Merya 2 viestejä – 31.1.2013 20:02
Ruoka rajoituksia löytyy ihan tarpeeksi jo valmiiksi kun on laktoositon, sianlihaton ja allergian takia muutama muukin. Mutta nyt vuoden ajan olen ollut gluteenittomalla ja vatsani on rauhoittunut täysin.
Samalla olen myös huomannut autisten piirteitteni laantuvan. Tarkemmin sanottuna Asperger syndrooma. Samoin masennuskaudet ovat huomattavasti laimeampia. Ja pitkään jatkunut kuumeilu katosi. Pitkällä tarkoitan noin 10 vuotta.
Nyt en ole täysin varma onko kyse keliakiasta vaiko gluteenin yliherkkyydestä. Itse veikkaisin jälkimmäistä. En ole siis tehnyt testiä. Ja nyt oikeastaan haluaisin hiukan neuvoja että kannattaako? Olen nimittäin todella herkkä kuuntelemaan ruumistani ja ajatus siitä, että pitäisi syödä gluteenipitoista niin että koskee ja vessassa vietetään pitkää aikaa, ei yhtään kiinnosta. Vaikka olisikin hyväksi loppu peleissä.
Juulin 187 viestejä – 1.2.2013 15:13
Siis kannattaako mitä? Jos olet syönyt gluteenitonta, niin ärsytys/vasta-aineet eivät näy verikokeissa eikä myöskään gastroskopiassa.
Gluteenitonta ruokavaliota voi pitää ilman testejä tai lääketieteellistä syytä.
Eikös pääasia ole se, että voit hyvin!
Korvaustahan ei saa ilman gastroskopiaa, mutta eihän se kovin suuri ole muutoinkaan.
Itse en varmastikaan ottaisi oireita takaisin vaikka se olisikin parempi ja ainoa tapa saada varmistustus sairaudesta. Keskittyisin terveenä olemiseen ja nauttimaan siitä, että vatsa on kunnossa.
Tärkein tekijä ihmisen terveydessä, myös henkisen puolen kanssa on nimenomaan suolistonterveys. Joten en itse lähtisi ottamaan riskiä sen kannalta.
gimme 11 viestejä – 17.2.2013 11:50
Minun mielestäni kannattaisi ehdottomasti mennä testeihin. Oireilun syy voi olla ihan joku muu kuin keliakia tai gluteeniyliherkkyys (esim. Crohnin tauti), ja ehdottomasti, jos vatsa johonkin ruoka-aineeseen reagoi, se pitäisi tutkia!
Tule mukaan keliaakikoiden omaan yhteisöön Glu.fi:hin – täysin ilmaiseksi!
Vain rekisteröityneet käyttäjät voivat ottaa osaa keskusteluun. Jos sinulla ei ole vielä omaa käyttäjätunnusta, ole hyvä ja rekisteröidy. Se on nopeaa ja ilmaista! Jos olet jo rekisteröitynyt, kirjaudu sisään oikean yläkulman valikosta.
Huomaa, että kuka tahansa voi lisätä palveluun millaista sisältöä tahansa. Myöskään kaikki mainoksissa olevat tuotteet eivät ole gluteenittomia. Ylläpitäjä ei voi vastata sisällön oikeellisuudesta ja olet aina itse vastuussa siitä mitä suuhusi laitat. Jos huomaat ilkivaltaa tai gluteenipitoisia sisältöjä, ilmoita siitä ylläpitäjälle.