Sain tietää keliakiasta, ahdistaa

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!
<< Alkuun < Edelliset
1 2
Seuraavat > Loppuun >>
  • Juulin 187 viestejä29.6.2013 07:31

    Et minusta reagoi liioitellusti.
    Muutos on iso ja se tuntuu mahdottomalta, itse hankasin vastaan ja urakalla, mutta tajusin pian, ettei tässä muutakaan mahdollisuutta ole.

    Minulla on tulevaisuuden suunnitelmia, joihin ei todellakaan kuulu syöpähoidot. Mitä enemmän aikaa keliakian kanssa kuluu, sitä vaivattommamksi se muuttuu. Eikä sitä enää hirveästi edes ajattele.

    Kannattaa ottaa tämä oppimismahdollisuutena. Ja keliakia ruokavaliossa on se hyvä puoli, että teet suuren työn terveytesi eteen jokaisella lusikallisella.

    Muista ottaa päivä kerrallaan, mennetty on mennyttä ja tulevaisuudesta ei ole tietoa, on vain tämä hetki. Kieltämättä, itseänikin ahdistaa miettiä miten monet sämpylät/leivät/rieskat saan leipoa kun olen alle kolmekymppinen ja aikomus on todellakin elää pitkään.
    Mutta ehkä rahallinen tilanne urkenee jossain vaiheessa niin voin ostaa valmistakin, edes joskus.

    Itselleni tämä matka on ollut mieluisa, olen saanut uuden harrastuksen ja voin paljon paljon paremmin kuin koskaan aikaisemmin!

    Keliakiaruokavalio on kuitenkin oma valinta, kukaan muu ei päätä mitä suuhusi laitat kuin sinä itse. Lääkäri voi suositella mitä tahansa, mutta päätös on aina ihmisen itsensä. Mitä loppujen lopuksi tekee saamanasa tiedon perusteella.

    Muista, että keliakian hoitaminen on sinua varten, ei lääkäriä, vanhempiasi tai ketään muutakaan paitsi sinua itseäsi varten.
    Kuten sanottu. Ruoka on lääke, ja ainoa sellainen.

  • milla 412 viestejä29.6.2013 04:20

    Tottakai se aluksi järkyttää, mutta usko, aika auttaa

    Minusta tuntuu kyllä nykyään siltä, että keliakiani on muille ongelma, ei minulle

    Olenkin vuosia syönyt niin puhdasta ruokaa Lihaa, kalaa... Kasviksia . Leipää en edes kaipaa.

  • Mainos

  • Suviih  629 viestejä29.6.2013 02:42

    Itse olin 8-vuotias kun keliakia todettiin, eikä se aiheuttanut sen suurempia tuntemuksia silloin. Äidilläni keliakia oli todettu jo aiemmin, joten asiat olivat tuttuja. Myöhemmin lähinnä ahdisti ala-asteen retkillä, että onko minulle muistettu tilata oikeanlaiset ruoat ravintoiloihin jne. Kaikki kuitenkin sujui ja kaveripiirikin oppi ruokarajoitteeni nopeasti. Nykyään 16 vuotta myöhemmin ei oikein osaa enää edes kuvitella että voisi ostaa tuotteita tarkastamatta ensin tuoteselostetta

    Kunhan pääset uuteen ruokavalioon niin sanotusti sisälle ja huomaat ettei se oikeasti rajoita elämää juurikaan, helpottaa se alkuahdistuskin varmasti. Välillä toki voi ärsyttää kun ei voi sitä lämmintä vehnäpullaa tai tuoretta leipää syödä, mutta vastaavia saa nykyään gluteenittomanakin, joten näistäkin hetkistä pääsee kyllä yli. Tsemppiä ja nyt vaan kokeilemaan erilaisia leipiä ja muita tuotteita avoimin mielin

    Gluteenittomia leivontaohjeita: http://www.gluteenitontaleivontaa.fi
    Blogin Facebook-sivut:
    https://www.facebook.com/gluteenitontaleivontaa

  • KatjaRa 51 viestejä29.6.2013 00:15

    Saa ahdistaa, siinä ei ole mitään väärää tai liioiteltua. On aivan normaalia, että sairastumisen aiheuttama uusi elämäntilanne herättää erilaisia tunteita. Kuten sanoit, se on lopullista. Sopeutuminen sairastumiseen vie oman aikansa. Mutta ajan myötä se helpottuu, ja gluteenittomuudesta tulee osa elämäntapaasi.

