Fazerin uudet "saattaa sisältää vehnää" -merkinnät

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!
<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>
  • varpunen 2 viestejä23.10.2013 00:54

    Fazerin tiedotus uusista pakkausmerkinnöistä: http://www.fazer.fi/Uutiset/Fazer_Makeiset/Muutos-Fazerin-suklaa--ja-makeispakkausten-pakkausmerkinnoissa--tuotteisiin-saattaa-sisaltaa-vehnaa--merkinta/

    "Fazerin suklaa- ja makeispakkauksiin tulee kesän ja syksyn 2013 aikana ”Saattaa sisältää vehnää” -merkintä.

    Fazer ottaa käyttöön ”Saattaa sisältää vehnää” -merkinnän tuotteissa, joiden valmistuslinjalla saattaa ristikontaminaatiosta johtuen esiintyä jäämiä muiden tuotteiden ainesosista. Allergia- arvioinnit suoritetaan vuosittain osana omavalvontaamme. Tuotteiden reseptejä ei ole muutettu.

    ”Saattaa sisältää vehnää” -merkinnällä varustetussa tuotteessa vehnä ei sisälly tuotteen ainesosiin. Valmistuslinjastojen huolellisesta puhdistuksesta huolimatta tuotteissa voidaan satunnaisesti havaita jäämiä vehnästä, koska samassa tehtaassa tai tuotantolinjastolla valmistetaan ja pakataan myös vehnää sisältäviä tuotteita.

    Vehnä on allergeeni ja merkintä on tarkoitettu erityisesti tarjoamaan informaatiota erittäin allergisille kuluttajille. Tuotteiden turvallisuus on laatutyömme perusta.

    Mahdollisissa kysymyksissä neuvoo Fazer Makeisten kuluttajapalvelu kuluttajapalautelomakkeen kautta tai puh.09 87621 /kuluttajapalvelu. Fazerin verkkosivuilta löytyvä tuotetietohaku päivittyy samanaikaisesti pakkausmerkintöjen kanssa.

    Lisätietoja:

    Elina Saarento, tuoteasiantuntija, Fazer Brands, elina.saarento(at)fazer.com, p. +358 40 570 4014 (suklaatuotteet)

    Anne Kiviniemi, tuoteasiantuntija, Fazer Brands, anne.kiviniemi(at)fazer.com, p. +358 40 587 0443 (sokerimakeiset)"

    Keliakialiiton sivuilla kerrotaan myös asiasta: http://www.keliakialiitto.fi/liitto/nyt/uutiset/?nid=270

    Sivulla sanotaan mm., että: "Keliakialiiton ravitsemusjaosto on antanut suosituksen (v. 2011), jonka mukaan "Saattaa sisältää vehnää" -merkittyjä tuotteita ei suositella keliaakikoille säännölliseen käyttöön. Niitä voi syödä silloin tällöin herkuttelupäivinä. Tuotteita ei suositella lainkaan ihokeliaakikoille eikä keliaakikoille, joilla vasta-aineet ovat koholla tarkasta ruokavaliosta huolimatta tai suolinukka ei ole korjaantunut tai on jatkuvasti oireita."

    Täällä on ravitsemusjaoston suositus vuodelta 2011 (pdf-tiedosto): http://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&frm=1&source=web&cd=2&ved=0CDUQFjAB&url=http%3A%2F%2Fwww.keliakialiitto.fi%2Fdocument.php%3FDOC_ID%3D411%26SEC%3De7953ef592fbab5f94ccdff8c6f1684a%26SID%3D1&ei=9-1mUtX9I-Hn4gSfkoGoDw&usg=AFQjCNGi3TDQ65nAldrecm7XkPfRAHvRMQ&sig2=1HVfuHh4QIeKNjwZjqrIcA&bvm=bv.55123115,d.bGE

    Itse huomasin asian ensimmäistä kertaa kun yhtenä päivänä kaupassa katsoin Fazerin 320 gramman maitosuklaarasian (jonka ulkonäkö oli muuttunut) sisällysluetteloa, ja harmikseni huomasin uuden varoituksen. Myös Pätkis-rasiassa (320g) mainittiin se, että saattaa sisältää pieniä määriä vehnää. Jo aikaisemmin olin huomannut varoituksen Pätkis-pussissa.

    Eilen kaupassa katsoin 300 gramman maitosuklaalevyn sisällysluetteloa, ja siitäkin varoitus nyt löytyi.

  • milla 412 viestejä23.10.2013 03:25

    minäkin jokunaika sitten huomasin tekstin tulleen moneen tuotteeseen fasulla. silti syönyt samoja tuotteita , nam.

    Samallalaillahan niissä varoitetaan pähkinästä.

  • Mainos

  • porajata 460 viestejä23.10.2013 15:03

    Pari levyä kuukaudessa menee enkä ole huolissani.
    Todennäköisesti saan ns. piilo gluteenia enemmän omasta keittiöstäni, muut käsittelee siellä vehnää ?

