"Se on automaattisesti gluteeniton"

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!
<< Alkuun < Edelliset
1 2
Seuraavat > Loppuun >>
  • Jezu  Ylläpitäjä18.1.2010 00:38

    Nyt alkanut todella risoa tuo tiettyjen ravintoloiden tarjoilijoiden tapa ilmoittaa töksäyttäen gluteenitonta annosta tilatessani, että "Se on automaattisesti gluteeniton!" Miten ihmeessä se voi olla automaattisesti gluteeniton? Ehkä raaka-aineet ovat, mutta kokin pitäisi vielä osata käyttää ko. aineita ja varmistaa, ettei kontaminaatiota tapahdu. En oikein jaksa uskoa, että joka annos tehdään niin pedantisti, kuin keliaakikkojen annokset tulisi tehdä. Ja varsinkin kun menun lopussa lukee vielä "annos voidaan valmistaa gluteenittomana."

    Kuinka te toimitte tuossa tilanteessa? Välillä niin tuskaista alkaa vääntää rautalangasta asiaa tarjoiljalle.

    Huoh! Toivottavasti edes muutama ravintola-alan ihminen lukee tämän.

    Keliaakikko vm. -07 / Celiac since -07

  • rronn 19 viestejä23.1.2010 19:54

    Jep! Samainen asia ärsyttänyt itseäni suunnattomasti jo useiden vuosien ajan. Yleensä kannattaa vain toistaa asiansa jos eivät sitä ensimmäisellä ymmärrä.

    "ilmoitathan kokille annoksen ehdottomasta gluteenittomuudesta"

    tarjoilija: "tää on gluteeniton"

    "ilmoitathan kokille annoksen ehdottomasta gluteenittomuudesta"

  • Mainos

  • Viveka 127 viestejä23.1.2010 21:30

    Ravintoloissa käynti on mielestäni stressaavaa juuri tämän vuoksi. Tarjoilijalta, kun saa kuulla: "Siis, lukeeko siinä annoksen vieressa se G?" "No, kyl se sit on gluteeniton." Itsensä tuntee aivan typeräksi yrittäessä selittää, että ei se riitä. Pelottaa, että mitäkähän siellä keittiössä tapahtuu minun annokseni lähellä!

    ~ Gluten-free personality since 2004 ~

  • milla 412 viestejä24.1.2010 06:07

    Ulkona tulee käytyä tooosi harvoin syömässä. Oikeestaan vaan jossain " pakosta " Siis juhlissa tms tilaisuuksissa.
    Mutta aina tuntuu riskipeliltä. :/ joutuu ottamaan riskin. En oikein osaa luottaa ravintolan annoksien gluteenittomuuteen. Harmi vaan.

  • carietta 72 viestejä24.1.2010 13:44

    On kyllä aika hämmentävää, kun joissakin ravintoloissa G tarkoittaa tätä "automaattisesti gluteenitonta" ja joissakin pitää taas mainita niin tehdään gluteenittomana. Silti aina vähän epäilyttää, kun annosta tuodaan pöytään että onkohan tätä tehdessä kuinka murusteltu keittiössä :/ Syön paljon mielummin kotona tehtyä ruokaa, jolloin varmasti tietää mitä syö

  • marke 71 viestejä27.1.2010 13:06

    Pizzeriassa kävi sitten niin, että gluteenittomana tilattu pizza osoittautui epäilyn ja tiedustelun jälkeen tavalliseksi. Viesti tarjoilijalta ei ollut välittynyt keittiöön. Mitä tekisitte vastaavassa tilanteessa?

    Virheitähän sattuu, mutta suututtaa suunnattomasti! Parin päivän vatsakipuhan siitä osin syödystä pizzasta tuli.

    Eli olisi pitänyt vielä pizzoja pöytään tuotaessa varmistaa, että olihan tämä nyt se gluteeniton. Ei voi olla liian varma KOSKAAN, vaan kysyä ja kysyä ja kysyä.

    G-annokset ovat varmaan gluteenittomista raaka-ainesta valmistettavia, mutta ei gluteenittomuus ole pelkästään sitä. Onhan glut. pullakin pilalla, jos se on samassa pussissa tavispullien kanssa.

  • Herkuttelija 15 viestejä28.1.2010 12:51

    Kopioin tähän kirjoitukseni Keliakialiiton sivuilta, kun sivuaa tätä aihetta: Kun suomalaiseen tarjontaan ei voi luottaa!

