Pöyristyttävät keliaakikkomatkaajat

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!
<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>
  • Jezu  Ylläpitäjä15.6.2013 12:49

    Vähän otti taas lämpöä, kun lueskeli Iltasanomien juttua, jossa Matkaoppaat-sarjan oppaat kuvasivat matkailijoiden "outoja odotuksia ja vaatimuksia."

    Pieleen mentiin jo ekassa kohdassa, kun keliakia oli niputettu näppärästi allergioiden alle:

    Allergiat

    "Suomalaisten allergikkojen odotukset ovat maailmalla jo tunnettuja. Allergioista tehdään usein iso numero ja ollaan pöyristyneitä, jollei omaan ruokavalioon sopivaa leipävaihtoehtoa löydy.

    All Inclusive -hotellien noutopöydät ovat varsinaisia kipupisteitä. Halutaan laktoositonta, gluteenitonta, pähkinätöntä, rasvatonta tai hiilaritonta. Välillä valitetaan, ettei buffetista pysty syömään mitään, kun on keliakia."

    Terhi


    Ilta-Sanomat: Matkaoppaat avautuvat turistien älyttömistä vaatimuksista - Uskoisitko, että näitä edes pyydetään?

    Ehkä sen vielä ymmärtää, ettei joka paikasta löydy gluteenitonta leipää, mutta onhan se törkeää, että keliaakikot odottavat saavansa all inclusive -buffetista edes jotain gluteenitonta syötävää. Miten he kehtaavat moista vaatia?!

    Itsekin kokenut muutaman buffan, josta on löytynyt ehkä ne kananmunat ja hedelmät, joita on uskaltanut maistella...

    Ei tarvitse Deturilla matkustaa, kun näyttää olevan niin vaikeaa

    Keliaakikko vm. -07 / Celiac since -07

  • katjairene 57 viestejä15.6.2013 13:11

    Mulla lähti niin kovat lämmöt päälle että kirjotin heille palautetta spostilla!

  • Mainos

  • Juulin 187 viestejä15.6.2013 13:46

    Voin vaan kuvitella, miten paljon palautetta ja lämpöjä tämä uutisointi kirvoittaa. Ollapa vastaanottavassa päässä! Hyvää päivää Terhille vaan!

  • Jezu  Ylläpitäjä15.6.2013 13:49

    Juulin kirjoitti:
    Voin vaan kuvitella, miten paljon palautetta ja lämpöjä tämä uutisointi kirvoittaa. Ollapa vastaanottavassa päässä! Hyvää päivää Terhille vaan!

    Asiakaspalvelu ja sosiaalinen media sattaa olla joillekin vähän vaikea yhdistelmä, kuten olemme tällä viikolla saaneet huomata

    Tässä Deturin yhteystietoja, jos haluaa lähettää palautetta:

    Facebook: Detur Finland
    Twitter: @deturfinland
    Sähköposti: detur@detur.fi

    Keliaakikko vm. -07 / Celiac since -07

  • teizku89 4 viestejä15.6.2013 16:47

    Itse kirjoitin kans äsken hyvin tiukan sävyisen palautteen. Saas nähdä tuleeko mitään vastausta palautteeseen. Ensi talven loman varaan joltain muulta matkatoimistolta, vaikka olin jo suunnitellut matkustavani Turkkiin johonkin Deturin kohteeseen.

  • Hennamarjatta 21 viestejä15.6.2013 17:19

    Suomalaiset ovat nöyriä matkustajia, jotka eivät osaa vaatia palvelua. Esim. Britit ova osanneet vaatia, he saavat aina parhaimmat huoneet ja me suomalaiset saamme aina tyytyä takapihan huoneisiin. Sama pätee erikoisruokiin. Me ollaan oltu kerran Kreikassa ja all inclusive-hotellissa. Matkatoimistolta ei tullut mitään apua, joten hoidin asiat itse. Minulla oli mukana kreikankielinen keliakialappu ja pyysin päästä ravintolapäällikön juttusille. Esitin hänelle ystävällisesti ongelman ja näytin lappua. Hän oli erittäin yställinen, meni lapun kanssa keittiöön ja palasi hetken kuluttua. Hän oli keskustellut pääkokin kanssa ja kaikki oli sen jälkeen helppoa, ravintolapäällikkö tuli jokaisella ruokailulla kertomaan meille, mitä saa syödä ja mitä ei. Ei meille tienkään mitää erikseen tehty, ruokalajeja oli vain niin monia, että niistä riitti runsaasti valilnnanvaraa. Jälkiruokaleivonnaset eivät sopineet, mutta lapselle kelpasi jäätelö, jota sai itse kauhoa niin paljon kun vain jaksoi syödä. Paikalliset eivät siis olleet ongelma vaan suomalainen matkatoimisto.

