Uusi rekisteröitynyt tässä kyselee...

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!
<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>
  • Tinda 17 viestejä9.2.2014 19:40

    Hei kaikki gluteenittomat! Löysin tänne yhteisöön 'Vehnästä eroon'-kirjan maininnan ansiosta. Toivottavasti tämä on oikea paikka kysyä neuvoja...
    Minun tarinani lyhyesti on tällainen. Olen 47-vee naisihminen jolla on oikeastaan aina ollut vatsaongelmia, tyypillisesti vatsa ripulilla ja kaasupallona. Kipuja ei ole ollut paitsi viime kuukausina tuli sekin. Migreeni on ollut oikeastaan ns kroonista viimeiset 6-7 v. Tuo vatsaongelma on rajoittanut todella paljon menemisiä, en todellakaan ole rohjennut mennä konserttiin tai leffaan tai mihinkään sosiaaliseen tilanteeseen mistä ei pikapikaa pääsisi vessaan. Asiasta onnistui kehittymään oikeastaan paniikkihäiriökin.
    Homma senkun paheni vaan,sisukkaana ihmisenä olen esim työni hoitanut mielestäni hyvin ihan sinnillä, mutta loppuvuodesta 2013 alkoi jaksaminen loppua. Ei kai ihminen jaksa ikuista ruuanjälkeistä ripulia? Lääkäriä en tällä ole viitsinyt vaivata ennenkuin 21.1. jolloin hermot meni. Lääkäri suositteli g-tonta ruokaa ja laittoi lähetteen paksunsuolen tähystykseen jonne en ole vielä päässyt.
    No niin. 'Uuden ruokavalion' myötä ilmat vatsassa ja ripuli hävisivät noin 12-24 tunnissa. Tätä sanon kyllä suureksi IHMEEKSI sillä vatsani ei ole koskaan ennen ollut noin rauhassa (paitsi paastolla). Olin todella vaikuttunut. Oli ja on päivänselvää että gluteeni aiheutti kaikki nuo vuodet voimakkaita ongelmia. Olo tuntui tyhmältä etten ole tajunnut kokeilla gluteenitonta...
    Nyt 3 vkoa g-tonta takana, migreeneitä vain 1krt/vko aiempien jopa 10vrk:n putkien sijaan, jipii! Vessaan on asiaa kenties kerran päivässä! Kummallista! Energiaa on tuhlattavaksi asti. Kasvojen iho on parempi niin että työkaveritkin jo ihmettelevät. Turhien syömisten mieliteko on vähentynyt: 'yksi karkki riittää'. Olen noudattanut täysin gluteenitonta, kauraan en ole koskenut paitsi Yosan söin ja seuraava päivä olikin tuttua katastrofia sitten.
    Ja tässä niitä kysymyksiä...!
    - miksi/miten tuo ihmeparaneminen oli noin pikainen?? Aina lukee kaikkialla että kestää 2-3 kk parantua. Minulla kesti vain vajaan 1vrk:n ja maailmani oli jo ihan eri!?
    - nyt on lähete myös ohutsuolitähyyn. Mitä ihmettä teen? En VOI palata gluteeniin. Ja mitä olen nyt tietoa haalinut, mahdollinen nukkavaurio on ehtinyt jo korjaantua. Mitä te muut olette tehneet? Syöneet g-tonta ja menneet saamaan tuloksen 'nukassa ei mitään vikaa, ei keliakiaa'??
    - verikokeessa kävin, ei keliakiavasta-aineita, joku arvo oli 'alle 7'
    - voiko tuosta totaalisesta terveyden paranemisesta päätellä että minulla olisi nimenomaan juuri keliakia, tai päinvastoin että nimenomaan vain gluteeniyliherkkyys?

    Anteeksi jos kerroin/kyselin jo liian pitkälti, mutta ymmärrätte varmasti kuinka ymmällä voi olla suuren elämänmuutoksen edessä.
    Mutta niinkuin 'Eroon vehnästä'-kirjassa fiksusti sanottiin, diagnoosi on oikeastaan vapauttava. Kun ei 'voi' valita enää niin vapaasti, ja on pakko huolehtia kunnon ruuan saannista, se muuttaa syömistä. Nyt tuntuu niin mukavalta kun voi näin selvästi vaikuttaa oloonsa. Minua ei siis haittaa (paitsi taloudellisesti) että kohtaloni on gluteeniton. Näin onnellinen en nimittäin ole ollut aikoihin!
    Olen muuten lakto-ovo-kasvissyöjä, ja tästä varmaan loppuun asti lisäksi gluteeniton.

  • almatomu 13 viestejä9.2.2014 20:06

    Gluteenittomaan ruokavalioon ei saisi ennen ohutsuolitähystystä siirtyä, sillä silloin mahdollinen keliakia voi jäädä havaitsematta. Oireet voivat tosiaan helpottua todella nopeasti, se ei silti tarkoita sitä, että suolinukka parantuisi niin nopeasti. Itselläni diagnoosin jälkeen olo helpottui myös todella nopeasti, ihan parissa viikossa huomasin että vessan sijainnin tarkistaminen ei olekkaan enää se oleellisin juttu kun johonkin menee... Ja tilanne oli kutakuinkin samanlainen kuin sinulla, ulkonasyönti oli aikalailla mahdoton ajatus. Keliakia ei välttämättä näy veressä vaikka suolistossa olisikin, toisaalta, myös gluteeniyliherkkyys voi aiheuttaa kaikki samat vaivat vaikka virallista keliakiaa, eli suolinukkavauriota, ei olisikaan.