    Lomailin viime kesänä kolme viikkoa New Yorkissa ja söin pelkästään ravintoloissa lomani ajan. Löysin todella monta hyvää, gluteenitonta ruokaa tarjoavaa ravintolaa (koostan niistä pian listauksen tännekin), jotka olivat koostaneet paikallisen keliakialiiton kanssa yhdessä erityisen gluten free -menun. Menut olivat yleensä suppeampia kuin tavallinen menu, mutta sain aina herkullista ja turvallista ruokaa, ja koko kolmen viikon aikana en saanut oireita. Mutta Suomessa on toisin.
    Tykkään syödä ulkona ja yleensä suomalaisissa ravintoloissa saa hyvin gluteenittomia vaihtoehtoja. Harmillisen usein kuitenkin törmää tilanteeseen, jossa ravintolalla on aivan oma käsityksensä siitä, mitä gluteeniton tarkoittaa. Tai harmilisen usein seuraavana päivänä on vatsa kipeänä.

    Onko Suomen keliakialiitto miettinyt samanlaista järjestelmää Suomeen kuin Jenkeissä on, että liitto ja ravintoloitsija luovat tai käyvät yhdessä läpi gluteenittoman menun? Tai että ravintoloitsija kävisi jonkun Keliakialiiton kurssin, jonka jälkeen saisi diplomin tai vastaavan "todisteen" gluteenittoman ruuan turvallisuudesta?

    New Yorkin järjestelmä toimi ainakin loistavasti: sain tiskin alta erillisen GF-menun, josta sain valita varmasti gluteenittomat vaihtoehdot ja palvelukin pelasi hyvin.

  • Mainos

  • Jezu  Ylläpitäjä28.1.2010 14:42

    Herkuttelija kirjoitti:
    Kopioin tähän kirjoitukseni Keliakialiiton sivuilta, kun sivuaa tätä aihetta: Kun suomalaiseen tarjontaan ei voi luottaa!

    Lomailin viime kesänä kolme viikkoa New Yorkissa ja söin pelkästään ravintoloissa lomani ajan. Löysin todella monta hyvää, gluteenitonta ruokaa tarjoavaa ravintolaa (koostan niistä pian listauksen tännekin), jotka olivat koostaneet paikallisen keliakialiiton kanssa yhdessä erityisen gluten free -menun. Menut olivat yleensä suppeampia kuin tavallinen menu, mutta sain aina herkullista ja turvallista ruokaa, ja koko kolmen viikon aikana en saanut oireita. Mutta Suomessa on toisin.
    Tykkään syödä ulkona ja yleensä suomalaisissa ravintoloissa saa hyvin gluteenittomia vaihtoehtoja. Harmillisen usein kuitenkin törmää tilanteeseen, jossa ravintolalla on aivan oma käsityksensä siitä, mitä gluteeniton tarkoittaa. Tai harmilisen usein seuraavana päivänä on vatsa kipeänä.

    Onko Suomen keliakialiitto miettinyt samanlaista järjestelmää Suomeen kuin Jenkeissä on, että liitto ja ravintoloitsija luovat tai käyvät yhdessä läpi gluteenittoman menun? Tai että ravintoloitsija kävisi jonkun Keliakialiiton kurssin, jonka jälkeen saisi diplomin tai vastaavan "todisteen" gluteenittoman ruuan turvallisuudesta?

    New Yorkin järjestelmä toimi ainakin loistavasti: sain tiskin alta erillisen GF-menun, josta sain valita varmasti gluteenittomat vaihtoehdot ja palvelukin pelasi hyvin.

    Kannatan tällaista systeemiä. Jenkeissä tullut ruokailtua useissa gluteenittomissa paikoissa ja kokemus on ollut aina huomattavasti turvallisempi kuin monessa suomalaisessa ketjuravintolassa. Tämä on asia, johon Keliakialiiton pitäisi erityisesti panostaa.

    Mielestäni gluteenittomuutta pidetään liian "itsestäänselvyytenä" useissa ravintoloissa ja homma hoidetaan turhan ympäripyöreästi. Jenkeissä keliaakikoiden tarpeet otetaan enemmän tosissaan, liekö sitten syynä oikeusjuttujen pelko.

