Viskiä, kiitos!

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!
<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>
  • Kari 364 viestejä15.10.2014 23:13

    Olin vaimon kanssa Britanniaa bussilla kiertämässä 1984 viisi viikkoa, siis ei oltu vielä naimisissa, hyviä ystäviä.

    Skotlannissa useammassa B&B, siis Bead and Breakfast -paikassa aamiaisella rouva tarjoili appelsiinimehua: "rouvalle shampagne here you are" ja "herralle whisky for you".

    Ei todellakaan viskin sanominen ole kielletty.

    Olin tänään läheisen ala-asteen siis koulu tapahtumassa. Thaimaalainen rouva tarjoili riisikääröja, vihannesta ja jauhelihaa, kaikki gluteenitonta. Oli hyvä lounas.

  • Jezu  Ylläpitäjä12.10.2014 17:57

    Kiitos viskigaten, lisäsin tällaisen vinkin palveluun:

    Viski sopii keliaakikolle

    Joskus kyllä hävettää tämä Suomen touhu

    Keliaakikko vm. -07 / Celiac since -07

  • Mainos

  • Kari 364 viestejä10.3.2013 20:27

    Yleensä nautin viskin sellaisenaan.

    Irish Coffee tosin kuuluu hyvän illallisen jälkeisiin lemppareihini. Vain yksi per ilta, jos nyt sitten ei satu olemaan juuri poistumassa olevaa yskä-flunssaa. Kuuma juotava toivottavasti auttaisi..

    Noista sekoituksista puheen ollen; olin aikoja sitten töissä Ukrainassa vuoden verran. Hotelliaamiaisella totesin paikallisilla naisilla olevan lempijuoma = iso tuoppi olutta puolilleen ja toinen puolikas smetanaa. Sekoita hyvin ja juo nautinnolla. Kaikki hymyilivät päälle, eli täytyi maistua hyvältä. Ei, en maistanut koskaan, seurasin vain sivusta tapahtumia

    Olin tänään läheisen ala-asteen siis koulu tapahtumassa. Thaimaalainen rouva tarjoili riisikääröja, vihannesta ja jauhelihaa, kaikki gluteenitonta. Oli hyvä lounas.

  • glutfree 90 viestejä10.3.2013 14:40

    Kyllä viskiä voi käyttää sekoituksissa ihan siinä missä vodkaa tai giniäkin. (esim. whisky sour, tai irish coffee) Eikä se sen enempää häväistys ole, makuasioita, joista ei ehkä pidä kiistellä Itse pidän Jack Danielsista, silloin harvoin kun väkevämpiä tulee otettua, ja juurikin kipeälle kurkulle...tutkinut en sitten ole sen paremmin, että paraneeko kurkku sillä, mutta ainakin se helpottaa kurjaa oloa kun on flunssa tuloillaan.

  • taigis 101 viestejä4.3.2013 11:19

    Itse en viskistä pidä, mutta ihan heittona teille seuraavaa!
    Törmäsin taannoin ihmiseen, joka joi viskiä, mut ta sekoituksena. Katsoin aivan monttu auki, kun hän pyysi viskiinsä spriteä ja jäitä!
    Näitä meni sitten useampia illan aikana.

    Sanoin, että tuo on "pyhäinhäväistys", mutta ei kuulemma ainakaan pohjanmaalla!!

  • Daniel 3 viestejä4.3.2013 10:15

    Sain kuulla eräältä viskin ystävältä että osa viskeistä voi olla suodatettu paahdetun ohran läpi tislauksen jälkeen, maun ja värin parantamiseksi. Ikäväkyllä itse en ole löytänyt mistään mainintaa mille viskille näin tehdään.

  • Kari 364 viestejä17.12.2009 11:48

    Kuivana ja ilman jäitä, ei tuu kurkku kipeäksi, ja maistuu hyvä aine aidommin

    Olin tänään läheisen ala-asteen siis koulu tapahtumassa. Thaimaalainen rouva tarjoili riisikääröja, vihannesta ja jauhelihaa, kaikki gluteenitonta. Oli hyvä lounas.