    Rahat säästyvät vähän kun tekee itse esim. leipänsä. Kaurasta käy keliaakikoille usein puhdaskauratuotteet, tosi ei kaikille.

    Keliakiadiagnoosi on hyvä silti saada, jos siis kyseistä vaivaa sairastaa. Silloin tarkistetaan myös esimerkiksi luuntiheys, jotta voidaan olla varmoja että keliakia ei ole vaurioittanut mitään muuta.
    Ja onhan siinä se "suurensuuri" ruokavaliokorvaus jonka kela maksaa diagnoosin jälkeen, huikeat 23e

    Toivottavasti voit hyvin jatkossa, on sinulla sitten keliakia tai ei. Se on todella vapauttavaa huomata ettei tarvitsekaan pelätä ruokailun jälkeen, että p**** tulee housuun

    T: Entinen kaasupallo

    -Almatomu-

  • Mainos

  • Lianna 55 viestejä9.2.2014 21:08

    Loppujen lopuksi on ihan sama, löytyykö se keliakia sieltä suolesta vai ei! Pääasia, että dieetti auttaa ja voit hyvin! Ymmärrän hyvin, että et voi enää palata syömään gluteenia testiä varten, jonka perusteella keliakiaa ei löydetä 100 % varmasti. Nimittäin siinähän otetaan muutama koepala suolesta, mutta ei kaikista kohdista, eli on sattumaa, löytyykö keliakia vai ei.
    Muistuttaisin vielä, että suomalainen gluteeniton dieetti saa lain mukaan sisältää gluteenia. Sana on siis harhaanjohtava. Osa keliakia-potilaista ei parane lainkaan, suolinukka ei tule kuntoon dieetistä huolimatta. Osa kärsii "liitännäissairauksista" kuten sokeritaudista, reumasta, jne. muista erilaisista oireista. Itse kuuluin samaan ryhmään ja alkava sokeritauti oli jo todettu ja vasta-aineet koholla tiukasta dieetistä huolimatta. Lääkäreiltä ja Keliakia-liitolta ei tässä vaiheessa apua löytynyt. Vasta kun otin itse selvää tästä suomalaisesta dieetistä, ja aloin syödä oikeasti gluteenivapaata ruokaa, paranin! Sokeritauti on tipotiessään jne. Eli, jos olo ei kohenne, jätä pois: vehnätärkkelys, glukoosi, etikka (paitsi punaviini-, valkoviini-, tai balsamicoetikka, muut poltetaan Skandinavian maissa ohraan), lisäksi vehnään ja ohraan poltettu alkoholi. Dieeti on aika monimutkainen, mutta minun kohdalla ainakin ainoa mahdollisuus pysyä terveenä.
    Nämä tutkimukset, että "ei pienet määrät haittaa" on tehty Suomessa, maksajana kansainvälinen Vehnätärkkelysliitto, joten on selvää, että Suomessa pidetään maksajien filosofiasta kiinni. "Sen lauluja laulat, kenen leipää syöt". Suomalainen keliakiatutkimut ja mukana Keliakia-liitto syövät Verhnätärkkelysliiton leipää. Keliakia-liiton jakama tieto on todella hassua, viimeksi juttelin kesällä dieettiassistentin kanssa, hän jankutti, että etikka on gluteenitonta. Kun taas soitin ko. etikan valmistajalle, valmistaja sanoi, että tuote sisältää gluteenia. Aikoinaan jätin etikan pois ja paranin, siis etikan valmistaja oli oikeassa. Jos olisin luottanut Keliakia-liiton tarinoihin, olisin edelleen sairas!!! Tsemppiä sulle dieetin kanssa!