    Keliaakikko vm. -07 / Celiac since -07

  • Herkuttelija 15 viestejä28.1.2010 16:01

    Kyllä, Suomessa gluteenittomuus otetaan usein itsestäänselvyytenä, ja loukkaannutaan tai tiuskitaan asiakkaalle, jos asian haluaa vielä varmistaa. Monta kertaa minulle on suututtu ravintolassa ja varsinkin työpaikan ruokalassa, kun olen asiallisesti vaatinut tarkempaa tietoa. Minullekin tuli mieleen, että ehkä Jenkkien omalainen oikeusjuttukulttuuri on yksi syy, miksi gluteenittomuus otetaan niin vakavasti. Passaa mulle!

  • Jezu  Ylläpitäjä29.1.2010 21:32

    Herkuttelija kirjoitti:
    Onko Suomen keliakialiitto miettinyt samanlaista järjestelmää Suomeen kuin Jenkeissä on, että liitto ja ravintoloitsija luovat tai käyvät yhdessä läpi gluteenittoman menun? Tai että ravintoloitsija kävisi jonkun Keliakialiiton kurssin, jonka jälkeen saisi diplomin tai vastaavan "todisteen" gluteenittoman ruuan turvallisuudesta?

    Ehkäpä Glu.fi:n pitäisi alkaa jakaa diplomeja ravintoloille käyttäjien suositusten perusteella. No ei vaan, ehkä tämä on enemmän liiton heiniä

    Herkuttelija kirjoitti:
    Minullekin tuli mieleen, että ehkä Jenkkien omalainen oikeusjuttukulttuuri on yksi syy, miksi gluteenittomuus otetaan niin vakavasti. Passaa mulle!

    En hirveästi arvosta jenkkien oikeussysteemiä, mutta toisaalta siellä ihmiset joutuu ottamaan vastuun tekosistaan. Täällä vaan levitellään käsiä ja annetaan (ehkä) 10 euron lahjakortti parin päivän tuskaisista vatsanväänteistä. Jenkeissä jo pelkkä oikeusjutun pelko saa sopimaan asiat asiallisemmin.

    Keliaakikko vm. -07 / Celiac since -07

  • Eikku 25 viestejä18.4.2010 12:51

    marke kirjoitti:
    Pizzeriassa kävi sitten niin, että gluteenittomana tilattu pizza osoittautui epäilyn ja tiedustelun jälkeen tavalliseksi. Viesti tarjoilijalta ei ollut välittynyt keittiöön. Mitä tekisitte vastaavassa tilanteessa?

    Virheitähän sattuu, mutta suututtaa suunnattomasti! Parin päivän vatsakipuhan siitä osin syödystä pizzasta tuli.

    Eli olisi pitänyt vielä pizzoja pöytään tuotaessa varmistaa, että olihan tämä nyt se gluteeniton. Ei voi olla liian varma KOSKAAN, vaan kysyä ja kysyä ja kysyä.

    G-annokset ovat varmaan gluteenittomista raaka-ainesta valmistettavia, mutta ei gluteenittomuus ole pelkästään sitä. Onhan glut. pullakin pilalla, jos se on samassa pussissa tavispullien kanssa.

    Itse sain oireita ruoka-annoksesta joka piti olla gluteeniton.
    Ilmoitin asiasta kylmästi vain terveystarkastajalle!!!!

  • Tallulah 476 viestejä18.4.2010 13:19

    ^Mä olen kyllä käsittänyt terveystarkastajan homman vähän eri tavalla. Oletko varma että terveystarkastaja on oikea taho? Itselleni tulisi mieleen kuluttajaneuvonta eikä terveystarkastus, mutta kai tuossakin voi olla kaupunkikohtaisia eroja.

  • Mainos

  • Kari 364 viestejä18.4.2010 16:11

    Mä olen kyllä skeptinen minkään automatiikan suhteen. Terve oma epäileminen pelittää paremmin. Joskus jopa salaattitiskeissä on silleen epäilyksen sijaa..leivän paloja tungetaam monenmoiseen paikkaa. Ja jopa salaatin kastikkeet saattaa hyvinkin olla nou-nou, vaikka ei äkkiä olettaisikaan.

    Olin tänään läheisen ala-asteen siis koulu tapahtumassa. Thaimaalainen rouva tarjoili riisikääröja, vihannesta ja jauhelihaa, kaikki gluteenitonta. Oli hyvä lounas.

