Kasvissyönti ja keliakia

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!
<< Alkuun < Edelliset
1 2
Seuraavat > Loppuun >>
  • Elina 6 viestejä24.3.2009 13:24

    Heippa! Ajattelin kysellä ihan mielenkiinnosta, että onko täällä muita kasvissyöjä-keliaakikkoja. Kuinka olette kokeneet tällaisen yhdistelmän? Itse olen ollut lakto-ovo-vegetaristi seitsemän vuotta ja keliaakikko kaksi kuukautta. Toistaiseksi en ole kokenut näiden kahden ruokavalion yhdistämistä ongelmana. Kasvissyönti saattoi jopa helpottaa sopeutumista, koska olen tottunut syömään erilaista ruokaa valtaväestön kanssa ja kyselemään, mitä ruuat sisältävät. Nyt olen lisännyt siihen listaan vain gluteenin.

  • Pulla 267 viestejä24.3.2009 14:20

    En syö muuta lihaa kuin kalaa, lisäksi kanssa maitotuotteita ja munia. Tuo dieetti on ollut vuodesta 2005 ja kohta vuoden luontaisesti gluteeniton (vaikka olisi pitänyt olla paljon pidempään). Ei tosiaan ongelmaa, koska olen tottunut tarkkailemaan, mitä syön. Lisäksi jo aiemmin huomasin, miten huonosti ruokapaikkojen myyjät tietävät ruokien sisällöstä. Melkein aina kasvisvaihtoehdossa on lihalientä.

  • Mainos

  • Vaula 141 viestejä24.3.2009 16:35

    Täällä yksi vegetaristi-keliaakikko ilmoittautuu.. Olen ollut kasvissyöjä lähemmäs 15 vuotta, keliakia todettiin n. 8 vuotta sitten. Nykyisin olen pitkälti lakto-vegetaristi, mutta noudatin jossain vaiheessa myös vegaanista ruokavaliota. Siinä olikin vähän enemmän pohtimista.. Yleisesti ottaen en koe näitä kahta ruokavaliota ongelmalliseksi yhtälöksi.

    Vuosien varrella on tullut kuitenkin vastaan lukemattomia tilanteita, joissa on tullut kirottua kun mitään itselle sopivaa syötävää ei löydy esim. ravintolasta tai sitten kaupasta mukaan otettavaksi. Viimeisin pohjanoteeraus oli Memphis-ravintola jossain lopulta söin kuivakkaan kevätkääryle-kasvissalaatin ILMAN kevätkääryleitä.. Tapas-listalta olis löytynyt pari vaihtoehtoa mutta eipähän tosiaan tuohon ravintolaan tarvitse uudelleen mennä.

    Pulla: kuulostaa törkeältä että ravintoloiden kasvisruokiin käytettäisiin lihalientä - voitko kertoa lisää??

  • Pulla 267 viestejä24.3.2009 17:44

    Vaula, olen monta kertaa kysynyt, että ei kai esim. keitto sisällä lihalientä. Myyjä sanoo, ettei tiedä, tai sitten ensin sanoo, että jokin ruoka on kasvisruoka ja sitten lisää, että lihalientä siinä kyllä on. Useimmiten on käynyt niin, ettei tiedä, mitä ruoka sisältää. Ennen en niin kauhean tarkka ollut, mutta nyt, kun on keliakia, en juuri käy missään syömässä, koska muistan nuo tapaukset, että ei tosiaan tiedetä, mitä ruuat sisältävät. Ja siis hyvin harvoin olen aiemminkaan ulkona syönyt.

    Liivate- ym. jutuista en ole tarkka. Esim. juuri söin rautatablettikuurin ja eikö tavalliset rautatabletit ole eläinperäistä?

  • Jekku 21 viestejä18.10.2009 16:36

    Heippa!

    Olen ihan uusi täällä, vielä toistaiseksi ilman keliakiadiagnoosia. Gastroskopia on reilun viikon päästä..:P

    Kiva että täällä on muitakin kasvissyöjiä. Olen ollut vege n.7 vuotta, josta lähes vegaani pari vuotta. Pientä lipsumista veganismista tapahtuu joskus, lähinnä kylässä, mutta mielelläni en syö mitään maito-ja munajuttuja.