    Et kertonut tarkemmin minkä ikäinen olet. Sinun voisi olla hyödyllistä hakeutua sopeutumisvalmennuskurssille. Itse kävin sellaisen saatuani diagnoosin 19-vuotiaana. Kurssilta saa vertaistukea ja paljon hyödyllistä tietoa gluteenitonta elämäntapaa varten. Keliakialiitolla on myös muuta nuorille suunnattua toimintaa ja vertaistukea.

    Myös se, miten sairastuminen tapahtuu, vaikuttaa sopeutumiseen. Monelle pitkään pahoista vatsa- ym. oireista kärsineelle diagnoosi on usein helpotus: oireille löytyy selitys ja selkeä hoito. Toisille, kuten itselleni, diagnoosi tulee vähän kuin puskista. Minulla ei ollut selkeitä, keliakiaan viittaavia oireita, mutta veren vasta-aineet ja tähystyksessä otetut koepalat kertoivat toisin.

    Omalla kohdallani sopeutumista helpotti myös se, että äidilläni on keliakia ja sairaus oli minulle entuudestaan tuttu. Siitäkin huolimatta teki ajoittain mieli heittää itkupotkuraivarit jos esim. kaveriporukalla syömään mentäessä minulle ei meinannut löytyä sopivaa syötävää. Nykyään onneksi on paljon enemmän vaihtoehtoja ja gluteenitonta löytyy monista paikoista.

    Keliakia ei onneksi kuitenkaan ole maailmanloppu , ja sen kanssa oppii elämään. Lopulta sitä ei enää edes ajattele sairautena. Tärkeintä on muistaa, että oikeanlaisella ruokavaliolla pidät itsesi terveenä ja ehkäiset monia, vakavia ongelmia, joita voi muuten seurata.

    Ole rohkea ja utelias. Anna tilaa erilaisille tunteille, jotta voit käsitellä ne ja sitten jatkaa eteenpäin. Tsemppiä!

    Oikotie matkan mutkistaa.

  • kaato 1 viesti28.6.2013 22:44

    Itse olen totutellut keliakiaan vasta puolitoista vuotta, mutta muistan kovin tarkasti, kuinka ensin sain suuren helpotuksen diagnoosista: minua ei vaivannutkaan mikään syöpä tai sellainen sairaus, joka olisi heti kuolemaksi. Helpotusta seurasi kuitenkin tuo sinun kuvaamasi ahdistus. Luulen, että aika moni kokee alkuhetket ahdistavina, kun ei tiedä mihin on tarkalleen ottaen joutumassa. Vielä joskus nytkin, kun pitää mennä uuteen paikkaan ja uuteen tilaisuuteen selittämään, että "kun minulla on tämä keliaakia niin en voi syödä tuota ihanan näköistä juustokakkua, kun siinä on keksipohja" ahdistaa niin pirusti, kun kaikki ryhtyvät voivottelemaan.

    Mutta ehdottomasti suosittelen anka72:n neuvoa: opiskele. Vain lukemalla keskusteluja täällä ja keliaakialiiton sivuilla opit tietämään, mitä voit ja saat syödä. Lisäksi jos sinussa on yhtään jauhopeukalon vikaa, niin saat tehty todella paljon itse hyvänmakuisia korvaavia tuotteita.

