Typerä kysymys

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!
<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>
  • J-T 91 viestejä15.7.2013 21:40

    Ehkä todella typerä kysymys, mutta jos itse keliaakikkona seurustelen miehen kanssa, jolla ei ole keliakiaa. Hän syö jotain gluteenipitoista ja suutelee minua. Voinko saada silloin "osani" tästä gluteenista?
    Vai pitääkö miehen tosiaan pestä hampaansa aina kun on jotain gluteenipitoista syönyt?

  • almatomu 13 viestejä15.7.2013 22:31

    No tätä on mietitty meilläkin joskus Olen kuitenkin uskaltanu mennä ihan naimisiin asti gluteenipitoisen miehen kanssa ja maha voi hyvin Mut joo, en suutele hänen kanssaan heti kun on syönyt tai juonut jotain gluteenipitoista. Eli olen pitäny sellasen turva-ajan. Mä näkisin et normaali syljen eritys kuitenkin vie gluteenihiput pois. Tai se et juo esim. vettä sen gluteenipitoisen syömisen jälkeen. Mutta se et toinen mussuttaa oikeeta pullaa ja samaan hengenvetoon yrittäis pussailla niin nou kän duu

    -Almatomu-

  • Mainos

  • J-T 91 viestejä15.7.2013 22:42

    Ok, oli mietinnässä melkein heti mutta ei sitten mistään oikein ollut tietoa, että kuinka menetellä gluteenipitoisen kumppanin kanssa

  • Lianna 55 viestejä15.7.2013 22:42

    Toivottavasti mies on ymmärtäväinen, kun selität hänelle asian! Pienikin murunen aiheuttaa meille kuukausien nukkakadon suolessa! Kannattaa ottaa tämäkin seikka huomioon!

  • Juulin 187 viestejä16.7.2013 07:26

    Yksilöllistähän se on, miten herkästi suolinukka vaurioituu. Varorajat tehdään aina herkempien mukaan. Mutta ei se välttämättä pienessä pusussa "tartu" mutta siitä eteenpäin laittaisin harjaamaan hampaat. En itse suutelisi pähkinää nauttineen kanssa allergian takia.

  • J-T 91 viestejä16.7.2013 09:41

    Ihan ymmärtäväinen on asian suhteen. Tuli kysymys eilen mieleen kun söimme pitsaa (hän haki itselleen normipitsan, minä tein itselleni gluteenittoman) ja kun näin hänen syövän niin kävi mielessä, että pitääkö tosiaan pistää mies hammaspesulle ennen kuin uskaltaa pusun antaa

    Olen vasta paranemisvaiheessa, eli gluteenittomalla olen nyt kolmatta viikkoa. Ei varmaan tässä vaiheessa kannata ruveta ottamaan mitään riskejä nukan lisävaurioihin?

  • hemu 59 viestejä17.7.2013 12:54

    Minullekin tuo suukotteluasia tuli jokin aika sitten ajankohtaiseksi, kun yllätyksekseni ryhdyin seurustelemaan uuden kumppanin kanssa.(Olen vanhempi leskirouva.) Olin pitänyt oman huushollini aivan gluteenittomana jo toista vuotta, kun miesystävä ilmestyi kuvioihin. Edellyttihän se hiukan sopeutumista ja uudelleenjärjestelyä puolin ja toisin. Miesystäväni on todella huomaavainen ja muistaa mm. aina varata minulle sopivan saunaoluen. Myös suukotellessa muistaa aina tarkastaa ettei suupieliin jäänyt leivänmuruja.

    Kyllä toisen osapuolen keliakia koskettaa myös seurustelukumppania monella tavalla. Yhteiset ravintolakäynnitkin ovat hiukan hankalia. Ja miesparka on joutunut kovasti syömään minun leipomiani gluteenittomia kakkuja ja piirakoita. Hyvin hän sen on kestänyt!

    Kärsivällisyyttä vain muillekin pariskunnille.

  • Mainos

  • J-T 91 viestejä17.7.2013 13:30

    hemu kirjoitti:

    Kyllä toisen osapuolen keliakia koskettaa myös seurustelukumppania monella tavalla. Yhteiset ravintolakäynnitkin ovat hiukan hankalia. Ja miesparka on joutunut kovasti syömään minun leipomiani gluteenittomia kakkuja ja piirakoita. Hyvin hän sen on kestänyt!