    Vähän huolestuttaa veganismin ja gluteenittoman ruokavalion yhdistäminen, mutta kai se on ihan mahdollista. Juuri tuo ulkona syöminen jännittää, kun tuntuu että se on jo vegaanina ihan tarpeeksi vaikeaa. Jos siihen lisätään vielä gluteenittomuus, niin voi olla että valikoima on aika suppea Jos joku tietää jonkun paikan, jossa voi syödä, niin olen kiitollinen tiedoista.

    Jos olen ymmärtänyt oikein, niin Yosa- ja Oatly-tuotteet sopivat myös keliaakikoille? Ja onneksi Ingmanin tofutuuteissa on gluteeniton vohveli. Joskus harmittelin sitä (kun vohveli oli mielestäni pahaa), mutta enää ei harmita! Hienoa, että saa jatkossakin nauttia tuuteista

  • Vaula 141 viestejä21.10.2009 08:19

    Jekku, ihan helpoimmasta päästä vegaanisen JA gluteenittoman sopivan sapuskan löytäminen ei varmasti tule olemaan Olen joskus jättänyt pois maitotuotteet (nyt siis lakto/(ovo)vegetaristi) pois ja huomasi kyllä heti kuinka paljon suppeammaksi etenkin ravintolavalikoima tuli.

    Mutta kyllä niitä ruokapaikkoja löytyy varmasti, kunhan vaan jaksaa etsiä. Asut ilmeisesti Helsingissä, joten äkkiseltään tulee mieleen ravintola Manala, jolla on ruokalistallaan yksi kokonaan vegaaninen/gluteeniton annos. Yleensä tarkistan ravintoloiden ruokalistan etukäteen netistä jos vaan mahdollista, niin ei tule tilanteita joissa sopivaa annosta ei löydy ollenkaan. Luulisi kuitenkin, että ravintoloissakin pystytään muokkaamaan eri ruokia pyydettäessä vegaanisiksi (tietysti sen gluteenittomuuden lisäksi). Ja jos tykkää etnisistä ruoista, niin vegaanisia gluteenittomia annoksia löytyy ainakin minun kokemuksen niistä enemmän kuin aivan "tavallisista" rafloista.

    Keliakialiitolla on muuten sivuillaan ladattavissa matkailuliite, jossa on lueteltuna koko Suomen alueen kahviloita ja ravintoloita, jotka tarjoavat gluteenitonta. Paikkojen vege-tarjonnasta en sitten osaa sanoa. Mutta onnea etsintään!

    Yosa ja Oatly tosiaan sopivat kummatkin keliaakikoille. Sunnuntain ja GoGreenin kauratuotteet sen sijaan jätä väliin, koska valmistaja ei voi taata niiden puhtautta.

  • Tallulah 476 viestejä21.10.2009 13:13

    Täällä ei näköjään ole mitään erillistä esittelyketjua uusille joten esittelen tässä itseni samalla. Olen jo jonkin aikaa lukenut näitä juttuja ja nyt päätin sitten rekisteröityä. Keliakiaa olen sairastanut lähes koko ikäni, antakaa anteeksi jos välillä hieman ihmettelen juuri diagnoosin saaneiden "hysteriaa". Mulla on joskus (liian usein) paha tapa sanoa asiat ehkä tiukemmin kuin mitä oikeasti tarkoitan! Toinen paha tapani (mun mielestä tosin hyvä tapa) on esittää paljon sitä toista näkökulmaa. Yritin rekisteröidä nimimerkin Vastarannan kiiski mutta siinä oli liikaa merkkejä. Se vain olisi sopinut mulle paremmin ;D

    Asiasta; en ole kasvissyöjä koska syön kalaa, mutta pääosin pyrin syömään vegetaarisesti, mieluiten vegaanisti. Ja näin on ollut 15 vuotta joten kokemusta asiasta on (koko ajan ollut myös keliaakikko). Itämaiset ravintolat on todellinen pelastus, ja onneksi pidän eniten itämaisesta ruuasta. Ulkomailla (matkustelen paljon) on niin paljon helpompaa kun siellä ei vehnää tungeta joka paikkaan kuten täällä ja ravintoloissa ruoka ei ole vain lämmitettävää vaan se oikeasti tehdään ravintolassa. Oletteko kysyneet monesti muuten ravintolassa että tehdäänkö ruoka siellä? Kannattaa kysyä, vastaus nimittäin usein on että se on ainakin puolivalmista. Itse en koskaan suostu maksamaan 20e ruoka-annoksesta jossa he vain tunkevat sen mikroon, näin kärjistetysti sanottuna.