  • Kiipuli 90 viestejä18.4.2010 19:08

    Terveystarkastaja on se oikea paikka. Gluteenillisen ruoan tarjoaminen gluteenittomana rinnastuu pahentuneen ruoan tarjoamiseen ja ruokamyrkytykseen.

  • Jezu  Ylläpitäjä18.4.2010 21:13

    Tuli käytyä Casa Largossa ja taas kerran todettiin "kaikki joissa on G-merkki on automaattisesti gluteenittomia." Okei, tapasten ja paellan ainekset ovat hyvin simppelit, mutta mielestäni tuo tokaisu osoittaa ammattitaidottomuutta tarjoilijoilta.

    Homman voisi hoitaa niin pienellä vaivalla oikein. Kerrotaan raaka-aineiden olevan gluteenittomia ja luvataan ilmoittaa keittiöön gluteenittomasta asiakkaasta, jotta osaavat olla erityisen tarkkana. Ei kai tämä voi olla liikaa pyydetty?

    Keliaakikko vm. -07 / Celiac since -07

  • Reetta  719 viestejä18.4.2010 21:35

    Karin viestiin viitaten tuo leipäkuutioiden tunkeminen salaattiin ym. on ihme juttu. Omassa työpaikkaruokalassa, jossa kaikki pelittää tosi hyvin, ei noita leipäkuutioita ole tungettu salaattiin, vaan ovat erillisessä astiassa, joka on sitten salaattikaukaloiden välissä. Ei tarvi olla kummoinenkaan soppakoura, kun ottaessaan pudottelee niitä salaattien sekaan !

    Aikaisemman työpaikkakuntani ravintolassa leipäkorit oli sijoitettu salaattien yläpuolelle ! Varsinainen älynväläys - mutta omistajamies ei todellakaan ymmärrä/halua ymmärtää keliaakikkoja.

  • Suviih  629 viestejä18.4.2010 21:51

    Meillä on oppilaitoksen ravintolassa oikeasti fiksusti sijoitettu nuo krutongit: ne ovat linjastossa aivan viimeisenä ihan kassan vieressä. Kukaan ei saa niitä sotkettua sinne salaatin tai muiden ruokien sekaan.

    Minunkin käsitykseni mukaan terveystarkastaja on se, jolle voi ravintolan toimista valittaa gluteenittomuuteen liittyvissä asioissa.

    Gluteenittomia leivontaohjeita: http://www.gluteenitontaleivontaa.fi
    Blogin Facebook-sivut:
    https://www.facebook.com/gluteenitontaleivontaa

  • Mainos

  • Tallulah 476 viestejä19.4.2010 10:35

    Ok, kiitos tiedosta! Mä jotenkin olisin ajatellut että se on ennemmin kuluttajaneuvonnan asia kuin terveystarkastuksen. Kumpaakaan en ole onneksi tarvinnut mutta eihän sitä koskaan tiedä.
    Ja mä olen kyllä uskonut että annos on automaattisesti gluteeniton jos niin sanotaan eikä mun mielestä siinä ole mitään ammattitaidottomuutta. Toistaiseksi toiminut.

  • aijako 9 viestejä23.5.2010 14:05

    Kari kirjoitti:
    Mä olen kyllä skeptinen minkään automatiikan suhteen. Terve oma epäileminen pelittää paremmin.

    Itse sain ihokeliakiadiagnoosin noin kuukausi sitten, joten olen aika "noviisi" vielä näissä asioissa ja kyseenalaistan ehkä liiaksikin ns. päivän selvät tapaukset. Kunnes viimeksi tällä viikolla työpaikkaruokalassa oli listalla "rapeaksi paistettua kuhaa" merkillä G. Vilkaisin kalan palasia ja kovinpa näyttivät "jauhoissa" pyöritellyiltä ja kysyin asiasta, että onko tämä kala gluteenitonta. No eihän se ollut (että se siitä...)

    Nyt varmaankin sitten jatkossa kyseenalaista kaikki merkinnät vielä enemmän kuin tähän saakka (Plääh... toivottavasti kaupassa ym. riittää kärsivällisyys tuoteselosteiden lukemiseen).