    Kärsivällisyyttä vain muillekin pariskunnille.

    Tämä on kyllä tosiaan huomattu, meillä tosin olimme jo yhdessä ja avoliitossa ennen keliakian toteamista niin yhdessä nyt sitten opetellaan. Mies kuuluu onneksi näihin, jotka tajuavat vakavuuden eikä ole mitään hälläväliä -asennetta. Hyvä ettei miltein lupaa kysy jos silloin tällöin haluaa kotona syödä jotain gluteenia sisältävää ja se tietysti aina suotakoon kunhan ruokahygieniasta huolehditaan.

  • Juulin 187 viestejä17.7.2013 14:30

    Itselläni on mentaliteetti, että minun nurkkiini ei tule gluteenia vaikka mies tulisikin. Hygienian mutta myös sen takia, etten sorru.

  • J-T 91 viestejä17.7.2013 14:58

    Juulin kirjoitti:
    Itselläni on mentaliteetti, että minun nurkkiini ei tule gluteenia vaikka mies tulisikin. Hygienian mutta myös sen takia, etten sorru.

    Itse olen pelotellut itseni kaikella syöpäjutuilla, niin sikäli ei tarvitse sortumista pelätä
    Mutta kyllä vaan se miehen pitseriasta itselleen hakema pitsa tuoksui niin ihanalta, että olisi tehnyt mieli.

    Hygieniasta huolehditaan sitten muutoin niin, että hankittiin erilliset välineet gluteenittomalle ruoalle, siis kattilat, paistinpannu, uunivuoka, kauhat, lastat, alustat jne. niin vähentää riskiä että gluteenipitoista joutuisi minun ruokaani.

  • Juulin 187 viestejä17.7.2013 16:04

    Mullakin toimi alkuun toi pelottelu, mutta aikaa myöten ei ole ollenkaan niin tehokasta... Ikävä kyllä. Mua peloteltiin myös lapsettomuudella, mutta oma ajatus oli asiasta; "ilmainen ehkäisy".

  • J-T 91 viestejä17.7.2013 17:47

    Noh, itselläni taas koko keliakiaepäily alkoi lapsettomuudesta ja nyt sitten mielenkiinnolla seurailemaan, korjaantuuko tilanne enää. Mitään luotettavaa tietoa mistään ei tunnu löytyvän kun googlettamallakin löytää vain keskusteluja, joissa kerrotaan kaverin tuttavan siskon miehen veljen vaimon tulleen raskaaksi heti kun oli aloittanu gluteenittoman. Jostain kumman syystä en ihan hirveästi pistä niille painoarvoa.

  • Mainos

  • Juulin 187 viestejä17.7.2013 19:25

    Lapsettomuuskin voi johtua niin monesta eri tekijästä. Ja se miten nopeasti tilanne korjaantuu, ja toivon mukaan korjaantuu, on todella yksilöllistä.

    Itselläni korjaantui olo viikoissa, ehkä kahdessa kuukaudessa ja suolinukkakin oli kondiksessa alle puolessa vuodessa, kun pystyin käyttämään normimaitoa ilman vaivoja. Toisilla menee parikin vuotta nukan tervehtymiseen.

  • Tepa 20 viestejä20.7.2013 23:50

    Itseasiassa ei mitenkään todellakaan tyhmä kysymys...
    Minä ainakin olen niin vainoharhainen ettei tule kuuloonkaan ainakaan heti mitkään suutelemiset jos toinen on syönyt jotain "normaalia", suu täytyy pyyhkiä muruista tietenkin ja myös suu huuhtoa just esim juomalla vettä mutta siltikin odottelen miehen juovan sitä vettä useampaan kertaan ennenkuin otan kauheen lähelle... Toi "turva-aika" sana oli huippu koska kuvaa just sitä...

    Mielestäni aivan sama onko keliakia diagnoosi vasta saatu vai vuosia sitten niin mitään ei kannata riskeerata, ilmeisesti toisille ei tule ns. näkyviä oireita pienistä määristä mutta kukapa sinne suolinukkaan näkisikään... ja sen parantuminen vie aikansa...