  • Hennamarjatta 21 viestejä15.6.2013 18:35

    Se piti vielä sanoa, että olen kyllä sitä mieltä, ettei keliaatikko voi vaatia ulkomailla sopivaa leipää. Meillä on aina omat leivät ja murot mukana. Ja ilman leipääkin pärjää.

  • Mainos

  • Juulin 187 viestejä15.6.2013 18:49

    MIten niin ei voi vaatia? Eihän kyse ole mistään ydinlaukaisukoodeista... vaan leivästä. Ei sen tekeminen ole niin vaativaa kuin monet luulevat.
    Tietenkin voi vaatia ja pitääkin vaatia. Tilanne ei muutu koskaan jos hyssytellään ja ollaan hiljaa näistä epäkohdista.

  • teizku89 4 viestejä15.6.2013 19:05

    Niin aikaisemmin olen matkustellut muiden matkatoimistojen asiakkaana ja eikä keliakiani ole aiheuttanut ongelmia. Oppaat ovat hyvin perillä erilaisista ruoka-aineallergioista. Apua pyytäessäni oppaat ovat olleet ystävällisiä ja avuliaita. Ongelmaa on heti lähdetty selvittämään eikä minua ole leimattu turhasta valittajaksi.

    Monessa paikassa ei ollut heti sopivaa ruokaa minulle heti tarjolla mutta oppaan ja keliakialiiton kielikäännöslapun avulla sopivaa ruokaa on järjestynyt.

  • teizku89 4 viestejä15.6.2013 19:10

    Minulla on aina myös ollut omat leivät ja puurohiutaleet mukana. Aina kuitenkin gluteenitonta leipää kannattaa kysyä. Italian lomani ensimmäisenä aamuna aamupalalla kysyin gluteenitonta leipää ja sain ystävällisen vastauksen ,että tällä hetkellä sitä ei ole tarjolla mutta loppu viikon ajaksi sitä on mahdollista tilata jos niin haluan.

  • Hennamarjatta 21 viestejä15.6.2013 19:47

    Juulin kirjoitti:
    MIten niin ei voi vaatia? Eihän kyse ole mistään ydinlaukaisukoodeista... vaan leivästä. Ei sen tekeminen ole niin vaativaa kuin monet luulevat.
    Tietenkin voi vaatia ja pitääkin vaatia. Tilanne ei muutu koskaan jos hyssytellään ja ollaan hiljaa näistä epäkohdista.

    Vähän kannattaa katsoa, missä on, ennenkuin alkaa valittamaan. Jos olet Turkissa jossakin turistirysässä, jossa ei ole edes kuultu keliakiasta, ei voi olettaa, että tarjolla olisi hyvää tuoretta leipää. Miten hitossa se leipä voi olla jollekkin maailman tärkein asia!

  • katjairene 57 viestejä15.6.2013 21:15

    Olen samaa mieltä tuosta et miksi se leipä on niin äärettömän tärkeää??? Ei mene mun kaaliin! Jos gluteenittoman tarjonnan laatu määritellään leipätarjonnan mukaan ollaan mun mielestä todella väärällä linjalla. Ruoka ei ole sama kuin leipä.

  • Mainos

  • milla 412 viestejä16.6.2013 04:18

    elämä on helppoo ilman leipää En tarvitse sitä kotona, enkä matkoilla .

  • Juulin 187 viestejä16.6.2013 07:08

    Leipä ei todellakaan ole "maailman tärkein asia", eiköhän happi ota sen paikan aika nopsaan. On vaan kummaa, että ajatellaan ettei saa vaatia. Sama kuin ei saisi vaatia verikokeita ja gastroa keliakian tutkimista varten.

    Eikä kyse ole niinkään leivästä, vaan periaatteesta. Kysyä saa ja pitää, mutta pitää myös valmistautua negatiiviseen vastaukseen. Eikä sen takia kannata riehua.

    Kysyminen ja valittaminen ovat kaksi täysin eri asiaa. Sekin kannattaa ottaa huomioon.

  • ponipimu 239 viestejä16.6.2013 20:32

    Tulimme reipas viikko sitten Turkista, all inclusive hotellista Pegasos World, kolmena päivänä löytyi gluteenitonta leipää, mutta en minä sitä erikseen pyytänyt enkä kyllä kaivannutkaan, syötävää löytyi yllin kyllin muutakin. Kotana saa kyllä gluttia leipää ja yhden viikon voi olla hyvinkin ilman leipää!

    Periaatteessa söin kaikkea muuta paitsi tavallista leipää, spagettia, leivoksia, pannukakkuja ja ohukaisia, sekä friteerattuja ja "epäilyttävän" näköisiä ruokia.