  • Mainos

  • Jekku 21 viestejä22.10.2009 10:46

    Kiitos vastauksista! Asun tosiaan Helsingissä, kai jotenkin pidin sitä niin itsestään selvänä, etten viitsinyt mainita..

    Kannattaakin lueskella ravintoloiden nettisivuja etukäteen, varmasti helpottaa etsimistä. Etnisissä paikoissa tuleekin käytyä aika paljon. Toivotaan, että suosikkiannokseni ovat myös gluteenittomia. Lähinnä mietityttää noiden etnopaikkojen henkilökunnan kielitaito. Aina ei voi olla ihan varma, että tulee täysin ymmärretyksi.

    Aiemmin olen syönyt usein falafelia, mutta sitä ei varmaan jatkossa uskalla syödä. Kai ne valmistetaan samassa öljyssä kaikkien paneroitujen juttujen kanssa? Ja voihan itse falafelissakin olla jotain kiellettyä, ainakin Finduksen pakasteversiossa on vehnää.

  • Vaula 141 viestejä23.10.2009 16:25

    Tuli vielä mieleen, että jos olet tarkka eläinperäisten ainesosien suhteen, niin löysin tällaista infoa Moilas Oy:n (valmistaa siis gluteenittomia leipiä ym.) kysymyspankista.

    Kysymys: Sisältävätkö leipomon tuotteissa käytettävät margariinit soijaa, entä maitoa tai muita eläinperäisiä ainesosia?
    Vastaus: Kaikki käyttämämme margariinit ovat soijattomia ja maidottomia sekä 100 %:sti kasviperäisiä (myös emulgointiaineet ja D-vitamiini).

    Kysymys: Onko Moilas Gluten-Free -tuotevalikoimassa vegaanille sopivia tuotteita?
    Vastaus: Monet tuotteet sopivat myös vegaanille. On helpompi luetella ne tuotteet, jotka sisältävät eläinperäisiä ainesosia, eivätkä siis sovi vegaanille: Pizza Tropicana (lihaa), Pizza Bolognese (lihaa), Karjalanpiirakka ja cocktailpiirakka (maitoproteiinia), muffinit (kananmunaa), pullat (kananmunaa), piparkakkutaikina (kananmunaa) ja Joululeipä (maitoa).

    Tuo vastauksessa oleva listaus ei kyllä ole ihan ajantasainen, koska esim. Moilas Oy:n Aamiaissämpylöissä on yhtenä ainesosana kananmuna.

    Huomasin myös, että gluteenittomien tuotteiden valmistajista ainakin Fria Bröd merkitsee tuotteisiinsa, että heidän käyttämänsä E471 -lisäaine on kasviperäinen.

  • Jekku 21 viestejä23.10.2009 16:40

    Kiitos Vaula! Olin kyllä jo tutustunut noihin Moilasen sivuihin ja kivasti näyttää olevan ihan vegaanisiakin tuotteita. Noiden lisäaineiden kanssa en ole kovin tarkka, tai siis en ole vaivautunut kyselemään valmistajilta lisäaineiden mahdollisista eläinperäisyyyksistä. Kiva että nykyään moniin tuotteisiin on merkitty, onko lisäaine
    kasviperäinen.

    Itse en osta maitoa ja munaa sisältäviä tuotteita, mutta ehkä söisin, jos esim. kyläpaikassa ei ole muuta tarjolla. Jatkossa gluteenittomuus siis menee vegaanisuuden edelle.

  • Nagual 3 viestejä15.2.2010 22:47

    Hei.

    Olen sekä vegaani (kesäkuusta 1996 alkaen) että keliaakikko (diagnoosista aikaa ehkä n. 9 vuotta).

