Gluteeniton vehnätärkkelys, sopii vai ei?

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!
<< Start < Previous
Next > End >>
  • Ira 57 messages10/03/2009 11:08 AM

    Olen aina kuvitellut kuuluvani niihin, jotka voivat syödä gluteenitontavehnätärkkelystä, ainakin jossain määrin. Huomasin kuitenkin, että jos söin kaksi munkkirinkilää, jotka olivat pääasiassa vehnätärkkelystä, silmäni ja suu tuntuivat muutaman päivän kuivilta. Tämä oli syy, jonka takia aloin hieman vältteleen kokotärkkelystuotteita. Lääkäriltä ei tullut mitään kommenttia asiaan, joka harmittaa.

    no niin..sitten kävi näin, että sain leipomosta kaupan päälle kaksi isoa gluteenitonta vehnätärkkelysleipää, joissa oli kauneusvirheitä. ne tuoksuivat niin hyvälle. Söin kahden päivän aikana puolitoista leipää ja sitten tuli huono olo. heräsin yöllä, että pitäiskö oksentaa ja yritin, mutta yökkäilin tyhjää. vatsa oli tyhjä. tottakai heti aloin miettimään, että täytynee olla vehnätärkkelyksen syy. tämä oli jo oikeastaan toinen kerta kun vastaava tapahtui ja nyt osasin paremmin yhdistää omituisen huonovointisuuden tuohon leipään...

    Olen jonkin verran käyttänyt (gton)vehnätärkkelystä ja gastroskopiat ja koepalat ovat aina olleet ok. joten siis voikohan tälle tärkkelykselle herkistyä eli enää se ei käy ollenkaan vai mitä tästä pitäis ajatella? tuhoaako tuo nyt kuitenkin jotain suolistosta vai ei?Vai onko tätä aihetta tutkittu tarpeeksi? Mietin pitäiskö mun lopettaa kokonaan vehnätärkkelyksen käyttö, mutta ei ole helppoa siirtyä tuohon ruokavalioon vai onko? Onko teillä muilla gluteenittoman vehnätärkkelyksen sopimattomuudesta kokemuksia ja millaisia ja mitä lääkäri kenties on kommentoinut asiaa?kiitos vastauksista !
    Ihokeliaakikot saavat selkeät oireet kun se iho reakoi ja sitten tietää todellakin , että ei ole terveellistä pitää ruokavaliossa (gton)vehnätärkkelystä,eiks niin? entä muut keliaakikot?

  • Siukku13 60 messages10/03/2009 8:13 PM

    Ravintoterapeutin kanssa tästä juuri juteltiin. Kaikki vehnätärkkelys ei välttämättä ole puhdasta, eli gluteenitonta. Mutta toki varmaan gluteenittomien leivonnaisten leipomossa pitäisi olla. Tämä ravintoterapeutti oli kuitenkin sitä mieltä, että luontaisesti gluteeniton dietti on tarpeen erittäin harvoin. Mulla on vasta joulukuussa seuraava kontrolli ja lääkäri. Täytyy sillon taas tivata tätäkin asiaa, koska arvot oli vielä 9kk dietin jälkeen koholla.

    Sitten taas olikos se ihan Keliakia-lehdessä jossa sanottiin, että tuo puhdas vehnätärkkelys ei tuhoa suolinukkaa, mutta siitä voi saada muuten oireita herkemmät keliaakikot. Mitä tuo sitten tarkoittaakin.

    Itse olen oireeton ja syön kaikkia gluteenittomia vehnäjohdannaisia, kunnes joku toisin vaatii

    Tällä viikolla, muuten kuulin keliaakikosta joka ei missään nimessä voi käyttää mitään näitä vehnästä tehtyjä juttuja (siirapit, tärkkelys, yms.), mutta hän voi kuulemma ihan hyvin syödä ruista!?! En oikein osannut sanoa tuohon mitään.

    Mutta niin kai se sitten on, että meitä on niin monta erilaista, eikä voi antaa yhtä sääntöä joka pätisi kaikkiin.

  • porajata 460 messages10/04/2009 10:05 AM

    Syön ihan vapaasti vehnätärkkelystä mutta jos syön esim. puolipellillistä omenapiirakkaa tms. päivässä niin saattaa vähän turvotusta tulla....

    Pienet määrät eivät ole ongelma,ainakaan oireita ei tunnu...

  • LG1982  165 messages10/07/2009 1:13 AM

    Tämän hetken tutkimustiedon valossa gluttivehnätärkkelys ei aiheuta suolinukan vaurioita tai estä nukan paranemista. Kuitenkin hyvä muistaa, että läheskään kaikki vehnätärkkelys ei ole gluteenitonta. Kyse myös tämän hetken tutkimustuloksista, jotka muuttuvat ja tarkentuvat ajan mittaan. Ei niin kauan sittenhän kaura oli kiellettyä ja ohratärkkelys sallittua, mutta nyt päinvastoin jne.

    Itse saan suuremmista määristä vehnätärkkelystuotteita vastaavantyyppisiä oireita kuin gluteenia sisältävistä, joten olen jo ajat sitten jättänyt ko. tuotteet pois. Käytännössähän kyse on parin ruotsalaisfirman tuotteista sekä joistakin jauhoista. Tuotteiden poisjättämistä ruokavaliosta suositteli myös sekä keliakiaan erikoistunut lääkärini että ravitsemusterapeuttini. Keliakia ei myöskään estä millään tavalla saamasta allergiaoireita vehnästä, joka saattaa osalla selittää oireita.

    Kyse omasta voinnista ja terveydestä, joten päätös syödä tai olla syömättä jotain pitää jokaisen tehdä itse. Omalla kohdallani vaikea kuvitella, että suostuisin kärsimään oireista, vain koska joku on jossain todennut, että kyllä vehnätärkkelyksen pitäisi käydä. Ikävää todeta, mutta hankalinta lg-ruokavaliossa ovat muut keliaakikot. Taviksille keliakiaa saa aina selitellä, mutta todella ärsyttää joutua selittelemään ja perustelemaan omaa ruokavaliotaan toisille keliaakikoille. Lg-ruokavalio tuntuu olevan punainen vaate ja muut tietävät paremmin mitä voit tai et voi syödä. Mut tähänkin tottuu ja vehnätärkkelyksen tuputtajille voi heittää vastakommentiksi, että ota pullaa, siinä vain ihan vähän vehnäjauhoja, ei kai haittaa. Tämä yleensä saa heidät tajuamaan tilanteen ja sen ärsyttävyyden.

<< Start < Previous
Next > End >>
Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!

Join the discussion

The most read discussions in category

Notice that anyone can add any kind of content into service. Also all advertised products are not gluten-free. Administrator is not responsible and you take full responsibility what you eat. If you notice vandalism or contents that include gluten, please notify the admistrator.

©2024 Glu.fi
Service infoNewsTerms of serviceTell friendHelp and rulesSuomeksiFeedbackSähkönsäästö ‐ Made ❤ Helsinki ‐ 0,023s