Gluteeniton ruokavalio paransi ihottuman

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!
<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>
  • MimosaS 2 viestejä13.4.2016 22:08

    Olen keliakiaa sairastavan tytön äiti. Lapsen keliakian selvittyä kävimme mieheni kanssa keliakia testeissä, eikä kummallakaan ollut keliakiaa. Kokeilin silti gluteenitonta ruokavaliota noin viikon ajan.

    Olen ollut atoopikko pienestä asti. Ihottumaa on siten ollut minulla monta kymmentä vuotta. Käytän vahvoja kortisonivoiteita ja olen saanut ihokuntoutusmatkan ja valohoitojaksoja ihottumani vuoksi.

    Noin viikko gluteenittomalla ruokavaliolla oltuani ihottuma kerta kaikkisesti hävisi. Nyt olen ollut kaksi kuukautta gluteenittomalla ruokavaliolla ja lähes koko kehossani ja varsinkin kasvoissani vaivannut ihottuma on poissa.

    Onko muilla samanlaisia kokemuksia?

  • kaival 5 viestejä14.4.2016 12:22

    Minulla parani mystiset, ajoittain hyvin pahat ihottumat sen jälkeen kun aloitin gluteenittoman ihotautilääkärin suosituksesta. Keliakiaa ei verikokeissa näkynyt, mutta arvot oli koholla. Päätin kuitenkin kokeilla gluteenitonta, koska samainen lääkäri sanoi, että voisi auttaa nivelsärkyihin, joista samaan aikaan kärsin myös. Niin katosi sekä niveloireet että ihottumat! Ja ihossa näkyy ja nivelissä tuntuu, jos syön vahingossa vähänkin gluteenia.

  • MimosaS 2 viestejä16.4.2016 10:42

    Mukava kuulla sinun kokemuksistasi. Sinulla oli siis merkittävät vaikutukset gluteenittomaan ruokavalioon siirtymisellä. Millä tavalla olet kokeillut ottaa gluteenia sisältävää ruokaa takaisin, vahingossa vai tietoisesti? Kuinka pian oireet tulevat takaisin?

    Itsekin olen pohtinut, että kannattaisiko kokeilla pientä määrää kokeilla gluteenia taas. Kuitenkaan se ainainen ihottuma ei houkuttele.

    Miten selität ihmisille gluteenittoman ruokavalion, kun ei ole keliakiaa? Sanotko että olet allerginen?

  • kaival 5 viestejä22.4.2016 18:02

    Kokeilin aluksi tarkoituksella gluteenillisia tuotteita, että pystyin olemaan varma että oireet johtuvat gluteenista. Kokeilin myös mm. maidatontakin, jottei oireet johdu muista raaka-aineista.

    Mulla oireet tulevat herkästi, mutta ihottumat paranevat myös onneksi nopeasti. Niveloireiden kesto vaihtelee, riippuu varmaan kuinka paljon gluteenia on saanut. Nykyään siis en testaile, kun on tullut selväksi että gluteeni ei sovi.

    Puhun yliherkkyydestä tai allergiasta. Ei kukaan epäile että syön turhaan gluteenitonta, kun oireeni ovat niin pahat. Tilanteissa joissa en halua selitellä asiaa, sanon että mulla on keliakia.

<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>

Tule mukaan keliaakikoiden omaan yhteisöön Glu.fi:hin – täysin ilmaiseksi!

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!

Osallistu keskusteluun

Eniten luetut keskustelut alueella

Huomaa, että kuka tahansa voi lisätä palveluun millaista sisältöä tahansa. Myöskään kaikki mainoksissa olevat tuotteet eivät ole gluteenittomia. Ylläpitäjä ei voi vastata sisällön oikeellisuudesta ja olet aina itse vastuussa siitä mitä suuhusi laitat. Jos huomaat ilkivaltaa tai gluteenipitoisia sisältöjä, ilmoita siitä ylläpitäjälle.

©2024 Glu.fi
Tietoa palvelustaUutisetKäyttöehdotKerro kaverilleOhjeet ja säännötIn englishLähetä palautettaSähkönsäästö ‐ Made ❤ Helsinki ‐ 0,007s