  • Lianna 55 viestejä23.10.2013 15:04

    Hei! Käsittääkseni itse tuotteisiin ei ole tehty muutoksia, vain merkintätapa on muuttunut, koska tuotantolinjoilla käytetään myös vehnää ja jostain saattaa tulla hiukkasia tuotteisiin, vaikka linjat puhdistettaisiin hyvin tuotteen vaihdon jälkeen. Tämä merkintä takaa Fazerille, että jos joku väittää sairastuneensa ko. tuotteista, heillä ei ole vastuuta asiasta, koska ovat varoittaneet tästä. Siis erittäin ymmärrettävä merkintä! Itse syön luontaisesti gluteenittomasti, mutta uskallan syödä näitä tuotteita - omalla vastuulla siis!

  • milla 412 viestejä24.10.2013 03:27

    Lianna kirjoitti:
    Hei! Käsittääkseni itse tuotteisiin ei ole tehty muutoksia, vain merkintätapa on muuttunut, koska tuotantolinjoilla käytetään myös vehnää ja jostain saattaa tulla hiukkasia tuotteisiin, vaikka linjat puhdistettaisiin hyvin tuotteen vaihdon jälkeen. Tämä merkintä takaa Fazerille, että jos joku väittää sairastuneensa ko. tuotteista, heillä ei ole vastuuta asiasta, koska ovat varoittaneet tästä. Siis erittäin ymmärrettävä merkintä! Itse syön luontaisesti gluteenittomasti, mutta uskallan syödä näitä tuotteita - omalla vastuulla siis!


    juuri näin. ei olekaan muutoksia. teksti poistaa heiltä vastuun. ymmärrettävää.

  • honda 89 viestejä25.10.2013 09:43

    minua on kummastuttanut se asia että kaupanliha tiskillä on irtomyynnissä marinaadikastikkeessa olevia tuotteita mutta yhdessäkään ei ole mainintaa gluuteniton.on niitä miutakin irtotuotteita myynnissä ei niissä ole lappua gluteeniton. onka niin että kauppiaan ei tarvitse ilmoittaa irtomyynnissä olevien tuotteiden aineosista....hankalaa aina kysyllä on vai ei olla gluteeniton tuote kyseessä.

  • J-T 91 viestejä17.11.2013 09:36

    honda kirjoitti:
    minua on kummastuttanut se asia että kaupanliha tiskillä on irtomyynnissä marinaadikastikkeessa olevia tuotteita mutta yhdessäkään ei ole mainintaa gluuteniton.on niitä miutakin irtotuotteita myynnissä ei niissä ole lappua gluteeniton. onka niin että kauppiaan ei tarvitse ilmoittaa irtomyynnissä olevien tuotteiden aineosista....hankalaa aina kysyllä on vai ei olla gluteeniton tuote kyseessä.

    Samaa olen ihmetellyt. Tosin meidän lähikaupassa on leivitettyjä tuotteita sirotettu pitkin lihatiskiä, niin eipä muutenkaan uskalla juuri muuta ostaa kuin broileria (tosin ei aina sitäkään).

    Harmittaa nuo Fazerin merkinnät. Eka joulu keliaakikkona, eikä siis suolinukka vielä kunnossa niin eipä uskalla tänä vuonna koskea Fazerin suklaarasioihin

  • Mainos

  • Rupert 74 viestejä18.11.2013 19:29

    Osuipa ruokakaupassa käteen Fazerin suklaarasia, jossa valmistusaineiden lopussa luki, että saattaa sisältää pieniä määriä vehnää ym. Mutta kun lukaisin valmistusaineet tarkemmin, valmistusaineiden joukossa oli vehnäjauho ja toisessa rasiassa vehnäproteiini. Eli nähtävästi ei voi enää luottaa noihin "saattaa sisältää" teksteihin ollenkaan.

<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>

Tule mukaan keliaakikoiden omaan yhteisöön Glu.fi:hin – täysin ilmaiseksi!

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!

Osallistu keskusteluun

Eniten luetut keskustelut alueella

Huomaa, että kuka tahansa voi lisätä palveluun millaista sisältöä tahansa. Myöskään kaikki mainoksissa olevat tuotteet eivät ole gluteenittomia. Ylläpitäjä ei voi vastata sisällön oikeellisuudesta ja olet aina itse vastuussa siitä mitä suuhusi laitat. Jos huomaat ilkivaltaa tai gluteenipitoisia sisältöjä, ilmoita siitä ylläpitäjälle.

©2024 Glu.fi
Tietoa palvelustaUutisetKäyttöehdotKerro kaverilleOhjeet ja säännötIn englishLähetä palautettaSähkönsäästö ‐ Made ❤ Helsinki ‐ 0,022s