Väsymys

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!
<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>
  • Lianna 55 viestejä20.5.2013 14:59

    Eikku kirjoitti:
    Heippa!
    Olen sairastanut keliakiaa vuodesta 2000 ja noudattanut mielestäni hyvin tarkkaan dieettiä.
    Väsymys vain ei lähde millään vaan ajoittain pahenee.
    Luin jostain keskustelusta, että maitotuotteet väsyttävät jotakuta. Onko teillä muilla kokemusta väsymyksestä ja mikä siihen auttaa?
    Vaikuttaa jo perus arkeen!

    Hei Eikku! Väsymys johtunee siitä, että suomalainen "gluteeniton" dieetti sisältää kohtuuttoman määrän gluteenia (laki sallii). Mitä tahansa teollista ruokaa laitat suuhusi, ja vaikka päällä lukisi "glluteeniton", niin saat aimoannoksen gluteenia. Itsekin kärsin vuosikausia mm. mahdottomasta väsymyksestä, 40-vuotiaana olin omasta mielestä "eläkekypsä", kun söint pahaa aavistamatta tätä meille lärättyä dieettiä. En tosin syönyt vehnätärkkelystuotteita, mutta piilogluteenia tuli joka puolelta. Kokeile siis ainakin 3 viikkoa, että jätät kaiken gluteenia sisältävän pois: Suomalainen/ruotsalainen ETIKKA (poltetaan ohraan, sis. gluteenia valmistajan mukaan, etikan myötä lähtee sitten sillit, majoneesit, ketsupit, jne.) glukoosti ja tärkkelyssiirappi (tehdään vehnästä, tutkittu turvalliseksi, mutta tutkimuksen maksoi valmistaja eli kansainvälinen Vehnätärkkelysliitto että se siitä, tutkimusessa ei esim. ollut yhtään lasta, ei sinunlaisia "oireilevia" potilaista, vain ne terveimmät, ei myöskään tehty oletusta, että onko mahdollista, että pienet määrät aiheuttavat potilaille oireita ilman että nukkavaurio löytyy, sen olisi voinnut tehdä niin, että esim. sinunlaisesi potilaat, jotka eivät tunne oloaan hyväksi, laittaisiin oikeasti luontaisesti gluteenittomalle ja katsottu, paraneeko kunto, mutta maksajiahan kiinnosti vain saada tuotteeseen, joka ei ole gluteeniton, gluteenittoman leima päälle), sitten kaikki valmiit maustesekoitukset, aromit, hiivauutteet jne. on usein tehty vehnätärkkelyspohjaan), ELI LUONNON RUOKAA!!! Makkaroista sopii usein italialaiset salamit jne. Pohjoismaisia ei kannata ostaa paitsi Vatajan niitä oikein allergisille tehtyjä ilman mausteita. Alkoholista ei siideriä, kossua, wodkaa,olutta, vain ainoastaan viiniä, konjakkia ja rommia. Eurooppalaiset liköörit käy, Suomessa nekin poltetaan ohraan. Jos jaksat kolme viikkoa, saatat piristyä kummasti!!!! Tsemppiä!

  • Daniel 3 viestejä20.5.2013 10:55

    Itseä väsytti hiilihydraattipitoinen ruokavalio. Sokerirasitus testissä kävi ilmi että verensokeri laskee sokerin nauttimisen jälkeen rajuhkosti. (runsas insuliinin tuotanto) väsymys hävisi kun jätin perunan ja riisin ruokavaliosta ja lisäsin liikuntaa. Perunan ja riisin tilalle vihanneksia, porkkana, kesäkurpitsa, kukkakaali, parsakaali, munakoiso. Ruokavalio siis monipuolistui, kun täytyi opetella käyttämään itselle uusia raakaineita.
    Gratiinit ja moussakat kaikenlisäksi erittäin maukkaita.

  • Mainos

  • Eikku 25 viestejä13.5.2013 14:07

    Kiitos! Väsymykseni on tosin juuri ihan kokoaikaista. Kevätväsymyksen vielä ymmärtäisi. Veriarvoja on mittailtu ja kilpirauhanenkin on ok. Kuulin tässä välissä muualtakin luontaisesti gluteenittomasta diettistä. Kauraa olen käyttänyt, mutta se täytynee jättää pois. D-vitamiinia en ole mittauttanut ja täytyy myöntää, että olen ollut vähän laiska vitamiininsyöjä viimeaikoina...

