Gluteenittomuus ravintolassa

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!
<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>
  • un1corn 1 viesti13.8.2018 10:20

    Kävin viikonloppuna ystävieni kanssa Tampereen Pizzeria Lucassa syömässä. Heidän nettisivuillaan sanotaan, että "Gluteenitonta ruokavaliota noudattavat voivat herkutella täyteläisillä, kiitellyillä salaateillamme!". Kysyin tarjoilijalta salaattien gluteenittomuudesta heti saapuessamme, ja hän vahvisti niiden olevan gluteenittomia.

    Tilatessani salaatin pyysin sen vielä erikseen gluteenittomana ja tällöin tarjoilija ilmoittikin, että annoksen täydellistä gluteenittomuutta ei voida taata siksi, että samassa tilassa valmistetaan tavallisia pizzoja. Kaikki muut olivat jo tilanneet ja päätin hyväksyä asian. En saanut salaatista oireita (se oli myös hyvää!), mutta asia jäi kaivelemaan.

    En löytänyt mistään selkeitä ohjeita siitä, kuinka "emme voi taata täydellistä gluteenittomuutta, sillä samassa tilassa käsitellään gluteenia sisältäviä tuotteita" -asiaan tulee keliaakikkona suhtautua. Olisiko minun pitänyt jättää annos tilaamatta ja moittia gluteenittomaan ruokavalioon sopivien salaattien mainostamisesta, vai voinko luottaa siihen, että annokseni oli gluteeniton?

    Ovatko gluteenittomat tuotteet eri tilassa valmistavat ravintolat ainoita keliaakikolle turvallisia, vai voiko tuon tiedostetun kontaminaatioriskin hyväksyä? Kotonakin puoliso syö tavallista leipää, mutta hänellä on siihen oma leikkulauta, paahdin, työtaso, veitset ja voi.

  • MariJo 77 viestejä13.8.2018 19:29

    Aika monessa ravintolassa varoitellaan keittiön kontaminaatio-vaarasta. Itse olen syönyt, jos paikka vaikuttaa siistiltä ja henkilökunta asiantuntevalta. Joskus kyllä tulee tunne, ettei ravintola huolehdi ruuan gluteenittomuudesta parhaalla mahdollisella tavalla, ja olen lähtenyt kävelemään ennen tilausta. Ei ole kiva syödä, jos vatsassa kaivelee vähintään epäilys jauhopölystä.

  • paivi63 13 viestejä16.8.2018 10:41

    Tämä on minun mielestä lisääntynyt viime aikoina, eli ilmoitetaan gluteeniton vaihtoehto (esim. konttiravintola Morton), mutta sitten tilausta tehdessä kysellään, että "kuinka allerginen olet" tai "kuinka herkkä". Itse olen toiminut samoin kuin MariJo, eli koettanut arvioida tilannetta yleisen siisteyden ja tahtotilan perusteella... taivas tietää miten siinä sitten on käynyt. Ja tuleehan niitä kontaminaatiotilanteita ihan joka paikassa kotoa alkaen, täytyy vain yrittää minimoida, joka päivä...

  • Minni 54 viestejä17.8.2018 09:15

    Tämä on juuri sitä mihin viittasin tuossa Moilasen free from -keskustelussa. Eli nykyajan keliaakikko on pakotettu maalaisjärjen käyttöön. Toki olisi kiva jos olisi joku lakipykälä jonka mukaan taatusti gluteeniton tarttis ilmoittaa erikseen aina ja selkeästi ravintoloissa ja tuotemainonnassa, mutta veikkaan sen olevan haihattelua jopa Suomessa, saatikka ulkomailla. Ja jos tuollainen joskus toteutuisikin niin siirtymäkausi käyttöönottoon vie vuosia.

<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>

Tule mukaan keliaakikoiden omaan yhteisöön Glu.fi:hin – täysin ilmaiseksi!

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!

Osallistu keskusteluun

Eniten luetut keskustelut alueella

Huomaa, että kuka tahansa voi lisätä palveluun millaista sisältöä tahansa. Myöskään kaikki mainoksissa olevat tuotteet eivät ole gluteenittomia. Ylläpitäjä ei voi vastata sisällön oikeellisuudesta ja olet aina itse vastuussa siitä mitä suuhusi laitat. Jos huomaat ilkivaltaa tai gluteenipitoisia sisältöjä, ilmoita siitä ylläpitäjälle.

©2024 Glu.fi
Tietoa palvelustaUutisetKäyttöehdotKerro kaverilleOhjeet ja säännötIn englishLähetä palautettaSähkönsäästö ‐ Made ❤ Helsinki ‐ 0,008s