    Ja toisekseen kannattaa opettaa myös omalle lähipiirilleen tarkasti, mitä asioita pystyt syömään. Voithan vaikka kutsua perheesi luoksesi leipomaan herkullisia gluteenittomia pitsoja tai munkkeja

    Tsemppiä keliakia-elämään!

  • suffe 4 viestejä28.6.2013 22:13

    Luin viestisi tyttärelleni 13v, jolla todettiin keliakia 2v sitten. Hän totesi vaan, just juu...
    Meillä kun ei ole ollut lainkaan ongelmaa missään vaiheessa.
    Kaupoissa on nykyään monipuolinen tarjonta gluteenittomia tuotteita. Ja itsekkin tyttö leipoo joskus
    Hyvää kesän jatkoa

  • Marjatta 35 viestejä28.6.2013 22:02

    Alussa on aivan pyörällä päästään mitä saa syödä ja mitä ei.
    Kannattaa ajatella niin, että tämä kaikki on vaan minun parhaakseni. Ruoka on lääke.
    Aikaisemmin sairautta on kutsuttu näivetystaudiksi ja potilaat ovat hiljalleen kituneet pois kun ravinto ei ole imeytynyt. Nyt gluteenin välttämisen avulla elämä jatkuu ja keho on täysin terve. Eikö se ole onnellista?
    Voimia sinulle tähän alkutilanteeseen. Vuosien mittaan ruokavalioon tottuu niin täysin, että ei pidä tätä enää lainkaan epätavallisena. Terveellisempää ruokaa tulee syötyä kun ei jokaista pullaa ja kakkupalaa pysty popsimaan.
    Tsemppiä! Ruoka on Lääke!

  • Mainos

  • anka72 2 viestejä28.6.2013 21:05

    Alku saattaa olla hankalaa. Onhan se iso muutos, kun joutuu korvaamaan paljon ruokia jollain muulla ja usein myös jäämään ilman. Nykyään on kyllä hyvin saatavilla gluteenittomia vaihtoehtoja.
    Kaupassa kannattaa myös aluksi kysyä mistä gluteenittomat löytyvät.
    Kannattaa liittyä Keliakialiittoon sieltä saa paljon tietoa ja on myös paikallista toimintaa. Jos lähipiirissä on keliaakikkoja niin rohkeasti kysymään heiltä neuvoja.
    Tsemppiä uuden opiskeluun

  • J-T 91 viestejä28.6.2013 20:17

    Sain tietää keliakiasta vasta äskettäin. Olen nuori ja väkisinkin koko loppuelämän kestävästä sairaudesta ahdistaa. Muuten mennyt nämä pari päivää ihan ok, mutta selaillessani netistä gluteenittomia tuotteita purskahdin itkuun

    Tuntuu vain niin lopulliselta. Vaikka kyse onkin "vain" ruokavalion täydestä muutoksesta, niin silti tuntuu välillä liian oudolta.

    Miten muut ovat selvinneet? Vai onko oma reaktioni ylipäätään ns. liioiteltu?

<< Alkuun < Edelliset
1 2
Seuraavat > Loppuun >>

Tule mukaan keliaakikoiden omaan yhteisöön Glu.fi:hin – täysin ilmaiseksi!

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!

Osallistu keskusteluun

Eniten luetut keskustelut alueella

Huomaa, että kuka tahansa voi lisätä palveluun millaista sisältöä tahansa. Myöskään kaikki mainoksissa olevat tuotteet eivät ole gluteenittomia. Ylläpitäjä ei voi vastata sisällön oikeellisuudesta ja olet aina itse vastuussa siitä mitä suuhusi laitat. Jos huomaat ilkivaltaa tai gluteenipitoisia sisältöjä, ilmoita siitä ylläpitäjälle.

©2024 Glu.fi
Tietoa palvelustaUutisetKäyttöehdotKerro kaverilleOhjeet ja säännötIn englishLähetä palautettaSähkönsäästö ‐ Made ❤ Helsinki ‐ 0,025s