  • Mainos

  • Jezu  Ylläpitäjä17.12.2009 00:33

    Kimble65 kirjoitti:
    Tuli mieleen tällainen yleisluontoinen huomio, joka minun kohdallani pätee sekä viskiin että sinänsä moneen muuhunkin asiaan; keliakiadiagnoosin jälkeen (itsellä noin vuosi sitten) on maku kehittynyt pelkistetympään suuntaan - eli kaikenlaiset "kuorrutukset" ovat jäämässä pois, vaikka se ei aina olisikaan pakon sanelemaa.

    Juomien kohdalla tämä tarkoittaa sitä, että haluan nautintoaineeni (esim. viski) yhä puhtaampana - huomaan, että olen viime aikoina jättänyt viskilasista pois jopa sen vesitilkkasen, jonka ennen siihen lisäsin. Miten te viskinne nykyisin nautitte?

    Sama homma täällä. Ennen meni jääpalat viskin kera, mutta nyt ihan pelkiltään. Jos vettä ottaa, niin sekin sitten erillisessä lasissa.

    Keliaakikko vm. -07 / Celiac since -07

  • Kimble65 26 viestejä16.12.2009 23:48

    Jezu kirjoitti:

    Vähän sama kyllä itselläkin, varsinkin kun on viskin lisäksi koukussa kuohuvaan - aika harvoin tulee perus-kuoharia ostettua

    Totta - vaikka tuo kuohuva kuuluu juomavalioon lähinnä siksi, että samppanja on vaimon lempijuoma, niin olen kyllä todennut, ettei mikä tahansa litku uppoa vain kuplien vuoksi. Kuivaa sen olla pitää, ja mielellään mahdollisimman "perinteikästä".

  • Kimble65 26 viestejä16.12.2009 23:44

    Tuli mieleen tällainen yleisluontoinen huomio, joka minun kohdallani pätee sekä viskiin että sinänsä moneen muuhunkin asiaan; keliakiadiagnoosin jälkeen (itsellä noin vuosi sitten) on maku kehittynyt pelkistetympään suuntaan - eli kaikenlaiset "kuorrutukset" ovat jäämässä pois, vaikka se ei aina olisikaan pakon sanelemaa.

    Juomien kohdalla tämä tarkoittaa sitä, että haluan nautintoaineeni (esim. viski) yhä puhtaampana - huomaan, että olen viime aikoina jättänyt viskilasista pois jopa sen vesitilkkasen, jonka ennen siihen lisäsin. Miten te viskinne nykyisin nautitte?

  • Jezu  Ylläpitäjä13.12.2009 19:28

    Kimble65 kirjoitti:
    Mutta ainakin minun viskinjuontitahdillani voin kyllä ihan hyvin maksaa aineesta verollisenkin hinnan - tulee vain fiinimpi olo kun juo kalliimpaa tavaraa...

    Vähän sama kyllä itselläkin, varsinkin kun on viskin lisäksi koukussa kuohuvaan - aika harvoin tulee perus-kuoharia ostettua

    Keliaakikko vm. -07 / Celiac since -07

  • Kimble65 26 viestejä13.12.2009 15:43

    Alkoholivero tule prosenttien mukaan - eli saman verran veroa menee kossupullosta kuin samankokoisesta pullosta yhtä vahvaa viskiä, veroton hinta on vain viskissä yleensä kovempi (ja tietysti oktaaniluku on usein korkeampi).

    Kyllähän nuo single maltit maksavat maltaita maailmallakin, myös verottomasti ostettuna - ja toisaalta jossain muualla viina voi olla tarjoustuotekin, mutta ei meillä.

    Mutta ainakin minun viskinjuontitahdillani voin kyllä ihan hyvin maksaa aineesta verollisenkin hinnan - tulee vain fiinimpi olo kun juo kalliimpaa tavaraa...

  • Mainos

  • ponipimu 239 viestejä12.12.2009 22:27

    minä en nyt muista mitä viskiä meillä yleensä on, mutta jotain irkkua se on kun kahvin ja kermavaahdon kanssa sitä nautitaan.

    itse en ole väkevien ystävä ollenkaan, mutta näin talviaikaan maistuu iris coffee ja amarettoshotti.