  • Eikku 25 viestejä13.5.2013 14:07

    Kiitos! Väsymykseni on tosin juuri ihan kokoaikaista. Kevätväsymyksen vielä ymmärtäisi. Veriarvoja on mittailtu ja kilpirauhanenkin on ok. Kuulin tässä välissä muualtakin luontaisesti gluteenittomasta diettistä. Kauraa olen käyttänyt, mutta se täytynee jättää pois. D-vitamiinia en ole mittauttanut ja täytyy myöntää, että olen ollut vähän laiska vitamiininsyöjä viimeaikoina...

  • glutfree 90 viestejä30.4.2013 14:24

    Ja kannattaa mittauttaa d3 vitamiinin tasonsa, se vasta väsyttääkin kun siitä on vajetta, yli 75 nmol/l pitäis tasot saada nousemaan, jotta olis hyvät ja terveyttä edistävät

  • Tallulah 476 viestejä30.4.2013 13:52

    Itselläni maalis-huhtikuussa iskee aina tolkuton väsymys, "kevätväsymys" ei siis ole mikään tuulesta temmattu juttu. Muutamalla kaverilla sama juttu. Eli ei mitään tekemistä keliakian tai yleensäkään ruokavalion kanssa. Kannattaa toki veriarvot käydä tarkistuttamassa, väsymystä kun voi aiheuttaa monikin asia!

  • glutfree 90 viestejä28.4.2013 18:54

    Kopioin tämän keliakialiiton sivustolta:

    "Voiko keliaakikko käyttää etikkaa?

    Viinirypäleet, omenat, ohra, hirssi, durra, riisi — mm. kaikista näistä raaka-aineista valmistetaan maailmalla etikkaa. Ohrapohjaisessa etikassa ohra on käytetty ja tislattu alkoholiksi, joka valmistetaan etikaksi etikkahappobakteerien ja lähdeveden kanssa. Luonnollisessa käymisprosessissa etikkahappobakteerit muuttavat alkoholin etikaksi. Väkiviinaetikka on gluteeniton tuote.

    Viljasta valmistetun väkiviinaetikan rinnalla on myynnissä myös etikkaa, jota ei ole valmistettu käymismenetelmällä ohrasta vaan synteettisesti raakaöljystä. Etikkahaposta laimennetun tuotteen nimi on yksinkertaisesti etikka."

    Eli mä en kyllä ihan heti usko, että etikassa enää on mitään gluteeniin viittaavaa koska ensin alkoholin valmistusprosessissa tislaamista tehdään moneen kertaan ja sen jälkeen valmiista alkoholista etikkahappobakeerien avulla edelleen jalostetaan etikkaa.

    Samoin maltodekstriini useimminten valmistetaan maissitärkkelyksestä. Vehnätärkkelysjauhot on kyllä vehnägluteenia sisältäviä, jotkut herkät saavat niistä oireita, kuten minäkin. Vehnätärkkelystä on joissakin glutenittomiksi merkatuissa tuotteissa. Mutta joidenkin keliakia ei ole sieltä herkimmästä päästä, kokeilemalla ja omaa kroppaa kuuntelemalla se selviää.

    Missä majoneesissa muuten on gluteenia? Tai sillissä? Eihän näiden valmistuksessa käytetä mitään jauhoja????
    Makkaroissa ehkä joissakin on, esim ryyni-ja mustamakkarassa. Mutta pääsääntöisesti esim.grillimakkarat ovat kaikki gluteenittomia, nykyisin käytetään perunajauhoa jauhojen tilalla...Jäätelöissä voi olla keksiä tai keksinmurusia, tuoteselosteet siis kannattaa lukea tarkkaan. Sinappi ja ketsuppi ovat gluteenittomia, tuoteselosteesta sekin selviää. Itse en ole törmännyt gluteenilliseen sinappiin saatika ketsuppiin. Näitäkin kyllä voi vaikka valmistaa itsekin, niin ainakin tietää mistä on ko tuote tehty.

    Parhaiten tästä raaka-aine viidakosta yleensäkin selviää kun valmistaa itse ruokansa puhtaista raaka-aineista, joissa ei alunperinkään ole mitään gluteeniin viittaavaa. Esim. liha lihana ja lihajalosteet jää kauppaan. Samoin einekset ja muut valmisruoat.