  • azulita 5 viestejä3.6.2010 13:12

    minulle sattui helsingissa eraassa anniskeluravintolassa, kun kysyin gluteenitonta olutta, tarjoilija tarjosi jotain "Váhägluteenista" olutta. olin etta, jaa mitas se sitten mukamas tarkoittaa (kyllahan mina itse tiesin) niin tarjoilija siihen, etta siina on vain vahan vehnaa ja siita voi tulla vaan vahan oireita.
    siis hetkonen?? vahan gluteenia -vahan oireita
    paljon gluteenia- paljon oireita??? ei mene lapi.

    hesburgerissa myydaan gluteenitonta hampurilaista, mutta kavi ilmi, etta ainakin jyvaskylassa se tehdaan siina samalla poydalla kuin tavallisetkin. ranskalaisetkin paistetaan samassa rasvassa missa saattetaan paistaa gluteenia sisaltavia juttuja. hesburgerin myyja sanoi, etta herkimmat keliaakikot saavat oireita, ns. tavalliset keliaakikot eivat. jaa..

    pitaskohan ravointoloiden yms paneutua hiukkasen paremmin siihen mita keliakia on! ja mitka sen seuraukset voivat olla.

  • marke 71 viestejä3.6.2010 14:46

    Jep, aina pitää tarkistaa, että onko Hesellä omat rasvakeittimet gluteenittomia varten. Toisilla on ja toisilla ei. McDonaldseilla käsittääkseni kaikilla on omat.Hesellä on kyllä omat hampurilaiset, mutta se ei paljon auta, jos ne käsitellään samoilla alustoilla ja välineillä.

    Ruotsissa liikkuessa Max on hyvä.

  • Herkuttelija 15 viestejä3.6.2010 14:56

    azulita kirjoitti:
    tarjoilija tarjosi jotain "Váhägluteenista" olutta. olin etta, jaa mitas se sitten mukamas tarkoittaa (kyllahan mina itse tiesin) niin tarjoilija siihen, etta siina on vain vahan vehnaa ja siita voi tulla vaan vahan oireita.

    Niin, tässä tullaan myös näihin uusiin termeihin. Vähägluteeninenhan tarkoittaa "entistä gluteenitonta" eli tuotetta, jossa voi olla myös vehnätärkkelystä, josta on gluteeni poistettu. Ja gluteeniton tarkoittaa nykyisin "entistä luontaisesti gluteenitonta". Eli tällaisessä tilanteessa, jonka azul kuvaili, voidaan tarjoilijaa pitää joko TODELLA perehtyneenä gluteenittomaan ruokavalioon ja sen termeihin, tai sitten azulin kokemuksen mukaan lähes täysin tietämättömänä keliakian suhteen. Joten olkaa ihmiset tarkoina termien ja ilmaisujen suhteen, mitä teille sanotaan ruuan tai juoman olevan!

  • Mainos

  • KattiMatikka 271 viestejä7.6.2010 09:44

    Ja toi on tosiaan sellainen ikuisuuskysymys se "herkimmät keliaakikot"...

    Siinä on menny NIIIN puurot ja vellit sekaisin, kun ravintolahenkilökunnan suusta tulee tuo "herkimmät keliaakikot saa oireita" -lause, joka nostaa omat niskakarvat pystyyn...

  • Tallulah 476 viestejä7.6.2010 11:27

    Mä olen kyllä tuosta samaa mieltä. Ihmiset saavat oireita eri tavalla ja mun mielestä on ihan ok sanoa että herkimmät voivat saada oireita. Itse en saa oireita vaikka olisi paistettu samassa.

  • taigis 101 viestejä11.7.2010 20:07

    Kirjoitin juuri tästä aiheesta tuonne "Ikäviä tilanteita" ketjuun..

<< Alkuun < Edelliset
1 2
Seuraavat > Loppuun >>

Tule mukaan keliaakikoiden omaan yhteisöön Glu.fi:hin – täysin ilmaiseksi!

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!

Osallistu keskusteluun

Eniten luetut keskustelut alueella

Huomaa, että kuka tahansa voi lisätä palveluun millaista sisältöä tahansa. Myöskään kaikki mainoksissa olevat tuotteet eivät ole gluteenittomia. Ylläpitäjä ei voi vastata sisällön oikeellisuudesta ja olet aina itse vastuussa siitä mitä suuhusi laitat. Jos huomaat ilkivaltaa tai gluteenipitoisia sisältöjä, ilmoita siitä ylläpitäjälle.

©2024 Glu.fi
Tietoa palvelustaUutisetKäyttöehdotKerro kaverilleOhjeet ja säännötIn englishLähetä palautettaSähkönsäästö ‐ Made ❤ Helsinki ‐ 0,012s