    En itse koe yhdistelmää ollenkaan hankalaksi, paitsi ehkä ulkomailla matkustaessa - silti en koskaan lipsu vegaanisesta ruokavaliosta. Suurin apu on Vegan Passport jossa selitetään kymmenillä kielillä mitä vegaani syö ja mitä ei. Tuollaisen julkaisun kun vielä saisi lisättynä keliakia-selityksillä

  • Jenni 7 viestejä27.2.2010 22:18

    Olen jonkun sortin kasvissyöjä, sillä en ole syönyt lihaa tai kanaa kymmeneen vuoteen. Olen samaa mieltä Elinan kanssa siitä, että keliakiaan sopeutuminen oli helpompaa, kun ruokavalio oli jo ennestään eriainen kuin muilla ja oli tottunut siihen että esim. ravintoloissa on vähemmän vaihtoehtoja joista valita.

    En koe ruokavaliota ongelmalliseksi, mutta teenkin paljon itse ruokaa joten ei tarvitse tuoteselosteita syynätä. Tulee myös kiinnitettyä huomiota siihen, että saa tarpeeksi protskua ja kuitua jne, joten syön varmaan keskivertohenkilöä terveellisemmin. Ainoa mikä aina jännittää on matkustelu, taannoinen Pietarin reissukin meni salaattia syödessä...

  • Mainos

  • tytti 34 viestejä2.3.2010 00:15

    Olen ollut gluteenittomalla ruokavaliolla 8 vuotta ja kasvis- (ja satunnainen kala-)syöjä jo 17 vuotta. Yleensä kokkailen intohimoisesti kotona, mutta joskus harvoin tekee mieli syödä ulkona. Vakiopaikkojani ovat (Helsingissä) intialainen Namaskaar, Dennis-pizzeria sekä muutamat sushi-paikat. Olen ollut ehkä hieman turhan arka kokeilemaan mitään muita ravintoloita, koska näissä paikoissa on gluteenittomuus aina toiminut eikä hinnat ole aivan mahdottomia. Välillä olen käynyt työpaikan puolesta syömässä joissain kalliissa ravintoloissa (tyyliin ateria 100e) ja niissä tietenkin on gluteeniton ruoka aina ollut moitteetonta ja herkullista... niihin ei harmi kyllä itsellä ole varaa mennä uudestaan!

    Olen kuullut että jotkut keliaakikot käyvät syömässä kiinalaisissa, thaimaalaisissa tai muissa vastaavissa. Minkälaisia kokemuksia teillä on? Itse olen aivan nynny, en ole muutaman huonon kokemuksen jälkeen viitsinyt enää yrittää. Olen kokenut että ruoan gluteenittomuus tunnetaan niissä huonosti ja tunnen kiusaannusta siitä, kun joudun olemaan "se ärsyttävä vaikea asiakas" kun haluaisin vaan rentoutua ja nauttia hyvästä ruoasta. Voitteko suositella Helsingin tai Turun alueella joitain paikkoja? Tykkäisin erityisesti jos löytäisin joitain pieniä ja tunnelmallisia ravintoloita (ei ketjuravintoloita!).

  • Angervo 19 viestejä2.3.2010 07:40

    Tytti kyseli kokemuksia kiinalaisista ravintoloista, joten pakko mainostaa Tikkurilassa, kävelykadulla Prismaa vastapäätä olevaa kiinalaista paikkaa (nimeä en valitettavasti muista). Siellä on todella ystävällinen miestarjoilija, joka muistaa aina kun tulen (käyn siellä ehkä 1-2 krt/kk lounaalla) tulla kertomaan mitä voin syödä lounaslistalta ja sopiiko alkukeitto minulle. Tuo myös aina pyytämättä gluteenittoman soijapullon pöytään. Tuota kutsuisin palveluksi!

  • Tallulah 476 viestejä2.3.2010 08:37

    Minä taas käyn pääosin nimenomaan kiinalaisissa ja thaimaalaisissa ravintoloissa koska niistä saan aina parasta ruokaa, ja on harvinaista että joku ruoka sisältää gluteenia (lähinnä friteeratut tuotteet ja nuudelit ellei heillä ole riisinuudeleita). Helsingissä ainakin China Tiger jonka olen laittanutkin karttamerkkeihin. Se on erittäin viihtyisä paikka ja melkein kaikki annokset ovat automaattisesti gluteenittomia (poissulkien ne friteeratut ja nuudelit). Soijakastike on gluteeniton vaikka ainesosana on vehnä (luontaisesti gluteeniton se ei kuitenkaan ole).

