Väärä keitto ja leivät

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!

Yleisen käsityksen mukaan Viking Line hoitaa gluteenittomuuden ravintoloissaan mallikkaasti ja sen takia lähdin itsekin suurin odotuksin risteilemään. Mutta kuinkas kävikään.

Menimme pienen jonottelun jälkeen jälkeen syömään täpötäyteen ala carte -ravintolaan (nimeä en valitettavasti muista). Ystävällinen tarjoilija tuli nopeasti ottamaan juomatilauksen ja juomatkin tulivat säädyllisen ajan kuluessa.

Sitten odotettiin ruokatilausta ja sekin onnistui vihdoin. Valitsin gluteenittomaksi merkityn kanakeiton ja jonkinlaisen kana-annoksen pääruoaksi. Varmistin vielä, että nämä saa gluteenittomana. Kuulemma onnistuu ongelmitta.

Järkyttävän pitkän odottelun jälkeen sain keiton ja seuralaiselleni tuotiin pääruoka. Kysyin onhan keitto gluteeniton ja vastaus oli "kyllä sen pitäisi olla." Diagnoosistani oli vasta hetki aikaa, joten uskoin vastauksen sinisilmäisesti. Aloin syömään ja muutaman lusikallisen sainkin jo otettua, kun tarjoilija juoksee pöytään; "Siinä onkin suurusteena vehnää, etkai vain ehtinyt syödä!" Onneksi en ollut vielä ehtinyt nielaista ja syljin ruoat kankaiseen servettiin. Tarjoilija kysyi haluanko uuden keiton oikeasti gluteenittomana, mutta ruokahalu oli mennyt, enkä jaksanut odottaa enää hetkeäkään. Vihdoin sain pääruokani ja tällä kertaa tarjoilija ilmoitti varmistaneensa, että se on gluteeniton. Odotin hetken, ennen kuin aloin syömään ja kun tarjoilija ei tullut takaisin, söin ruoan ilman oireita.

Kun olimme lopettelemassa ruokailua, tarjoilija tuli ilmoittamaan, että talo tarjoaa jälkiruokabuffetin ilmaiseksi mokan takia. Upea herkkupöytä olisi maksanut yli 10 euroa per naama, joten hyvitys oli ihan asiallinen. Buffetissa oli hienosti merkattu gluteenittomat vaihtoehdot, joten valinta oli helppoa. Loppujen lopuksi episodista jäi kohtuullisen positiivinen kuva, kiitos jälkiruoan. Näin kaikkien ravintoloiden pitäisi hoitaa sekoilut!

Tässä ei kuitenkaan ollut kaikki. Paluumatkalla Tukholmasta päätimme syödä pykälää paremmassa ravintolassa (enpä muista tämänkään nimeä). Ruuhkaa ei tällä kertaa ollut ja homma toimi sutjakkaasti. Tilasin gluteenitonta ja tarjoilija ymmärsi asian, ilmoitti vielä, että kokki on keliaakikko ja hän kyllä tietää miten homma toimii. Kuitenkin kun alkuruoka tuotiin pöytään, lautasen reunoilla oli kaksi suikaletta ciabatta-leipää. Olin aivan varma, että ne eivät olleet gluteenittomia ja kerroin tästä tarjoilijalle. Hän painotti taas, että kyllä heidän kokki tietää, mutta lupasi varmistaa asian. Pitkän tovin jälkeen nainen tuli hieman tympiintyneen oloisena toteamaan, että leivät eivät olekaan gluteenittomia. Annos vaihtoon ja loppu ruokailusta meni suht sujuvasti. Mitään hyvitystä tästä sekoilusta ei kuitenkaan tullut.

Eli aina pitää olla tarkkana, vaikka olisi hyväksi todettu paikka kyseessä.

Ps. Viikon päästä pitäisi taas lähteä Viikkarille, toivottavasti nyt menee paremmin

Tule mukaan keliaakikoiden omaan yhteisöön Glu.fi:hin – täysin ilmaiseksi!

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!

Kommentit

Ei vielä kommentteja. Jaa arvokas mielipiteesi ja kommentoi!

Kommentoi

Vinkkejä samasta aihepiiristä

Huomaa, että kuka tahansa voi lisätä palveluun millaista sisältöä tahansa. Myöskään kaikki mainoksissa olevat tuotteet eivät ole gluteenittomia. Ylläpitäjä ei voi vastata sisällön oikeellisuudesta ja olet aina itse vastuussa siitä mitä suuhusi laitat. Jos huomaat ilkivaltaa tai gluteenipitoisia sisältöjä, ilmoita siitä ylläpitäjälle.

Vinkkiin liittyvät kuvat

Vinkkiin ei ole vielä liitetty kuvia.

Lisätiedot

  • Sijainti
    Viking Line Gabriella
  • Ajankohta
    11/2007
  • Lisääjä
    Jezu 
  • Lisätty
    14.1.2009 22:49
  • Muokkasi
    15.1.2009 11:10

Anna arvio vinkille

Kirjaudu sisään arvioidaksesi tämä vinkki ja nähdäksesi sen tämänhetkisen arvion.

©2024 Glu.fi
Tietoa palvelustaUutisetKäyttöehdotKerro kaverilleOhjeet ja säännötIn englishLähetä palautettaSähkönsäästö ‐ Made ❤ Helsinki ‐ 0,043s