  • Tinda 17 viestejä9.2.2014 21:09

    Kiitos vastauksista!
    Eikö olekin ihanaa olla _entinen_ kaasupallo!
    Almatomu, tehtiinkö sinulle siis ensin diagnoosi ja sitten vaihdoit gluteenittomaan? Olisipa minulle käynyt noin päin.
    Mukavaa että täällä keskustelijat tosiaan ymmärtävät nämä ongelmat. Ei tarvitse selitellä mitään.
    Mutta tuo että ei saisi siirtyä gluteenittomaan enne tähystystä - ymmärrän syyn, mutta tilanne suoliston kanssa meni niin pahaksi etten enää jaksanut. En siis voi kuvitella että voisin edes jatkaa entistä syömistä...! Sekin oli jo ns 'terveellinen', turhat makeat karsittu, raffinoidut sokerit siis vähissä, paljon kasviksia ja hmhm ruisleipää ja ruispuuroa...myös Hälsans Kök'in pihvejä ym, niissäpä onkin muuten vehnägluteenia koska seitan on yksi valmistusaine. Tuntuu aivan kaoottiselta ajatella että mihin ruokavalioon loppujen lopuksi edes palaisi, nyt kun on löytänyt sen 'loppuelämänsä ensimmäisen päivän' josta ei halua entiseen palata ei sitten millään.
    Töissä on tulossa on projektipäiviä ja monenlaista erikoista joita NYT ei tarvitsekaan stressata, ne kyllä kaasupallon elämässä olisivat aika painajaisia. Vaikka veitsellä uhattaisiin en enää sellaisen päivän aamuna voisi syödä ruispuuroa..
    Mitä pitää tehdä? Mitä te olette tehneet vastaavassa tilanteessa? Kun tähystyksen pvm saapuu kirjeitse, pitääkö sitten rääkätä kroppaansa rukiilla ja vehnällä? Kuinka kauan rääkkiä pitäisi kestää että suolisto jälleen näyttäisi sen 'entisen' tilansa? Oikea aito diagnoosi olisi asiallista saada, mutta kyllä tämä keliaakikon/glutherkän tilanne tähystystä ennen on aika outo.
    Ymmärrän tuon ettei nukka suitsait parane. Miksi 'olon paraneminen' eli se superhyvä olo tuli lähes hetkessä?
    Unohdin kertoa että joulukuussa kävin antioksidanttiklikalla Jaakkolan vast.otolla. Hän jo suositteli g-tonta, kokeilemaan kuukauden ajan. Ajattelin tuolloin että ei hyvät hyssykät, tähän vatsapiinaelämään vielä jotain tarkempaa ruokavaliota ja jaksamista, vieläpä joulun alla. En ryhtynyt. Olinpa tosi 'fiksu'. Mutta olen antioksidanttiohjelman lisäravinteita nauttinut nyt kuukauden, johtuuko siitä jotenkin että voimat palasi hetkessä, virtaa on kuin pienessä planeetassa, että gluteenin poistaminen päiväjärjestyksestä toi hetkessä valon pimeään.
    Muiden kokemuksia ja ajatuksia olisi hieno saada kuulla, kiitos jo etukäteen, niistä on oikeasti apua. Kolme viikkoa olen asunut netissä lukien keliakiatietoa ym, silti vastauksia puuttuu runsaasti.
    Olisi kiva kuulla myös kasvis-gluteenittomista, täältä teitä löytyy varmasti paljon?

    Ehti tulla Liannan vastaus samalla kun kirjoitin äskeistä Hyvä tietää noita yksityiskohtia. No olen kyllä pettynyt jos Keliakialiitto ei ole riippumaton ulkopuolisista vaikuttajatahoista?! Olen aiemminkin esim harrastuksissani tehnyt totaalisia valintoja, heti täysillä mitä teenkin, tällä kertaa siitä oli siis terveydellistä välitöntä hyötyä ja miehestäni on tarkkuudessa ollut valtava tuki. Hän ei ole suostunut gluteenileipää ostamaan itselleenkään nyt ettei tulisi muruja keittiöön! Meillä siis hävisi gluteeni varsin hyvin ruuasta ja keittiöstä, en alkuun edes ottanut mitään missä luki 'ohramallassiirappi' tms, aivan kaikki epäilyttävä sai jäädä. En ymmärrä miksi voi suositella 'vähägluteenista' tai vastaavaa. Järkeenkäypää olisi kai lähteä ehdottomasta, ja sitten lähteä lisäämään, niinhän allergioissa kokeillaan? Löytää ne rajat. Minä löysin 'gluteenittoman totuuden' jättämällä sen niin kokonaan kuin osasin.
    Ihanaa että netistä löytyy tietoa. Olisi vaan itsellä se hyvä sihti että löytää vielä sen oikean tiedon!
    Suosittelen kaikille sitä uutta kirjaa 'Eroon vehnästä' vaikka kovin amerikkalainen onkin. Sen luettuaan ei ole paluuta entiseen, näin koen itse. Olisinpa saanut tuollaisen käsiini aiemmin niin olisi vatsakärsimyksetkin vähentyneet. Ja vielä yksi asia, miksi ei kukaan migreeniäni tutkineista keksinyt edes ajatella gluteenia??

  • Jezu  Ylläpitäjä9.2.2014 21:41

    Moi Tinda ja tervetuloa Glu.fihin Näin palvelun ylläpitäjänä olisi kiinnostavaa tietää mitä sivustosta on mainittu tuossa Eroon vehnästä -kirjassa?

    Itse olen ollut siinä mielessä onnekkaassa asemassa, että keliakia ei ole aiheuttanut mitään "vakavia" ongelmia ja näin pystyin syömään ihan normaalisti tähystykseen asti ja vielä senkin jälkeen lääkärin puhelinsoittoon asti. Joka tapauksessa on tärkeää, että gluteenitonta dieettiä ei aloita ennen tähystystä. Muuten nukka voi ehtiä parantua ja näin ollen tähystys ei anna oikeaa diagnoosia. Tosin tiedän ihmisiä jotka ovat olleet vuosikausia gluteenittomalla dieetillä, koska eivät uskalla mennä tähystykseen. Jollekin pelko voi olla suurempi kuin mahdollisen keliakiadiagnoosin tuoma 23.6 euroa kuukaudessa.