  • Jekku 21 viestejä2.3.2010 11:25

    Käyn lähes viikoittain syömässä New Bamboo Centerissä Annankadulla Helsingissä. Olen pari kertaa kysynyt kasvisruokien gluteenittomuudesta, ja kuulemma käyttävät suurustamiseen perunajauhoja (vai maissi-?). Tarjoilija näytti kasvisruokalistalta mitä voin syödä: kaikki muu käy, paitsi friteerattu tofu. Ruoka on erinomaista, annokset tosi isoja ja suht halpoja. Suosittelen!

    Syön usein myös Silvopleessa Toisella linjalla, jossa noutopöydän kaikkiin ruoliin on merkattu, mitä ne sisältävät. Gluteenipitoisia juttuja on aika vähän, lähinnä joskus pastaa tai couscousia. Suosittelen tätäkin paikkaa, saa myös elävää ravintoa.

  • oranki 35 viestejä14.3.2010 15:17

    Olen myös kasvissyöjä (lakto-ovo, 14 vuotta) ja keliaakikko (1,5 v). En ole kokenut ongelmaksi, vaikka keliakiadiagnoosin saatuani ajattelinkin hetken että meneekö liian vaikeaksi.

    Ravintoloissa toki valikoimat pienemmät kuin pelkälle keliaakikolle tai tavalliselle kasvissyöjälle. Helsingin kasvisravintoloissa gluteenittomuus on minusta otettu hyvin huomioon, Silvopleen ja Zucchinin ruuat tosi hyviä! Ja etniset ravintolat tarjoavat paljon valinna varaa.

    Reissattua on tullut kans jonkin verran, eikä toistaiseksi ole tarvinnut lihaa syödä, että pärjäisi. Tosin koen ehkä, ettei Itä-Eurooppaan tällä ruokavalioyhdistelmällä tule ehkä lähdettyä enää... Tai on kai sielläkin jotain kasvisravintoloita, joista saa kasvissyöjänä muutakin kuin friteerattua juustoa.

    Ulkomailla musta kasvissyöjän kannalta on se hyvä puoli, että terveys/kasvissafkaliikkeissä on yleensä myös ne gluteenittomat tuotteet tarjolla, eli kaksi kärpästä samalla iskulla

    Oletteko käyttäneet matkailun apuna Happy Cow sivustoja? Siellähän on usein maininta myös kasvisruokapaikoissa mahdollisesta gluteenittomasta tarjonnasta.

  • Mainos

  • Riikz 1 viesti14.8.2010 13:12

    Onpa mukavaa kun löysin tällaisen foorumin itsellä keliakia ollut 20 vuotta (kuulostaapa pitkältä ajalta, todettiin 2 vuotiaana ). Kasvissyöjä olen ollut viimeiset pari vuotta. Maha vain tuntuu jatkuvasti olevan turvonnut tai muuten vain kipeä, ja olen miettinyt sopiiko kasvissyönti jotenkin tavallista huonommin keliaakikoille. Mutta ilmeisesti ei pitäisi sitten olla kasvissyönnin syytä, kun teilläkään ei sen suhteen näytä olevan mitään ongelmia toisaalta en edes muista koska mahani on viimeksi toiminut normaalisti, varmaan ollut ongelmana jo ennen kasvisruokaan siirtymistä.

  • tanssija 6 viestejä21.8.2010 23:08

    Itse olen lyhyesti gluteeniton maidoton kasvis. Sitten puolitutut kysyvät mitä mä syön. Olen siis maitoallergikko (en laktoosikko) enkä voi syödä punaista lihaa enkä lintuja. Kovia juustoja, munia ja kalaa onneksi kyllä.

    En koe ruokavaliotani vaikeaksi. Muut kyllä kokevat. Teen itse kaiken ruuan ja leivon leivät ja olen tyytyväinen. Syön todella monipuolisesti enkä enää itke sen perään mitä en voi syödä.