    Itse saan oireita pienimmistäkin, esimerkkinä tämä että mies leikkasi leikkuulaudalla normaalia leipää ja siitä oli sitten päässyt joitakin murusia tippumaan niihin keittiön vetolaatikoihin joissa aterimet on... Oireitapa tuli ja saatiin kyllä pähkätä pari viikkoa että mistä oireet johtuu koska oon muutenkin niin vainoharhainen noiden murujen ja muiden kanssa, mutta selvispä tuokin... Ja ei tietenkään mitään puhetta että pystyis edes samaa margariinirasiaa käyttämään tms

  • J-T 91 viestejä4.8.2013 14:13

    Tepa kirjoitti:
    Itseasiassa ei mitenkään todellakaan tyhmä kysymys...
    Minä ainakin olen niin vainoharhainen ettei tule kuuloonkaan ainakaan heti mitkään suutelemiset jos toinen on syönyt jotain "normaalia", suu täytyy pyyhkiä muruista tietenkin ja myös suu huuhtoa just esim juomalla vettä mutta siltikin odottelen miehen juovan sitä vettä useampaan kertaan ennenkuin otan kauheen lähelle... Toi "turva-aika" sana oli huippu koska kuvaa just sitä...

    Mielestäni aivan sama onko keliakia diagnoosi vasta saatu vai vuosia sitten niin mitään ei kannata riskeerata, ilmeisesti toisille ei tule ns. näkyviä oireita pienistä määristä mutta kukapa sinne suolinukkaan näkisikään... ja sen parantuminen vie aikansa...

    Itse saan oireita pienimmistäkin, esimerkkinä tämä että mies leikkasi leikkuulaudalla normaalia leipää ja siitä oli sitten päässyt joitakin murusia tippumaan niihin keittiön vetolaatikoihin joissa aterimet on... Oireitapa tuli ja saatiin kyllä pähkätä pari viikkoa että mistä oireet johtuu koska oon muutenkin niin vainoharhainen noiden murujen ja muiden kanssa, mutta selvispä tuokin... Ja ei tietenkään mitään puhetta että pystyis edes samaa margariinirasiaa käyttämään tms

    Itsekin havahduin ekan viikon jälkeen siihen, että meillä on aterinlaatikko suoraan leikkuulaudan alapuolella. Nappasin siitä sitten itselleni eriksen haarukan, lusikan ja veitsen kuivumistelineelle. Pitäisi vaan joku pysyvämpi ratkaisu niille kehittää.

    Mutta miehen kanssa otettiin nyt pieni "varoaika" suuteluun sen jälkeen kun on gluteenia syönyt. Halata onneksi sentään voi

    Mies on nykyään melkeinpä tarkempi kuin minä. Oli tuossa yksi päivä gluteenillista leipää ja sanoin miehelle, että syö pois ennenkuin menee pilalle. Laitoin miehelle esiin valmiiksi leipärasvan ja leikkeleet.
    Mies sitten sanoi, että eihän meillä ole kuin yksi voirasia, joten enkö itse sitten käytä leipärasvaa enää tämän jälkeen?

    Siinä vaiheessa vasta sitten taas havahduin. Olin siis tyynesti käyttämässä mieheni kanssa samaa voirasiaa.

<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>

Tule mukaan keliaakikoiden omaan yhteisöön Glu.fi:hin – täysin ilmaiseksi!

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!

Osallistu keskusteluun

Eniten luetut keskustelut alueella

Huomaa, että kuka tahansa voi lisätä palveluun millaista sisältöä tahansa. Myöskään kaikki mainoksissa olevat tuotteet eivät ole gluteenittomia. Ylläpitäjä ei voi vastata sisällön oikeellisuudesta ja olet aina itse vastuussa siitä mitä suuhusi laitat. Jos huomaat ilkivaltaa tai gluteenipitoisia sisältöjä, ilmoita siitä ylläpitäjälle.

©2024 Glu.fi
Tietoa palvelustaUutisetKäyttöehdotKerro kaverilleOhjeet ja säännötIn englishLähetä palautettaSähkönsäästö ‐ Made ❤ Helsinki ‐ 0,038s