Väsymys

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!
<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>
  • Kirsmi 5 viestejä23.9.2013 14:26

Hei vaan hei!

Gluteenitonta ruokavaliota takana nyt pian kaksi kuukautta, ja eipä ole olo parantunut, oikeastaan päinvastoin. Tai no, vatsan toimintaan on jotenkuten, mikä se mun ainoa oire ennen keliakiadiagnoosia olikin.

Tilalle on tullut _armoton väsymys_, mitä ei ole ennen ollut. Ihan kateeksi käy joidenkin hehkutus siitä, miten on tullut lisää energiaa ruokavalion aloittamisen jälkeen, mulla se on kyllä just päinvastoin. Mietin, voiko tämä olla joku vitamiininpuutos? Mutta eikös esim. B-vitamiininpuutos näy yleensä alhaisena hb:na tai jotain..? Jos, niin se mulla ei sitten ole, hb kun oli viime mittauksessa 159. Mutta joku muu puutos, mistä jään nyt paitsi tän ruokavalion myötä?

Sitten laihtunut olen myös, kai. En omista vaakaa, siksi kai. Sen kuitenkin ajattelen johtuvan hiilareitten vähenemisestä, koska (gluteenitonta) leipää tulee syötyä todella vähän. Vai pitääkö huolestua, kun toisillahan tämän vähähiilarinen ruokavalio nimenomaan tuo lisää virtaa..

Mieleen tulee kaikenmaailman liitännäissairaudet myös, kuten kilpirauhasen häiriöt. Oirekuvan perusteella mulla saattaisi olla ennemminkin liikatoimintaa. Kilpparikokeita ei tässä kohtaa otettu, mutta vuosien varrella on otettu useastikin eikä niissä ole koskaan ollut mitään häikkää, sanoo lääkäri.

Tai sitten tämä viikkojen stressi aiheuttaa kaiken tämän ylimääräisen..? Äh, tylsää.

• Lianna 55 viestejä23.9.2013 19:53

Hei! Gluteeniton dieetti ei ole oikeasti gluteeniton, saa sisältää lain mukaan gluteenia. Minäkin sain väsymykseni pois vasta, kun aloin syödä OIKEASTI gluteenitonta ruokaa: Ei vehnätärkkelystä, ei siiiderejä eikä muutakaan Suomessa valmistettu alkoholia, kun ne poltetaan ohraan, ei olutta, mutta rommi, konjakki ja viini käy. Ei glukoosia (VAROITUS: SITÄ ON KAIKKIALLA; JOPA JÄÄTELÖSSÄ, samantekevää, lukeeko päällä gluteeniton vai ei), ei tehdasruokaa, miltei kaikissa valmistuotteissa on gluteenia jossain muodossa (esim. maustesekoitukset, aromit jne sekoitetaan usein vehnätärkkelyspohjaan). Ja ei myöskään etikkaa ja etikkapohjaisia tuotteita (silli, sinappi, ketsuppi). Etikoista käy balsamico ja puna- ja valkoviinietikka. Etikka poltetaan ohraan ja valmistajan mukaan se sisältää gluteenia (Keliakialiitto leimaa nämä "gluteenittomaksi", mutta hyväksyy samalla keliakiapotilaiden liitännäissairaudet eikä tee mitään niiden eteen). Aika vaikeata siis, täysin epäsosiaalinen dieetti, mutta kannattaa kokeilla!Esim. Macdonaldsilta saa luontaisesti gluteenittoman hampurilaisen, jos tilaa vaikka gluteenittoman juustohampurilaisen muuten pleininä (eli ilman ketsuppia, sipulikastikkeita, jne) mutta vaikka ylimääräisellä tomaatilla ja salattilla.

<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>

Tule mukaan keliaakikoiden omaan yhteisöön Glu.fi:hin – täysin ilmaiseksi!

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!

Osallistu keskusteluun

Eniten luetut keskustelut alueella

Huomaa, että kuka tahansa voi lisätä palveluun millaista sisältöä tahansa. Myöskään kaikki mainoksissa olevat tuotteet eivät ole gluteenittomia. Ylläpitäjä ei voi vastata sisällön oikeellisuudesta ja olet aina itse vastuussa siitä mitä suuhusi laitat. Jos huomaat ilkivaltaa tai gluteenipitoisia sisältöjä, ilmoita siitä ylläpitäjälle.

©2025 Glu.fi
Tietoa palvelustaUutisetKäyttöehdotKerro kaverilleOhjeet ja säännötIn englishLähetä palautettaSähkönsäästö ‐ Made ❤ Helsinki ‐ 0,009s