    Muiden laittaman ruuan suhteen olen aina epäluuloinen. Ulkona en enää oikeastaan syö ellei ole ihan pakko, kylässä on omat eväät. Itämaisiin ravintoloihin ei ole mitään asiaa koska olen erittäin allerginen aromivahventeille ja soijakastikkeelle. Valmisruokia ei myöskään tarvitse ostaa koska olen allerginen myös muutamille muille lisäaineille esim savuaromille (jota kalatiskissä ei muuten kerrota). Tuoteselosteet syynään ihan aina, yleensä E-koodiluettelon kanssa.

    Onhan se jossain sukujuhlissa vähän ahdistavaa olla se maissinaksulapsi joka ei voi syödä mitään.

    Riikz, vatsaoireet voivat johtua vielä jostakin muusta allergiasta. Turvotus ja kivut ovat ainakin yleisiä maitoon liittyvien allergioiden oireita. Maidon poisjättämistä voisi kokeilla.

  • Ansha 2 viestejä6.5.2012 13:28

    Hei,

    vaikka tämä onkin jo vanha ketju, ajattelin kuitenkin ilmoittautua, koska en ole koskaan ennen törmännyt muihin keliaakikko-kasvissyöjiin (liityin juuri tänään tänne Glu.fi:hin). Ihanaa siis, että teitä on olemassa!

    Olen ollut lakto-ovo-vegetaristi (välillä tosin syön aika vegaanisti) jostain vuodesta -96 ja keliakia todettiin v.2007. Kotona en koe ruokavaliota ongelmaksi, mutta reissatessa ja kavereiden luona sekä työpaikkaruokalassa joskus. Työpaikalla on kyllä aina gluteeniton ja maidoton kasvisruoka, mutta se ehtii joskus loppua ennen kuin minä pääsen siihen käsiksi. :/

    Olen joskus huomannut, että ihmiset kokevat, että jotenkin tahallani brassailen hankalalla ruokavaliolla, koska olen myös kasvissyöjä (keliakiahan on sairaus, kasvissyönti valinnaista), mutta minä en voisi kuvitellakaan syöväni lihaa eettis-ekologisista syistä.

    Minulla on myös turvotusta aika paljon ja olen joskus miettinyt myös, johtuisiko se kasvissyönnistä. Itsekään en kuitenkaan muista, milloin turvotteluni alkoi (eli milloin vatsani on toiminut normaalisti), varmaankin se alkoi jo ennen kasvissyöjäksi ryhtymistä. Nyt ajattelöin lääkärin suosituksesta kokeilla kuitulisää, saa nähdä, auttaako.

  • Katie 17 viestejä7.12.2012 12:04

    En nyt ole ehkä ihan kohderyhmää kun en ole koskaan ollut ihan puhdas kasvissyöjä, mutta ajattelin jakaa kokemukseni kuitenkin

    Jätin punaisen lihan virallisesti pois 2003, vaikka olin vältellyt sitä jo aiemmin. Keliakiadiagnoosin sain 2006. Olin aikonut jättää ruokavaliostani pois vielä broilerit yms eli söisin eläinkunnasta vain kalaa/munia/maitoa, mutta diagnoosin jälkeen päätin olla tekemättä sitä - gluteeniton, laktoositon ja possuton/naudaton dieetti tuntui sekin vaikealta, erityisesti kun asuin vielä vanhemmillani ja äiti ei ihan kaikkiin ruokavalioihin olisi suostunut mukautumaan Ruokavalio ilman punaista lihaa, laktoosia ja gluteenia toimi Suomessa kotona ja ravintoloissa useimmiten hyvin, kylässä ei aina. Ravintoloissa gluteenittoman kasvisruuan löytäminen oli vaikeaa, joten olin tyytyväinen että söin kalaa ja broileria.

    Reilu vuosi sitten olin lähdössä ulkomaille useammaksi kuukaudeksi ja päätin, että siellä ennemmin syön lihaa kuin kuolen nälkään. Oli hyödyllinen päätös. Itse ruokaa tehdessä oli tietysti helppo päättää, mitä teen, mutta ravintoloissa gluteenitonta kasvisruokaa olisi ollut erittäin vaikea löytää, erityisesti Yhdysvaltain keskiosissa... Enemmän tai vähemmän lihaisen gluteenittoman ruuan löytäminen sen sijaan sujui Irlannissa erinomaisesti ja Yhdysvalloissa paikasta riippuen välillä hienosti ja välillä niin, että kun muut kävivät syömässä, söin itse illalliseksi sipsejä.

