Ksantaanikumissa gluteenia?

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!
<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>
  • Jezu  Ylläpitäjä16.10.2012 23:40

    Huomasin Facebookista kommentin, että sakeutusaine E415 eli ksantaanikumi voi sisältää gluteenia. Nopealla googlauksella Wikipediasta selvisi, että ksantaanikumia voidaan valmistaa mm. vehnästä ja se voi aiheuttaa herkimmille oireita. Voiko gluteeni siis piiloutua E-koodien taakse?

    Heidille kiitos kommentista

    Keliaakikko vm. -07 / Celiac since -07

  • Jontsa 67 viestejä17.10.2012 00:19

    Pikaisella netin selailulla käsitin, että ksantaanikumiallergia voi aiheuttaa vatsavaivoja. Ainakin finland.somefood.org -sivustolla sanotaan näin: "Lisäaine voi aiheuttaa pahoja vatsa- ja ilmavaivoja allergikoille. Tämän lisäaineen käyttöä kannattaa seurata mikäli suolisto-oireet vaivaavat - syynä voi olla allerginen reaktio ksantaanikumille."

    Pitäisikin ruveta tarkkailemaan tuota ksantaanikumia. Joudun jo välttämään E407 eli karrageenia, koska se aiheuttaa mun Crohnin tautiselle mahalleni ripulia. Lisäksi E621 eli natriumglutamaatti on mulla pannassa. Alkaa ihan pikkuhiljaa ärsyttämään nuo E-aineet

  • Jontsa 67 viestejä17.10.2012 00:23

    Celiac.com -sivustolta löytyy seuraava artikkeli (in English):
    http://www.celiac.com/articles/21710/1/Could-Xanthan-Gum-Sensitivity-be-Complicating-your-Celiac-Disease-Recovery/Page1.html

  • norppa 59 viestejä17.10.2012 10:30

    Pelästyin jo, koska käytän leivonnassa ksantaania, mutta sitä merkkiä ei tehdä onneksi vehnästä.

    http://www.allermiina.fi/tuote/44/487/farina-ksantaani

<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>

Tule mukaan keliaakikoiden omaan yhteisöön Glu.fi:hin – täysin ilmaiseksi!

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!

Osallistu keskusteluun

Eniten luetut keskustelut alueella

Huomaa, että kuka tahansa voi lisätä palveluun millaista sisältöä tahansa. Myöskään kaikki mainoksissa olevat tuotteet eivät ole gluteenittomia. Ylläpitäjä ei voi vastata sisällön oikeellisuudesta ja olet aina itse vastuussa siitä mitä suuhusi laitat. Jos huomaat ilkivaltaa tai gluteenipitoisia sisältöjä, ilmoita siitä ylläpitäjälle.

©2024 Glu.fi
Tietoa palvelustaUutisetKäyttöehdotKerro kaverilleOhjeet ja säännötIn englishLähetä palautettaSähkönsäästö ‐ Made ❤ Helsinki ‐ 0,011s