Hapanleivän juuri

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!
<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>
  • keliaiti 36 viestejä8.1.2010 23:27

    Heippa!

    Voiskos joku auttaa.. Löysin keliakialiiton sivuilta hapanleivän ohjeen (tattarista). Ja olen siis parhaillaan tekemässä leivän juurta. Nyt epätoivoisena yritän kysellä jokapaikasta onko kellään kokemuksia juuren teosta! Minun juuri nimittäin haisee ihan kamalalle, ei sitä voi oleskelutiloissa säilyttää!!!

  • MariJo 77 viestejä9.1.2010 17:52

    Minäkin yritin tehdä hapanleipä-taikinaa...minulla se ei onnistunut ollenkaan. Laitoin maustamatonta jugurttia, eikä se alkanut ollenkaan käymään, eikä kyllä haissutkaan. Pidin löysää taikinan alkua vielä toisenkin vuorokauden ja sitten luovutin. Jos onnistut taikinan teossa, kerro minullekin kuinka se tehdään!

  • keliaiti 36 viestejä9.1.2010 21:42

    Minulla on toinenkin juuri tekeillä, joka ainakin nyt haisee sille mille kuuluukin (ei pahalla, mutta tuntuu käyvän). Se on tehty ruisleivän juuren ohjeilla, jauhoina tattari. Kokeilen sitä ja kerron sitten kokemuksia!

  • noola 3 viestejä10.1.2010 14:21

    Minulla on mielestäni hyvä ohje jota olen käyttänyt hapanleipää tehdessä. Juuren aikanaan tein kaupasta ostamastani kuivatusta gluteenittomasta hapanleivästä (pidin leivän mausta). Liotin siitä palan n.1 dl vettä ja sitten tattarijauhoja, annoin käydä kunnolla 2-3 päivää ja kun tuntui hyvältä hapatteelta niin sitten leivänjuuren tekoon. Tässä olis yksi ohje jota käytän jauhoja ja määriä voi muutella mieltymyksien mukaan, mutta perus ohje.

    Luontaisesti gluteeniton hapanleipä

    3 l vettä sekä juuri
    1,5-2 l tattarijauhoja, nämä sekoitetaan ja annetaa hapantua vähintään vuorokausi.
    6 rkl psylliumia sekoitettuna 2 dl pellavarouhetta lisätään ja annetaan turvota n. puoli tuntia. Sitten 2 rkl suolaa, n.4 dl täysjyväriisijauhoa, n.4 dl täysjyvämaissijauhoa ja tarpeenmukaan tattarijauhoa. Minun ohjeessa ehdoton on myös kumina jota laitan aina paljon. Hyvän hapan limpun saa kun ottaa osan taikinaa ja lisää siirappia ja öljyä maun mukaan. On hyvää leipää,ei mitään pullaa tarvitse.

<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>

Tule mukaan keliaakikoiden omaan yhteisöön Glu.fi:hin – täysin ilmaiseksi!

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!

Osallistu keskusteluun

Eniten luetut keskustelut alueella

Huomaa, että kuka tahansa voi lisätä palveluun millaista sisältöä tahansa. Myöskään kaikki mainoksissa olevat tuotteet eivät ole gluteenittomia. Ylläpitäjä ei voi vastata sisällön oikeellisuudesta ja olet aina itse vastuussa siitä mitä suuhusi laitat. Jos huomaat ilkivaltaa tai gluteenipitoisia sisältöjä, ilmoita siitä ylläpitäjälle.

©2024 Glu.fi
Tietoa palvelustaUutisetKäyttöehdotKerro kaverilleOhjeet ja säännötIn englishLähetä palautettaSähkönsäästö ‐ Made ❤ Helsinki ‐ 0,008s