Denniksen gluteenittomat pitsat?

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!
<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>
  • J-T 91 viestejä29.6.2013 18:00

    Olen tuore keliaakikko ja ruokavalio aiheuttaa vielä hämmennystä. Ekana tuli mieleen, että uskallanko enää syödä ravintoloissa.

    Ilahduin ensin, kun huomasin Denniksen mainostavan gluteenittomia pitsoja, mutta epärointini kasvoi kun sivuilla kuitenkin ilmoitetaan: "Ravintolassa, jossa gluteeniton pizza valmistetaan, myös käytetään jauhoja, joten tilassa voi leijua pieniä määriä vehnäpölyä."
    Eli mikäli nyt gluteenittomaan pitsaani leijailisi vehnäpölyä, niin onko siitä sitten haittaa vai tuleeko ruoasta syömäkelvoton?

    Teksti siis osoitteesta:
    http://www.dennis.fi/erityisruokavaliot.html

  • Juulin 187 viestejä29.6.2013 18:37

    Ruoka kontaminoituu, mikäli siihen joutuu vehnäpölyä tai muuta missä on gluteenitonta.

    Suolistot ovat yksilöllisiä, toiset huomaavat oireet tällaisestä, toiset eivät. Mutta oireettomanakin voi olla haittaa suolistolle.

    Itselle ainakin ravintoterapeutti sanoi, että pitserioiden kanssa kannattaa olla varovoisia, sanoi suoraan useammankin pitserian nimen, johon ei kannata mennä. Koska gluteenittomuus ei ole ihan hallinnassa.

    Ja gluteenittomuuden pitää olla koko valmistusketjun ajan, esim. gluteenittomaan ja normipitsaan ei saa laittaa kastiketta samasta astiasta tai samalla välineellä.

  • Mainos

  • J-T 91 viestejä29.6.2013 19:33

    Ok, kiitoksia tiedosta

  • Lianna 55 viestejä29.6.2013 20:13

    Tulee, pitäisi pyyttää suojata pitsa kokonaan alufoliolla...

  • J-T 91 viestejä29.6.2013 20:24

    Ihmettelen vaan, että miksi nämä sitten saavat mainostaa ruokaa gluteenittomana jos kuitenkin samaan hengenvetoon kertovat siihen pääsevän vehnäjauhoa?

  • Suviih  629 viestejä29.6.2013 23:12

    Itse olen Denniksessä, kotipizzassa ja Rossossa syönyt gluteenitonta pizzaa, eikä oireita ole tullut. Ravintoloilla on omat toimintatavat joiden mukaan gluteenittomat pizzat paistetaan kontaminaation välttämiseksi (esim. Kotipizzassa gluteeniton pohja alumiinivuoassa, Rossossa leivinpaperin päällä jne.). Tuo Denniksen varoitus on lähinnä kaikista herkimpiä keliaakikoita silmällä pitäen. Itselleni Denniksessä tarjoilija selitti, kuinka tarkasti pyrkivät pizzat valmistamaan, jotta niihin ei gluteenia pääsisi. Kotipizzassakin ottavat täytteet aina avaamattomista pakkauksista gluteenittomiin pizzoihin ja käytäntö on käyty läpi keliakialiiton kanssa, jotta se on saatu mahdollisimman toimivaksi. Joten oma vastaukseni on, että pizzalle vain rohkeasti Ei ne siellä ravintoloissa pyörittele gluteenittomia vehnäjauhoissa Tampereella kannattaa testata Napolin gluteenittomia pizzoja, todella hyviä olivat.

    Gluteenittomia leivontaohjeita: http://www.gluteenitontaleivontaa.fi
    Blogin Facebook-sivut:
    https://www.facebook.com/gluteenitontaleivontaa

  • Juulin 187 viestejä30.6.2013 07:35

    Ja turvaavat oman selustansa samalla, jos jotain tulee niin on varoitettu. Sama kuin monissa tuotteissa jotka on valmistettu samassa linjastossa tai tuotantotiloissa on tuo "saattaa sisältää" varoitus.

  • Mainos

  • Isabella 42 viestejä7.7.2013 22:09

    Itse en ehtinyt edes ravintolasta ulos ennenkuin jouduin ryntäämään vessaan. Kylmä hiki nousi heti pizzan syönnin jälkeen ja kaikki tuli vetenä läpi. En mene arpomaan toista kertaa tuonne paikkaan.