    Omalla kohdalla olo normalisoitu kahdessa viikossa dieetin aloittamisen jälkeen. Verikokeet vuoden päästä diagnoosista olivat täysin normaalit.

    Jotkut Glu.fissä esittävät kritiikkiä Keliakialiittoa kohtaan ja siihen kannattaa suhtautua varauksella. Keliakialiitto ei itse "keksi" mikä on gluteenitonta ja mikä ei vaan perustaa tietonsa saatavilla olevaan tutkimustietoon. Gluteeniton- ja erittäin vähägluteeninen -määritelmät on sovittu yhteisesti EU-tasolla ja niitä noudatetaan kaikissa EU-maissa.

    Kannattaa tutkailla tarkasti niin Glu.fin sivut kuin Keliakialiiton - molemmista löytyy paljon apua gluteenittoman ruokavalion noudattamiseen. Ja mikä tärkeintä, paljon vertaistukea

    Tsemppiä gluteenittomaan elämään!

    Keliaakikko vm. -07 / Celiac since -07

  • Jezu  Ylläpitäjä9.2.2014 21:50

    Lianna kirjoitti:
    Nämä tutkimukset, että "ei pienet määrät haittaa" on tehty Suomessa, maksajana kansainvälinen Vehnätärkkelysliitto, joten on selvää, että Suomessa pidetään maksajien filosofiasta kiinni. "Sen lauluja laulat, kenen leipää syöt". Suomalainen keliakiatutkimut ja mukana Keliakia-liitto syövät Verhnätärkkelysliiton leipää.

    Lianna, olisiko sinulla esittää linkkejä näihin tutkimuksiin jotka kansainvälinen vehnätärkkelysliitto on rahoittanut? Yritin googlailla, mutta en löytänyt tällaista järjestöä. Olisiko kyseessä Euroopan tärkkelysteollisuuden yhdistys? Väitteet maksetuista tutkimustuloksista ovat niin rajuja, että niille on syytä olla vahvat todisteet.

    Keliaakikko vm. -07 / Celiac since -07

  • Tinda 17 viestejä9.2.2014 22:21

    Hei Jezu!
    Kirjassa ei ollut Glu'sta kummempia kommentteja. Maininta löytyy sivulta 116 amerikkalaista yhdistyksistä kertovan kappaleen lopussa, suomentajan lisäyksenä, näin... "Suomeksi tietoa keliakiasta löytyy muun muassa seuraavilta sivustoilta: www.keliakialiitto.fi ja www.glu.fi (gluteeniton nettiyhteisö)."
    Kiitos tsempistä! Mahtavaa että Glu löytyi!
    Mitä noihin kritiikkeihin puolueettomuudesta ym tulee, on hyvä tietää että ylläpidossa ollaan myös kriittisiä ja tarkkoja kritiikkiä kohtaan.
    Voiko täällä muuten kirjoittaa yksityisviestiä jos jonkun henkkoht kokemukset innoittavat keskustelemaan ja kyselemään tarkemmin?
    Täytyy sanoa että tekee mieli ryhtyä gluteenittoman ruokavalion matkasaarnaajaksi, nyt yhtäkkiä silmät ovat auenneet muun muassa (edesmenneen) äitini vatsaongelmille ja ystävieni pulmille. Ja tuntuu joka päivä tulevan lisää ymmärrystä miksi itselläkin on jotain tiettyjä - esim kilpparivajaatoiminta, kenties liittyy gluteeniin sekin, mistäpä tuon tietää. Toivottavasti voin olla kokemuksillani avuksi muillekin vielä.
    Taitaa ruveta aika paljon aikaa kulumaan täällä GLu'ssa lueskellessa kaikkea; antoisaa kun löytyi paikka josta löytää paljon just sitä mitä ei tiennyt edes ettei tiennyt!

  • Mainos

  • Jezu  Ylläpitäjä10.2.2014 15:19

    Tinda kirjoitti:
    Hei Jezu!
    Kirjassa ei ollut Glu'sta kummempia kommentteja. Maininta löytyy sivulta 116 amerikkalaista yhdistyksistä kertovan kappaleen lopussa, suomentajan lisäyksenä, näin... "Suomeksi tietoa keliakiasta löytyy muun muassa seuraavilta sivustoilta: www.keliakialiitto.fi ja www.glu.fi (gluteeniton nettiyhteisö)."
    Kiitos tsempistä! Mahtavaa että Glu löytyi!
    Mitä noihin kritiikkeihin puolueettomuudesta ym tulee, on hyvä tietää että ylläpidossa ollaan myös kriittisiä ja tarkkoja kritiikkiä kohtaan.
    Voiko täällä muuten kirjoittaa yksityisviestiä jos jonkun henkkoht kokemukset innoittavat keskustelemaan ja kyselemään tarkemmin?
    Täytyy sanoa että tekee mieli ryhtyä gluteenittoman ruokavalion matkasaarnaajaksi, nyt yhtäkkiä silmät ovat auenneet muun muassa (edesmenneen) äitini vatsaongelmille ja ystävieni pulmille. Ja tuntuu joka päivä tulevan lisää ymmärrystä miksi itselläkin on jotain tiettyjä - esim kilpparivajaatoiminta, kenties liittyy gluteeniin sekin, mistäpä tuon tietää. Toivottavasti voin olla kokemuksillani avuksi muillekin vielä.
    Taitaa ruveta aika paljon aikaa kulumaan täällä GLu'ssa lueskellessa kaikkea; antoisaa kun löytyi paikka josta löytää paljon just sitä mitä ei tiennyt edes ettei tiennyt!

