti vahinkoja sattuu joskus kun en ole ollut tarpeeksi tarkkana. Nyt on lisäksi kyllä laktoosi joka tekee käytännössä samat vaivat tosin nopeammin ruokailun jälkeen. Joskus on vaikea erottaa mistä johtuu ja nykyisin olenkin täysin laktoositon(ei hylat käy)ettei tarvitse enää arpoa eikä kärsiä.

  • suttuli 5 viestejä8.9.2010 09:36

    Itselläni kyllä huomaa erittäin selvästi jos jotain väärää syö. Ei onneksi mihinkään pikkumuruseen reagointia sentään tule, ei ole niin tarkkaa.

    Kuitenkin 14 keliakiavuoteni aikana suolisto on niin tottunut olemaan ilman gluteenia, et heti jos vähänki enemmän (esim leivonnaisen verran) erehtyy syömään, niin eka tulee joksikin aikaa huono olo ja parin tunnin aikana kaikki tulee ylös ja loppuilta kuluu oksennellessa ja toipuessa...

    onneksi näin käyny vaan pari kertaa elämässäni. Ja onneksi mihinkään leivänmuruihin satunnaisesti voirasiassa en regoi.... (en kauheemmin käytä leipien päällä voita ku harvoin joten en vanhemmil asues jaksanu hommaa omaa ku ois härskiintyny, ny omillani oma kuitenkin on :P)

<< Alkuun < Edelliset
1 2
Seuraavat > Loppuun >>

Tule mukaan keliaakikoiden omaan yhteisöön Glu.fi:hin – täysin ilmaiseksi!

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!

Osallistu keskusteluun

Eniten luetut keskustelut alueella

Huomaa, että kuka tahansa voi lisätä palveluun millaista sisältöä tahansa. Myöskään kaikki mainoksissa olevat tuotteet eivät ole gluteenittomia. Ylläpitäjä ei voi vastata sisällön oikeellisuudesta ja olet aina itse vastuussa siitä mitä suuhusi laitat. Jos huomaat ilkivaltaa tai gluteenipitoisia sisältöjä, ilmoita siitä ylläpitäjälle.

©2024 Glu.fi
Tietoa palvelustaUutisetKäyttöehdotKerro kaverilleOhjeet ja säännötIn englishLähetä palautettaSähkönsäästö ‐ Made ❤ Helsinki ‐ 0,014s