Moilas. Free from. Leivottu Pieksämäellä 100% gluteenittomista raaka-aineista. Hyvisleipää jokaiselle vatsalle. Ruksi viljantähkän päällä. Voisi kuvitella, että tällainen markkinointi viittaisi gluteenittomaan tuotteeseen, mutta ei. Kyseessä on keliaakikoille sopimaton, Moilasen "tavisleipomolla" leivottu tuote. Luultavasti kiikarissa olivat ns. trendigluttaajat.
Jos et ole vielä kuullut eilisen kohusta, kaikki alkoi siitä, että aiemmin keliaakikoiden yksi suosikkikaupoista, Tammiston K-Citymarket toi myyntiin yksinoikeudella Moilas Free From Hyvisleivät yllä kuvatulla markkinoinnilla. Keliaakikot ehtivät innostua, mutta nopeasti selvisi, että tuote ei sovellukaan keliaakikoille. Tästä alko melkoinen palautemyrsky Citymarketin sekä Moilasen suuntaan. Kaupan vastaukset ontuivat pahasti: väite siitä, että tuotetta ei ole missään vaiheessa mainostettu gluteenittomana laittoi vain lisää vettä myllyyn. Myös näkemys tuotteiden sopivuudesta allergikoille oli huono: kontaminoituneita tuotteita ei esimerkiksi vehnäallergikko voi missään tapauksessa syödä. Iltapäivällä myös Moilas puuttui tilanteeseen omalla selkeällä tiedotteellaan, mutta vahinko oli jo päässyt tapahtumaan.
Moilas Free From Hyvisleipä ei olekaan markkinoinnista huolimatta gluteeniton. Kuva: K-Citymarket Tammisto Facebook
Olisi mukava tietää, mitä Moilasella on mietitty kun tätä Free From -tuoteperhettä on lanseerattu. Moilas Gluten-Free (se on siis eri tuotantolaitos kuin tavistuotteita tekevä Moilas) on valtavan iso bisnes Moilaselle ja nyt he sahaavat omaa oksaansa tällaisella kikkailulla. Eilisen sekoilun aikana monelle tuli epäselvyys, ovatko Moilas Gluten Freen tuotteet sittenkään gluteenittomia. Myös Tammiston Citymarket koki kovan kolauksen keliaakikoiden suosikkikauppana. Miten tilanteen voisi ratkaista? Ainakin nykyinen harhaanjohtava markkinointi pitää lopettaa ja tehdä isosti selväksi, ettei tuotteet sovellu keliaakikoille. Ei myös haittaisi sen toteaminen julkisesti, että pieleen meni. Parasta toki olisi, että nämä tuotteet siirtyisivät gluteenittoman leipomon puolelle, jolloin ne sopisivat oikeasti jokaiselle vatsalle
Kannattaa myös lukea Marjon bloggaus aiheesta:
Pinkit korkokengät: Kun markkinointi menee pieleen - ei sovi keliaakikoille
Päivitys 8.8.2018
Moilas reagoi keliaakikoiden ärsyyntymiseen kiitettävän nopeasti: vielä samana päivänä tämän blogauksen jälkeen Moilas pyysi anteeksi ja korjasi tuotteen markkinointimateriaalit:
Myös Iltalehti tarttui aiheeseen ja haastattelussa Moilasen vientijohtaja vihjailee, että saattavat luopua myös Free From -termin käytöstä (mikä olisi kyllä ihan fiksua näiden tuotteiden osalta).
Anteeksipyynnöstä huolimatta somessa edelleen ihmetellään miten kalliita gluteenittomia raaka-aineita voidaan haaskata tällä tavalla. Myös tuotteiden kohderyhmä ihmetyttää, kun tuotetta eivät voi syödä keliaakikot, vilja-allergiset tai muuten tarkasti gluteenia välttelevät. Keliaakikoita myös ärsyttävät tällaiset "melkein gluteenittomat", kun nykyään gluteenittoman suosion paisuessa monissa ravintoloissakin kysytään pitääkö olla ihan täysin gluteenitonta, kun tilaa annoksen gluteenittomana. Sekoittavat siis mielikuvaa mitä gluteeniton oikeasti on.
Mielenkiintoista nähdä mitä Hyvisleiville tapahtuu jatkossa. Edelleen toivon niiden päätyvän Moilasen gluteenittomaan leipomoon
Merkintään liittyvät avainsanat: free from, gluteeniton, harhaanjohtava markkinointi, K-Citymarket Tammisto, keliakia, Moilas, Moilas Gluten-Free, moka, virhe
Tule mukaan keliaakikoiden omaan yhteisöön Glu.fi:hin – täysin ilmaiseksi!