    Huisia, jos Keliakialiitto ja Glu.fi laitetaan kirjassa samaan kappaleeseen - kiitos kaikille palvelun käyttäjille, ilman teitä se ei olisi ollut mahdollista

    Yksityisviestejä voi lähettää klikkaamalla esimerkiksi täällä keskusteluissa näkyvää käyttän nimimerkkiä, josta päätyy käyttäjän profiiliin. Käyttäjän profiilin vasemmassa laidassa on Lähetä yksityisviesti -linkki, jota klikkaamalla pääsee lähettämään yksityisviestin.

    Keliaakikko vm. -07 / Celiac since -07

  • Tinda 17 viestejä1.3.2014 13:31

    Täällä taas, nyt hiukan kokeneempana, siis huimat 6vkoa gluteenitonta elämää jo..
    -ihmeellisesti oli 'kiireellinen lähete vatsantähystykseen 4 vkon sisällä' muuttunut kiireettömäksi tuolla terveyskeskuksessa. Näinkö meitä suomalaisia tosiaankin 'hoidetaan'? Joku siellä oli arvioinut minua kysymättä mitään kuinka paha olo oli. Ja se oli paha. Kärsivällisesti odotin sitä tähyaikaa...turhaan!
    -maha tuli tosi kipeäksi ja soittelin suoraan sisätautipolille. Onneksi ymmärrystä löytyi. Ja nyt tiistaina ohutsuolikoepala ja tähy edessä Mutta. Pitääkö nyt jäljellä olevat pari päivää syödä gluteenia?? (Kauhea ajatus.)
    -huomasin mistä mahakipu johtui: olin alkanut aamupuuroina syödä puhdaskauraa, neljänä aamuna kerkisin. Miksi ihmeessä edes se ei käy...silloin tuli vähän masis, että jatkuvastiko tulee sitä 'ei käy'-kokemusta? Onko monia gluteenittomia joille puhdaskaurakin on mahdoton juttu? Vaikuttaako se suolinukkaan vai onko sopimattomuus nyt ihan eri syy?
    - nyt sitten sain kokea kontaminoituneen ravintolapizzan seuraukset. Tätäkö se arki on - aina varuillaan ellei omin kätösin valmista ruokia?
    -toisaalta syömiseen on tullut iloakin. On varmoja sopivia ruokia. Ja kaupassa voi olla iloinen monista turvallisista tuotteista, jopa tuoreita löytyy. Aurinko paistaa risukasaankin siis.

  • Juulin 187 viestejä1.3.2014 14:00

    Etkai ole syönyt gluteenitonta ennen tähystystä?
    Koepalat eivät anna oikeaa tulosta jos olet... kuudessa viikossa suolinukka ehtii parantua jo jonkin verran.

  • Tinda 17 viestejä1.3.2014 17:01

    Kyllä, olen nimenomaan syönyt vain gluteenitonta heti kun tammikuussa kokeilun kautta selvisi syy varsin koviin oireisiin... Tiedän että näin kehotetaan että sitä gluteenia pitäisi jatkaa tähyyn asti. Tästä mielelläni kuulisin mielipiteitä, tai oikeastaan kokemuksia. Omalta osaltani voin sanoa etten halunnut päivääkään tai tuntiakaan elää enää sitä helvettiä (anteeksi minkä gluteeni minulle aiheutti. Minusta tässä on niin valtava ristiriita etten pysty oman kokemukseni jälkeen muille suosittelemaan gluteeniruokaa tähystykseen saakka, ainoastaan kertomaan mikä on ns suositus joka minua tällä hetkellä oikeastaan kauhistuttaa.
    Voiko sitten olla että oireet voivat olla niin erilaiset eri ihmisillä? En usko että kaikki olisivat enää enempää jaksaneet minun oirevalikoimallani? Miten olette pystyneet vapaaehtoisesti jatkamaan gluteenilla tähystykseen asti? Tietäen että tekee pahaa keholle? Vaikkei pystyisi enää menemään työpaikallekaan? Ajattelin siis tänään yrittää syödä jotain 'gluteenia', tuntuu pahalta, inhottaa. Ahdistaa tehdä taas pahaa keholleen jota tietämättään rääkkäsi gluteenilla parikymmentä vuotta.

  • J-T 91 viestejä1.3.2014 17:11

    "ihmeellisesti oli 'kiireellinen lähete vatsantähystykseen 4 vkon sisällä' muuttunut kiireettömäksi tuolla terveyskeskuksessa. Näinkö meitä suomalaisia tosiaankin 'hoidetaan'? Joku siellä oli arvioinut minua kysymättä mitään kuinka paha olo oli. Ja se oli paha. Kärsivällisesti odotin sitä tähyaikaa...turhaan!"