  • Pike 4 viestejä8.7.2013 13:48

    Isabella kirjoitti:
    Itse en ehtinyt edes ravintolasta ulos ennenkuin jouduin ryntäämään vessaan. Kylmä hiki nousi heti pizzan syönnin jälkeen ja kaikki tuli vetenä läpi. En mene arpomaan toista kertaa tuonne paikkaan.

    Ihmisellä ruoka on mahalaukussa kolmesta neljään tuntia. Jos keliaakikko syö gluteenia, olisi mielenkiintoista tietää, kuinka äkkiä tämä voi oikeasti aiheuttaa ripulin? Itselläni olen huomannnut vaivojen alkavan noin kahdentoista tunnin kuluttua mahdollisesta gluteenin saannista.

  • Isabella 42 viestejä9.7.2013 10:11

    Pike kirjoitti:
    Isabella kirjoitti:
    Itse en ehtinyt edes ravintolasta ulos ennenkuin jouduin ryntäämään vessaan. Kylmä hiki nousi heti pizzan syönnin jälkeen ja kaikki tuli vetenä läpi. En mene arpomaan toista kertaa tuonne paikkaan.

    Ihmisellä ruoka on mahalaukussa kolmesta neljään tuntia. Jos keliaakikko syö gluteenia, olisi mielenkiintoista tietää, kuinka äkkiä tämä voi oikeasti aiheuttaa ripulin? Itselläni olen huomannnut vaivojen alkavan noin kahdentoista tunnin kuluttua mahdollisesta gluteenin saannista.

    Itselläni karkeasti arvioiden ehkä puolen tunnin viiveellä tulee ensimmäiset oireet. Jos ravintolassa nauttii pitsaa hyvässä seurassa tunnin puolitoistakin, niin ensimmäiset merkit ehtii jo tulla.

  • Juulin 187 viestejä9.7.2013 11:26

    Itselläni turpoaa vatsa ja suolisto puolessa tunnissa, ellei nopeamminkin jos saan gluteenia elimistööni.

  • Paju 25 viestejä9.7.2013 18:59

    Ilmeisesti laittavat leivinpaperia pizzan suojaksi uuniin, kerran nimittäin pizzan pohjassa oli hyvin paistunutta leivinpaperia. Tämä siis Turun Denniksessä.

  • Mainos

  • J-T 91 viestejä17.7.2013 13:37

    Keskusteluun tulleiden kommenttien perusteella taidan kyllä aika pitkälti tehdä sitten pitsat kotona, mikäli haluaa varman päälle pelata

    Mutta kyllä vaan tuoretta keliaakikkoa vähän pelottaa jos tuotetta saa mainostaa gluteenittomana vaikka se sitten kuitenkaan ei ole
    Saisi kyllä näistäkin tulla tarkemmat säädökset että se ruoka joko on keliaakikolle sopivaa tai ei ja jos ei, niin ei merkitä sitä gluteenittomaksi. Ruokakaupassakin meinaa kiehua välillä yli kun ei osaa luottaa oikein mihinkään.

  • gimme 11 viestejä29.7.2013 08:32

    Itse olen Denniksestä saanut oireita, niinpä en ko. ravintolassa enää käy. Kotipitsasta oireita ei sen sijaan ole koskaan tullut, ja olenkin kotipitsan suurkuluttaja

<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>

Tule mukaan keliaakikoiden omaan yhteisöön Glu.fi:hin – täysin ilmaiseksi!

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!

Osallistu keskusteluun

Eniten luetut keskustelut alueella

Huomaa, että kuka tahansa voi lisätä palveluun millaista sisältöä tahansa. Myöskään kaikki mainoksissa olevat tuotteet eivät ole gluteenittomia. Ylläpitäjä ei voi vastata sisällön oikeellisuudesta ja olet aina itse vastuussa siitä mitä suuhusi laitat. Jos huomaat ilkivaltaa tai gluteenipitoisia sisältöjä, ilmoita siitä ylläpitäjälle.

©2024 Glu.fi
Tietoa palvelustaUutisetKäyttöehdotKerro kaverilleOhjeet ja säännötIn englishLähetä palautettaSähkönsäästö ‐ Made ❤ Helsinki ‐ 0,012s