    Söin surutta mm. ranskalaisia, maistoin kaikkia pääruokia ja kastikkeita, jotka olivat syötävän näköisiä, ja join paikallista olutta. Tiedän että varmasti sain gluteenia, mutta otin tietoisen riskin.

    Vatsani toimi koko loman normaalisti, enkä ollut kipeä taikka ollut mitään oireita, siis ei mitään, ja olin hieman yllättynyt! Yleensä olen kuralla jos gluteenia olen vahingossa jostain saanut.

  • Tallulah 476 viestejä17.6.2013 11:45

    Olen tuon jutun kanssa tismalleen samaa mieltä. Mun mielestä aika naurettavaa laittaa jotain kiukkuista palautetta tai alkaa boikotoimaan matkatoimistoa sen vuoksi.

  • Jezu  Ylläpitäjä17.6.2013 12:05

    Detur on vastaillut Facebookissa saamaansa palautteeseen:

    Pahoittelemme vilpittömästi artikkelissa esitetyn kommentin aiheuttamaa mielipahaa. Kommentti ei edusta Deturin kantaa keliaakikkoihin eikä muihinkaan allergikoihin. Kaikki ovat tervetulleita matkoillemme ja jokaista pyritään kohteessa auttamaan löytämään oikeanlaista ravintoa, on kyse sitten all inclusive -hotellin noutopöydästä, paikallisesta ravintolasta tai marketin valikoimista.

    Ja toinen viesti:

    Itseasiassa feedbackia voisi antaa lähinnä Ilta-Sanomille, joka on melko lailla oikonut Terhin todellista, alkuperäistä kommenttia - ilmeisesti räväkkyyden varjolla. Meillä on jokaisessa kohteessa mm. infopaperi keliakasta paikallisella kielellä, jonka avulla asiakas voi lähestyä hotellin keittiötä tai ravintolaa saadakseen oikeanlaista ruokaa. Lisäksi turkkilainen keittiö on yleisesti hyvin keliaakikkoystävällinen, koska ruokia ei yleensä suurusteta ja ateriat ovat vihannespainotteisia.

    Arvelevat myös, että Terhi on Ilta-Sanomiin yhteydessä jutun virheistä.

    Keliaakikko vm. -07 / Celiac since -07

  • Mainos

  • Ninni 114 viestejä18.6.2013 08:55

    katjairene kirjoitti:
    Olen samaa mieltä tuosta et miksi se leipä on niin äärettömän tärkeää??? Ei mene mun kaaliin! Jos gluteenittoman tarjonnan laatu määritellään leipätarjonnan mukaan ollaan mun mielestä todella väärällä linjalla. Ruoka ei ole sama kuin leipä.

    Leipä ei ole tärkeää silloin, kun on paljon muutakin, mitä voi syödä. Tyypillisellä hotelliaamiaisella esim. Suomessa ja Keski-Euroopassa on leivän lisäksi jugurttia, hedelmiä, munakasta, leikkeleitä, juustoja, vihanneksia, muroja, tuoremehua... Näistä löytänee keliaakikkokin jotain syötävää, vaikka gluteenitonta leipää ei olisi.

    Välimeren maissa, esim. Turkissa, keskitason hotellissa voi aamupala olla vehnäsämpylä, juusto, marmeladi, kahvi ja tee. Ei muuta. Kyllä silloin kaipaa sitä gluteenitonta leipää, jos mitään muutakaan ei ole.

  • Reetta  719 viestejä21.6.2013 15:52

    Onko ollut Iltasanomissa korjausta tai pahoittelua jutun johdosta ?

    Itsekin olen antanut työhistoriani aikana monta lehtihaastattelua paikallislehdelle ja alueen lehdelle ja yhtään juttua en ole päästänyt lehteen ennenkuin olen itse oikolukenut sen ja korjannut virheet pois. Tämä ihan vinkiksi muillekin, jotka lehdistön kanssa on tekemisissä.

<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>

Tule mukaan keliaakikoiden omaan yhteisöön Glu.fi:hin – täysin ilmaiseksi!

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!

Osallistu keskusteluun

Eniten luetut keskustelut alueella

Huomaa, että kuka tahansa voi lisätä palveluun millaista sisältöä tahansa. Myöskään kaikki mainoksissa olevat tuotteet eivät ole gluteenittomia. Ylläpitäjä ei voi vastata sisällön oikeellisuudesta ja olet aina itse vastuussa siitä mitä suuhusi laitat. Jos huomaat ilkivaltaa tai gluteenipitoisia sisältöjä, ilmoita siitä ylläpitäjälle.

©2024 Glu.fi
Tietoa palvelustaUutisetKäyttöehdotKerro kaverilleOhjeet ja säännötIn englishLähetä palautettaSähkönsäästö ‐ Made ❤ Helsinki ‐ 0,02s