    Sinne terveysasemalle kannattaa olla myös itse aktiivisesti yhteydessä.
    Minun vahvasti positiiviset keliakiaverikokeet tulivat kesäkuun alussa ja luvattiin myös kiireellinen tähystys.
    Kun postissa tuli kirjeenä lähete, niin kyllä itsekin älähdin: aika oli varattu lokakuulle.

    Soitin sitten asiasta vastaavalle osastolle ja kerroin, että en tosiaan voi hyvin, enkä pysty syömään gluteenia lokakuuhun asti.
    Sanoivat selvittelevänsä asiaa ja soittavansa uudelleen.
    Noin tunnin kuluttua puhelimeni soi ja ensimmäisenä tuli kysymys "oletko syönyt tänään mitään?".
    En ollut, joten pyysivät tulemaan viipymättä sairaalalle niin voitaisiin tähystää saman päivän aikana. Ja näin sitten tehtiin, eipähän ehtinyt edes jännittää kun tuli koko tilanne niin yllättävän nopeasti.

    Eli kannattaa tosiaan itse olla aktiivinen. Itse toivoin, että aikaa saataisiin vaikka edes kuukaudella aikaistettua, mutta tulikin sitten erittäin positiivinen yllätys.

  • Mainos

  • Tinda 17 viestejä1.3.2014 17:26

    ^ Sinulle tulikin hieno yllätys siis! Itsekin sain kahden viikon varoitusajalla lopulta tähyajan kun sanoin että oikeasti tarvii tehdä nyt jotain. Luotin todellakin ensimmäiseen lääkäriin ja siihen että minä päivänä tahansa olisi tullut tieto tähystyksestä. Taitaisin vielä heinäkuussa sitä odotella... Aiemman lähetteen muutti kiireettömäksi sairaalan sisätautien ylilääkäri. Tähän varmaankin vaikutti se ettei verikoe osoittanut vasta-aineita?
    Kyllä, itse pitää olla aktiivinen. Mutta huonosti käy kilttien ja niiden jotka luottavat liikaa että joku huolehtii asian loppuun asti. Juuri nyt on kyllä sellainen olo että jos gluteeniherkkien ja keliaakikkojen asioista näin huonosti piitataan, niin kohta pakkaan repun ja leiriydyn barrikadeille! Jottai tarttee tehdä!

  • J-T 91 viestejä1.3.2014 17:33

    Tinda kirjoitti:
    ^ Sinulle tulikin hieno yllätys siis! Itsekin sain kahden viikon varoitusajalla lopulta tähyajan kun sanoin että oikeasti tarvii tehdä nyt jotain. Luotin todellakin ensimmäiseen lääkäriin ja siihen että minä päivänä tahansa olisi tullut tieto tähystyksestä. Taitaisin vielä heinäkuussa sitä odotella... Aiemman lähetteen muutti kiireettömäksi sairaalan sisätautien ylilääkäri. Tähän varmaankin vaikutti se ettei verikoe osoittanut vasta-aineita?
    Kyllä, itse pitää olla aktiivinen. Mutta huonosti käy kilttien ja niiden jotka luottavat liikaa että joku huolehtii asian loppuun asti. Juuri nyt on kyllä sellainen olo että jos gluteeniherkkien ja keliaakikkojen asioista näin huonosti piitataan, niin kohta pakkaan repun ja leiriydyn barrikadeille! Jottai tarttee tehdä!

    Juu minulle kanssa sanottiin oman kuntani pienemmällä asemalla, että näillä arvoilla pitäisi ajan järjestyä nopeasti ja tyytyväisenä jäin odottelemaan aikaa kuukauden sisään.
    Mutta onneksi sitten omalla panostuksella aika järjestyy nopeasti, pitävätkö sitten tahallaan vähän väljää akuutteja tapauksia varten?
    Kyllähän jotkut sitten pystyvät sen neljä kuukauttakin odottamaan, itsekin olisin pystynyt vielä puoli vuotta tuota aikaisemmin.

  • Tinda 17 viestejä1.3.2014 18:31

    ^ Tässä siis on ihmisillä suuri ero mitä pystyy ja mitä ei? Eli oireiden voimakkuus vaihtelee ilmeisesti paljon. Tuo oli kyllä hyvin sanottu. Nyt kun ajattelen, olisin itsekin puoli vuotta aiemmin kestänyt sen odottamisen. Mutta en enää.

  • J-T 91 viestejä1.3.2014 19:02

    Tinda kirjoitti:
    ^ Tässä siis on ihmisillä suuri ero mitä pystyy ja mitä ei? Eli oireiden voimakkuus vaihtelee ilmeisesti paljon. Tuo oli kyllä hyvin sanottu. Nyt kun ajattelen, olisin itsekin puoli vuotta aiemmin kestänyt sen odottamisen. Mutta en enää.