Jezu 12.8.2018 22:44
Kuten tuosta Iltalehden haastattelusta käy ilmi, tuollainen esitystapa ei ole sopiva, koska markkinoinnin antama mielikuva on virheellinen ja harhaanjohtava markkinointi on jo kuluttajansuojalaissa kielletty. Toki keliaakikot lukevat pikkupräntit, mutta ei välttämättä keliaakikolle ruokaa ostava:
"Ympäristöterveydenhuollon esimies Kirsi Hiltunen kertoo, että myymälää kehotetaan selventämään irtomyynissä olevien leipien merkintöjä. Lisäksi kaupunki on pyytänyt Eviralta lisäohjeistusta asiaan.
- Valveutuneempi allergikko varmaankin lukee pienellä merkityt selosteet tarkemmin. Kuluttaja, joka luottaa isommista teksteistä syntyneeseen kuvaan, voi tulla ostaneeksi jotakin muuta kuin on ajatellut."
Minni 10.8.2018 12:50
Ei tarkoita - ei ole gluten-free virallista merkkiä, eikä missään sanaa gluteeniton - "gluteenittomista raaka-aineista" -sananparsi on taas tällä hetkellä erittäin yleinen mm. ulkomailla luomukahviloissa, ja yleensä tähdellä on merkitty sitten perään että on "risk of contamination" - tosin ei aina, mutta tuosta yleensä voi jo päätellä ettei tuote ole gluteeniton. Totta kai keliaakikkojen on saatava gluteenitonta, mutta lainsäädännössä ei liene määritellä että tuotteen mainoksessa pitäisi erikseen mainita onko gluteeniton vai ei - kunhan tieto tuoteselosteesta löytyy. Toki selkeys on aina paikallaan, mutta omaa maalaisjärkeä on nykyajan keliaakikon pakko käyttää.
Soffiine 10.8.2018 12:26
Minni, aivan varmasti ymmärrät kun vähän ajattelet tarkemmin. "Free from", "100% gluteenittomista raaka-aineista", "jokaiselle vatsalle". Kaikki tämä samassa mainoksessa tarkoittaa juurikin sitä -gluteenittomuutta.
Itse taas en ymmärrä ollenkaan miten tähän liittyy joku "gluteeniton trendi"? Eihän sen pidä koskettaa keliaakikkoja mitenkään. Heidän, kuten muidenkin lääkärin määräyksestä gluteenittomalla ruokavaliolla olevien on saatava juuri sitä mitä luvataan.
Reetta 9.8.2018 13:27
Kyllä noissa mainosplakaateissa tulisi lukea kissan kokoisin kirjaimin "tuote ei ole gluteeniton". Nythän sitä tietoa ei näy missään. Raksi vehnän tähkän päällä mielletään gluteenittomaksi. "Jokaiselle vatsalle" ei todellakaan pidä paikkaansa.
Minni 9.8.2018 12:01
Totta puhuakseni, en ihan ymmärrä miksi tästä on noussut tällainen myrsky vesilasissa... Toki ehkä tuo "kaikille" on nyt ehkä liioittelua, mutta kyllä free from -tyyppisiä tuotteita on muillakin brändeillä, eikä se kyllä välttämättä viittaa gluteenittomuuteen, voihan tuote olla pelkästään sokeriton, maidoton, soijaton jne. 100% gluteenittomista raaka-ainesta on taas yleinen väite mm. monissa kahviloissa ja ravintoloissa, koska nykyään on niin paljon noita gluteenia vältteleviä ei-keliaakikkoja. Toisin sanoen, mainoskampanja on minusta nykypäivää, eihän se hauskaa keliaakikolle ole tuplatsekata gluteenittomuus, mutta gluteenittoman trendin kanssa on opittava elämään. Ja kyllähän tuo tuotteen sijoittaminen samaan paistopistehyllyyn normituotteiden kanssakin kertoo jotakin...
Sinun tulee olla kirjautuneena, jotta voit kommentoida. Jos sinulla ei ole vielä omaa käyttäjätunnusta, ole hyvä ja rekisteröidy. Se on nopeaa ja ilmaista! Jos olet jo rekisteröitynyt, kirjaudu sisään oikean yläkulman valikosta.
Huomaa, että kuka tahansa voi lisätä palveluun millaista sisältöä tahansa. Myöskään kaikki mainoksissa olevat tuotteet eivät ole gluteenittomia. Ylläpitäjä ei voi vastata sisällön oikeellisuudesta ja olet aina itse vastuussa siitä mitä suuhusi laitat. Jos huomaat ilkivaltaa tai gluteenipitoisia sisältöjä, ilmoita siitä ylläpitäjälle.