    Nykyään asun kimppakämpässä jossa valmistetaan yhteiset ruuat. Muut ovat suostuneet tekemään kaikesta gluteenitonta ja laktoositonta, niin en ole viitsinyt vaatia enää lihattomuutta lisäksi, ja on kiva kun tällä systeemillä ei tarvitse tehdä itse joka päivä omia ruokia.

    Välttelen lihaa kun voin (ts. kun käyn ravintolassa tai teen itse ruokaa), mutta muuten olen olosuhteiden takia opetellut joustavammaksi. Ehkä joku voi nähdä sen laiskuutena ("mikset vaan tee omia kasvisruokia", mutta omaan tilanteeseeni tämä sopii nyt parhaiten. Todennäköisesti, kunhan muutan taas omaan kämppään, palaan taas huomattavasti kasvispainotteisempaan ruokaan, mutta tuskin silloinkaan kieltäydyn lihasta jos ei muuta ole saatavilla.

  • Juulin 187 viestejä21.4.2013 07:41

    Itse syön hyvin kasvispainotteisesti, mutta käytän paljon maitotuotteita, jotta saan protskuja. Mutta en ole millin tarkka, esim. en tuijota onko joku tuote sopiva kasvisruokavalioon vai ei.
    Kunhan vaan mitään mikä, pääasiallisesti kävelee/liikkuu omin voimin ei lautasta korista.

  • Mainos

  • Tinda 17 viestejä10.2.2014 01:12

    Nostanpa tämän ketjun ja kysyn tietääkö kukaan mistä saisi gluteenittoman kasvishampurilaisen? Veikkaan että tämä on paha kysymys... toiveikkaana silti ajattelen että jossain joskus 'ulkona' vielä voisi tuollaisen herkun syödä. Noiden isompien purilaisketjujen 'g-ton' tarkoittaa näköjääm lihahampurilaista. Ja asun Oulun seutuvilla, en pääkaupunkiseudulla. Mutta reissailen pitkin Suomea kyllä lomilla joten vinkit muualtakin kelpaavat. Olisi vain aika onnellista jonkun purilaisketjun valikoimasta löytää syötävää. Olen ymmärtänyt keskusteluista ettei ranskalaisista kannata ilmeisesti haaveilla, keitetään samoissa öljyissä panerointien kanssa?
    Olen mieheni kanssa ollut lakto-ovo-vege 19 vuotta. Välillä laktoa ja ovoa on mennyt hyvin vähän ja niissä pyrimme edes vähän eettisempiin valintoihin sitten. Tämä minun gluteeniton kohtaloni ei tunnu kovin katastrofilta vaikka elämää muuttaakin paljon. Kasvissyöjänä sitä on kohdannut jo monenlaista 'tilannetta', ehkä siksi tämä g-ton ei ainakaan näin alussa tunnu liian vaikealta (suorastaan 3 vkon kokemuksella). Jos kerran olemme jossain paikassa takavuosina saaneet odottaa liki tunnin kasvisvaihtoehtoa, tai toisessa paikassa toisten syödessa lohikiusausta meille on tarjottu kasviksena lohikeittoa (!), niin en taida yllättyä ongelmista gluteenin kanssa. Olen tyytyväinen ettei meillä ole työpaikkaruokailua eikä muutenkaan ole kovin tapana syödä 'ulkona', ollaan siis vain oman kokkauksen uhreja. Ulkona syöminen on ollut lähinnä pizza- ja hampurilaislinjalla, pizzoja saa ihan kiitettävästi gluteenitta mutta tuota wanhaa tuttua 'reissulla käydään hampurilaisella'-meininkiä kaipaan...

    Meillä on syöty tosi paljon Hälsan's Kök'in pakastetuotteita ja myös paljon erilaisia Quorneja. Käymme nimittäin mökkireissujen ja kesäisten telttaretkien varrella Ruotsin kaupoissa Haaparannassa ja siellä on ollut jo vuosia upeat kasvispakastevalikoimat näistä sarjoista. MUTTA. Näistä karsiutuikin nyt suurin osa pois panerointien ja vehnägluteenin vuoksi. Jäjellä ovat onneksi ainakin quornfileet ja quornsuikaleet. Viimemainituissa oli ohramallassiirappia ja varovasti kokeilin, ei tullut oireita.