    Enemmänkin hain sitä, että ainakin itselläni oireiden voimakkuus vaihteli sitä mukaan, mitä pidemmälle sairaus pääsi etenemään.
    Siinä missä puoli vuotta tuota aiemmin oli veemäistä närästystä ja välillä vatsa ilmoitteli itsestään, niin tuona ajankohtana sitten oli jo jatkuva kipu alavatsalla, jatkuva väsymys ja alakulo (plus lyhytpinnaisuus...), sormien niveliin koski ja oikeastaan mitään ei enää uskaltanut syödä kotioven ulkopuolella kun ei tiennyt kuinka pahat oireet tulee.
    Plus närästys oli jo sitä luokkaa, että kurkku tuntui syöpyvän kasaan ja hapanta nousi ylös jatkuvasti.
    Ja minulta löytyi tähystyksessä vasta läikittäisiä nukkamadaltumia, josta diagnosoitiin alkava keliakia :S

    En uskalla edes ajatella, mitä se olisi sitten ollut puhtaaksi kalutun ohutsuolen kanssa.

    Mutta muutoin taas, olen myös ymmärtänyt oireiden vaihtelevan, joillakinhan ei oireita ole ollenkaan?

  • Tinda 17 viestejä1.3.2014 19:22

    ^Väsymys, masis, jatkuva kipu alavatsalla, kroonistunut migreeni jopa 10 vrk:n putkina, ainainen ruuan jälkeinen ripuli, kaasupallo-olo, elämänlaadun kaikkinainen aleneminen, tunne siitä että eipä tuo kuoleminenkaan haittaisi, olotila ei siitä ainakaan pahentuisi. Siinä minun listani suurinpiirtein joten osa oli ihan samoja kuin sinulla J-T. Järkyttävää oli tässä tajuta että näihin kaikkiin oli tottunut ja ensimmäiset oireet ovat jostain 20 v takaa jo. Vasta kun nyt lähtivät rajusti pahenemaan, tuli mieleen vaivata lääkäriä asialla...
    Niiden oireettomien tai vähäoireisten on tietysti helppo odotella tutkimuksiin pääsyä ja diagnoosia, mutta onhan se heilläkin iso riski terveydelle jatkaa altistusta. En soisi sitä tilannetta kenellekään. Tätä pitäisi päästä ajamaan eteenpäin ettei keliakiaepäilyssä kenenkään tarvitsisi enää jonottaa ja jonossa syödä gluteenia. Eihän kukaan rotanmyrkkyäkään ehdoin tahdoin syö. Ymmärrän terv.huollon tilanteen ja sen ettei aina saa mitä haluaa, mutta tämä terveyden vahingoittamisen jatkaminen minua jotenkin tässä hirvittää, ja se että lääkärit sitä suosittavat. Tulee tunne ettei keliakiaa / gluteeniherkkyyttä ymmärretä. Kiinnostaa miksi ei!
    Lainaus/ J-T:
    "En uskalla edes ajatella, mitä se olisi sitten ollut puhtaaksi kalutun ohutsuolen kanssa."
    Niinpä! Ei ihmistä saa ajaa siihen tilanteeseen. Nyt pitäisi voida taata jokaiselle 'epäillylle' pääsy nopeasti diagnoosin tekoon.

  • Mainos

  • Teflon 6 viestejä2.3.2014 10:27

    Moikka. Mua arveluttaa kertoa tätä, koska olen tehnyt juuri niinkuin sinä, eli sääntöjen vastaisesti. Painotan siis että tämä ei ole suositus kenellekään, vain oma tarina. Minulla on vatsan kanssa samantapainen historia kuin sinulla, eli jopa 20 vuotta mahavaivaa. Viime kesänä sairastin divertikuliitin, joka pelästytti minut terveellisemmälle ruokavaliolle, ja vähensin ruokavaliosta pois lähes kaiken sokerin ja vehnän. Söin siis kuitenkin edelleen esim. ruisleipää ja spelttiä. Olo koheni huomattavasti ensin, mutta ei sitten kuitenkaan kunnolla. Pyysin terveystarkastuksen yhteydessä että minusta otetaan keliakiatesti verikokeessa, ja tuloksissa indikaatio olikin todella vahva. Jätin gluteenin sillä hetkellä kokonaan pois. Tuskailin saman asian kanssa kuin sinä, eli voisinko syödä vielä gluteenia ennen tähystystä. Sain tähystysajan kuukauden päähän, eli ilmeisen nopeasti. Suunnittelin samaa, että syön pari päivää ennen tähystystä gluteenia. Sitten en vain kyennyt tekemään itselleni tietoisesti pahaa oloa. Harkitsin vakavasti tähystyksen peruuttamistakin, nimenomaan tästä ruokavaliodilemmasta johtuen. Lopulta vähän kuin ajauduin tilanteeseen, jossa olin ollut 4 viikkoa gluteenittomalla ruualla, ja kuitenkin menin tähystykseen. Ehkä päätös ratkesi lopulta siihen, että pahinta mitä voi tapahtua on se, että en saisi sitä pariakymppiä kuussa. Ja olen niin totaalisen kyllästynyt mahavaivoihin, että voisin helposti sen verran maksaakin paremmasta hyvinvoinnista. En uskaltanut kertoa tähystävälle lääkärille asiasta etukäteen. Jo tähystyksen aikana lääkäri sanoi, että täällä näyttää samalta kuin oppikirjassa keliakian kohdalla (eli se siis voi myös näkyä silmällä se suolinukan vaurio). Tunnustin tähystyksen jälkeen että olin jo ollut muutaman viikon ruokavaliolla, eikä lääkäri siihen sanonut mitään. Ei kyllä kehunutkaan. Tulos tuli muutaman viikon päästä, ja nyt Kelan korvaukset tulevat kuukausittain.