  • Jezu  Ylläpitäjä12.12.2009 19:14

    Ehkäpä tästä voi tehdä ihan yleisen viskikeskustelun Eli mitä mieltä olette viskien hinnoista Suomessa? Melkoista ryöstöä tuntuu olevan. Eikös vero muodostu volttien mukaan, jolloin viskin tissuttelijoita syrjitään? Harva kuitenkaan ostanee viskiä kansanterveyttä ravistelevaan, rankkaan juopotteluun, kuten kossua tai vastaavaa kirkasta.

    Jäi mieleen ameriikasta kesällä ostettu pullo kanadalaista Seagram's -viskiä. Ei mitään kummoista tavaraa, mutta Suomessa litrahinta huitelee 38 euron tienoilla. Vastaava määrä juomaa maksoi Bostonissa 9 euroa. Että näin.

    Keliaakikko vm. -07 / Celiac since -07

  • Kimble65 26 viestejä27.9.2009 14:14

    Kyllä minä ainakin tulkitsen esim. Keliakialiiton informaation niin, että viski on ihan yhtä gluteenitonta kuin muutkin viinat. En silti yleensä nauti sitä hirveitä määriä kerralla - minusta se on jo kolmen neljän paukun jälkeen hyvän aineen tuhlausta, koska siinä vaiheessa maistuu mikä tahansa

    Jemmasta löytyy tällä hetkellä Ardbeg 10y, Lagavulin 16y, Bowmore Mariner 15y, Bruichladdich 17y - eli kyllä ne Islayn merkit ovat pääsuosikkejani - sekä Auchentoshan 10y ja Edradour Cask Strength. Ja tietysti irlantilaista jos vaikka tekee mieli tehdä totia tai kaataa kahviin - tällä hetkellä Tullamore Dewiä.

  • Kari 364 viestejä26.9.2009 20:04

    Viskistä pidän. Eiköhän se tislauksen jälkeen gluteenitonta ole. Näin ainakin olen ymmärtänyt. Glenfiddich ja Jura hienoja kokemuksia, Jura etenkin silleen kivasti savuntuoksuinen. Pari menee, sit alkaa tökkiä

    Olin tänään läheisen ala-asteen siis koulu tapahtumassa. Thaimaalainen rouva tarjoili riisikääröja, vihannesta ja jauhelihaa, kaikki gluteenitonta. Oli hyvä lounas.

  • Jezu  Ylläpitäjä26.9.2009 15:20

    Onko täällä muita hyvän viskin ystäviä? Pidättekö viskiä aivan yhtä gluteenittomana kuin mitä tahansa kirkasta viinaa? Onko teillä jotain rajoituksia kuinka paljon viskiä rohkenee illan aikana nauttia (keliakian näkökulmasta)? Itse yritän rajata pariin-kolmeen annokseen, monesti tosin huonolla menestyksellä

    Ja sitten tietysti pieni lista oman kaapin antimista:

    Ardbeg 10y
    Caol Ila 12y
    Lagavulin 16y

    Ja tuimimpana Laphroaig 10y Original Cask Strength 57.3%

    Keliaakikko vm. -07 / Celiac since -07

<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>

Tule mukaan keliaakikoiden omaan yhteisöön Glu.fi:hin – täysin ilmaiseksi!

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!

Osallistu keskusteluun

Eniten luetut keskustelut alueella

Huomaa, että kuka tahansa voi lisätä palveluun millaista sisältöä tahansa. Myöskään kaikki mainoksissa olevat tuotteet eivät ole gluteenittomia. Ylläpitäjä ei voi vastata sisällön oikeellisuudesta ja olet aina itse vastuussa siitä mitä suuhusi laitat. Jos huomaat ilkivaltaa tai gluteenipitoisia sisältöjä, ilmoita siitä ylläpitäjälle.

©2024 Glu.fi
Tietoa palvelustaUutisetKäyttöehdotKerro kaverilleOhjeet ja säännötIn englishLähetä palautettaSähkönsäästö ‐ Made ❤ Helsinki ‐ 0,058s