    Nyt kun on Hälsan's Kök'kin ihanat cocktailnakitkin joutunut hyvästelemään, ja kaikki valmispihvit mitä tiedän, pitää toiveikkaana kysyä onko vinkkejä mistä hankkia hyviä pihvejä? Vai heitänkö pihvillekin hyvästit? No nyt kyllä juolahti röstipihvi mieleen! Löytyisikö muuta kaupan valmista??
    Kysymyksiä löytyisi kyllä runsain mitoin. Kesäisin saatamme telttailla Pohjois-Norjassa ja -Ruotsissa muutamankin viikon kerrallaan, tässä aprikoin miten iso kontillinen ruokaa pitää nyt sitten alkaa varata Suomesta mukaan, vai löytyisikö pienemmistä rannikon kylistäkin Norjassa gluteenitonta apetta. Nimimerkillä 'Riisiäkö kaksi viikkoa?'

  • Vaula 141 viestejä30.3.2014 19:13

    ^Hei Tinda! Itse olen painiskellut saman ongelman kanssa eli mistä ravintolasta löytyisi hyvä, gluteeniton hampurilainen. Ja viime vuonna vihdoin löytyi, nimittäin Chico's-ketjusta! Voi sitä onnea Kasvishampurilaisannokseen kuuluu siis soijapihvi, marinoitua tofua (jonka soijakastike sisältää vehnää joten ravintolassa jättivät tämän pois ja korvasivat tofun toisella soijapihvillä), vuohenjuustoa, salaattia yms. Gluteenia sisältävät bataattiranskalaiset sai vaihtaa toiseen lisukkeeseen. Mielestäni tuo Chico'sin soijapihvi on paras ikinä syömäni ja voin sitä lämpimästi suositella.

    Kauppojen valikoima onkin sitten haastavampi.. Apetitillahan on monenlaisia, gluteenittomia kasvispihvejä (juures-, kasvis- herne, punajuuri-..) mutta ne ovat kyllä tosi proteiiniköyhiä. Olen ostanut Ruohonjuuri-ketjun myymälöistä TofuMoon-nimisen valmistajan soijapihvejä, jotka ovat gluteenittomia ja HYVIÄ. Anamma-niminen valmistaja (http://anamma.eu/fi/) tekee myös gluteenittomia lakto-ovo soijapihvejä/pullia mutta vegaaniset pihvit yms. sisältävät harmillisesti gluteenia.

  • GluEH 1 viesti4.4.2014 23:10

    Yksi kasvissyöjä tuoreella gluteenittomuudella ilmoittautuu! Aikaisemmista autoimuunisairauksista ja uusien ennaltaehkäisystä johtuen gluteenit kuuluvat osaltani historiaan. Lakto-ovo-pesco veganismi sai hiljattain seurakseen gluteenittomuuden. Lisäksi soijaa ei suositella. Oli mahtavaa lukea vinkeistä ja kokemuksistanne! Kyllä tämä tästä

<< Alkuun < Edelliset
1 2
Seuraavat > Loppuun >>

Tule mukaan keliaakikoiden omaan yhteisöön Glu.fi:hin – täysin ilmaiseksi!

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!

Osallistu keskusteluun

Eniten luetut keskustelut alueella

Huomaa, että kuka tahansa voi lisätä palveluun millaista sisältöä tahansa. Myöskään kaikki mainoksissa olevat tuotteet eivät ole gluteenittomia. Ylläpitäjä ei voi vastata sisällön oikeellisuudesta ja olet aina itse vastuussa siitä mitä suuhusi laitat. Jos huomaat ilkivaltaa tai gluteenipitoisia sisältöjä, ilmoita siitä ylläpitäjälle.

©2024 Glu.fi
Tietoa palvelustaUutisetKäyttöehdotKerro kaverilleOhjeet ja säännötIn englishLähetä palautettaSähkönsäästö ‐ Made ❤ Helsinki ‐ 0,019s