    Tämä ei siis ollut mikään suosittelemani tapa. Saattoi olla harvinainen sattuma.

  • Tinda 17 viestejä2.3.2014 12:00

    Näin taitaa osa ajatella, että voi vaikka sitten luopua siitä Kelan korvauksesta kunhan ei enää tarvitse kiusata mahaparkaansa...samoin minusta tuntuu. Toisaalta, taas löytyy 'virallisemmista' lähteistä se että nukka korjaantuisi noin vuoden sisällä. Sen mukaan se muutama viikko ei pilaa diagnoosia? Ankeaa kun netistä löytyy niin ristiriitaista 'tietoa'. Onko jokin siis tietoa jos kulman takana on erilaista sanomaa.
    Minulla saattaa olla tuo divertikuliitti, on paikallaan pysyvä tuntemus (välillä kipu). Onneksi myös kolonoskopia-aika on nyt kalenterissa.
    Mielenkiintoista että nukkavaurio voi näkyä jo tähystyksessä! Pääsen siihen tähyilyyn ylihuomenna.

  • Juulin 187 viestejä2.3.2014 12:21

    Jokaise keho on yksilöllinen, suolinukka paranee yksilöllisessä ajassa toisilla ei lainkaan.
    Mulla ei ennen ekaa gastroa ollut oireita, jotka olisin tuolloin yhdistänyt keliakiaan, joten gluteeninen ruokavalio ei sinänsä tehnyt tiukkaa.

    Korvaus on rahallisesti pieni, varsinkin kun vertaa siihen, miten paljon paremmin voi kun gluteenia ei ole ruokavaliossa ja jokainen tekee niin kuin itse haluaa ennen ja jälkeen gastron.

    Gluteeniton ruokavalio on lopulta jokaisen oma päätös, sama se mitä lääkärit yms. sanovat. Itse sen päätöksen tekee mitä syö ja mitä ei.

    Toivottavasti saat ruokavaliokorvauksen, sen pienuudesta huolimatta, ennen kaikkea toivon loistavaa vointia!

  • Tinda 17 viestejä2.3.2014 12:41

    Kiitos,samoin Onneksi löytyi tuo gluteeniton kauraton. Näyttää että sillä pärjään.
    (alkaa näyttää hauskalta tämä ruokavalio: gluteeniton kauraton lakto-ovo-kasvis, huomioitava kohonnut diabetesriski)

  • Juulin 187 viestejä2.3.2014 13:13

    Mulla näyttää aikalailla samalta ruokavalio. Plus migreenin takia on pakko potkia tiettyjä ruoka-aineita pois.

  • Mainos

  • Tinda 17 viestejä2.3.2014 16:27

    ^ Kiinnostavaa! Olisi mukava kuulla enemmänkin jos myös olet 'kasvis'! Minulle kävi migreenin kanssa mielenkiintoisesti. 10 vrk:n putket olivat tuttuja, siis todellakin täsmälääke 10 iltana/aamuna peräkkäin + pakollinen tulehduskipulääke täydentämään sitä, jotta pärjäsi mitenkään. Todella kuluttavaa. Mutta HETI gluteenittomaan siirryttyä miget(kin) vähenivät alle puoleen. Huikea muutos kroonisen migreenin rajat täyttävälle. On tarve kertoa muillekin kärsiville tästä, jospa auttaisi heitäkin.

  • Juulin 187 viestejä3.3.2014 07:20

    Mä olen mainostanut gluteenitonta ja paljon näiden kahden vuoden aikana. Tosin, monet kieltäytyvät muuttamasta ruokavaliotaan migreenin takia, aivan kuin se olisi heiltä pois muutenkin kuin migreeneistä. Se on heidän mokansa.

    Itse aloin ihmetellä joidenkin kuukausien jälkeen,kun olin syönyt gluteenitonta, ettei ole ollut migreeniä aikoihin, pientä särkyä ja auroja kylläkin, mutta ei sellaista, mikä olisi lääkettä tarvinnut tai ei olisi mennyt puolessa tunnissa ohitse levolla. Ja parempaan suuntaan siitä asti.

<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>

Tule mukaan keliaakikoiden omaan yhteisöön Glu.fi:hin – täysin ilmaiseksi!

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!

Osallistu keskusteluun

Eniten luetut keskustelut alueella

Huomaa, että kuka tahansa voi lisätä palveluun millaista sisältöä tahansa. Myöskään kaikki mainoksissa olevat tuotteet eivät ole gluteenittomia. Ylläpitäjä ei voi vastata sisällön oikeellisuudesta ja olet aina itse vastuussa siitä mitä suuhusi laitat. Jos huomaat ilkivaltaa tai gluteenipitoisia sisältöjä, ilmoita siitä ylläpitäjälle.

©2024 Glu.fi
Tietoa palvelustaUutisetKäyttöehdotKerro kaverilleOhjeet ja säännötIn englishLähetä palautettaSähkönsäästö ‐ Made ❤ Helsinki ‐ 0,012s