  • Mainos

  • Lianna 55 viestejä27.4.2013 21:42

    Hei! Minua itseäni mm. väsytti ns. "gluteeniton" -dieetti, joka siis saa lain mukaan sisältää gluteenia. 40-vuotiaana mietin, että miten jaksan enää käydä töissä, joudun varmaan sairaseläkkeelle. Nyt 55-vuotiaana olen pirteämpi kuin koskaan. Salaisuus: LUONTAISESTI GLUTEENITON DIEETTI. Gluteenia sisältää mm. etikka (ei valko- tai punaviini eikä balsamico, mutta muut suomalaiset kylläkin), glukoosi, maltodekstriini, lisäksi valmiit mausteseikoitukset ja aromit sekoitetaan usein vehnätärkkelyspohjaan, eli kaikki pois. Ja tietenkin vehnätaärkkelyksestä valmistetut gluteenittomat jauhot. Pieniä määriä gluteenia ei edes merkitä Suomessa, päälle kirjoitetaan vain "gluteeniton", tämä kaikki "lain puitteissa", laki sallii gluteenittomassa ruuassa gluteiinia, mikä on aivan hullua! Ja sitä gluteenia saa siis joka suunnasta: majoneesi, silli, makkarat, jäätelö, sinapit, ketsupit, jne. (Muuten Vatajalla on oikeasti gluteenittomia makkaroita, ne kaikkein vaaleimmalla keltasella pohjalla, jotka eivät sisällä hiivauutetta tai mausteita).

  • annakristiina 27 viestejä27.4.2013 20:59

    Itselläni maitotuotteet aiheuttavat väsymystä. On ollut aina, ennen keliakiaa. Maitotuotteet voivat syynä, mutta esim. raudanpuute ja B-vitamiinin puutos voi myös väsyttää. Myös kilpirauhasen vajaatoiminta aiheuttaa väsymystä.

  • norppa 59 viestejä27.4.2013 20:04

    maitotuotteista sen verran, että itselläni väsyttävät ja aiheuttavat epämääräistä huona oloa. ja tarkoitan siis laktoosittomiakin tuotteita. paras olo on maidottomana, vaikka välillä on pakko saada juustoa.

    en kuitenkaan yhdistäisi välttämättä oirettasi keliakiaan, on niin paljon muitakin sairauksia, myös keliakian liitännäissairauksia.

  • Juulin 187 viestejä26.4.2013 12:48

    Väsymys voi tulla muustakin; siitepölyallergiat, astma, masennus, ruokavalio, kevät/syysväsymys, närästys...

    Kannattaa toki käydä verikokeissa, katsomassa että hoitotasapaino on kunnossa ja että rautaa on tarpeeksi.

    Itse ainakin väsyn keväisin pahimpaan katupöly aikaan ja toisia väsyttää taas auringon määrä.

  • Eikku 25 viestejä26.4.2013 10:31

    Heippa!
    Olen sairastanut keliakiaa vuodesta 2000 ja noudattanut mielestäni hyvin tarkkaan dieettiä.
    Väsymys vain ei lähde millään vaan ajoittain pahenee.
    Luin jostain keskustelusta, että maitotuotteet väsyttävät jotakuta. Onko teillä muilla kokemusta väsymyksestä ja mikä siihen auttaa?
    Vaikuttaa jo perus arkeen!

<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>

Tule mukaan keliaakikoiden omaan yhteisöön Glu.fi:hin – täysin ilmaiseksi!

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!

Osallistu keskusteluun

Eniten luetut keskustelut alueella

Huomaa, että kuka tahansa voi lisätä palveluun millaista sisältöä tahansa. Myöskään kaikki mainoksissa olevat tuotteet eivät ole gluteenittomia. Ylläpitäjä ei voi vastata sisällön oikeellisuudesta ja olet aina itse vastuussa siitä mitä suuhusi laitat. Jos huomaat ilkivaltaa tai gluteenipitoisia sisältöjä, ilmoita siitä ylläpitäjälle.

©2024 Glu.fi
Tietoa palvelustaUutisetKäyttöehdotKerro kaverilleOhjeet ja säännötIn englishLähetä palautettaSähkönsäästö ‐ Made ❤ Helsinki ‐ 0,01s